Ankor

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Hyltran från Veglemyren skrev:kan det inte vara så att ankor är som människor och får/tar de "yrken" som deras föräldrar har?
Ankor tar givetvis över sina farbröders yrken... :)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Jag gillade Wals gata och skrev ihop den här texten. Min tanke är nog att gatan ligger i Klomellien, Om någon vill ge en mer målande beskrivning av handeln vore det ju strålande :wink:
Jag är bättre på den lite torrare delen.

Wals gata
Mitt i ankkvarteren i staden Mercana ligger Wals gata. Gatan är döpt efter ankornas skapare, guden Wal. Idag fungerar gatan som en handelsplats för stadens förmögna ankor. Det man handlar med är inte mat, stångjärn, kryddor eller andra varor. Istället är det i första hand andelar i handelsprojekt som köps och säljs. Då handelsexpeditioner är mycket dyra är det svårt för en ensam familj att finansiera sådana projekt. Man har då istället börjat gå ihop i bolag som gemensamt finansierar en expedition, skickar i väg skeppet till fjärran platser, ju längre bort desto bättre, och väntar sedan spänt på skeppets återkomst. Förhoppningsvis är skeppet då fyllt till bredden med exotiska varor och vinsten blir stor. Andelarna i expeditionerna kan som vilken vara som helst sedan köpas och säljas. De kan avyttras då pengakistan börjar tryta eller köpas för vinster gjorda i andra affärer. Men framförallt så är handeln särdeles stor då rykten kommer i svang. När expeditionen har dragit ut på tiden och någon har hört något om piraträder kan andelarna under vildsint handlande sjunka till en bråkdel av insatsvärdet, för att sedan stiga skyhögt när ett annat skepp anländer som kan meddela att expeditionen angjorde Arno för tre veckor sedan och snart står att vänta i hamn. Allt under hetsiga utrop och intensiva känsloutbrott. Själva handeln med andelar är ett stort folknöje och det finns inget som bereder ankororna vid Wals gata sådan glädje som att sitta inne på unik information om en expedition, sprida ut ryktet om ett skeppsbrott för att sedan genom ombud köpa upp merparten av andelarna. Detta anses inte som omoraliskt utan driftigt och smart. Utöver andelar i handelsexpeditioner kan man även köpa skörden från åkrar innan den är bärgad, rätten att köpa last till ett visst pris från en expedition, nästa års vin och skinnet innan björnen är skjuten. Transaktionerna efter uppgjorda affärer görs sedan genom huggerska hansans lokala bank och handelskontor. Här har bankverksamheten kommit att dominera över handeln.
Senast redigerad av Regil den 2008-02-16 14:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Älskar det. Välarbetad och typisk erebhumor på ett spelfunktionellt sätt.
Applåderar
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:Jag gillade Wals gata och skrev ihop den här texten. Min tanke är nog att gatan ligger i Klomellien, Om någon vill ge en mer målande beskrivning av handeln vore det ju strålande :wink:
Jag är bättre på den lite torrare delen.

