Mynt och Mått i Ereb Altor

Övrigt om Ereb Altor
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Mynt och Mått i Ereb Altor

Inlägg av birkebeineren »

I Sinkadus 30 finns en oversikt over gamla måttenheter och hur myntslagen tankt se ut i EA. Tycker ni vi skal anvanda dessa? Kanske går att kopiera mynten rakt av och ev gora någon slags kulturell uppdelning av måtten så att alla lander inte helt anvander samma enheter? :?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Från en spelares synvinkel så är det bara meckigt och hålla på med växlingskurser och sånt. Men det ger ju en speciell touch, så jag säger ja... vad säger ni andra?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jo, använd mynt enligt Sinkadusnumret. Det ger lite mer känsla.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Sinkadus 30 ser bra ut, kul men meckigt som sagts! :)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev:Sinkadus 30 ser bra ut, kul men meckigt som sagts! :)
Jag har använt mig av ett ännu "meckigare" system med olika valörer av mynt tex halv kopparmynt och 5 kopparmynt osv. Det var svårt, men det gav lite mer kännsla för spelet (bönder som slogs mot svartalfer) då det inte krävdes att man bar med sig kilovis med pengar för att köpa exempelvis en ko. Vi spelade på den gamla devisen: koppar för bönder, silver för borgare och guld för adel (alltså vem som var mest troligast att de hadde dessa myntvalörer).
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Har en tabell för mått, längd och vikt i min Utrustningslista som tyvärr är nere nu för att servern är nere.
Tror den mesta är från Sinkadus men det kan lika gärna va Kandra eller någon annan modul.. wikipedia =\.

Längd Förhållande
Tum (") 1 tum = 2,54cm
Fot (') 1 fot = 12 tum = 30,48cm
Aln 1 aln = 2 fot = 24 tum = 60,96cm
Fjädringsväg 1 fjärdingsväg = 4500 aln = 2672 meter
Mil 1 mil = 4 fjärdingsväg = 10688 meter
Dagsmarch 1 dagsmarch = 16 fjärdingsväg = 42,8km

Vikt Förhållande
Lod 1 lod = 14,19 g
Pund * 1 pund = 32 lod = 0,454 kg
Lispund 1 lispund = 20 pund = 9,08 kg
Centner ** 1 centner = 100 pund = 45,4 kg
* På många håll kallas den skålpund
** I ordlistan är en Svensk centner 42,5kg

Volym Förhållande
Jungfru 1 jungfru = 8,18 centiliter
Kvarter 1 kvarter = 4 jungfrur = 3,28 deciliter
Sejdel 1 sejdel = 2 kvarter = 6,56 deciliter
Butelj 1 butelj = 4 kvarter = 1,3 liter
Stop 1 stop = 4 kvarter = 1,3 liter
Krus 1 krus = 4 kvarter = 1,3 liter
Kanna 1 kanna = 2 stop =2,62 liter
Kruka / Vinlägel 1 kruka = 1 vinlägel = 4 stop = 5 liter
Kagge 1 kagge = 8 stop =10 liter
Tunna 1 tunna = 48 kannor = 125,6 liter
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Inlägg av mikulur »

Jag har använt mig av myntslagen och det från Sinkadus och tycker det ger en viss känsla. Det är väl inga fel att vi använder oss av dessa? De är helt OK vad jag minns. Det får väl bli lite meckigt! :)
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det verkar råda stor enighet om att således anvanda olika myntslag. En vidare fråga ar om några från listan i S 30 behover modifieras, beroende på andra officiella kallor, landansvarige med goda skal eller vad vi kommer fram till har på forumet.
I Magilre-modulen uppges "fogar" som benamning på landets mynt men detta stammer inte med listan (som kom ut senare). Vi kan kanske losa det med att gora fogar till ett satt att rakna "...tre fogar kopparpenner, två fogar guldmagiller..." men det blir sakert annu krångligare?

Dvargarna mynt ar de jag funderat på att andra, att ge de lite mindre manskliga namn. De namnen de har i listan; kopparslag, silverskold och dvargadaler kan kanske vara namn som anvands på de joriska språken medans ett namn på gryndur konstrueras?

En annan fråga; benamningen "sekiner", vartifrån harstammar den?
Användarens profilbild
Kaigon
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-05-13 20:57
Ort: Chronopia, så ta det med en gnutta salt

Inlägg av Kaigon »

birkebeineren skrev:En annan fråga; benamningen "sekiner", vartifrån harstammar den?
Gissar på att du menar historiskt?

http://en.wikipedia.org/wiki/Sequin

Verkar vara en venetisk variant av dukaten.
Intressant att Target använde det som namn för de Hängivnas mynt (Zecchiner).
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Skulle vara intressant om vissa nationer som tex Caddo och Erebos använde sig av sedlar. Dessa skulle inte behöva vara utgivna av respektive land utan administreras av banker - erebos skulle kunna ha fem olika sedlar (varje stort handelshus respektive bank) men bara ett myntslag, sedlar är som bekant bara ett löfte mot inlösning i metall enligt den gamla myntfoten.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Snibben skrev:Skulle vara intressant om vissa nationer som tex Caddo och Erebos använde sig av sedlar. Dessa skulle inte behöva vara utgivna av respektive land utan administreras av banker - erebos skulle kunna ha fem olika sedlar (varje stort handelshus respektive bank) men bara ett myntslag, sedlar är som bekant bara ett löfte mot inlösning i metall enligt den gamla myntfoten.
Jag tycker att det räcker med växlar, som är en primitiv variant av sedel, men sedlar som allmänt betalningsmedel känns för mig för avancerat.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:
Snibben skrev:Skulle vara intressant om vissa nationer som tex Caddo och Erebos använde sig av sedlar. Dessa skulle inte behöva vara utgivna av respektive land utan administreras av banker - erebos skulle kunna ha fem olika sedlar (varje stort handelshus respektive bank) men bara ett myntslag, sedlar är som bekant bara ett löfte mot inlösning i metall enligt den gamla myntfoten.
Jag tycker att det räcker med växlar, som är en primitiv variant av sedel, men sedlar som allmänt betalningsmedel känns för mig för avancerat.
Precis, second that!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Håller med, men växlar är koola.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Har ni funderat något angående någon "Ereb Altor-standard" gällande enheterna för längd, vikt och volym? Är det Sinkadus 30 (volymen för tunna är fel där)/Ivanhoe som skulle kunna gälla, eller svenska äldre mått?
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Eller ännu hellre, olika mått i olika delar. I EA står det ju att en av nordmännens yxor väger mer än ett fårben.

Sådana mått är softa tycker jag.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Skriv svar