Äventyr i Ereb

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

orville skrev:
Om spelarna har magiska färdigheter kanske de kan känna något från reliken ifall det är en dödmanshand. Det är kanske en nackdel eftersom det kan påverka äventyrets utveckling ordentligt.

Mina spelare skulle få för sig att det var en dödmanshand direkt tror jag (de har nog tittat i monsterboken 2 några gånger för mycket) så jag skulle försöka tänka ut någon form av villospår. Något som efter en stund känns så uppenbart att de glömmer reliken/dödmanshandspåret.

Idén är jättebra (att få in dödmanshanden är supersnyggt) och kör på den. Något avledande kan vara det enda som behövs.
Jo, jag kommer att försöka ha med en mängd villospår i form av de andra misstänkta och deras motiv. T ex den misstänkte karavanvakten som höll sista passet utanför den paranoide köpmannens rumsdörr. Samma vakt som RPna tidigare såg i häftig dispyt med offret.

Sedan kom jag på att det finns en nekromantisk besvärjelse som heter Krypande hand (magiboxen). Kanske den riktige mördaren ska vara en nekromantiker som behärskar besvärjelsen?
Dödmanshanden har dock sina tjusningar, speciellt eftersom reliken stjäls efter köpmannens död. När RPnas efterforskningar leder fram till tjuven, kanske denne också upptäcks mördad? (han öppnade också relikskrinet)? Men som du skrev, det gäller att hitta avledande spår. Dessutom måste jag fundera ut hur/när/varför den riktiga reliken bytts ut. Lösningen måste nog dessutom finnas på värdshuset, och inte på Caddo där reliken kom ifrån (för då skulle det bli en massa lösa trådar, trots att dödmanshanden avslöjas).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tror nog mina spelare ocksa skulle fa for sig att det kunde vara en dodmanshand, men att deras RP skulle genast dra den slutsatsen skulle jag inte tillata.

En variant kunde ju vara att just dodmanshandsparet ar villosparet?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:En variant kunde ju vara att just dodmanshandsparet ar villosparet?
Tankte också den tanken. Det kan ju faktisk rora sig om en Dodmanshand men att den ar oskyldig till mordet, ev så utfor den ett "andra" mord på den som faktisk står bakom det forsta och blir darfor mistankt? Kanske finns det en nekromantiker på Lyktgubben till att bevisa dens oskyld?

Apropå en Dodmanhand och namnet "Lyktgubben" så ser jag fore mig en scen dar RP ser ett ljus rora sig genom natten och vid narmare undersokning endast kan se en hand barande en lykta. Tror de (eller någon annan) att det ar sjalva Lyktgubben som engång namngav vardshuset de ser, ar det Dodmanshanden, eller helt enkelt mordaren kladt i morka klader med bara handen upplyst av ljuset i sin lykta? Ett forslag! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Dubbelpost
Senast redigerad av birkebeineren den 2008-05-14 09:51, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Trippelpost... :?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Dödmanshanden kanske är en för uppenbar lösning för många spelare, så jag skrotar nog den. Kanske blir bäst att köra på en mer jordnära lösning. Hursomhelst, ska dörren vara låst från insidan och fönstret reglat från insidan likaså. Mördaren har försvunnit utan ett spår.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Grisodlar'n skrev:Dödmanshanden kanske är en för uppenbar lösning för många spelare, så jag skrotar nog den. Kanske blir bäst att köra på en mer jordnära lösning. Hursomhelst, ska dörren vara låst från insidan och fönstret reglat från insidan likaså. Mördaren har försvunnit utan ett spår.
Kan man inte behålla en antydan om det som villospår? Om den är för uppenbar så låt den vara just det spåret som är för uppenbart... (jag tror fö att det var betjänten som gjorde det :wink: )
orville
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 9
Blev medlem: 2008-04-16 09:13
Ort: Fagersta

Inlägg av orville »

Grisodlar'n skrev:Dödmanshanden kanske är en för uppenbar lösning för många spelare, så jag skrotar nog den. Kanske blir bäst att köra på en mer jordnära lösning. Hursomhelst, ska dörren vara låst från insidan och fönstret reglat från insidan likaså. Mördaren har försvunnit utan ett spår.
Jag kanske verkade negativ till din idé med dödmanshanden under mitt förra inlägg. För mig är det faktiskt första gången jag sett ett förslag på ett så bra användande av just den formen av odöda.

Kan du få till det på något sätt så att det verkar uppenbart att det är en dödmanshand? Få det därefter att verka som om det inte är det. Kanske byts innehållet i behållaren ut... Någon kanske bara har en hand på värdshuset... Därefter när någon är ensam i närheten av dödmanshanden attackerar den... eller kanske kommer den till "liv" under en natt.

Tajming är viktigt när man ska lura spelare. Går det att få till något sådant?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Kruxet ligger nog mycket i att komma på en rimlig förklaring varför reliken är en dödmanshand. Lösningen ska helst gå att finna på värdshuset, dvs inte på Caddo, för då skulle det bara bli en massa lösa trådar. Vem ersatte reliken med dödmanshanden om den inte var en sådan från början? Är kontaktmannen som lyder under kodnamnet Herr Abigor i själva verket en nekromantiker som har dödmanshanden som spiritus familiaris? Var det han som bytte ut den mummifierade handen mot sin odöde tjänare?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad om...