Wals gata
Mitt i ankkvarteren i staden (insätt korrekt referens) ligger Wals gata. Gatan är döpt efter ankornas skapare, guden Wal. Idag fungerar gatan som en handelsplats för stadens förmögna ankor. Det man handlar med är inte mat, stångjärn, kryddor eller andra varor. Istället är det i första hand andelar i handelsprojekt som köps och säljs. Då handelsexpeditioner är mycket dyra är det svårt för en ensam familj att finansiera sådana projekt. Man har då istället börjat gå ihop i bolag som gemensamt finansierar en expedition, skickar i väg skeppet till fjärran platser, ju längre bort desto bättre och väntar sedan spänt på skeppets återkomst. Förhoppningsvis är skeppet då fyllt till bredden med exotiska varor och vinsten blir stor. Andelarna i expeditionerna kan som vilken vara som helst sedan köpas och säljas. De kan avyttras då pengakistan börjar tryta eller köpas för vinster gjorda i andar affärer. Men framförallt så är handeln särdeles stor då rykten kommer i svang. När expeditionen har dragit ut på tiden och någon har hört något om piraträder kan andelarna under vildsint handlande sjunka till en bråkdel av insatsvärdet, för att sedan stiga skyhögt när ett annat skepp anländer som kan meddela att expeditionen angjorde Arno för tre veckor sedan och snart står att vänta i hamn. Allt under hetsiga utrop och intensiva känsloutbrott. Själva handeln med andelar är ett stort folknöje och det finns inget som bereder ankororna vid Wals gata sådan glädje som att sitta inne på unik information om en expedition, sprida ut ryktet om ett skeppsbrott för att sedan genom ombud köpa upp merparten av andelarna. Detta anses inte som omoraliskt utan driftigt och smart. Utöver andelar i handelsexpeditioner kan man även köpa skörden från åkrar innan den är bärgad, rätten att köpa last till ett visst pris från en expedition, nästa års vin och björnen innan den är skjuten. Transaktionerna efter uppgjorda affärer görs sedan genom huggerska hansans lokala bank och handelskontor. Här har bankverksamheten kommit att dominera över handeln.
Mikael skrev:En större ankstad i Mercana...
ur EA
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Fick en inre bild bara ...
jädrar vilket käbbel! När spekulationerna går som hetast på handeln ... inte bara en handfull anker! men en hel invationstyrka av köpmän som försöker överrösta varandra ...

