Att få ihop MaHB och Magi-boxen

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Att få ihop MaHB och Magi-boxen

Inlägg av Krille »

I Magikerns Handbok så har skolorna samlats under tre överskolor som i sin tur har underskolor och sedan har flera skolor kastats överbord. Jag hade tänkt försöka använda mig av Magi-boxen, fast med MaHB som regelgrund med över- och underskolor. Frågan är dock var olika skolor hamnar:

I MaHB så ser det ut så här:
Elementarmagi: fyra underskolor för olika element
Mentalism: Illusionism och Nekromanti
Animism: två (eller tre?) underskolor för djurmagi och växtmagi.

Hur gör man då med övriga skolor?

Spiritism
Häxkonster
Harmonism
Röstmagi
Stavmagi
Demonologi
Drakmagi
Symbolismen

Demonologin skulle kunna utgöra en helt egen magiskola utan några egentliga underskolor

Harmonism och Röstmagi hänger ihop med kvintessänsen/Elementarmagin i Magiboxen så dessa kan lätt infogast som underskolor till Elementarmagi.

Symbolism kan även lätt infogas i Mentalismen som överskola.

Spiritismen är dock knepig. Eftersom det rör sig om själ/kropp/psyke så borde det kunna falla under Mentalismen. Dock så finns det även ett släktskap mellan denna och demonologin i Magi-boxen. Underskola till demonologin, mentalismen eller helt egen skola? Sedan finns även infallsvinkeln att andebesvärjande faktiskt också kan ha med animismen att göra. Kanske den kan anses ligga mellan både animismen och mentalismen?

Häxkonster. I magiboxen ligger denna inom sfären Liv som medelväg mellan Nekromanti och Animism. Då nekromantin hanmant under Mentalismen så borde denna koppling dock kunna ses som numera bruten. Dock är frågan: Ska man slänga in denna under animism eller låta detta vara en helt egen skola?

Stavmagin: Inte riktigt säker på hur man ska hantera denna än.

Drakmagin. Antagligen så borde man kunna slänga in denna speltekniskt som en underskola till Mentalism, men ur ett metaperspektiv anses vara överskola till mentalism, symbolism, illusionism, spiritism och nekromanti. Ja spirtisimen och nekromantin krockar lite med att Drakmagin i Magi-boxen var menad som mest närbesläktad med Medvetandets sfär men jag är inte så petig med den saken.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Att få ihop MaHB och Magi-boxen

Inlägg av Rickard »

Jag kommer att svara utan någon direkt efterforskning och utifrån vad som känns bra, mest så att du kanske får någon vägledning.

Spiritism
Eftersom det handlar om döden och nekromanti redan finns i mentalism så borde den höra hemma här.

Häxkonster
Likadant med denna.

Harmonism
Även här mentalism, men då symbolismen handlar om att manipulera andra (massdans) eller sig själv (självläkning).

Röstmagi
Jag vill minnas att magiskolan innehöll några besvärjelser MOT odöda, så animism röstar jag för, även om jag vill minnas att röstmagin pysslade med disharmoni, till skillnad från elementarmagin. Så att trycka in röstmagin i elementarmagin vore kanske inte heller helt fel.

Stavmagi
Har för mig att magiskolan innehöll besvärjelser som splittra och liknande, så elementarmagi.

Demonologi
Mentalism ... eller lite överraskande demonologi.

Drakmagi
Elementarmagi, då en del besvärjelser hörde hemma i drakarnas element. Annars mentalism.

Symbolismen
Mentalism.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Dendron
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-04-20 10:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Dendron »

Hej

Kan skicka in ett alternativt (och komplicerat) regelsystem för magiker och magi jag påbörjade för ett antal år sedan. (Har det inte tillgängligt just nu).

Det som kan vara intressant för denna diskusion är att det har fyra "vägar" för magi. Inom dessa så finns det sedan "stigar" eller skolor (de vanliga).

Fritt ur minnet:
Liv&Natur: Animism(A), Nekromanti(N), Häxkonster(H)

Medvetande&Kropp: Mentalism(M), Symbolism(S), Drakmagi (falsk)(Df), Illusionism(I), Mörkermagi(Mö)

Anden&Plan: Spiritism(S), Demonologi(D), Portalmagi(P)

Elementen: Elementarmagi(E), Dweomer(Dw)


Sedan finns det fyra inriktningar inom A och E vardera. (A är natur, helighet, djur och väder. E är de fyra (grund) elementen.)

