Jorduashur

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Det låter bra Birke!
Kul! :)

Kanns lite som ett minerat område att fundera kring EA, drakar och vikingatida influenser men då det vare sig vi vill eller inte hanger ihop ar det bra om vi forsoker ge några forklaringar.

Skal forsoka komma med några mer valformulerade tankar och utvecklingar. Kanske aven om andra kalendariteter an Drakblotet också...
Kan ju vrida på draken/lindormen/drakormen/drakmonstret... :?

Vad säga om att den stördes i ett mångtusenårigt röse av rullstenar. Den kunde inte bara spruta eld (eller kunde kanske inte det), men förstenade folk och saker med sin andedräkt. Två hela byar av kolonister med kreatur, nät, bågar, skepp, tyger, fisk osv förvandlade till sten, var tillräckligt för att resten skulle ge sig till att resa iväg och blota för att undgå förbannelsen. Barnen som störde monstret sitter fortfarande fångar i dess röse. Så säger iaf sägnen. Soökbyarna är än idag ett område ljunierna undviker.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kanske var det en drake och en basilisk som jorderna råkade ut for? :shock:

Draken hade basilisken som husdjur och om vi tittar noga på trasniderier från Jordernas Storhetstid kan vi faktisk hitta denna avbildad på flera stallen, ofta sittande på drakens axel...

Kanske?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Kanske var det en drake och en basilisk som jorderna råkade ut for? :shock:

Draken hade basilisken som husdjur och om vi tittar noga på trasniderier från Jordernas Storhetstid kan vi faktisk hitta denna avbildad på flera stallen, ofta sittande på drakens axel...

Kanske?
Eller så är allt en sägen :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Eller så är allt en sägen :D
Vem vet?

Kanske draken en dag anlander Halle och med basilsken blangande från axeln kraver sina offer, 11-1200 år av Drakblot borde ha gett en anselig hog guld? :twisted:
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

birkebeineren skrev:Ide som inspirerades i Ljusna-tråden:

Nar den jordiska kolonin i Ljusna åts upp av en drake lades en forbannelse over jorderna som tvingade dem att "...på denna dag vid varje årsvarv skal ni ge ett offer till mig (las: draken) som ni skal lagga i hog for mig att hamta, och varje plundring ni utfor skal jag (las: fortfarande draken) ges forsta aran...".

Draken har dock aldrig hamtat någon hog men jorderna har inte vågat sluta med att vid "Drakblotet" varje senhost ge ett offer til denna varelse som finns med i deras kultur på många olika satt. En annan tradition som foljde denna handelse ar att skeppen som jordukaerlarna oftast utfor sina plundringar med kallas "drakar" då varje utfard borjar med en kort ceremoni dar draken lovas aran.

Detta kan utvecklas till att endast vara små kulturella sardrag eller också innebara en hogst aktiv drakkult i Jorduashur och en enorm samlad guldhog for hugade aventyrare att leta upp.

Mojligtvis ar jag helt ute och cyklar! :roll:
Nice!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jordakiska strandhugg och svepande nordyxor bland Pandarealias valmående öar?
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

birkebeineren skrev:Jordakiska strandhugg och svepande nordyxor bland Pandarealias valmående öar?
Tja jag har mest tänkt i banor runt Trakorien, men egentligen vore Pandarealia lite tufft. Kan mycket väl tänka mig att nutidens jordiska havsvargar söker sig ända ned till Meluckha och vidare söderut för att plundra, utforska, handla ,vinna ära, söka lycka, äventyr och kanske en dag till och med kolonialisera lättöverkomlig mark.

