Layout

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Layout

Inlägg av Grisodlar'n »

Har hållt på lite med layouten till ett längre äventyr som jag tänkt skriva inom en snar framtid. Jag laddade upp ett litet exempel:
http://www.speedyshare.com/780639618.html

Omslaget är dock detsamma som för det "äventyrspaket" som jag håller på med för närvarande, så det kommer naturligtvis att ersättas med ett nytt. Kom gärna med synpunkter/åsikter angående layouten.

Den färgade rutan som innehåller innehållsförteckningen ska vara svart, men ser brunaktig ut när jag öppnar pdf:en, någon som har en aning om varför?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Layout

Inlägg av Adragoor »

Grisodlar'n skrev:Har hållt på lite med layouten till ett längre äventyr som jag tänkt skriva inom en snar framtid. Jag laddade upp ett litet exempel:
http://www.speedyshare.com/780639618.html

Omslaget är dock detsamma som för det "äventyrspaket" som jag håller på med för närvarande, så det kommer naturligtvis att ersättas med ett nytt. Kom gärna med synpunkter/åsikter angående layouten.

Den färgade rutan som innehåller innehållsförteckningen ska vara svart, men ser brunaktig ut när jag öppnar pdf:en, någon som har en aning om varför?
I allmänhet tycker jag att det ser väldesignat ut, men ska jag vara petig är det något som saknas för att man ska få den där DoD-känslan... Jag vet dock inte riktigt vad...
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Någon speciell modul, eller tidsperiod i ÄS produktion du tänker på?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Hmm... för att följa upp Adragoors känsla, vilken jag instämmer med, så tror jag problemen ligger i...

A• Bevel effekten på texten på omslaget. (Gillar dock lädret, du skulle dock prytt det med något snirkligt mönster, det ser lite för kalt ut.)
B• Innehållsförteckningen påminner mig om Nya Mutant eller Sci-fi
C• Fonten i texten påminner om sci-fi. Väldigt hård font med mycket svarta.
D• Borden är bra, men kontrasten mot det svarta gör den för lik typ... Noir eller kanske Chock, Call of Cthulu.

Kort och gott, du har gjort ett fint arbete, men ovanstående punkter tror jag bidrar till att DoD touchen försvinner.

A. Kolla på Caddo.. jag satt och pulade i evigheter med en bevel-effekt.
B. Ta bort det svarta, alternativt så försvinner problemet om du byter font.
C. Byt font till mer fantasy. Kanske fantasy font till rubriker medan du kör en typisk - Adobe Caslon Pro till innehållet.
D. Kanske en brunare bord. Eller kanske ett bakgrundspapper på hela dokumentet där borden ger papperet en lite mörkare ton.

Nu är ju detta mina egna personliga oprofessionella åsikter... :o)
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Spelknepe skrev:Hmm... för att följa upp Adragoors känsla, vilken jag instämmer med, så tror jag problemen ligger i...

A• Bevel effekten på texten på omslaget. (Gillar dock lädret, du skulle dock prytt det med något snirkligt mönster, det ser lite för kalt ut.)
B• Innehållsförteckningen påminner mig om Nya Mutant eller Sci-fi
C• Fonten i texten påminner om sci-fi. Väldigt hård font med mycket svarta.
D• Borden är bra, men kontrasten mot det svarta gör den för lik typ... Noir eller kanske Chock, Call of Cthulu.

Kort och gott, du har gjort ett fint arbete, men ovanstående punkter tror jag bidrar till att DoD touchen försvinner.

A. Kolla på Caddo.. jag satt och pulade i evigheter med en bevel-effekt.
B. Ta bort det svarta, alternativt så försvinner problemet om du byter font.
C. Byt font till mer fantasy. Kanske fantasy font till rubriker medan du kör en typisk - Adobe Caslon Pro till innehållet.
D. Kanske en brunare bord. Eller kanske ett bakgrundspapper på hela dokumentet där borden ger papperet en lite mörkare ton.

Nu är ju detta mina egna personliga oprofessionella åsikter... :o)
A. Det blir en helt annan framsida. Den här använde jag bara temporärt. Lädret är framsidan till Äventyr i Ereb, även om bevel-effekten kanske inte är den bästa. :oops:
B. Den svarta sidan med äventyrsdelens namn?
C. Trodde det inte kunde bli mer fantasy än ITC Barcelona, som ÄS använde. ITC Tiffany använde de till rubriker i Äventyrspaket 1 och 2. Det är ju lite nostalgi för mig. Skulle det se bättre ut med samma font de använde i t ex Helvetesfortet och Kopparhavets kapare? Jag har den också.
D. Bården är brunaktig när jag öppnar pdf:en. Är den svart när du öppnar den?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Bården är svart när jag öppnar det också...
Jag håller med spelknepe som lyckades sammanmfatta rätt bra vad jag menade. Det blir lite för mycket tuff mörker känsla och för lite medeltid/fantasy med alla saker i kombination. De bårderna till de fonterna osv. Strunta i vad Ä använde är mitt tips. De använde ju inte flerfärgsbakgrunder heller osv.
Typografin i hypnerotomachia kombinerat med färgskalan på text/bakgrund här:Bild (strunt i marginalmålningen) tycker jag personligen är mer inspirerande än Ä:s design.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Jag gillar ju typsnittet starkt eftersom det ger mig en skön nostalgisk känsla. 8)
I övrigt så är bården (observera stavningen spelis :wink: ) svart även för mig och känns lite murrig, det blir kanske lite dystert...
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Regil skrev:Jag gillar ju typsnittet starkt eftersom det ger mig en skön nostalgisk känsla. 8)
I övrigt så är bården (observera stavningen spelis :wink: ) svart även för mig och känns lite murrig, det blir kanske lite dystert...
Jag har gjort bården brun nu, och bytte font i rubrikerna till ITC Galliard som ÄS använde i t ex Helvetesfortet.

Säg till om den här bården ser svart ut också.


EDIT: Det kanske inte skulle skada om jag länkade till den nya versionen också :lol:

Här:
http://www.speedyshare.com/566731987.html
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Äh, vet inte vad det är. Bården ser brun ut i både Photoshop, Indesign och Acrobat 8 Professional, men när man printar ut skiten är den allt annat än brun. Någonstans sker någon slags fnurra.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag har skapat en framsida och en ny layout för sidorna, med ett par hjälmar och yxor. Någon medeltida bård blev det inte, utan det blev mer medeltida "grunge", men tyck gärna till iallafall. :D

http://www.speedyshare.com/848191758.html

Ladda ned pdf:en via länken.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Grisodlar'n skrev:Jag har skapat en framsida och en ny layout för sidorna, med ett par hjälmar och yxor. Någon medeltida bård blev det inte, utan det blev mer medeltida "grunge", men tyck gärna till iallafall. :D

http://www.speedyshare.com/848191758.html

Ladda ned pdf:en via länken.
Det ser väl bra ut... Sidhuvud och sidfot är snygga men ger mer Chronopiakänsla än Erebkänsla. Inte för att det är fel iofs. Framsidan är rätt mörk och riskerar nog att se lite dassig ut i färgerna när man skriver ut den. Om man inte har en riktigt grym skrivare dvs.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Adragoor skrev:
Grisodlar'n skrev:Jag har skapat en framsida och en ny layout för sidorna, med ett par hjälmar och yxor. Någon medeltida bård blev det inte, utan det blev mer medeltida "grunge", men tyck gärna till iallafall. :D

http://www.speedyshare.com/848191758.html

Ladda ned pdf:en via länken.
Det ser väl bra ut... Sidhuvud och sidfot är snygga men ger mer Chronopiakänsla än Erebkänsla. Inte för att det är fel iofs. Framsidan är rätt mörk och riskerar nog att se lite dassig ut i färgerna när man skriver ut den. Om man inte har en riktigt grym skrivare dvs.
Tack för synpunkterna. :D
Ska se vad jag kan göra med framsidan, kanske sätta allt i någon ram av något slag och ha det mot en ljusare bakgrund.
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av Delanoir »

Märkligt... när jag försökte ladda ner filen fick jag ett meddelande om att ett fel uppstått och filen inte kunde hittas...
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Delanoir skrev:Märkligt... när jag försökte ladda ner filen fick jag ett meddelande om att ett fel uppstått och filen inte kunde hittas...
Använd den senaste länken:

http://www.speedyshare.com/848191758.html
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Riktigt snyggt och professionellt. Jag håller med Adragoor om att framsidan är lite för mörk. Jag fick Götterdämmerung- och Geminikänslor av bårdern. Väldigt svart; skrivaren kommer att sluka bläck, särskilt när kapitelstartsidorna ska skrivas ut.

Några punkter:
× Jag tycker inte texten bör ligga över bårdern heller. Längst ner så blev y:et otydligt exempelvis.
× Nya stycken i ett textflöde bör ha indrag på en fyrkant (textstorlek: 10pt --> 10pt indrag).
× Mellanrubriken Bakgrund bör ha lite luft till sitt följande textstycke. Rubriker sätts sällan så att de linjerar med baslinjen.
× Du borde ha någon cirkel längst ner på bårdern där du kan ha sidnumret.

Det här är småsaker som du säkert tänkt på men inte orkat ordna till än. Jättesnyggt arbete!
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Skriv svar