Mordet sker under natten och en tjänstepiga (eller RP?) kan berätta nästa morgon att hon sett en upplyst hand bärande en lykta röra sig genom skänkrummet och "Lyktgubben" får skulden (egentligen mördaren eller möjligtvis den bläderträngda betjänten).
En besökande nekromantiker på värdshuset med en Dödmanshand som spiritus familarus blir orolig for att denne skal mistankas for mordet (som den inte begått) och försöker gömma sin tjänare (kanske i köttbuhren (nargurisk matforråd) där kocken ev. letande RP kommer att få sig en överraskning och ett slag på Skräcktabellen?).
Möjligheterna är så att det är reliken som kan bli mistänkt for att vara en Dödmanshand när kloka och Monsterboklasände Spelare börjar spekulera, och dens ägare vilken kan vara både köpmannen eller nekromantikern beroende på hur mistankarna går och hur mycket som är känt om det heliga föremålet och nekromantikerns identitet.
Det övernaturliga är altså ett villospår ...kanske?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

birkebeineren skrev:Vad om...

Mordet sker under natten och en tjänstepiga (eller RP?) kan berätta nästa morgon att hon sett en upplyst hand bärande en lykta röra sig genom skänkrummet och "Lyktgubben" får skulden (egentligen mördaren eller möjligtvis den bläderträngda betjänten).
En besökande nekromantiker på värdshuset med en Dödmanshand som spiritus familarus blir orolig for att denne skal mistankas for mordet (som den inte begått) och försöker gömma sin tjänare (kanske i köttbuhren (nargurisk matforråd) där kocken ev. letande RP kommer att få sig en överraskning och ett slag på Skräcktabellen?).
Möjligheterna är så att det är reliken som kan bli mistänkt for att vara en Dödmanshand när kloka och Monsterboklasände Spelare börjar spekulera, och dens ägare vilken kan vara både köpmannen eller nekromantikern beroende på hur mistankarna går och hur mycket som är känt om det heliga föremålet och nekromantikerns identitet.
Det övernaturliga är altså ett villospår ...kanske?
Bra tankar. Jo, det övernaturliga får bli ett saftigt villospår. Köpmannen Mello kommer att bli förgiftad, för att sedan avlida i fruktansvärda plågor under natten. Just nu lutar det åt en mix av Sprängört och Spikklubba, ganska otrevliga saker. Spikklubban vill jag ha med på ett hörn för dess hallucinogena effekter. Så nu håller jag på att läsa om giftiga växter. Sprängörten kan dessutom förväxlas med palsternacka när det gäller smak.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ett gift med kopplingar till Nargur finns omtalat har under beskrivningen av Senos-cypress (Tsugar fatilis):

viewtopic.php?t=269&postdays=0&postorder=asc&start=15
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Grisodlar'n skrev:Bra tankar. Jo, det övernaturliga får bli ett saftigt villospår. Köpmannen Mello kommer att bli förgiftad, för att sedan avlida i fruktansvärda plågor under natten. Just nu lutar det åt en mix av Sprängört och Spikklubba, ganska otrevliga saker. Spikklubban vill jag ha med på ett hörn för dess hallucinogena effekter. Så nu håller jag på att läsa om giftiga växter. Sprängörten kan dessutom förväxlas med palsternacka när det gäller smak.
En sådan giftblandning hade varit onödig i praktiken. De hallucinogena effekterna av spikklubba hinner nämligen inte inträda förrän man redan är död av sprängörten. Och inte orkar väl någon tuta i den stackars köpmannen gift 2 gånger?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Adragoor skrev:
Grisodlar'n skrev:Bra tankar. Jo, det övernaturliga får bli ett saftigt villospår. Köpmannen Mello kommer att bli förgiftad, för att sedan avlida i fruktansvärda plågor under natten. Just nu lutar det åt en mix av Sprängört och Spikklubba, ganska otrevliga saker. Spikklubban vill jag ha med på ett hörn för dess hallucinogena effekter. Så nu håller jag på att läsa om giftiga växter. Sprängörten kan dessutom förväxlas med palsternacka när det gäller smak.
En sådan giftblandning hade varit onödig i praktiken. De hallucinogena effekterna av spikklubba hinner nämligen inte inträda förrän man redan är död av sprängörten. Och inte orkar väl någon tuta i den stackars köpmannen gift 2 gånger?
Ibn Wahshiyyah skrev en bok om gifter på 900-talet, där han tog upp några giftblandningar som definitivt kunde klassas som "overkill":

http://www.florilegium.org/?http%3A//ww ... s-art.html

Enligt en källa jag hittade om cicutoxin (det giftiga ämnet i sprängört) så är en dödlig dos för människor ca 2,8 mg/kilo (kroppsvikt):

http://www.usask.ca/agriculture/plantsc ... icuta.html

Men du har rätt, spikklubban skulle inte kunna ha hallucinogenisk effekt om köpmannen utsatts för en dödlig dos sprängört. Jag vill egentligen hitta information om ett gift som är dödligt likt sprängört, men som också har hallucinogena effekter. Kanske Fraxinus Senos-cypress kan ha de egenskaperna? :D
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Med risk för att låta enkelspårig så är jag övertygad om att båda egenskaperna står att finna i ngn av nargurs svampar annars :lol:

Med det våre onekligen trevligt att förankra senos cypressen hårdare i ereb :D

Jag älskar återknytningar/återanvändande av fakta, personer, ting och källor. Det gör världen trovärdigare...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar