Mirel

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Frostvarg
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 17
Blev medlem: 2007-02-01 20:15
Ort: Skurup
Kontakt:

Inlägg av Frostvarg »

Måste det vara hästburna nomader, kan man inte göra deras vandringar långsammare. Låta dom vara ett vagnsburet nomadfolk som flyttar hela byar på sina vagnar. Kanske låta varje "by" vara en familj. Kanske kan de största familjerna samlas var femte år eller så och välja sin klanhövding över alla klaner. En ålderman med befogenhet att dömma i tvister och samordna försvar av deras domäner.

Lite löst spånande utan att tänka för djupt.
mikon83
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2007-03-13 11:17
Ort: stockholm

Mirel: ett fattigt litet land

Inlägg av mikon83 »

Jag tycker att Mirel ska vara ett fattigt och dystert land mitt ute i ingenstans. När jag och mina spelare spelade där bestod landet av små byar omgivna av pallisader till skydd mot svartfolk och annat otyg. På vissa platser låg förfallna borgar och öde kloster. Dystra följen av munkar som späkte sig själva och ringde klockor i dimman. Den stora sjön mitt i landet där det sägs leva giganitska sjöodjur och som ofta är insvept i dimma. Olycksbådande ljus och ljud kan ibland ses och höras därute under mörka kvällar. Fiskarna ger sig inte av långt ifrån land. I södra Mirel, där floden rinner ut i den stora sjön ligger den enda "staden", med ca 500 invånare. Staden skyddas av en stenmur då den ligger i skuggan av Mörkrets Berg där onda kreatur lever och frodas. Landet har en kung med ett litet antal riddare under sig, men mycket primitiva sådana. Tänk lite Arthur och riddarna kring runda bordet i den mörka forntiden (långt innan medeltiden hade sin början). Inga glänsande helrustningar utan smutsiga ringbrynjor, skägg med matrester i och inre konflikter mellan olika småkungar. Kungen kan ju vara en vald storkonung och måste ju inte vara lika hjältelik som Arthur. Landet är inte jättehårt sammanhållet så kungen är ofta ute på färd med sitt följe för att gästa de olika småkungarna. Detta uppskattas inte alltid av konkurrerande ätter och ibland kommer det till blodspillan.

Folket är en blandning av barbarer från Ransard, stäppbarbarer och några joriska kolonisatörer. Deras religion är en förvanskad version av Lysande vägen med inslag av hedniska ritualer. Man offrar t.ex. varje år till Den Stora Ormen som sägs ruva i de mörka djupen någonstans i sjön för att den inte ska kräla upp ur sina hålor och sluka allt och alla. Man håller ting på gamla heliga platser, i skuggan av stora ekar eller monoliter som restes i sedan länge glömda syften.

Det var min bild av Mirel!
"Han har ett leende av guld, han är mannen utan skuld, men jag vet att han har en hemlighet..."
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

I min text om Palinor föreslår jag att den palinoriska stridshästen även finns i Mirel. Låter detta rimligt?
mikon83
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2007-03-13 11:17
Ort: stockholm

Just det...

Inlägg av mikon83 »

Just det, tänkte bara säga att det mesta som Andreas skrivit passar ganska bra ihop med vad jag tänkt mig, kanske kan vi få med mina idéer i Mirel? Eller vad säger du Andreas? För övrigt: Bra skrivet!
"Han har ett leende av guld, han är mannen utan skuld, men jag vet att han har en hemlighet..."
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag har dock lite svårt att se riddare och kungar tillsammans med Sése Hesuóni?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

För att köra vidare på det här med vagnar och grejer så kan ni ju alltid kika på Hedemi i Sinkadus 7.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag tyckte Mikon83's beskrivning av Mirel var passande. Det vore kul att ha ett land av den typen, för att kontrastera mot övriga världen. Outvecklat, glest mellan byar. Mycket hedar, dimmigt... kanske lite Irland, Skottland känsla?

Angående den Palinoriska Stridshästen så skulle den klart kunna löpa fritt i nordöstra Mirel, men till skillnad från Palinor så använder Mirel den mer i jordbruk och alldags sysslor p.g.a. dess styrka.

Kanske har Mirel en liten bunt folk som kallar sig för Riddare, men i utomstående ögon är det "bönner".