/Dendron

PS Jag vet att det saknas några skolor dessa minns jag antingen inte var vi plaserade eller så har vi tagit bort dem (Stavmagi vilken jag aldrig gillade). DS




Fritt svammel:

Varför detta nu? Tja men bör nog sätta sig in i hela systemet för att förstå alla skälen. Men i grunden var tanken att begränsa magikern. Man kan inte lära sig hurmånga skolor som hellst (utan effekter) och men bör komma en bit inom en skola (eller inriktning) innan man går vidare.

Vi anväde detta system för att bygga en slags struktur kring magi och magiker. Det finns ett slags lvl system med 6 nivåer (Lärling, Novis, Besvärjare, Mästare, Ärkemagiker och Väktare). Fullt ut använt begränsar det magiker i dess val men gör dem också mäktigare (detta rubbar balansen och om man som SL inte är med på detta skall systemet inte användas!!).

Generellt så fungerar systemet så att det ger magikern tre värden. Rang (Lärling-Väktare), Magisk Skicklighet (MS) och Kraft (KR).

MS är ett mått på magikerna teoretiska kunskaper. Man summerar ett antal färdigheter, typ Skola1 + Skola2/2 + Skola3/3 + Symboler&Pentagram + INT + ??????

KR är ett mått på magisk "styrka", summering av besvärjelser (speciell formel för FV och SV) + PSY + Magisk Kanalisering + ?????

Rang ger olika bonus till KR och MS.

En rang uppnår man genom ett prov. Man slår 1T100+MS+KR-"Sökt Rang" och avläser sedan en tabell. På tabellen ser man om provet klaras och vilka eventuella effekter det gav. Finns allt från misslyckande vilket leder till döden till stro framgång vilket kan ge possitiva bieffekter.

Det är alltså bra att vänta (och vara överkvalifiserad) men då man får possitiva effekter av högre Rang så vill hitills alla spelare avancera så snart de vågar. (Dessa tabeller är inte tilgängliga för spelarna utan de har mer luddiga mål för vad som förväntas av en magiker för att "gradera").

Nog svamlar nu, skall leta upp dokumentet så får vi se om det finns någon som är intresserad av att kommentera.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Det är lät riktigt intressant!
carlaronsson
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 35
Blev medlem: 2011-07-26 15:46

Re: Att få ihop MaHB och Magi-boxen

Inlägg av carlaronsson »

Det stora problemet med magikerns handbok är ju att man måste stryka kanske hälften av besvärjelserna då de är helt obalanserade.

quote="Krille"]I Magikerns Handbok så har skolorna samlats under tre överskolor som i sin tur har underskolor och sedan har flera skolor kastats överbord. Jag hade tänkt försöka använda mig av Magi-boxen, fast med MaHB som regelgrund med över- och underskolor. Frågan är dock var olika skolor hamnar:

I MaHB så ser det ut så här:
Elementarmagi: fyra underskolor för olika element
Mentalism: Illusionism och Nekromanti
Animism: två (eller tre?) underskolor för djurmagi och växtmagi.

Hur gör man då med övriga skolor?

Spiritism
Häxkonster
Harmonism
Röstmagi
Stavmagi
Demonologi
Drakmagi
Symbolismen

Demonologin skulle kunna utgöra en helt egen magiskola utan några egentliga underskolor

Harmonism och Röstmagi hänger ihop med kvintessänsen/Elementarmagin i Magiboxen så dessa kan lätt infogast som underskolor till Elementarmagi.

Symbolism kan även lätt infogas i Mentalismen som överskola.

Spiritismen är dock knepig. Eftersom det rör sig om själ/kropp/psyke så borde det kunna falla under Mentalismen. Dock så finns det även ett släktskap mellan denna och demonologin i Magi-boxen. Underskola till demonologin, mentalismen eller helt egen skola? Sedan finns även infallsvinkeln att andebesvärjande faktiskt också kan ha med animismen att göra. Kanske den kan anses ligga mellan både animismen och mentalismen?

Häxkonster. I magiboxen ligger denna inom sfären Liv som medelväg mellan Nekromanti och Animism. Då nekromantin hanmant under Mentalismen så borde denna koppling dock kunna ses som numera bruten. Dock är frågan: Ska man slänga in denna under animism eller låta detta vara en helt egen skola?

Stavmagin: Inte riktigt säker på hur man ska hantera denna än.

Drakmagin. Antagligen så borde man kunna slänga in denna speltekniskt som en underskola till Mentalism, men ur ett metaperspektiv anses vara överskola till mentalism, symbolism, illusionism, spiritism och nekromanti. Ja spirtisimen och nekromantin krockar lite med att Drakmagin i Magi-boxen var menad som mest närbesläktad med Medvetandets sfär men jag är inte så petig med den saken.[/quote]
Ignatius Loyoda - Dalkisk Inkvisitor
Skriv svar