Ereb i verkligheten

Tala, klottra, viska, konspirera...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Ereb i verkligheten

Inlägg av Adragoor »

Några verkliga motsvarigheter till platser i Ereb:

Caddo Lake (Texas)
Bild

Goiana (Brasilien)
Bild

Elikon (Grekland)
Bild

Kandra (Indien)
Bild
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:) Nargur är en ökenstad i Iran. (sicken kontrast!)
Halle en provinshuvudstad i Tyskland.
Arno en berömd flod i Italien.
Nidingen en ö i skärgården.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Gråborg Öland (finns en stad i Hysolge med samma namn):


Bild[/img]
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Tyros i Grekland (Felicien)

Bild
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

"Hamur is a district of Ağrı Province of Turkey."
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

http://en.wikipedia.org/wiki/Caddo

"A Caddo solar cross, a religious symbol of both the sun and fire." :shock:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av Delanoir »

anders skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Caddo

"A Caddo solar cross, a religious symbol of both the sun and fire." :shock:
Wow... :shock: Vår egen värld och Ereb verkar mer sammanlänkade än vad man någonsin skulle vågat gissa på... mystiskt... Nu är det väl bara en tidsfråga innan man hittar lämningar efter orcher och alver! :wink:
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Delanoir skrev:
anders skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Caddo

"A Caddo solar cross, a religious symbol of both the sun and fire." :shock:
Wow... :shock: Vår egen värld och Ereb verkar mer sammanlänkade än vad man någonsin skulle vågat gissa på... mystiskt... Nu är det väl bara en tidsfråga innan man hittar lämningar efter orcher och alver! :wink:
Tja... Vi har ju tandläkaren "Jon S Orcher" i LA... Frågan är om man hade velat bli behandlad av Jons orcher...
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Nu gäller det här inte Erebaltor men OK. Tolkien var ju en skicklig lingvist som bland annat tidigt bemästrade Latin och Grekiska.

Vet ni vad Moria (mwpia) betyder på antik grekiska. Adragoor kanske vet? :wink:

(Tips: Det blir...ungefär... 'E mwpia med bestämd artikel)

Det är ganska träffande. Speciellt med bakgrund till citatet "They dug to deep".
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Tja, på koine-grekiska betyder ἡ μωρία ungefär "dårskap". Det engelska "moron" kommer intressant nog också från detta ord. :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Poäng till anders! :D

Det betyder dårskap eller oförstånd

Khazad-dûm fick namnet Moria först efter att dvärgarna i sin girighet och sitt oförstånd till slut "dug to deep, and unleashed a nameless terror..."

Denna händelse var (som nog alla här på forumet vet) huvudorsaken varför dvärgarna till slut tvangs bort från platsen.

Alverna döper därefter om platsen till Moria. Vilket skulle betyda mörkrets avgrund eller liknande.

Hur som helst! Jag tycker att betydelsen dårskap, oförstånd är träffande, och lägger till ytterligare en dimension till namnet Moria.

Om det sedan har någon haft någon betydelse för namnet är en annan fråga. Osannolikt är det inte med tanke på Tolkiens klassiska skolning.

Jag upptäckte för övrigt betydelsen först för någon vecka sedan när jag höll på att plugga grekiska glosor.
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av Delanoir »

Jag köpte senaste numret av Close Up Magazine tidigare idag och upptäckte en notis om bandet Ereb Altor (!). Inget som jag kände till sedan tidigare, men att någon ger sitt band ett sådant namn måste ju premieras! Och jodå, Drakar & Demoner nämns i den korta artikeln.

Två låtar finns för provlyssning på deras My Space-sida, för den som är intresserad: http://www.myspace.com/erebaltor
Det handlar om Bathory-influerad doom metal - inte alls dumt, om man gillar det stuket.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Delanoir skrev:Jag köpte senaste numret av Close Up Magazine tidigare idag och upptäckte en notis om bandet Ereb Altor (!). Inget som jag kände till sedan tidigare, men att någon ger sitt band ett sådant namn måste ju premieras! Och jodå, Drakar & Demoner nämns i den korta artikeln.

Två låtar finns för provlyssning på deras My Space-sida, för den som är intresserad: http://www.myspace.com/erebaltor
Det handlar om Bathory-influerad doom metal - inte alls dumt, om man gillar det stuket.
Hittade dom för ett par år sedan på metal-archives.com. Bara nämnandet av influenser från Bathorys Hammerheart-era fick mig bara att bli ännu mer intresserad. Dom var faktiskt rätt bra och gillade deras episka doom metal-stil. Jag försökte få tag i deras kasett The Awakening men den dök aldrig upp. Idag heter bandet Isole och lirar lite här och var i Sverige. Tror iaf dom fortfarande är aktiva.
Skriv svar