Detta är något jag funderat på. I EA:boxen omnämns jorderna från Svalöarna som Erebs skickligaste sjömän, gäller detta även mest beresta? Själv gillar jag tanken att jorderna seglat på alla hav på västra halvklotet. Till och med Golwyndas sötvattenhav bara för att upptäcka och utforska då det var en skymf arr höra att detta hav skulle vara omöjligt att nä med skepp från Masevabukten eller Kopparhavet! Ok Glashavet och Solunas östkust kanske är att ta i men i alla fall en bit bortom blindhavet till jätteödlornas länder. Jorduakisk folktro: bortom Dimlhaháv(Blindhavet), snart innan världsfallet forsar med i Ginungagap, härskar de stora ormarna, surrare och skräningar, ty dit rodde Wodúrs son Elókir en dag för att fiska och fick niofalt nio drakormar på sitt spjut .
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Alla hav tycker jag är att ta i. Tycker resor i österled, Melukha och östra Kopparhavet är 1 på 50 år. Golwynda ett unikt tillfälle, och väster om Samkarna legendarisk resa (liksom förövrigt en inlandsresa i Akrogal). I övrigt tycker jag inte de skall ha rest så långt. Det är lustigt hur många som är Erebs skickligaste sjömän förresten. Gillar dock din legend mycket Krille! :D
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Alla hav tycker jag är att ta i. Tycker resor i österled, Melukha och östra Kopparhavet är 1 på 50 år. Golwynda ett unikt tillfälle, och väster om Samkarna legendarisk resa (liksom förövrigt en inlandsresa i Akrogal). I övrigt tycker jag inte de skall ha rest så långt. Det är lustigt hur många som är Erebs skickligaste sjömän förresten. Gillar dock din legend mycket Krille! :D
Det är många som är "Erebs skickligaste xy". Det är väl lite av ett signum för ÄS?
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Regil skrev:
Mikael skrev:Alla hav tycker jag är att ta i. Tycker resor i österled, Melukha och östra Kopparhavet är 1 på 50 år. Golwynda ett unikt tillfälle, och väster om Samkarna legendarisk resa (liksom förövrigt en inlandsresa i Akrogal). I övrigt tycker jag inte de skall ha rest så långt. Det är lustigt hur många som är Erebs skickligaste sjömän förresten. Gillar dock din legend mycket Krille! :D
Det är många som är "Erebs skickligaste xy". Det är väl lite av ett signum för ÄS?
haha jag har inte snubblat över andra faktiskt. Möjligt att det kanske står samma sak om felicierna?

Eller tja gråalverna borde självklart vara skickligast men av människor skulle jag mycket väl kunna tänka mig jorduakerna från Svalöarna som skickligast om man ser till det antal goda sjöfarare sett mot bakgrund av en liten befolkning?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Krille skrev:
Regil skrev:
Mikael skrev:Alla hav tycker jag är att ta i. Tycker resor i österled, Melukha och östra Kopparhavet är 1 på 50 år. Golwynda ett unikt tillfälle, och väster om Samkarna legendarisk resa (liksom förövrigt en inlandsresa i Akrogal). I övrigt tycker jag inte de skall ha rest så långt. Det är lustigt hur många som är Erebs skickligaste sjömän förresten. Gillar dock din legend mycket Krille! :D
Det är många som är "Erebs skickligaste xy". Det är väl lite av ett signum för ÄS?
haha jag har inte snubblat över andra faktiskt. Möjligt att det kanske står samma sak om felicierna?

Eller tja gråalverna borde självklart vara skickligast men av människor skulle jag mycket väl kunna tänka mig jorduakerna från Svalöarna som skickligast om man ser till det antal goda sjöfarare sett mot bakgrund av en liten befolkning?
Vi har snabbt redan tre kandidater som erebs skickligaste sjömän: jorukaerlarna, felicierna och trakorierna (som ju trots allt är de som trotsar Västerhavet och seglar till Kejsardömet Jih). Ankorna borde ju också vara jätteduktiga. åsså gråalverna (fast de fuskar med levande båtar och magi).
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Krille skrev:
birkebeineren skrev:Jordakiska strandhugg och svepande nordyxor bland Pandarealias valmående öar?
Tja jag har mest tänkt i banor runt Trakorien, men egentligen vore Pandarealia lite tufft. Kan mycket väl tänka mig att nutidens jordiska havsvargar söker sig ända ned till Meluckha och vidare söderut för att plundra, utforska, handla ,vinna ära, söka lycka, äventyr och kanske en dag till och med kolonialisera lättöverkomlig mark.

Detta är något jag funderat på. I EA:boxen omnämns jorderna från Svalöarna som Erebs skickligaste sjömän, gäller detta även mest beresta? Själv gillar jag tanken att jorderna seglat på alla hav på västra halvklotet. Till och med Golwyndas sötvattenhav bara för att upptäcka och utforska då det var en skymf arr höra att detta hav skulle vara omöjligt att nä med skepp från Masevabukten eller Kopparhavet! Ok Glashavet och Solunas östkust kanske är att ta i men i alla fall en bit bortom blindhavet till jätteödlornas länder. Jorduakisk folktro: bortom Dimlhaháv(Blindhavet), snart innan världsfallet forsar med i Ginungagap, härskar de stora ormarna, surrare och skräningar, ty dit rodde Wodúrs son Elókir en dag för att fiska och fick niofalt nio drakormar på sitt spjut .
jag gillar tanken vittberesta skäggingar och äventyr i söder- och österled.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Regil skrev:
Krille skrev:
Regil skrev: Det är många som är "Erebs skickligaste xy". Det är väl lite av ett signum för ÄS?
haha jag har inte snubblat över andra faktiskt. Möjligt att det kanske står samma sak om felicierna?

