Chronopia

Tala, klottra, viska, konspirera...
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Chronopia

Inlägg av Krille »

Finns det någon som spelar Chronopia eller är den allmänna åsikten att det är helt skit och värdelöst? Jag tyckte inte om Chronopia när jag började spela rollspel, tyckte det förstörde just fantasykänslan av en försvenskad generell medeltida fantasyvärld (spelade inte i Ereb utan bara generellt som liten). Däremot så har jag på "gamla" dar försonats med Chronopia. Inte för att det är superbra, men så kast var det inte heller inte men man förstår den reaktion som traditionella DoD spelare måste känt. Även jag upplevde spelet som alldeles för flamsigt, tramsigt och till stor förstörande av orginalkänslan (alltså inga skogar, grottar, snälla skogsalver, små bondbyar, orcher att slå ihjäl för nöjes skull, goda riddare osv) men det berodde nog i viss mån på de jag kände som spelade det.

Dock så är modulerna till Chronopia det som mest ställer till det. Inte för att dom är dåliga generellt utan ger mer detaljer om staden men alla dessa "bla bla den här fraktionen är den ondaste och mäktigaste fraktionen i Chronopia". Till sist är ALLA fraktioner ondast och mäktigast i Chronopia (dock så är ju modulerna ofta skrivna som en sorts reseskildring i dom olika stadsdelarna ur en subjektiv betraktres synpunkt).

Jag ser lite på Chronopia som staden Sigil i Planescape Torment och införlivar lite element därifrån. En stad som ligger mellan tids- och dimensionsbarriärerna på Altors största Maginod, en chronomantisk (som inte existerar på Västra halvklotet) med sina egna magiska säregenheter. Kejsaren har lite drag av Lady of Pain. En mystisk vakare för sin stad som bedriver sina tidsmagiska experiment i sitt magiska torn/palats. Vad kejsaren har för planer och avsikter är upp till individuell SL, men för mig så är han en interdimensionellt resande magiker som slagit sig ned på Altor för att studera tidsmagins flöden och först se till att jälv bli odödlig för att seden kunna fortsätta med sina expemiment. Karon och de Hängivna är hans största huvudbry. Hade även tänkt att han har någon form av fiendeskap/bekantskap till Gaddrim Drakmästare. Chronopia blir som en sorts egen dimension(med underdimensioner såsom Demonstaden, Drömmarnas Palats osv) inom sig självt, men i direkt relation till Altor.
Senast redigerad av Krille den 2008-09-13 19:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Chronopia som rollspel och koncept är väl OK, om man är lagt åt high-fantasy/steam-punk hållet... Däremot tycker jag att det var ett misstag att placera det på Altor. En egen värld hade gott dugit. Det bryter så radikalt med känslan på det Västra Halvklotet att det, som du själv skriver, "blir som en sorts egen dimension."

Sedan är det en annan sak att jag personligen avskyr den typen av fantasy... :wink:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

"problemet" och vharmen med chronopia var att allt blev drivet till sin spets. Man kunde visserligen finna nästan allt där men "staden"(som nästan var en egen värld) var väldigt knepig för en SL att integrera med andra områden, t ex västra ereb....

Fråga :-de Faltrakier som beskrivs i Väsen i Chronopia, är de släkt med Kardiernas innevånare på Faltraxnäs?
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

gtjorgo skrev:"problemet" och vharmen med chronopia var att allt blev drivet till sin spets. Man kunde visserligen finna nästan allt där men "staden"(som nästan var en egen värld) var väldigt knepig för en SL att integrera med andra områden, t ex västra ereb....

Fråga :-de Faltrakier som beskrivs i Väsen i Chronopia, är de släkt med Kardiernas innevånare på Faltraxnäs?
Kan inte tänka mig det. Det finns ingen länk mellan dem (om inte SL vill förstås) utom namnet. Jag gissar att konstruktörerna helt enkelt gillade namnet och lät det leva kvar på Östra Altor.

Andra saker som man låtit leva kvar är ju exempelvis Isbarbarerna. Tja Orghin och Thundra borde väl egentligen hänga ihop som olika sidor av nordpolen? Eller tja ju längre norrut man kommer på Orghin måste ju slutligen leda till Thundra och därefter söderut till Högländerna.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Givetvis hatade jag Chronopia i början och fattade inte hur de kunde göra något sådant. Problemet var väl att det fanns "Drakar och demoner" på förstasidan. Hade inte det funnits, så hade min acceptansnivå kanske varit större.

Under de senaste åren har jag börjat inse hur skön Chronopia faktiskt är. Jag har bara grundboken och ogillar fortfarande "allt är störst och bäst" som finns i boken och vad alla tilläggsböcker ställer till med (alver ridandes på strutsar och dvärgarna på grisar). Fast å andra sidan så har 91:ans tilläggsmoduler samma problem. Fast å andra sidan är Krilloan precis som Chronopia, fast i mindre mått.

När jag började skriva på EDoD så tänkte jag faktiskt ta och använda det systemet till Chronopia - eller rättare sagt skriva om det och tona ner det lite. Jag gillar smältdegeln av raser (trots att det egentligen bara finns 6-8 stycken). Jag gillar swashbucklingstämningen som kunde infinna sig. Jag såg framför mig hur folk fäktades på broar högt över marken. Jag såg framför mig vilda strider hängandes från luftskeppen. Jag såg de små som ville ha chansen att sticka upp.

Jag har vänt i min åsikt och Chronopia har en viss charm. Det gäller bara att fånga upp den.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Just swashbuckling finessen är fantastisk i Chronopia. Jag är generellt väl inställd till världen som så förutom de nämnda problement (som vi självklart är förskonade från i Ereb *host* nidländska skitonda soldater, oövervinnerliga drakmästare i cereval osv.

I ett scenario så skulle en av mina spelare ta sig ut ur ett rum dit han jagats av vakter.

Rummet var 30 våningar över mark.

Karaktären tittar ut genom fönstret, ser en drakflygare som han siktar in sig på, kastar sig ut genom fönstret och faktiskt träffar. Tyvärr höll inte draken, utan drake, pilot och rollperson susar vidare ned i ett, landar på luftskeppets ballong som tyvärr blir skadad och hela ekipaget börjar sjunka.

Jakten fortsätter självklart nere på marknivå, nu med fler inblandade.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Sopodlare skrev:Just swashbuckling finessen är fantastisk i Chronopia. Jag är generellt väl inställd till världen som så förutom de nämnda problement (som vi självklart är förskonade från i Ereb *host* nidländska skitonda soldater, oövervinnerliga drakmästare i cereval osv.

I ett scenario så skulle en av mina spelare ta sig ut ur ett rum dit han jagats av vakter.

Rummet var 30 våningar över mark.

Karaktären tittar ut genom fönstret, ser en drakflygare som han siktar in sig på, kastar sig ut genom fönstret och faktiskt träffar. Tyvärr höll inte draken, utan drake, pilot och rollperson susar vidare ned i ett, landar på luftskeppets ballong som tyvärr blir skadad och hela ekipaget börjar sjunka.

Jakten fortsätter självklart nere på marknivå, nu med fler inblandade.
Vilket får mig att tänka på att yrket Sprätthöks (KrigHB) yrkesförmåga är som klippt och skuren för Chronopia-spelande i just den typen av swashbuckler-spelande.

(En av mina spelare har en lite humoristisk idé om en karaktär; Sprätthöksdvärg men det dramatiska epitetet "Stenmasken", den maskerade hämnaren. Självklart med en mask karvad ur sten) :lol: .
Senast redigerad av Krille den 2009-04-07 23:34, redigerad totalt 1 gånger.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Rickard skrev:
Jag har vänt i min åsikt och Chronopia har en viss charm. Det gäller bara att fånga upp den.
Ja något man defintivt borde utnyttja är stadens mångsidighet. Researna i sumpmarksstaden (minns inte namn), swashbuckleräventyr i Lufthamnarna eller hamnstaden, grottröj i kloakerna och underjordens katakomber, ta sig igenom Drömmarnas Palats, leta redan på någon viktig gammal hemlighet i en försvunnen kodex i biblioteketet/spökborgen Libricum (tror det heter så ungefär iaf), typiska gangstergängsäventyr med gäng, tjuv och lönnmördar gillen, räder/skattletande mot ondskefulla kulters (typ dom Hängivnas tempel) på Tempelbackarna, utforska Demonstaden och helvetena där under, geurillakrig på gatorna mot dom Hängivnas renblodiga krigsherrar ,Carnifex-agenter som utför ninjauppdrag/spionering mot Wongosiska Maffian i fantasy-asien miljö, bestiga bergen runt omkring Chronopia i klassiska fantasy-vildmarksäventyr med drakar och sånt. Äventyrsuppslagen är egentligen ganska omfattande för vad man än vill spela.
Skriv svar