Skulle vilja se Mirel som ett folk med mycket herdar och fårvallning.
Andreas
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 67
Blev medlem: 2007-01-31 07:15
Ort: Skåne

Inlägg av Andreas »

Peter, Mikon83 & resten, Jag tycker idéerna är bra. Jag ser inga problem med att ha både ha riddare (om än lantliga) kring de bebygda områdena och nomader, Sése Hesuóni, som driver hästar (palinoriska & vanliga), får, kor ute på den gigantiska slätten. Landet är utslängt mitt i Ereb med dåliga förbindelser, det är en lantlig bakgård. Dimman kryper i svackorna kring de övergivna(?) gamla tornen. :)
Andreas
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Andreas skrev:Peter, Mikon83 & resten, Jag tycker idéerna är bra. Jag ser inga problem med att ha både ha riddare (om än lantliga) kring de bebygda områdena och nomader, Sése Hesuóni, som driver hästar (palinoriska & vanliga), får, kor ute på den gigantiska slätten. Landet är utslängt mitt i Ereb med dåliga förbindelser, det är en lantlig bakgård. Dimman kryper i svackorna kring de övergivna(?) gamla tornen. :)
Själv är jag lite mer tveksam. Likheterna med Palinor blir mycket stora om det skall finnas en feodal struktur och nomader sida vid sida. Kan det inte istället vara så att det finns en kultur av jordbrukarnomader, som använder palinorisk stridshäst som dragdjur. Och att den fattiga kungen och hans riddare drar land och rike runt som nomader de med, med ett resande hov. Det finns inga riddarborgar, men väl kanske folkvandringsborgar vid vinter/sommarboplatserna?

Bara som en tanke?

Dimman ligger givetvis kvar :)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Det var något sånt jag menade. Att man har beridna vakter med långspjut eller så, det är väl helt ok. Men att börja blanda in konungar och adla folk...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Är nog lite mer på Peters linje här. Att göra Mirel för feodalt, med kungar och adelsmän tar bort mycket av charmen med Palinor som feodalismens sista utpost i norr så att säga. Jag ser heller en mer nomadiserad kultur som den Peter föreslår. Det kan ju faktiskt vara så att kungar och dylikt är en rätt ny företeelse i Mirel men att makteliten i landet fått feodala influenser från Palinor och börjat titulera sig som kungar o dyl. Men att det finns en massa borgar av klassiskt feodalt snitt ställer jag mig lite mer tveksam till, kör på folkvandringsborgarna som Peter föreslog.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Hur vore det med herdefolk, fårvallning, glesa byar och dimmigt då?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Hur vore det med herdefolk, fårvallning, glesa byar och dimmigt då?
Om man nu tänker sig att de använder palinoriska hästar som dragdjur kan det ju vara för att de främst ägnar sig åt fårvallning, och det inte finns så många större boskapsdjur, som skulle kunna vara dragdjur. Tänker osökt på beduiner, där fåret (eller varit geten) länge haft en särställning.

En rimlig förklaring skulle kunna vara att den mirelska torvan är ovanligt tunn (alvarsmark) och det går varken bra att hålla kor eller odla. Landskapet innehåller spökbyar och ruiner efter tidigare försök att bli bofasta, men den enda rimliga levnadsstilen är nomadisk eller seminomadisk.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Hur vore det med herdefolk, fårvallning, glesa byar och dimmigt då?
Det borde väl inte vara några problem att få in, dimma är ju fräckt. :P
En rimlig förklaring skulle kunna vara att den mirelska torvan är ovanligt tunn (alvarsmark) och det går varken bra att hålla kor eller odla. Landskapet innehåller spökbyar och ruiner efter tidigare försök att bli bofasta, men den enda rimliga levnadsstilen är nomadisk eller seminomadisk.
Låter ju som en riktigt bra lösning, dimma, spökbyar och ruiner låter som en trevlig kombination.
mikon83
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2007-03-13 11:17
Ort: stockholm

Adel och adel...

Inlägg av mikon83 »

När jag nämnde en kung och riddare så menade jag inte en riktigt utbyggd adel utan en härskarklass av krigare. Det behöver ju inte kallas konung, det kan ju heta något annat, jarl? Eller riksmarsk eller något liknande? Riddarna kan ju kallas något annat också. Sedan är jag inte lika positiv till att det ska finnas nomader plus bofasta, det har vi redan i Cereval. Kan inte Mirel vara en fattig bondhåla där bönderna försöker odla lite grödor i den dåliga jorden och fiska lite i sjön? Där hedarna sträcker ut sig och marken är stenig. Låg folktäthet och dåliga kommunikationer. Och så dimman förstås. :D
"Han har ett leende av guld, han är mannen utan skuld, men jag vet att han har en hemlighet..."
Skriv svar