Sommarlektyr

Tala, klottra, viska, konspirera...
Användarens profilbild
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Sommarlektyr

Inlägg av mikulur »

Ett rungande "Etin vare med er" till er alla!

Så här i semestertider så vet jag att många med mig lätt hamnar kanske i en hängmatta med en god bok. Jag har själv en förkärlek för fantasyepos av olika slag och trots att jag har mycket annat att stå i så finns inget bättre än att fly vardagen på detta sätt.

Jag undrar om ni har några bra tips på? Vad läser ni? (förutom alla gamla äventyrsprodukter från pärm till pärm :wink: ) Har ni några bra stalltips?
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

mitt stående tips är Orcs (samlingsvolymen), världen från orchernas perspektiv. 8)

Favoriten som alltid läses är Pratchett, men de har du säkert läst. (Undvik The Lost Continent).
Senast redigerad av Mikael den 2008-07-03 11:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Steven Erikssons bokserie om the Malazan Empire är rätt bra. Böckerna är dessutom hyfsat fristående även om de gärna bör läsas i ordning...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Var ett tag sedan jag läste någon fantasy, men senast läste jag iaf "The blade itself" av Joe Abercrombie och hade väl hyfsat stor behållning av den.

Annars är ju Pompeji av Robert Harris en bok jag kan rekomendera, men det är ju iofs inte fantasy. Baudolino av Umberto Eco kan väl också vara trevlig sommarläsning...
Användarens profilbild
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Inlägg av mikulur »

Jag tackar herrarna för visat intresse!

Jag håller för närvarande på i Erikssons serie och har som sagt var :wink: läst en del Pratchett (dock inte fastnat nämnvärt).

Abcrombie var en ny bekantskap som jag för kolla upp.
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Trudy Canavan(stavning osäker)'s böcker om The Magicians Guild är najs.


//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Bergdahl skrev:Annars är ju Pompeji av Robert Harris en bok jag kan rekomendera, men det är ju iofs inte fantasy. Baudolino av Umberto Eco kan väl också vara trevlig sommarläsning...
Intämmer vad gäller Pompeji. En bra och spännande historisk roman som åtminstone jag inte hittade några sakfel i - jag irriterade mig i jämförelse storligen på grodorna i "The gates of Rome" av Conn Iggulden.

Umberto Eco är bra och inte minst utmanande men lite överintellektuell för min smak ibland. Man känner inte sällan behovet av att ge honom uppmaningen "Ma gavte la nata!"

En ganska kort bok som jag uppskattade var "The Passion" av Jeanette Winterson - halvmagisk historia om Venedig under Napoleontiden.

Sedan har du förstås "Parfymen" om du inte läst den ännu. Härlig skröna från franskt 1700-tal (om jag minns rätt).
Användarens profilbild
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Inlägg av mikulur »

Brior skrev:
Sedan har du förstås "Parfymen" om du inte läst den ännu. Härlig skröna från franskt 1700-tal (om jag minns rätt).
Hittade en av någon Süskind eller nåt sånt. Antar att det är den? Tack återigen för tipsen! Ska försöka hinna med något att läsa trots att de lata hängmattedagarna nu är över :cry:!
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Läste "The Magicians Guild" av nämde Canavan under sommaren och jag kan inte säga att jag gillade den så mycket. Den utgår från en plot som används på tok för ofta (ung mycket talangfull person med stor frälsarpotential måste lära sig att tygla sina krafter), t ex har den redan brukats i "Trollkarlen från Övärlden" av Ursula Le Guin, Star Wars episod 1-3, X-men etc. Men staden som "The Magicians Guild" utspelar sig i är intressant och skildringen av hur en magikerakademi oundvikligen dras in i landet och stadens politiska spel är tänkvärt, speciellt med tanke på hur magiker inte är en del av den världsliga tillvaron i Ereb.

Jag läste om Pratchetts första discworldromaner nu i dagarna och dennes prisbelönta humor i all ära, men jag berördes faktiskt mest av den rätt seriösa upplösningen av "The Light Fantastic" - Rincewinds förlösande uppror mot tillvaron och hur han därmed växer som person. Någon som håller med om att Pratchett är bra när han inte enbart ironiserar?

En rätt intressant, något oortodox fantasy är Orson Scott Cards The Tales of Alvin the Maker - serie, jag läste "Seventh Son" för några veckor sedan och den är rätt intressant; tänk er fantasy i kombination med tidig nordamerikansk historia (d v s när The Frontier ännu fanns). Annars kan jag verkligen rekommendera Stephen Donaldsons Thomas Covenant-svit. Jag läser den åttonde delen, "Fatal Revenant" , nu och gamle Donaldson är helt klart bäst när han skriver om Landet.
Skriv svar