Kungadömet Jorpur - Vit fläck Jorpur

De vita fläckar som en gång i tiden lämnades på Ereb Altor fylls ut.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9004
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Som medarkitekt till systemet med de Vita Flackarna kanner jag mig lite ansvarig for att fortydiga det hela och låter således återuprepa foljande två citat:
Regil skrev:Vi höll för ett (ganska långt) tag sedan en omröstning/diskussion om vad vi skulle göra med de vita fläckarna. Slutsatsen blev att det är fritt fram att skriva om dessa och att vi postar detta på forumet... men... det blir inte officiellt material. landet kan i sig ha väl så utvecklade kontakter med omvärlden, men dessa refereras endast till i det egna landet. Så om vi får ett intressant Jorpur så skriver vi om dess relation till Zorakin, men i Zorakin modulen skriver vi aldrig om Zorakins förhållande till Jorpur.

Så blev det sagt. Jag var då för linjen att beskriva allt, men att döma av diskussionens vågor så finns det väldigt stora fördelar med förfarandet. Fraxinus och Bergdahl behöver inte stånga sig blodiga utan kan istället hjälpa till att utveckla ett intressant Jorpur. Blir de inte nöjda kan de alltid komma med en egen version!
Mikael skrev:1. Vita fläckarna har vi pga av för stora motsättningar, 50/50 i omröstning tom, låtit fortsätta vara vita men vi presenterar ett smörgåsbord (ännu sparsamt dukat) där man får plocka vad man gillar bäst. Det innebär att i en vit tråd kan det stå saker om relationerna, handeln och historien gentemot tex Zorakin som inte står i Zorakiens pdf.
Inget av det som laggs fram i en tolkning av en vit flack kan sagas vara "fel" om det inte finns referenser till detta i officiella kallor och våra nyofficiella utvecklingar. Dock bor materialet gå att flata in det i omvarlden på ett troligt satt, åtminstonde om man inte vill agna hela sin nyskapelse till att skriva om vad som redan faststallts om annat. Formodligen också mera troligt att andra skal gilla ens tolkning om man inte forsoker centrera Altors utveckling kring en portalforflyttad Sauron i Mordor - Vit Flack Drylo
En fordel med att låta en tolkning på en vit flack handla om ett mindre stort rike/område ar att det går lattare att anpassa till vad som ar officiellt.

Kungadomet Jorpur - Vit flack Jorpur tycker jag ser bra ut Snibben! :)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Det låter faktiskt som en riktigt bra idé. En sak till. Jag tittar just nu på den gamla lösa färglagda kartan som medföljde i Aidne-boken. Och två saker slår mig.

1)Jorpur ligger väldigt när Dakkilo. Ungefär som sträckan mellan Köpenhamn och Malmö. Dakkilo ligger dessutom nästan mellan Zorakien och Jorpur. Ereboserna skyddar därmed farvattnen från inkräktare västerifrån.

2. ) Enligt den kartan det område som är närmast Dakkilo (Sydvästra hörnet) är markerat med gult-vilket innebär odlingsmark. Den västra kuststräcka längst Jorpur är ett smalare område med jordbruks mark. Övrigt är ljusgrönt vilket innebär blandad växtlighet. (lövskog, hagar åkrar) Jorpurs huvudstad ligger kanske här nere i detta odlingsområdet. Kanske längst ner i sydväst.

Detta skulle kunna innebära att Jorpur fungerar som ett andra spannmålsmagasin i alla fall får Dakkilo och Nohstril. Dessutom finns här en del skog och eventuellt silvret.

Summa:

Erebos handlar fortfarande spannmål och timmer av Zorakien då detta land översvämmar västra kopparhavet med dessa varor och därmed är prisbildande. Men Erebos är inte helt i händerna på Zorakerna. Vilket skapar utrymme för prisförhandlingar från Erebosernas sida.