Coolt.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Historia:
Ankorna skapades för ca 9000 år sedan av djurfolkens högsta skapargudinna Hélodèrna (av många lärda sedd som en form av Moder Jord) i det sjörike som idag kallas Krystalerna. (alternativa skapelser har diskuterats: mäktig magiker eller älviska hamnskiftare som inte kunnat skifta tillbaks har föreslagits) Här utvecklades de tre raserna och ankornas gemensamma kultur vid sidan om Krystillerna.
6000-3500 f.O. Människor och ankor börjar befolka Krystalerna. I flera tusen år dominerar ankorna med sin naturliga fallenhet för vatten. Människorna förökar sig dock snabbare och tillslut uppstår en slags balans. Respekt råder mellan de olika raserna och deras vitt skilda kulturer. Endast de svarta ankorna ställer till med tidens tidigaste krig och skärmytslingar.
3500-1500 f.O. Mindre människostammar befolkar landet kring sjöarna. De lär sig snart göra vassbåtar och kan utbyta handel med hela sjösystemet. Deras språk assimileras med varandra och snart växer en löst sammansatt kultur upp. Ankorna utgör nu en minoritetskultur vars landområden minskar samtidigt som deras antal fortfarande ökar.
973 f.O. Så småningom blev ankorna för många och de Svarta (rövarhövdingen Yaggamuk) utsatte de Bruna för den Stora Oförrätten. Det var också under denna tid som de svarta ankorna lämnade sitt ursprungsområde för att bosätta sig vid Kopparhavet, och då främst längs Morelvidyns kust.
971-907 f.O. Ankkriget. Efter den Stora Oförrätten, utvandrade majoriteten av de svarta ankorna från Krystalerna. Först som nyfikna skräniga upptäcktsresande, men då de genast blev illa omtyckta och blev behandlade illa, övergick deras utvandring snart till erövring. Orädda svarta ankor bara hälften så stora som morelvidynerna tog kustområdena med storm, och under de följande 70 åren gav de tillbaka mycket lite av vad de lyckades erövra. Tillslut slöts fred, och ankorna tog upp lokalbefolkningens vana i sjöröveri. Mindre krig och stridigheter har fortsatt ända fram till idag, men de svarta ankorna hade kommit för att stanna. Även de vita och bruna ankorna prövade sina omvandlade vingar, och spred sig längs Erebs alla kuster. Idag finns de största ankkolonierna, förutom i Morëlvidyn, i Berendien, Erebos, Caddo, Aidne och Ruhl i Trakorien. Det finns fortfarande grupper av framförallt vita ankor i Krystalerna, och då särskilt i staden Ankh-Castellum.
599 f.O. 5e Konfluxen. Morëlvidyn drabbas hårt av Köttbitare. Nästan 75% av befolkningen dör.
598-400 f.O. Arméer av Insektoider kryllar ut över Samkarnas yta från Juronaträsket. Få kunde stå emot Tupagons härar, men efter två hundra år av massakrer, insektsinvasioner och plundring återvänder insektoiderna frivilligt till träsket och lämnar Samkarna förött att börja på ny kula.
312 f.O. Kastellet Lin-Pin-Fria byggs som ett mäktigt fort för skydd mot insektoider och ödlemän från Samkarnas inre. Det är byggt där Krystalerna möter Juronaträsket, och byggdes i gemensam ansträngning av både krystiller och ankor.
266 f.O. En jorduashurisk expedition på 20 skepp hamnar av misstag på stränderna utanför dagens Santander i Morëlvidyn. De stöter på människorna som befolkar området och strid uppstår. Jorduakærlarna vinner, och gör ett kortare plundringståg öster ut längs kusten innan de besegras av svarta ankor. Ankorna är dock så imponerade av Jorduakærlarnas skepp och snabba överraskande anfall, att de börjar använda dessa och egna kopior av dem. Ett par decennier senare finns det få piratankor som använder andra skepp.
55 f.O. Klaner av svarta ankor allierar sig med Caddo och anfaller det unga kungariket Zorakin. De besegras men först lyckas de plundra och bränna bland annat Pendon.
ÅR 0
Ca 60-130 e.O. Svarta ankor från Morëlvidyn härjar upprepat Zorakin och Caddos kuster.
98 e.O. På en plats vid Krystalernas norra gräns där området möter havet, sedan många hundra år en ankdominerad handelsplats, byggs stenfortet Ankh-Castellum av en stor klan vita ankor. Staden får kraftigt försvar mot Morelvidynska pirater, djungelfolk och minnet av insektoiderna från söder.
250-talet Den legendariska ankhjälten och äventyraren Kvalbak lär ha levat under denna tid. Legenderna säger att han delade sina många äventyr med Coprostomba (lärd människa), Prolzo (hob) och Okrof (vargman). Deras många resor och underhållande äventyr roar ankor Ereb runt ännu.
498 e.O. Morelvidynska ankpirater anfaller Kardien och tar sig ända fram till Arntuna, ivrigt brännande och plundrande. Kardiens kung Vidar III anländer med sin riddararmé och ankorna flyr i panik. Dock inte ankornas hövding Illerest av Dakai-klanen, som utmanar Vidar på envig. Striden blir hård, men tillslut lyckas Vidar slå huggaren ur Illerests händer. I samma ögonblick som Vidar skall ränna sitt bredsvärd genom ankhövdingen faller han död ner, genomborrad av en armborstpil från en dold anka. I skam över sina undersåtars hederslösa agerande spetsar sig Illerest på Vidars svärd. Piratankorna nedgörs till siste anka av de beridna riddarna, men Illerests kropp förs till Ekeborgs Lyceum, där den begravs och får en minnessten.
609 e.O. Dodlock Grimbads havsorcher attackerar, föröder och massakrerar tre mindre ankbosättningar väster om Ankorath. Doften av grillad anka ligger kvar länge över nejden. Grimbad är sedan länge berömd för sina segrar mot svarta ankornas långskepp. Sextetten har satt ett pris på 3500 silvermynt till den som kan leverera Grimbads huvud, och lika mycket för att krossa hans kyrakh.

När anläggs Ankorath och Dunderin? Någon gång mellan 973-907 fO verkar möjligt i mitt tycke, men det kan ju ha skett efter konfluxen också? Dessutom finns ju en viss skillnad städerna emellan, vilket gör att Dunderin (tror jag det var, som var blandad?) kan ha anlgts av människor både före och efter denna tidpunkt.

