Placering av gamla DOD äventyr i Trakorien

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Henke
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2008-08-18 17:59

Placering av gamla DOD äventyr i Trakorien

Inlägg av Henke »

Tänkte höra om någon har lite idéer på hur man på bästa sätt förlägger gamla drakar och demoner-äventyr till att utspela sig i Trakorien. Jag vill helt enkelt utgå från att världen utanför Trakorien, Ransard, Magilre och Mereld är mer okänd och att allting händer i detta område istället.

Har kikat igenom de äventyr jag har liggande (de flesta av de som släppts till gamla DOD) och kommit fram till följande:

Marsklandet bör utspela sig i Skuggornas Träsk (kanske i samband med att spelarna letar efter Manghalde i O4Ö). Enda frågetecknet där är Kristallön men funderar på om nekromantikern där är en Shagulklon som också letar efter kristallen (som Manghalde t.ex. måste ha för att kunna dimensionsvandra).

Sinkadusäventyren "Auktionen, Nohstrils katakomber, Skuggor över Nohstril" och även "Edsbrytaren i Erebos" borde kunna utspela sig i Tricilve.

När det gäller den Nidländska Reningen så kanske den skulle gå att förlägga till det mindre gästvänliga Kargom och att Vicotnic försöker lägga hela Palamux under sitt styre. Alverna i äventyret skulle isåfall hålla till i Gwondel Leigu och det som i originalet är stridande hertigdömen i Hynsolge skulle kunna förläggas till Moskorien. Staden Densel i Nidländska öknen borde kunna flyttas till Fokalerslätten.

Har även funderat på att konvertera Mutantkampanjen "Den grå döden" till det inte helt opassande Voag Aspede där "De grå" hjärntvättar de ledande prästerna i t.ex. heliga Kishatet för att få kontroll över Palamux.
Kanske kan man använda sig av trakoriska Zeppelonder för att anfalla sina tilltänkta mål från luften.

Någon med lite insyn i gamla DOD äventyr som har synpunkter eller fler förslag? (t.ex. vart man kan placera in Barbia, Ärans väg, Svart duell, Torshem och Havets vargar). Någon kanske till och med provat att konvertera äventyr på just detta sätt och kan lufta erfarenheter från det?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Placering av gamla DOD äventyr i Trakorien

Inlägg av Alendor »

Henke skrev: Marsklandet bör utspela sig i Skuggornas Träsk (kanske i samband med att spelarna letar efter Manghalde i O4Ö). Enda frågetecknet där är Kristallön men funderar på om nekromantikern där är en Shagulklon som också letar efter kristallen (som Manghalde t.ex. måste ha för att kunna dimensionsvandra).
Min grupp spela nu under Jullovet klart Marsklandet (och även Svavelvinter).
Vår SL gjorde om magikern som man finner på just Kristallön till en Shagulit.
Han fick tillslut tag i kristallen vilket ledde oss till Marjura.
Tycker det är roligt när man knyter samman äventyr på det sättet och detta funka ju riktigt bra =)

Men var i Trakorien man skulle ha marsklandet vet ja inte riktigt med det spelar väl ingen större roll. Finns där inget passande träsk så är det ju bara o skapa ett någonstans där det inte finns nå annat speciellt redan beskrivet.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Henke
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2008-08-18 17:59

Inlägg av Henke »

Jodå... Skuggornas Träsk på Paratorna passar mycket väl in att använda till just Marsklandet-modulen. Nu kommer detta att ske efter Svavelvinter för min grupp eftersom de hittills spelat en modifierad Novastenen på Palamux och nu spelar en variant av Svavelvinter på Marjura.

Alla är givetvis välkomna att läsa om äventyrarnas öden på http://erebaltor.blogg.se
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Med risk för att vara "hednisk" men går det inte ganska bra att (med en grandios portion modifikationer) placera vissa Chronopiska äventyr i tex Tricilve...eller kanske ännu hellre Staden O?

Har funderat mycket på det... :?

Någon annan som tänkt likt mig här?
Henke
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2008-08-18 17:59

Inlägg av Henke »

Själv lade jag DOD på hyllan precis i samband med att man "skrotade" Ereb Altor så jag har inga äventyr alls till Chronopia. Eventuellt hade jag tänkt mig Krilloan-modulen som Staden O.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

gtjorgo skrev:Med risk för att vara "hednisk" men går det inte ganska bra att (med en grandios portion modifikationer) placera vissa Chronopiska äventyr i tex Tricilve...eller kanske ännu hellre Staden O?

Har funderat mycket på det... :?

Någon annan som tänkt likt mig här?
Jag hade tänkt använda flera Chronopiska äventyr i Staden O, då det ändå inte finns officiellt material. "Hyrsvärd i Chronopia" borde funka helt ok och definitivt material om Arenan. Hade även tänkt placera Magikerstaden från Chronopia i Bosza, Klomellien.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Bra, då är jag inte helt ensam om den åsikten :)
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

gtjorgo skrev:Bra, då är jag inte helt ensam om den åsikten :)
Mina tankar på fusion mellan Staden O och Chronopia: husen Degas, Koth, Cerias, Lysander, Belisarius och Ventura är självklart inte längre alver utan människor (främst av vanhedrade caddiska, aidniska, trakoriska och magiliska adelshus och handelshus). Dessa är de mäktiga maffia-adelshus som i stort sett styr staden, dock så finns även här det tumultartade områdena såsom Grytan, De Tusen Fröjdernas Gata (favorittillhåll för besökande paratornier), Arenan, Bataljtorget där Klingornas Allians håller ihop hyrsvärden i en bräcklig vapenvila. Gatugängen Hökarna, Spefåglarna är självklara ingredienser, De Dolda Dolkarnas Gille(som skulle kunna ersättas eller ligga i konflikt med Rabdho Rana), diverse fria kompanier och min stora favorit: Trolljänget, ett fritt kompani härstammande från stadsstaten Brikho i Klomellien. Staden O är även i mitt Ereb frihamn för piratfartyg (så länge de kan försvara sin last och skepp själva eller står under speciellt beskydd under ett av De Stora Husen). I Södra Hamnan(också från Chronopia) finner man allt mellan jordiska havsvargar, ransardiska kapare, ishavspirater och traditionella sjörövargäng, speciellt sådana aktiva runt Trakoriska Sjön.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Det som framförallt måste försvinna från Staden-O versionen är Kejsaren och dennes byråkrati. Minsta möjliga statsmakt, snarare som sagt maffiavälde där handelshusen och gängen kompromissar och delar upp kvarteren mellan sig, med vissa "fria" zoner där alla (eller ingen) har något att säga till om.
Skriv svar