Med tanke på närheten mellan Jorpur och Dakkilo så kanske det rent av finns en stor grupp Erebosiska invandrare och nybyggare i detta område? Området är redan inmutat av Erebos. Caddo gör sig inte besvär...som Snibben påpekat. Ett eventuellt tidigt krig mellan Jorpagna och Erebos, som Pegasus fuderat på, kan ha handlat just om kontrollen över Jorpurs silvergruvor! Utöver Jorpagniska ära!

För balansens skulle kan det kanske vara så att att Jorpur må ha Silver....men de har inte järn. Det finns i överflöd i Zorakien.

Området är kanske inte ens helt i händerna på LV utan man dyrkar även (eller bara ) de Erebosiska guddomarna!!!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hemaqueils advokat upprepar: :twisted:
Varför invaderade inte Zorakin Jorpur när Z stod på höjden av sin makt. Man hade överfullt med riddare, imponerande flotta, rikedom och allas beundran. Man väljer då det fjärran Efaro istället för det närliggande Jorpur. (Naturligtvis inte omöjligt att svara på, men jag vill höra era förslag!)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Fraxinus skrev: Erebos handlar fortfarande spannmål och timmer av Zorakien då detta land översvämmar västra kopparhavet med dessa varor och därmed är prisbildande. Men Erebos är inte helt i händerna på Zorakerna. Vilket skapar utrymme för prisförhandlingar från Erebosernas sida.

Med tanke på närheten mellan Jorpur och Dakkilo så kanske det rent av finns en stor grupp Erebosiska invandrare och nybyggare i detta område? Området är redan inmutat av Erebos. Caddo gör sig inte besvär...som Snibben påpekat. Ett eventuellt tidigt krig mellan Jorpagna och Erebos, som Pegasus fuderat på, kan ha handlat just om kontrollen över Jorpurs silvergruvor! Utöver Jorpagniska ära!
Silver är det man baserar en större pengaekonomi på (en av anledningarna till Roms kraftiga devalveringar var att man blandade ut bly i silvret. Silver var också det man använde i handeln med ostindien).
Fraxinus skrev:För balansens skulle kan det kanske vara så att att Jorpur må ha Silver....men de har inte järn. Det finns också i överflöd i Zorakien.
Ett bra sätt att hålla uppe balansen. Järn är dubbelt så i Jorpur som i Zorakin och silver halva priset (tacksilver alltså)
Fraxinus skrev:Området är kanske inte ens helt i händerna på LV utan man dyrkar även (eller bara ) de Erebosiska guddomarna!!!
Frachikeldyrkan är väl en statsreligion har jag för mig och har fått mycket kritik för att prästerskapet ofta vrider och vänder på läran för att den ska passa in i femhusrådets politik. Den kan dock finnas i Erebosiska kolonier och i städerna, men jag kommer inte ihåg om den är missionerande?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Snibben skrev: Silver är det man baserar en större pengaekonomi på (en av anledningarna till Roms kraftiga devalveringar var att man blandade ut bly i silvret. Silver var också det man använde i handeln med ostindien).
Fraxinus skrev:För balansens skulle kan det kanske vara så att att Jorpur må ha Silver....men de har inte järn. Det finns också i överflöd i Zorakien.
Ett bra sätt att hålla uppe balansen. Järn är dubbelt så i Jorpur som i Zorakin och silver halva priset (tacksilver alltså)
Fraxinus skrev:Området är kanske inte ens helt i händerna på LV utan man dyrkar även (eller bara ) de Erebosiska guddomarna!!!
Frachikeldyrkan är väl en statsreligion har jag för mig och har fått mycket kritik för att prästerskapet ofta vrider och vänder på läran för att den ska passa in i femhusrådets politik. Den kan dock finnas i Erebosiska kolonier och i städerna, men jag kommer inte ihåg om den är missionerande?
Håller med om silvret. Zorakien må ha järn, koppar och tenn. Men utöver en numera stängd(?) guldgruva på Grindanu så finns det väldigt dåligt med (upptäckta!) ädelmetallgruvor i Zorakien. Silver till myntslagning i Erebos men även Zorakien(?) kommer i inte ringa mängd från Jorpur.

Jag antar att du menar att järn är dubbelt så värdefullt i Jorpur?

Det behöver ju inte vara så att Ereboserna missionerar! Närheten till och inflytandet från samt de Ereboser som valt att slå sig ner i Jorpur kan ju ha påverkat Jorpurerna. Är sedan inte Erebosernas religon äldre än LV...jag har för mig det. Det har i så fall gett de erebosiska gudomarna ett försprång i sin etablering i Jorpur. Sedan kan ju även LV finnas i Jorpur.

För övrigt kom även jag att tänka på Ostindiska kompaniets handelstringel Sverige-Järn, Spanien-Silver, Ostindien-Siden/Thé/Porslin.

Skicka in Erebos Fem hus i det hela och vi får en intressant handelspolitisk komp(l)ott.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Ytterligare ett uppslag om jag fick som delvis involverar Jorpur är att Luksilo som har särskilt stora "friheter" enligt Aidne.

Jag har tolkat det så att det infatta bland annat handelfrihet. De behåller själva intäkterna från handeln. Luksilo och hertigdömet Gredelmark tjänar inte bara som hamn för en del av järnet och virket som kommer norrifrån i Zorakien. Man har kanske också stenkolsfyndigheter. Och/eller fyndigheter av ädelstenen Granat.

De Luksiliska adels och handelshusen (ofta är det samma sak) har utvecklat ett avancerat handelsnätverk där man utnyttjar misstron mellan Erebos och Caddo där man fungerar som mellanhand och hamn för Erebosiska varor (solstenar samt lyxartiklar från östern och eventuellt silver om Erebos har ensamrätt på Jorpurs silver) till Caddo mot Caddiska produkter (Parfym, svarta och vita pärlor, marmor) som är eftertraktade i Erebos men som är svåra att få tag i på grund av länderna motvilja mot varandra.

Dessutom är Luksilo tillsammans med Hixani huvudhamn för Erebos och Caddos handel i Indar.

Det gör de Luksiliska adliga och handelshusen till några av de rikaste i Zorakien möjligen med undantag för handelshusen i Pendon. Det hertigdömet Gredelmark förlorar i storlek vinner man i ekonomiska muskler. Man köper helt enkelt in förstärkning i form av legosoldater vid konflikter med grannhertigdömen i Zorakien.

Men hur som helst, angående Jorpur och dess silver så är kanske Luksilo även en av huvudhamnarna tillsmans med Kra och Pendon för denna hantering och silvret når Zorakien (eventuellt via mellanhänder=Erebos), myntas både på plats i Luksilo och skickas vidare till Pendon för myntning även där.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-08-13 22:48, redigerad totalt 3 gång.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev:Hemaqueils advokat upprepar: :twisted:
Varför invaderade inte Zorakin Jorpur när Z stod på höjden av sin makt. Man hade överfullt med riddare, imponerande flotta, rikedom och allas beundran. Man väljer då det fjärran Efaro istället för det närliggande Jorpur. (Naturligtvis inte omöjligt att svara på, men jag vill höra era förslag!)
Det finns gott om silver här. För silvret köpte man jorpagniska legoknektar.
Erebos beskyddar sin värdefulla (i princip lydrike) allierade .
Efaro var ett soltåg och man kunde kanske inte få välsignelse att anfalla
det mer närbelägna jorpur?
Fraxinus skrev: Håller med om silvret. Zorakien må ha järn, koppar och tenn. Men utöver en numera stängd(?) guldgruva på Grindanu så finns det väldigt dåligt med (upptäckta!) ädelmetallgruvor i Zorakien. Silver till myntslagning i Erebos men även Zorakien(?) kommer i inte ringa mängd från Jorpur.
Jag tycker det finns ont om ädelmetallgruvor överhuvudtaget i Ereb (förutom då hos dvärgarna). Kan dock ha fel då jag inte läst allting.
Fraxinus skrev: Jag antar att du menar att järn är dubbelt så värdefullt i Jorpur?
Ja :?
Fraxinus skrev: Det behöver ju inte vara så att Ereboserna missionerar! Närheten till och inflytandet från samt de Ereboser som valt att slå sig ner i Jorpur kan ju ha påverkat Jorpurerna. Är sedan inte Erebosernas religon äldre än LV...jag har för mig det. Det har i så fall gett de erebosiska gudomarna ett försprång i sin etablering i Jorpur. Sedan kan ju även LV finnas i Jorpur.
Jag håller med, det kan ha påverkat jorpurerna (eller vad de nu heter) som bor där. Jag menade inte att de inte kan ha annammat Frachikels lära, men jag ville veta vad det står om Fraschikel i Erebos och hur man där kan spinna vidare på den?
Fraxinus skrev:För övrigt kom även jag att tänka på Ostindiska kompaniets handelstringel Sverige-Järn, Spanien-Silver, Ostindien-Siden/Thé/Porslin.