Edit: lägger även in frågan på tråden om Morëlvidyn :oops:

Gillar klart den bild jag får för mitt inre av ankhandelsmännen på Wals gata. Det där med optioner och del i saker som ännu inte gjorts, helt klart lysande :)
Senast redigerad av Patrik Höij den 2008-03-17 16:36, redigerad totalt 1 gånger.
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Andy »

Adragoor skrev:
Hyltran från Veglemyren skrev:kan det inte vara så att ankor är som människor och får/tar de "yrken" som deras föräldrar har?
Ankor tar givetvis över sina farbröders yrken... :)
Jag har läst i Svavelvinter och där står det att ankor ofta sänds till sina onklar för att uppfostras under tonåren. Som tydligen sker i ankfamiljen Mogger på Marjura.
Cereval (ett land med troll och drakar)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ankorath och Dunderin är klart äldre 400-600 år gamla. sedan finns ju fler städer att välja från på Morëlvidynkartan sid 1 i den tråden.

Osahiln och Cadez är mycket äldre, 1000-1200 fO. Här anser jag den senaste kungen, "Haig-hamu" och hans kortlivade rike har sin vagga och HQ.

Visst skulle Ankorath eller Dunderin kunna vara äldre, men jag ser hellre att städer kommit och gått i historien, byggts upp, dominerat, plundrats och fallit i ruin, följt av arvtagande pirathamnar osv.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Har ankorna någon form av gemensamt språk? Som som jag förstått så har dom inte det i tidigare Ereb material. I mitt Ereb har ankorna ett gemensamt språk som alla släkten talar tillsammans med det lokala språket där det bor: Quakki ( :lol: Ja det låter fjantigt men ankor är till för att vara roliga enligt min mening)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Det skulle vara kul om ankorna har ett urspråk (visst, kalla det gärna Quakki), som väldigt få numera talar - och vilket anses vara ett heligt språk. Det talas kanske fortfarande långt ute i Västerhavet, varifrån ankorna härstammar. Annars tycker jag det är mest troligt att ankorna i Ereb talar det språk som människorna i regionen talar - med tanke på hur assimilerade de är.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Krille skrev:Har ankorna någon form av gemensamt språk? Som som jag förstått så har dom inte det i tidigare Ereb material. I mitt Ereb har ankorna ett gemensamt språk som alla släkten talar tillsammans med det lokala språket där det bor: Quakki ( :lol: Ja det låter fjantigt men ankor är till för att vara roliga enligt min mening)
Ställer mig mycket tveksam till ett sådant allmänt ankspråk. Ser hellre att de talar det lokala språket endast. Men om det finns kanske det heter Quaddich hellre?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

que-k?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:
Krille skrev:Har ankorna någon form av gemensamt språk? Som som jag förstått så har dom inte det i tidigare Ereb material. I mitt Ereb har ankorna ett gemensamt språk som alla släkten talar tillsammans med det lokala språket där det bor: Quakki ( :lol: Ja det låter fjantigt men ankor är till för att vara roliga enligt min mening)
Ställer mig mycket tveksam till ett sådant allmänt ankspråk. Ser hellre att de talar det lokala språket endast. Men om det finns kanske det heter Quaddich hellre?
Quidditch? :wink:
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

anders skrev:Det skulle vara kul om ankorna har ett urspråk (visst, kalla det gärna Quakki), som väldigt få numera talar - och vilket anses vara ett heligt språk. Det talas kanske fortfarande långt ute i Västerhavet, varifrån ankorna härstammar. Annars tycker jag det är mest troligt att ankorna i Ereb talar det språk som människorna i regionen talar - med tanke på hur assimilerade de är.
Jo ett urspråk som kanske endast talas av ankornas och lärde och i cermoniella syften passar nog bättre.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Även här fanns det material och på wikin inte... Mycket äl väl egentligen klart att wikifieras va?

Men... Nu när jag läst tråden från början till slut... Det känns som om Wal iom Wals gata har nåt en ngt högre status än vad han hade i den annars spikade(?) rödmarkeringen?


För övrigt tycker jag "våra" ankor känns coolare än dessa... :)
http://www.mongoosepublishing.com/pdf/rqduckspre.pdf
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar