Hynsolge

Samlingsplats för alla länder och platser
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev: Inspiration till vidare utveckling av adeln kan kanske hämtas hos de beridna husarena som var vackert utstyrda kavallerister med stor effektivitet på slagfältet. Har funderat på detta ett tag och när jag läste en beskrivning av deras uniformer tyckte jag mig genast känna igen den hynsolgiska högtidsdrakten från EA-boxen.

I Hynsolge skulle knezharna kunna likna husarerna och under ledning av sin marechz utgöra kärntrupperna i varje bovari? :?

Kolla in länken, och gärna den engelska versionen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Husar
Inte så tokigt alls.
Lite lättare kavalleri, mycket tingeltangel, snygga mössor.
det här är också en snygg variant (eller kanske fulsnygg...) http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Huss ... lowski.jpg
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Känner igen de där Regil, är inte de Ransardiska husarer från Bildbanken? :wink:
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Känner igen de där Regil, är inte de Ransardiska husarer från Bildbanken? :wink:
Kan säkert stämma. Vi kanske ska slopa vingarna vad gäller hynsolge :wink:
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag må vara långsam men vingarna är MINA! :wink:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

347 eO besegrade den mäktige elementarmagikern Zvuldo den krigiske härföraren Nemedat på uppdrag från Hynsolges ädlingar. Som belöning fick han nemedats borg och baroni. Detta blev den sk Magikerakademin i Grynnerbergen. (s 2-4 i M&M)

Ville bara påminna om detta. Vore väl inte fel att markera ut baroniet med akademin? Baroniet ligger i bergen avskilt och med svartfolk härjandes i bergen runt. Nemedat sägs under en period ha dominerat en stor del av regionen (av Hynsolge och Nidland kanske?) med sina svartfolkstrupper, vilket bör vävas in i historien?
Användarens profilbild
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Inlägg av mikulur »

Mikael skrev:347 eO besegrade den mäktige elementarmagikern Zvuldo den krigiske härföraren Nemedat på uppdrag från Hynsolges ädlingar. Som belöning fick han nemedats borg och baroni. Detta blev den sk Magikerakademin i Grynnerbergen. (s 2-4 i M&M)

Ville bara påminna om detta. Vore väl inte fel att markera ut baroniet med akademin? Baroniet ligger i bergen avskilt och med svartfolk härjandes i bergen runt. Nemedat sägs under en period ha dominerat en stor del av regionen (av Hynsolge och Nidland kanske?) med sina svartfolkstrupper, vilket bör vävas in i historien?
Ja, absolut ska akademin i Grynnerbergen vara med. Hade dock inte historien kring dess uppkomst purfärskt i minnet, men som sagt, återkommer med fler detaljer när jag börjar beskriva respektive region i Hynsolge. Fler svårhittade och lättglömda små detaljer är alltid välkommet, det är en del att bolla med...
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
Användarens profilbild
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Inlägg av mikulur »

Ok, måste försöka komma igång o få lite fart på det här! Problemet var att jag började nysta i så många trådar samtidigt att jag till slut tappade orken och lusten...men mycket tankearbete har jag ändå lagt ner i det hela och det känns som om krafterna ånyo börjar att strömma till för lite kreativt arbete kring Hynsolge.

Vad jag har så långt: (på ett ungefär, har inte full koll på alla anteckningar för tillfället)

Historia. Skrivit sentida, påbörjat nutida.

Geografi. Jag är av naturen en väldigt geografisk person som alltid gillat kartor och vad jag började med var att förstora upp Hynsolges län och ett efter ett rita ut byar, floder, skoga etc med utgångspunkt av den officiella kartan naturligtvis. Skissartat och mer eller mindre pretto-detaljerat men jag behöver veta vad som skall finnas där innan jag beskriver det.

Politik. Har jag ganska klart för mig hur den förhåller sig...

Kultur. lite seder bruk, vidskepligheten, mat och kokkonst, drycker mm.

Handel och Ekonomi. Skrapat på ytan.

Religon. Lite om Fingalkulten, börjat på Parbagerna.

Flora & Fauna. Mycket tankar och lite verkstad.

Som sagt så har jag lite problem kring hurovida jag skall gå vidare i projektet. Har lite svårt att begränsa mig och fastnar lätt i detaljer. Förslag på hur jag kan gå vidare? (läs:uppmuntra mig att fördjupa mig än längre ner i den hynsolgiska myllan :) )
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Kanske du kan börja skriva små stycken om politik och kultur för wikifiering. På så sätt blir det tillgängligt för de SL som använder sajten och blir lite ”officiellt” vilket borde generera mer kommentarer från andra skribenter på forumet.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

God idé. Jag satt länge och stirrade på mina anteckningar och i källorna utan att kunna knyta ihop särskilt mycket innnan jag så sakteliga börjad wikifiera smådelar. Sen går det upp och ner men nu tror jag att jag är i en ransk upperiod igen.

Det ska bli superroligt att börja fördjupa mig i utlägg om hynsolge :D
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Oavsett om du känner för att ta "ansvar" för Hynsolge eller inte kan du kanske posta några av dina anteckningar, även om de inte skulle vara helt färdiga, åsikter och kommentarer leder gärna då vidare och du själv eller någon annan kan färdigställa texten.

Har du gjort en karta? Scanna, snälla! :) Kartor är mycket inspirerande, allt från små skisser till världsomfattande alster, titta bara hur det gick för Spelknepe!

Wikifiering bitvis av vad som skrivits på forumet verkar fungera bra (har själv lagt in bitar av Hynsolges narguriska historia) och gradvis kan landet byggas upp. Om någon ny ansvarige för ett ämne behövs är det mycket lättare att ta vid från vad som står i wikin än från trådtrasslet på forumet.

En ingång kan också vara att ta för dig ett län (bovari?) och beskriva det, geografi, länsherre (vapensköld), huvudstad/ort, lokal produktion osv.
Användarens profilbild
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Inlägg av mikulur »

Albrekt, Fafnir och Birke. Goda råd allt som ni säger och visst vet jag att man får börja så smått för att sedan brodera ut allt eftersom "det" växer fram. Min akilleshäl har nog varit att jag velat "ha" så mycket att visa upp på en gång liksom, att det tagit sig allt för stora proportioner och växt över mitt huvud. Jag ser ju hur det övriga Ereb växer fram i ett dynamiskt samarbete där alla kan säga sitt och där små pusselbitar läggs hela tiden. Jag har "sett" det men inte tänkt på hur/att jag kan använda mig av det. Skall bli ändring på det. :D
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
Användarens profilbild
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Inlägg av mikulur »

Här kommer en första del av Hynsolges äldre historia...

Hynsolges äldre historia (f. Odo)

1500 De äldsta tecknen på att trakterna är bebodda härstammar från den här tiden. Urbefolkningen som påträffas av Krunska nybyggare kallas av dem för Agorer. De kuvas lätt av Krunierna och förslavas i det närmaste.

1300 Någon gång under detta århundrade erhåller de barbarstammar som hjälpt Krun i kampen mot dvärgarna området och de ger det namnet Hynsolge, Hynernas jord. Under ett par sekel lever de båda folken i fred och harmoni med varandra.

1100 Spänningar mellan Hynsolge och Krun leder till regelrätta strider mellan de två nationerna och utmynnar så småningom i Krunska Kriget 1080. Hynsolgerna allierar sig med sina barbarfränder från Nargur och finner även stöd från ett flertal mäktiga Efarostammar.

1065 Står ett stort slag mellan de båda härerna i trakten kring Grievela och efter ett och ett halvt decenniums förödande stridigheter så besegras Krun och dess allierade, Sombatze, av den allierade Hynsolgiska armén. Ett nytt Kejsardöme uppstår i Jorpagna. Alla Kruns före detta kolonier svär sin trohet till det nya kejsardömet och dess härskare, Aurelion. Hynsolge och Krun enas härmed till ett rike under sin nya Kejsare. Även områdena Jorpur och så småningom Tolanhalvön innefattas i det nya riket och på platsen för det slutgiltiga slaget uppförs även rikets huvudstad, Grievela.
De nästföljande århundradena utvidgas och frodas det nya Kejsardömet och allteftersom, förlorar makthavarna mer och mer intresset för avkroken Hynsolge. Här lever dock livet sin gilla gång. Folket befinner sig långt från händelserna centrum i hjärtat på det nya expanderande riket och man anser sig själva i stort sett som självständiga och bryr sig i allmänhet inte så mycket om intriger och maktfejder långt bort i huvudstaden dit makten och centrerats.

900 Barbarblodet är dock fortfarande hett i folkets ådror och efter diverse irritation så tvingas det Kejserliga Jorpagna befästa Hynsolge med sina trupper för att stävja de oroshärdar som börjat att få allt för stort fäste i området. Någon större skillnad för Hynsolgerna blir det dock inte förutom att den inflyttade Jorisk överklassen förstärker sin makt än mer i landet.

800 De påföljande seklen så är Hynsolge en smärre provins till Jorpagna dit belönade pensionerade militärer förlänas mark och hit skickas också påfrestande revolutionära uppkomlingar och degraderade ämbetsmän vid det kejserliga hovet för att de ska hållas så långt borta från maktens korridorer som möjligt. En av dessa män som såg till att göra sig mäktig var den Joriske Generelen Mauroc som tvingats i exil p g a att han konspirerat mot Kejsaren. Mauroc är den nu äldsta ätten. Hittintills hade Hynsolgerna levt i sina byar och stamsamhällen men med den Joriska överklassen kom också det segregerade samhället. Hynsolgerna var i stort förtryckta och levde spartanskt medan överklassen i landet hade det gott i sin tillvaro.

750-600 Akrogaliska Nomader börjar visa sitt intresse för regionen och inkräktar på Hynsolgernas domäner. Attackerna blir så intensiva att de till slut kommer att få mycket av den Joriska överheten i regionen att fly densamma. De av oroligheterna härdade Hynsolgierna lyckas dock freda sig mot de värsta anstormningarna och börjar skapa sig en ny ordning i landet.

599 När så den tredje konfluxen drabbar kontinenten så lämnas inte heller Hynsolge i fred från dess katastrofala följder även om sviterna inte var lika förödande som i centrala Jorpagna med omnejd... Mörkertiden tar sin början. I begynnelsen av skördemånad inträffar något som av astrologerna förutbådats med förskräckelse. Helvetesstjärnan, en olycksbådande tresvansad komet följer i konfluxens fotspår och den slår ner någonstans i landets inre delar. Trots idogt sökande finner man ej någon nedslags plats men tror sig veta att den landat någonstans i en av de större skogar som täcker landet. Dock får man snart andra problem att brydas över när en fruktansvärd pest drabbar det närliggande området. Folk dör i mängder och i stora plågor. Pesten sprider sig också snabbt i landet och man räknar med att i dess sviter dödades nära på 1/3 av befolkningen.
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
Användarens profilbild
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Inlägg av mikulur »

...och även ett utkast till beskrivningen av Hynsolgerna.

Hynsolgerna


Kort Historia

Folket som lever i det natursköna Hynsolge stammar från de barbarer som en gång slog sin rot på denna plats. Efter kriget mot dvärgarna, där Krun med hjälp av sina allierade besegrat och drivit tillbaka stenfolkets kämpar till Grynnerbergen, erhöll dessa barbarer landet som tack för att de stridit på Kruns sida. Hynerna, som den stamm av nomadiska barbarer från Masevabuktens stränder kallades, såg skönheten i landet och började att bygga upp en civilisation kring dess floder och kuster. Men eftar att i flera hundra år levt i fred och harmoni med sina forna allierade började det hetlevrade folket efter en del tillsynes obetydliga motsättningar att resa vapen mot Krun, den förra detta bundsförvanten. Kriget blev långt hårt och skoningslöst med stora offer på bägge sidor så stod ändå slutligen de allierade barbarstammarna som segrare vid Grievela år 1065 fO. Hynsolge och Krun med dess kolonier införlivades i det nya Kejsardömet Jorpagna. Som skulle bli den dominerande stormakten kring Kopparhavet i nästan 500 år och vars like Ereb sedan dess aldrig senare skådat fram till dags datum. Kejsardömet Jorpagna hade sitt styrande centrum kring platsen för den stora segern och Hynsolge blev med tiden en avlägsen och fjärran koloni till detta mäktiga rike.


Hynsolgerna är i grunden ättlingar till Hynerna, det barbarfolk som levde norr om Grynnerbergen för nästan 2000 år sedan och som sedan allierade sig med Krun i kriget mot Targald Karskfots dvärgarmé. Ett krig som dvärgarna förlorade och i längden kanske för evigt splittrade detta stolta folks inflytande och dominans över Ereb. Hynerna förlänades ett illa utvecklat område av det Krunska väldet och skapade sig sitt eget rike men tog del av den välutvecklade Krunska kulturen och fick sin egen civilisation att spira. Detta arv från barbarerna finns i hög grad kvar i mångt och mycket som Hynsolgerna är och gör. Både det hetlevrade temperamentet, vidskepliga sinnet och många gamla traditioner från sitt gamla barbararv lever fortfarande kvar i Hynsolgerna än i våra dagar.

Hynsolgern
En typisk Hynsolger är något kort, kanske i genomsnitt 165-170cm, lite mager men med påfallande stora fötter. De är något mörka i skinnet och har svart eller mörkbrunt hår. Det är mer regel än undantag att de låter sitt hår växa för att sedan fläta det eller sätta upp det i en svans bak på huvudet. Det gör sig gällande även på männens ansiktsbehåring som de gärna låter växa ut i stora slokande mustascher. Dock så bär man sällan längre skägg kanske för att de anser sina lite höga kindknotor som något vackert för en betraktare att skåda. Hynsolgerna är till sinnet väldigt hetlevrade och deras barbarblod svallar gärna upp lätt vid oförätter eller små skärmytslingar. De har därför ofta svårt att hålla huvudet kallt i spända eller kritiska situationer och de är bångstyriga när det komme till att foga sig under auktoriteter, men är för den skull inte dumma eller dåligt mottagliga för att underordna sig. De kan känna och följa en bra ledare men bara om de själva anser honom duglig och kapabel. Men det innebär ofta att deras sinne sällan är dem till gagn när det gäller sådana ting som handel och kommers. Det är inte för inte som Kopparhavets handelsmän givit dem elaka epitet som: penningvändare eller hettsporrar. Om den vanlige Hynsolgerin i sak kanske inte är några av Erebs främsta nasare så kan men dock säga att de hyser en stor talang för hantverk. Kanske främst när man talar om hantverket i Hynsolge framhåller man de vackra och gedigna silver- och guldsmycken som tillverkas av de mästerliga smederna kring Siritfloden. Ett annat hanteverkscentra att tala om är det som sträcker sig kring Stryfarfloden. Här ligger ett av Erebs största område för produktion av krukor, kannor, grytor, muggar och andra lerkärl som behövs i hushållen. Stora mängder lera finns att tillgå här och krukmakarna överträffar varandra i sätta sin personliga prägel på de gods de framställer.


Språk
Hynsolgerna talar hynsolgiska, en dialekt av Jorin som är lik den man talar på Aidne-halvön. Ute på landsbygdens mer avlägsna delar kan även vissa lokala dialekter förekomma. Den mest förekommande av dessa är en blandning mellan hynsolgiskan och den nu mer nästan helt bortglömda prangin, de tidiga barbernas tungomål som lika mycket bestod av gester och tecken som talat språk.


Mode
Hynsolger klär sig i ljusa och lediga kläder som främst skall kyla mer än skyla i det heta klimatet. På fötterna bär de sandaler och för att skydda sig för den skarpa solen bär de ofta slokhatt. Arbetskläderna är praktiska, slitstarka och tåliga och bärs inte sällan även till vardags.


Vidskepelse
Vidskepelsen är ytterligare något som kännetecknar Hynsolgern och som sätter prägel på hela hans vardag åtminstone på landsbygden är denna tingest allorstädes närvarande. Först och främst så är man sin speciella gud alltid till lags och följer dennes plikter för att inte dra ner olycka över sig och sina närmaste. Om man skulle bringa sitt hus och sin familj sådan olycka är det knappt ens lönt att leva kvar i trakten då alla andra däromkring inte skulle vilja ha något med denna att göra. Då skulle nämligen olyckan bara spridas runt bland byborna. Man brukar avsluta ett husbygge med att slå in en stor järnspik ovanför dörren då detta anses hålla olycka och ofog borta från husknutarna. Väderföreteelser som åska och annat oförutsett oväder kan vara en källa till nästan panikartad skräck bland de mest vidskepliga. Då och då händer det att människor i sådana tider samlas hos varandra för att rida ut stormarna i medans de ber till sina gudar under ängslan och tandagnisslan. Skulle blixten nedslå i någons byggnad så skulle man aldrig uppföra den på nytt för att inte reta upp de makter som redan nedgjort den en gång. Månen kan även den vara en orsak till obehag bland Hynsolgerna, den allseende himlakroppen som under dygnets mörka timmar vakar över alltings frid. Ytterst sällan ger man sig ut på natten om det är fullmåne och absolut inte om man idkar göra något olämpligt. Är man i färd med att utföra arbeten eller resor under de mörka timmarna så ikläder man sig gärna en liten påse med örter och krossade blomblad för att inte störa spöken och gastar i natten. Vidskepelsen kan som synes vara folket till ondo i många fall men faktum är att den ofta förekommer bland de flesta av erebs landsortsbefolkning dock kan den ta sig olika uttryck varthän den befinner sig. Rykten, historier och sagor är viktiga och sprider sig lika fort som andra nyheter på landsbygden. De kan dock förvanskas under sin färd till smått oigen- kännelighet. Det är inte alltid så lätt att vara en förbipasserande främling i detta land då dessa möts med största misstänksamhet av de flesta Hynsolger. Gäster är tämligen ovanligt att man tar in under sitt tak. Särskilt sådana man inte känner särskilt väl. Skulle man vinna en vän i Hynsolgern så kan man dock vara säker på att det är för livet.
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ser bra ut mikulur, både historia och folk! :)

Har alltid gillat hynsolgernas temperamentet, vidskepelse och stora fötter, och de är alla med. Just vidskepliga RP kan det vara ganska kul leva ut och du ger goda uppslag.

I Monsterboxen är olika humanoide folk beskrivna efter en mall som vi delvis använt också på forumet och i wikin. Se exempel: Barbier

Denna kan vara användbar för Spelare vid skapande av RP och kan i det här projektet ses som ett komplement till en längre beskrivning av folkslag i respektive landsartikel (eller snarare tvärtom). Kanske något att göra med hynsolgerna också?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Vad du skrivit, Mikulur, får mig att hoppas att jag någon gång kan få spela hynsolgier! :) Mustasch, slokhatt och sandaler - 8)
Skriv svar