Skicka in Erebos Fem hus i det hela och vi får en intressant handelspolitisk komp(l)ott. :?
:lol:
Kanske ses som något inbördespolitik av övvriga länder?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Fraxinus skrev: Men hur som helst det silver man får in i Luksilo från Jorpur (eventuellt via mellanhänder=Erebos) myntas både på plats och skickas vidare till Pendon för myntning även där.
Silver från Jorpur kanske är väldigt rent (som sterlingsilver)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag tänkte precis säga att Jorpur "skyddas" av Erebos! Men Snibben hann före!
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Formodligen också mera troligt att andra skal gilla ens tolkning om man inte forsoker centrera Altors utveckling kring en portalforflyttad Sauron i Mordor - Vit Flack Drylo
:shock:
det vore nått det...
Mordor goes ErebAltor :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Erebos var kring år 200 väl inte mer än ett gäng sillbaroner och en begynnande handelsflotta. Erebos tid på scenen är tidigast 100 år senare efter Zorakins "fall". Köper det därmed legoknektar (var de kom ifrån är kanske mindre viktigt), men det behövs nog ha funnits någon annan beskyddare...Caddo? LV? Solriddarorden?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:Erebos var kring år 200 väl inte mer än ett gäng sillbaroner och en begynnande handelsflotta. Erebos tid på scenen är tidigast 100 år senare efter Zorakins "fall". Köper det därmed legoknektar (var de kom ifrån är kanske mindre viktigt), men det behövs nog ha funnits någon annan beskyddare...Caddo? LV? Solriddarorden?
100 fO

• Erebos. Erebos saknar rika jordbruksområden och kan därför inte upprätta någon riktig feodalism, istället bestod adeln av stamhövdingar som kontrollerade flottor av fiske och krigsfartyg, dessa hövdingar kallades stormän.

(Erebos bryter även en juvel som kallas för Solstenar-dessa kan ha varit en viktig handelsvara redan då?)

37 fO
• Erebos. Stormannen Hjulgar Blånäsa, som länge kunnat kräva tribut av de andra stormännen utropar sig till konung över Erebos som endast bestod av Beyural och Targero. Hjulgar försöker bli populär genom ett krigståg mot Dakkilo, men det misslyckas och Hjulgar störtas. Ingen ny kung utses eftersom de andra stormännen är jämnstarka och inte kan enas om en ledare.

Erebos bidrar med legoknektar för att beskydda Indarsol mot Lindiskiarnarna. Detsamma gör Caddo. Försvaret av staden misslyckad då det båda nationernas soldater och befäl inte kommer överens. Innebär det att det fanns konkurrens mellan Caddo och Ereboserna redan då!

89 eO
• Erebos. Från 89 och sex år framåt utropar sig 38 stormän sig till kung av Erebos, 36 av dem dör för sin efterträdares hamn, en drunknar och en äter ihjäl sig.

95 eO

• Erebos. Striderna om kungatiteln upphör och man beslutar att var och en hädanefter skall sköta sitt. Under lång tid framåt lyckas ingen befästa sig som kung och man påminner sig ofta om kungakarusellen mellan 89

189 eO
• Nargur, Jorpagna, Torshem. Torsborg byggs söder om Nidapasset och Nargurs skogar. Handel mellan dvärgar och jorer utvecklas då Torsborg blir en länk mellan Nidabergens dvärgar och Kopparhavets länder. Torsborg uppkallades efter Tor Sagbon, staden i sin tur skänker med tiden namnet åt hela regionen. Nybyggarna kom huvudsakligen från Berendien och Erebos.

310
• Caddo, Erebos. De två nationerna övertar rollen som havens dominanter.

369 eO
• Erebos. Efter flera stora missväxtår på Dakkilo ser Sagrin Erövraren chansen att erövra ön och gör det med några hundra man, mestadels legosoldater. Sagrin undanröjs och en ordning liknande den som gäller på övriga Erebos införs även på Dakkilo.

512
• Erebos. Det stora inbördeskriget. Köpmännen gör uppror mot stormännen vars makt nu endast är mycket liten.

OK.

År 100 före O vet man att Erebos är uppdelat mellan en massa stormän. Dessa kontrollerar flottor av fiskefartyg och krigsfartyg. Denna information har förmodligen komit från någon kringfarande Mandelmunk.

Erebos är beroende av spannmålsimport, timmer import och förmodligen metallimport. Enlig uppgifterna om Erebos exporterar man skaldjur, tyger och ädelsten. Detta bör man ha kunnat gjort ganska tidigt då jag har svårt att se att Zorakierna släpper spannmål, timmer och järn i utbyte mot fisk. (Jag anser alltså att Erebos började med handel ganska tidigt för att kunna komma åt spannmål och virke).

Erebos består dock bara av öarna Beyural och Targero, inte av ön Dakkilo. Dakkilo är ett eget furstendöme/rike. Detta förhållande håller i sig fram till 369 eO då Dakkilo erövras efter att ha försvagats efter flera års missväxt (spannmålsodling).

Nu kommer mina tolkningar:

Dakkilo har kunnat hålla sig självständig fram tills dess då man har haft bibehållen spannmålsproduktion. Man har kunnat försörja en större grad av soldater för att skydda sig mot de aggresiva Erebosiska stormännen. Men efter en svårartad hungersnöd tar detta slut.

Jorpur kan ha varit en del av en framväxande Dakkilisk koloni samvävd med ursprungsbefolkningen med tanke på det stora odlingsområdet som är markerat i sydvästra hörnet av Jorpur vänt mot Dakkilo i den gamla färglagda kartan från Aidne. Man har kanske i viss mån försörjt ön Dakkilo och och även Erebos med spannmål och timmer samt kanske något mer och därmed lättat öarnas beroendet av spannmålsimport från Zorakien.

Men smakar det så kostar det. Erebos har fått betala duktigt för Dakkilos vete och timmer. Detta har kanske gjort att det på Dakkilo har vuxit fram en mer feodal struktur med en furste i centralledning och länsherrar.

Kanske har man på Dakkilo bevarat en högre grad av Imperium Iorpagnum då man genom sitt läge har varit skyddade och fått återställa sig själva efter konfluxen.

Detta har skapat en säregen och relativt högt stående kultur som sedan har invandrat till Jorpur i sökande efter mer jordbruksmark. När LV sean kom och missionerade så såg man likheter med LV och den tidiga Jorpagniska solguden. Så man tog till sig LV utöver de övriga Unga gudarna som man redan dyrkade. På så sätt kan man likna Jorpur (och Dakkilo) som ett Berendien i miniatyr men kanske med ett tydligare inslag av det ursprungliga Jorpagniska samhällsskiktet bevarat i exempelvis namn, titlar etc.

Men efter den stora Hungersnöden under 300-talet eO kollapsar riket Dakkilo och Erebos kan ganska enkelt erövra det. Men den forna Dakkiliska kolonin Jorpur blir kanske aldrig erövrad. Den Dakkiliska kulturen fortsätter sitt liv här. Eller så blir Jorpur en koloni till Erebos i samband med maktövertagandet.

Angående tyg: Kan det vara så att ursprungliga Erebos (Beyural och Targero) idag har dåligt med odlingsområden som passar för spannmål...men man har upptäckt konsten att skapa silke och silkestyg (mullbärsbuskar har funnits i medelhavsregionen i för mer än 2000 år .... silkeslarven lever på mullbär). Detta upptäcker man är en väldigt attraktiv handelsvara. Vidare så har man rent av ännu tidigare kommit underfund med "solstenens" värde som exportvara. Man har kanske också handlat med slavar. Jag vill minas att det var en stad i Erebos som pysslade med denna handel somm huvudsyssla.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Jag tror jag stjäl beskrivningen av Aurelisburg (inte rakt av) och använder delar av den till Ketoriam i Furgia.
Aurelisburg kommer dock fortfarande ha många jorpagniska ruiner.

Aurelisburg: ca 5 000 invånare. Huvudstaden Aurelisburg grundades redan på Jorpagnas tid av själve kejsar Aurelion. Staden innhåller många gamla byggnader som än står, i de flesta fallen i ruiner. När man närmar sig staden, både från land och vatten, är det första man ser den stora kupolen på den Lysande Vägens tados. Tadosen i Aurelisburg är berömd för att ha den största självbärande kupolen kring hela kopparhavet. Kupolen är belag med puttsat silver och väggarna putsade i vitt. Innuti är väggarna och taket prytt med vackra målningar föreställande Odos liv och S:t Lars liv, tadosen är tillägnad S:t Lars. Aurelisburg har också två gamla palats. Dessa vackra byggnader har stått sedan kejsardömmet föll men har byggts upp och retsaurerats flera gånger. Palatsen räknas som konungens egendom men han har i sin godhet låtit LV:s kerigasse uppehålla sig det ena av dem. Det största av palatsen är från början ett jorpagniskt badhus som byggts om. Under kejsardömmets tid var detta den stora mötesplatsen med en volym för att ta emot nästan tvåhundra badgäster åt gången. Tronsalen, som engång i tiden innehöll badets frigidarium, har ett högt tak och väggarna dekoreras vackra seccomålningar i vibrerande färger (den mosaik som fanns under badhustiden är sedan länge övermålade).

Sådär, mosaiken spar jag till Furgia.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Tycker den uppenbara anledningen till varför Zorakin inte invaderade Jorpur på den tiden var för att Jorpur var med och betalade för Soltåget och hade med egna legosoldater. DVS i alla fall vid den tiden var Jorpur ett land där Lysande Vägen var statsreligion mer eller mindre. Senare ledde kontakterna med Erebos och eventuellt även andra religioner till att det blev mer religiöst splittrat.

Har en tanke om att Jorpur även är en plats då en hel del gamla Jorpagniska kulter finns kvar. Om det så är dyrkan av vulkandemonen Sybaricus Macru som genom de vulkaniska salterna som brändes i rökelsekaren under de senjorpagniska orgierna lyckades infiltrera de stackars Jorernas sinnen eller mer godsinta gudomligheter som Hexate de vita häxornas moder och den sexuddiga skyddsymbolens skapare (tänk davidsstjärna). Kanske finns här även avarter av de sofiska religionerna (läs mina tankar om Kabrinzireligionen i den tråden för att se vad jag pratar om med dem) och i de oländigaste delarna dyrkar man fortfarande djupets herre Dagon som är en gammal golwyndisk gud vars tempelstad sjönk för årtusenden sedan. Allt detta blandat med en majoritet av Frashikel och Lysande Vägen-troende.
Skriv svar