Spelarkartor

Kartor samt kartrelaterade inlägg
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Jag tycker gott att våra kartor kan vara lite mer anakronistiska och klassiskt rollspeliga. Annars var ju den med ansikten och kroppar festlig! :)

Det du nämnde med riktiga pergament och sånt lät mumma! Släng sedan bara in lite städer, floder och såna där små illustrationer av allt möjligt så har vi en hit! Viktigt är ju att de ska gå att använda ordentligt.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

De runda kartorna av mappamundityp är väl kanske inte så lämpade för att beskriva länder och landområden. De är väl snarare en övergripande kosmologisk karttyp, eller?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

De runda kartorna av mappamundityp är väl kanske inte så lämpade för att beskriva länder och landområden. De är väl snarare en övergripande kosmologisk karttyp, eller?
Jo det är helt sant. Poängen med länkarna var snarare att man kan se vilken stil det var på kartor under medeltiden, med symboler, färgsättning osv...

Om jag ritar kartor kommer jag att göra dem mer realistiska, men samtidigt använda idéer från de medeltida kartorna. Man kan även tänka på att mer realistiska kartor inte nödvändigtvis är anakronistiska. Vägkartor t.ex. producerades även under medeltiden, men de var rätt ovanliga i Europa... Ser man däremot på islamska eller kinesiska kartor hittar man en hel del som redan under medeltiden avbildar verkligheten ur ett mer realistiskt perspektiv. Ereb kanske rent kartografiskt är mer avancerat än det medeltida Europa. Det förekommer ju trots allt flygande varelser, flygande skepp odyl. som kan ha bidragit till att kartor i Ereb mer liknar de som ritades i Europa under renässansen...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Sen var ju även de antika grekerna mer avancerade kartografiskt än vad de verkar ha varit i det medeltida europa, då kartorna var väldigt religiöst influerade. En karta jag sett gjord av Hecataeus över medelhavet runt 500 f.Kr. är ju betydligt med realistisk än många kartor som är gjorde under senare epoker. Vad jag nu vill ha sagt med detta. :P Kanske att kartorna kan göras betydligt mer realistiska utan att det behöver ses som anakronistiskt.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Bergdahl: Precis min poäng... De medeltida kartorna var ju oftast ämnade att visa skapelsens harmoni, med Jerusalem i centrum osv. Dock hade man fortfarande kvar en del mer exakt kunskap, bl.a. från Ptolemaios...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Adragoor skrev:
De runda kartorna av mappamundityp är väl kanske inte så lämpade för att beskriva länder och landområden. De är väl snarare en övergripande kosmologisk karttyp, eller?
Jo det är helt sant. Poängen med länkarna var snarare att man kan se vilken stil det var på kartor under medeltiden, med symboler, färgsättning osv...

Om jag ritar kartor kommer jag att göra dem mer realistiska, men samtidigt använda idéer från de medeltida kartorna. Man kan även tänka på att mer realistiska kartor inte nödvändigtvis är anakronistiska. Vägkartor t.ex. producerades även under medeltiden, men de var rätt ovanliga i Europa... Ser man däremot på islamska eller kinesiska kartor hittar man en hel del som redan under medeltiden avbildar verkligheten ur ett mer realistiskt perspektiv. Ereb kanske rent kartografiskt är mer avancerat än det medeltida Europa. Det förekommer ju trots allt flygande varelser, flygande skepp odyl. som kan ha bidragit till att kartor i Ereb mer liknar de som ritades i Europa under renässansen...
Jag litar på dig. Kör på bara!

En förslag kan iofs vara att låta kartorna vara lite olika beroende på vem som ritat dom? Och hur gamla de är? Kan ge en kul närvarokänsla om det inte är "Kargan Kartritare" om ritade alla spelarkartarona mellan åren 589-91, utan att alla är unika? Eller många iaf.

På så sätt kan vissa kartor överlappa varandra men istället för att bli dubletter kan de komplettera varandra.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Detta är ett exempel på en snabb omarbetning av Adragoors karta...

FÖRE
Bild
EFTER
Bild
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Det är supersnyggt, men jag tycker fortfarande att kartan ser ut som en rollspelskarta snarare än en karta ritad av en snubbe i en rollspelsvärld.

Hur som helst är jag djupt imponerad av din photoshop-fu! Vi borde sparra någon gång. :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mycket snyggt. Själv tycker jag att Ensamma Vargen stuket är grymt snyggt och stämnignsfullt, och tycker inte att man nödvändigtvis behöver göra kartorna in-game. En udda men stämningskapande halvform som Ensamma Vargen-stuket tycker jag passar Ereb bättre.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Skulle det kuna vara en ide med en uppsättning kartor ritade av det Keiserliga Jorpagniska Kartograferiet som är mycket detaljerade och exakta, men tyvär lite ouppdaterade med 1600 år på nacken?

Dessa kan ligga som bas för många modernare avskrifter men dras med historiska ändringar och rena skrivfel.

En sådan karta vore dessutom en riktig skatt för ruinletande äventyrare...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:Skulle det kuna vara en ide med en uppsättning kartor ritade av det Keiserliga Jorpagniska Kartograferiet som är mycket detaljerade och exakta, men tyvär lite ouppdaterade med 1600 år på nacken?

Dessa kan ligga som bas för många modernare avskrifter men dras med historiska ändringar och rena skrivfel.

En sådan karta vore dessutom en riktig skatt för ruinletande äventyrare...
Ruskigt fräckt. "Vänta nu: har skall ju staden "A-..err..qui-lia" ligga men det är ju bara ruiner!"
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Skitsnygg karta, men jag får nog hålla med om att den passar bättre för SL än in-game-spelarkarta.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

En enkel karta över Hynsolge. Den är tänkt som ett handkolorerat blocktryck på ett återanvänt pergament, och har lite mer medeltida känsla över sig...
Vad tycks?
http://hem.passagen.se/adragoor/DoD/hynsolge.jpg
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

så snygg, precis så!
gör nån till snälla :)
Skriv svar