Eller tja gråalverna borde självklart vara skickligast men av människor skulle jag mycket väl kunna tänka mig jorduakerna från Svalöarna som skickligast om man ser till det antal goda sjöfarare sett mot bakgrund av en liten befolkning?
Vi har snabbt redan tre kandidater som erebs skickligaste sjömän: jorukaerlarna, felicierna och trakorierna (som ju trots allt är de som trotsar Västerhavet och seglar till Kejsardömet Jih). Ankorna borde ju också vara jätteduktiga. åsså gråalverna (fast de fuskar med levande båtar och magi).
Sant som du säger. Men för sin ringa storlek som folk/nation/rike så borde de vara ganska extraordinära om man tittar på det stora antal goda sjöfarare som borde finnas hos jordukaerlarna? Jag kanske har en favoritisering för jordukaerlarna, då trakoriska och feliciska flottan i mitt Ereb känner respekt för havsvargarna från Jorduashur, som turligt nog är för få för att utgöra något allt för stort hot. Speciellt erfarenheter från nordmän i tjäst hos Kardiens konung har gett felicierna, khuniter och kapare med feliciskt kaparbrev ordentliga näsbrännor. Dock inte särskillt omfattade genom deras ringa antal (antagligen inte mer än tre-fyra drakskepp seglar under Alliansens flagg än så länge men har skapat stort rykte)
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Regil skrev:
Krille skrev:
birkebeineren skrev:Jordakiska strandhugg och svepande nordyxor bland Pandarealias valmående öar?
Tja jag har mest tänkt i banor runt Trakorien, men egentligen vore Pandarealia lite tufft. Kan mycket väl tänka mig att nutidens jordiska havsvargar söker sig ända ned till Meluckha och vidare söderut för att plundra, utforska, handla ,vinna ära, söka lycka, äventyr och kanske en dag till och med kolonialisera lättöverkomlig mark.

Detta är något jag funderat på. I EA:boxen omnämns jorderna från Svalöarna som Erebs skickligaste sjömän, gäller detta även mest beresta? Själv gillar jag tanken att jorderna seglat på alla hav på västra halvklotet. Till och med Golwyndas sötvattenhav bara för att upptäcka och utforska då det var en skymf arr höra att detta hav skulle vara omöjligt att nä med skepp från Masevabukten eller Kopparhavet! Ok Glashavet och Solunas östkust kanske är att ta i men i alla fall en bit bortom blindhavet till jätteödlornas länder. Jorduakisk folktro: bortom Dimlhaháv(Blindhavet), snart innan världsfallet forsar med i Ginungagap, härskar de stora ormarna, surrare och skräningar, ty dit rodde Wodúrs son Elókir en dag för att fiska och fick niofalt nio drakormar på sitt spjut .
jag gillar tanken vittberesta skäggingar och äventyr i söder- och österled.
Tja själv kör jag på att skäggingar är ena riktiga sjöbussar som i sin historia har månghanda hjältar som berättas ha seglat till långt avlägsna stränder då äventyrligheter och strapatser tänder glöden tänds i detta annars ofta innåtvända och melankoliska folk.
Väringagardet har jag för mig tjänar Kardien kung(har iaf för mig det tagits upp i Kardien tråden) och hos Solunska härskare har skäggingarna gjort sig ett ryktbart namn (EA Spelarbok). Dock så är skäggingarna fortfarande mycket ovanliga att stöta på i Kopparhavet om det inte gäller mellan Kardien och Soluna men dom är trotts allt mycket fåraliga även där. Vanligare blir de dock i Västerhavet och månget jorduakiskt drakskepp seglar vid isbrytning i Österled mot Barbia, Cereval, Nidlands kust , Akrogals vidsträckta kust där man seglar inlands längst fjorder och floder där deras skepp kan ta sig fram och dragas. Masevabukten är iaf där jag anser de mesta av jorduakiskt plundringsbyte kommer ifrån nuförtiden. Mäktiga sjömakter såsom Trakorien har satt käppar i hjulet, iaf mellan trakoriska öarna och Marjura) och Ransard är även fiender till jordukaerlarna(och starka sådana) även om öppet krig inte sker just nu. Västerhavet är inte längre en så goda vatten de en gång var för jordukearlarna under deras storhetstid. Däremot är den fjärran södern idag av mycket stort intresse för för skäggingarna då det ligger en stor mystik kring dessa kuster fortfarande. De har börjat handla en del med melukherna i mitt Ereb och plundring skett vid något tillfälle längre söderut men än så länge vet man inte mycket om kusterna i södern utom just myter (som indikerar att någon faktiskt borde ha varit där om så inte Elokîr själv).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Alverna i Kardskogen har kommit på tal under Aventyr dar stora handelser beskrivs i foljande tråd:

http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 15&start=0

Vart hittar vi egentligen de alver som enligt officiella kallor bosatter sig "i de sodra delarna av Kardskogen" efter Melukhas fall 1040 fO ?

Bild

Kan några av ovanstående forslag stamma?
Skriv svar