Nostratiet

Samlingsplats för alla länder och platser
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Jag ville främst få reda på om det fanns en konsensus om storleken på solriddarnas kompanier samt om den var fastlagd i solriddarns organisation. Vilket ar intressant för att se hur stor styrkan var i Kalbrand.

Helt klart är att Kalbrand är svårförsörjd ute i vildmarken utan bondbyar som produceras vad den behövs men det är inte omöjligt för en rik och välorganiserad organisaion som solriddarrna. De skulle kunna försörja en större styrka om de ansåg det nödvändigt trots de svårigheter som finns med det skulle kräva avsevärda resurser och välbevakade karavaner från Fristaden vilket jag tycker skulle ge äventyrsmöjligheter och vara intressant för regionen. Detta är vad som skiljer sig de centrala områden i feodala riken från de utsatta gränsområden som faktiskt är beroende av förnödenheter från civliserade områden.

Sedan får man ställa sig frågan om det inte borde finnas fotfolk i Kalbrand, på något sätt knuten till orden, som är lättare att försöjra än stridshingstar. Jag föreslog detta i solriddar-tråden. I feodala härar så har alltid varit en kombinerad styrka som har varit mest effektiv och jag tycker det verkar rimligt att Kalbrand innehåller vältränat infanteri utöver beridna styrkor.

Sedan så finns det möjlighet till att solriddarna använder sig av lokala krigare som legosoldater i likhet som tempelherrarna och johanniterna gjorde i Outremer.

Allt detta är kanske inget man skriva enormt detaljerat om utan endast att Kalbrand har en stark styrka solriddare som försörjs via karavaner från Fristaden vilket gör det en isolerad ö djupt i den farliga vildmarken i Nostraliet.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Vi har nyss haft en kortare diskussion om hur stor ett av solriddarnas ryttarkompanier är. Storleken verkade hamna på 100-120 man per kompani Det består i sin tur av fyra stycken troppar eller skvadroner om 25-30 man. Se diskussionen under Solriddarorden.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Klart for wikifiering under Nostratiet?

Priorât Kalband
När erövringen av det som skulle bli markgrevskapet Ostmark var ett faktum lades det av den Lysande Vägens aidniska prästerskap mera expansiva planer för Solorden. Detta innebar ytterligare ett priorât utöver det kring Fristaden. Priorât Kalband etablerades, utan att vara mera än en kraftigt befäst ordensborg långt ute i en gles vildbygd, men det ansågs dock ha potential. Trots ytterst sporadisk befolkning fanns själar att ljusa upp; handlesrutter gick nära i behov av bevakning; fromma pilgrimmar färdades längs den farliga Via Aidne - det såg lovande ut för ett nytt priorât. Så visade svartfolken sig och sin makt. Den Brända Jordens klan attackerade Kalband med massiv styrka. Solriddarna stod emot men med stora tap och med ett ödelagt land som svartfolken tidigare hade ägnat foga interesse som resultat. Lysande Vägen och Solorden var tvungna att ändra sina planer och istället konsolidera vad som ändå var vunnit, samt återta prestige och ställning. Mera försiktiga strategier utarbetades där svartfolken finns som en mycket viktig punkt att förhålla sig till. Borg Kalband ligger nu som en ö ensam ute i Östermarken men den förser ändå trakterna ikring med en viss säkerhet för pilgrimmer och andra resande. Solriddarna lever ett hårt liv men med varm tro på Etin och ständiga förnödenheter skickade från Fristaden fortlever visionen om ytterligare ett priorât i Nostratiet.

Kompaniet förlagt i priorât Kalband består for närvarande av av tre banér stridande riddare under prior Gorion Sagal av Tre Ekar.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: Priorât Kalband
Skall Priorât verkligen vara i obestämd form?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Frågan uppe i Orden-tråden:
anders skrev:
Snibben skrev:Fast det heter Priorat på svenska:
Ett prorat, flera priorat - obetämmd form.
Prioratet, prioraten - betämmd form.
Förvisso....Men det heter också "stift" och inte "bontisât". Poängen är att vi vill bort från rent historiskt kristna termer så mycket som möjligt. Att vi istället använder den kejserliga jorin och kallar det priorium tycker jag personligen är mer lyckat. Alternativt priorât (med ^) för att följa samma stil som övriga geografiska indelningar.
Priorât ar inspirerad från de ovriga LV beteckningarna kerisât, bontisât och riarkât.

Priorâtet Kalband skulle det kunna stå men med egen tolkning av de erebiska språklagarna (dock håller jag mig i en lite flytande positition ute på midten av Lycèeplan) har jag benamnt det Priorât Kalband. I samma anda har jag också vid något tillfalle skrivit i stil med "Borg Ekefaste" istallet for "borgen Ekefaste".
Senast redigerad av birkebeineren den 2008-11-09 19:53, redigerad totalt 1 gånger.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Visst ja. Hade glömt bor det :oops:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad tros om detta? Jag tanker inte sjalv bege mig in på vidare beskrivningar utan låta mojligheten vara oppen for andra att utveckla.

Hule
Öster om Fristaden och Ostmark ligger Hule, eller Hulehalvön. Området är halvlängsmännens och småfolket benämner sig här för huler. Deras språk kallas hùli. Halvlängdsmännen har alltid funnits på halvön och har anpassat sig till omkringliggande makter genom historien. Erebs lärde har teorier om att Hule kan vara halvlängdsmännens urhem men inga säkra bevis har hittats, och folkslaget generellt har vaga myter om sitt ursprung. Andra halvlängdsmän skulle i så fall alla härstamma från Hule men deras då engång gemensamma språk och kultur måste sedan länge ha utvecklats åt olika håll. Kanske skulle några av de äldsta alverna kunna veta säkert?


Det ljusgrona strecket markerar en ungefarlig avgransning av halvlangdsmannens område.

http://img75.imageshack.us/img75/2179/h ... ietrn4.jpg
Hule-halvon ar dock INTE synonym med Vit flack-Jorpur men mojligheten finns naraliggande for den glade SL att koppla ihop de två.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

birkebeineren skrev:Vad tros om detta? Jag tanker inte sjalv bege mig in på vidare beskrivningar utan låta mojligheten vara oppen for andra att utveckla.

Hule
Öster om Fristaden och Ostmark ligger Hule, eller Hulehalvön. Området är halvlängsmännens och småfolket benämner sig här för huler. Deras språk kallas hùli. Halvlängdsmännen har alltid funnits på halvön och har anpassat sig till omkringliggande makter genom historien. Erebs lärde har teorier om att Hule kan vara halvlängdsmännens urhem men inga säkra bevis har hittats, och folkslaget generellt har vaga myter om sitt ursprung. Andra halvlängdsmän skulle i så fall alla härstamma från Hule men deras då engång gemensamma språk och kultur måste sedan länge ha utvecklats åt olika håll. Kanske skulle några av de äldsta alverna kunna veta säkert?


Det ljusgrona strecket markerar en ungefarlig avgransning av halvlangdsmannens område.

http://img75.imageshack.us/img75/2179/h ... ietrn4.jpg
Hule-halvon ar dock INTE synonym med Vit flack-Jorpur men mojligheten finns naraliggande for den glade SL att koppla ihop de två.
Funkar för mig =)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Vad tros om detta? Jag tanker inte sjalv bege mig in på vidare beskrivningar utan låta mojligheten vara oppen for andra att utveckla.
Hule-halvon ar dock INTE synonym med Vit flack-Jorpur men mojligheten finns naraliggande for den glade SL att koppla ihop de två.
:P
/Regil såg och gillade
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Nedanstående ar delvis officiellt material från Aidne-modulen och Svartfolk-modulen, delvis saker vi kommit fram till på forumet och sen några egna påhitt. Dessa sista ingår i bakgrundsmaterial till ett aventyr jag kanske någon gång får klart. Tyck till och lagg garna också till! :)

Nostratiets historia

Kejsardömet Jorpagna 1048-599 fO

  • 1048 fO
    Kejsardömet Jorpagna grundar sin första provins i vad som nu är Nostratiet - Provincia Nostra (Våran Provins). Vissa av de lokala stamfolken gör motstånd men fördrivs av jorernas legioner. Provinshuvudstad blir staden Taltabinoz och även om provinsens formella namn eftervart blir Jorpur Inferior används i dagligt tal alltid den första benämningen.

    610 fO
    Staden Fodorim i norra delarna av provinsen belägras av plötsligt uppdykande svartfolk. De är mer välorganiserade och målmedvetna än någonsin tidigare jorerna mött detta krigerska folk. Innan förstärkningar kan skickas faller staden och jämnas med jorden. Svartfolken återvänder till bergen i nordöst och någon förklaring till angreppet hittas inte under de få år som kejsardömet fortbestår. Sentida lärde har genom historien debaterad "Fodorims fall" men aldrig hittat någon fullgod förklaring till svartfolkens beteende.


Den Tredje Konfluxen 599-598 fO
Köttbitarna lämnar en ficka av västra Jorpur relativt ostört och huvuddelen av befolkningen här överlever. Rundt omkring läggs landet dock närmast totalt öde.

Taltabinoziska triumviratet 598-544 fO
En kvarleva av det mäktiga imperiet fortlever en tid efter konfluxen kring Taltabinoz. Under de tre ledarna Olvia Kornula, Biriuz Lykar Ataband och Witanuz Mirbinin Senka organiseras ett styre mitt i kaoset efter köttbitarna. Detta lyckas i huvudsakligen tack vare två relativt intakta legioner. Efter vart börjar andra överlevande söka sig till området.

  • 598 fO
    Taltabinoziska triumviratet utropas av tre dådkraftiga jorer, en härforare och två senatorer. Kring Provinsia Nostras huvudstad Taltabinoz samlas en statsbildning.

    544 fO
    Ylkor-kha-Oggra, svarfolksklanen Månulvarna, bildas och ett härtåg går mot människorna i Taltabinoziska triumviratet. "Slaget i Morkmyldre skog" krossar jorerna och den sista rest av Kejsardömet Jorpagna faller in i Mörkertiden.

Mörkertiden 544 fO-?
  • 200-talet fO
    Mandelmunkar söker sig ut i det vilda Nostratiet för att leta efter rester från den joriska kulturen.

    110 eO
    Svartfolksklanen Brända Jorden (Ignarth Bogglf) bildas i nordöstra Aidnebergen.

    239 eO
    Brända Jordens första storhetstid inleds.

    255 eO
    Brända Jorden och Månulvarna (Ylkor-kha-Oggra) sluter en pakt. Det firas med ett fälttåg mot Klomellien.

    479 eO
    Stridigheter mellan Brända Jorden och utsändningar från Häxmästaren i Svarta Tornet.

    484-486 eO
    Brända Jordens svartfolk tågar mot Svarta Tornet.

    498 eO
    Brända Jordens andra storhetstid inleds med en stor seger over den narguriska Arbitherstammen i norra Snoarskogarna.

    511 eO
    Fristaden grundas av egendomslosa zorakiska rymlingar. Staden blir snabbt ett centrum for handeln mellan Caddo och dvärgarna i Aidnebergen.

    520 eO
    Dvärgarna i Aidnebergen börjar bygga om den gamla Zygosunds bro till befästning for skydd av handeln med människorna i Fristaden.

    522 eO
    Vägen mellan Methbohr och Fristaden börjar patrulleras av allierade fristadsbor och dvärgar.

    536 eO
    Den mäktiga Solorden etablerar sig nordöst om Fristaden.

    540 eO
    Zygosunds bro belägrat av Brända Jorden.

    541 eO
    Solordens fäste Kalband attackeras av Brända Jorden. Riddarna slår tillbaka svartfolken men området runt omkring härjas.

    591 eO
    Fristaden erövrat av den zorarkiska hertigen av Salamora.

    592 eO
    Handelsplatsen Ereno etableras nordöst om Fristaden. Caddo och dvärgarna fortsätter här handeln som den zorakiska erövringen gjort omöjlig.
    Zorakin utropar markgrevskapet Östmark som ett rikslän tillhörande Kungariket Zorakin.

    593 eO
    Solorden upprättar ett nytt priorât med sate i Fristaden.


Edit: Nya årtal om Fristaden och Ereno.
Senast redigerad av birkebeineren den 2009-02-08 07:46, redigerad totalt 2 gång.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

592 eO Zorakin utropar markgrevskapet Östmark som ett rikslän tillhörande Kungariket Zorakin.

Markgrevskapet Östmark avgränsas av hertigdömet Salamora i väst, Aidnebergen i norr, Fristaden med tillhörande halvö i syd och den dalkiska kolonin Ereno samt övriga Nostratiet i öst.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

När grundas fristaden, på ett ungefär?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bra initiativ Birke! Vid en glans så borde Fristadens grundande och den nya daliska hamnens årtal vara med.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

år 511 eO blir fristaden ett centrum för handeln mellan aidnebergens dvärgrike och Caddo. Innebär detta att det är då staden grundas(då det är ett ganska specifikt datum)? sidan 5 MOM i erebaltor.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Enligt Aidne-modulen grundas Fristaden 511 eO (s. 55), av egendomslosa zorakiska rymlingar. Sen blir det ett centrum for handeln mellan Caddo och dvargarna Aidnebergen. Ett officiellt årtal med andra ord. MEN det kanns som det ligger lite mera bakom detta. Varfor flydde zorakierna just hit? Hur flydde de, till fots genom ostermarken eller med skepp (i såfall tillhorande hvem? Hur kom dalkerna in i bilden så snabbt? Tror vi kan ana antingen zorakiska caddister eller dalkerna sjalva någonstans har. Vad tror ni?

Ereno etableras efter Fristadens erovring (Aidne s.7), alltså ca 592 eO. På platsen kan det mojligtvis ha legat någon form av samhalle tidigare, precis som det kan ha gjort med Fristaden.

Angående Fristadens namn så hette den Fristaden innan den blev en fri stad under kungen av Zorakin, åtminstonde så har jag alltid tolkat det (kunglig fristad ar val också Fraxinus utveckling).
Skriv svar