Dvärgar

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Låter bra tycker jag! Om vi nu ska ha Gizardvärgar så kan ju det språket lämpligt döpas till "Gizur" :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

I Helvetesfortet-modulen förekommer vissa dvärgiska ord som rör deras bostäder:

tôth - stad
khôn - rike
meth - port

Kunne det vara en idé att göra dessa gemensamma i alla dvärgiska samhällen, dvs att alla namn på städer, riken och portar innehåller dessa ord?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:I Helvetesfortet-modulen förekommer vissa dvärgiska ord som rör deras bostäder:

tôth - stad
khôn - rike
meth - port

Kunne det vara en idé att göra dessa gemensamma i alla dvärgiska samhällen, dvs att alla namn på städer, riken och portar innehåller dessa ord?
Jag föreslår att jag lägger till följande tre rötter i gryndurordlistan:

t-t-h
kh-n
m-t-h

Absolut hade det varit en idé att t.ex. låta många namn på dvärgriken sluta med -khôn. Iaf deras gryndurnamn. Ordet khôn kan ju mycket väl bli chum, kôn, ghôn eller ngt annat på andra dvärgspråk...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Någon som minns mitt inlägg om dvärgar i Soluna? Jag har iaf skapat en dvärgstad för just dessa grabbarna...

Staden ligger inne i en stor grotta, närmare bestämt utmed väggarna i ett hål som störtar X meter ner i djupet. På botten finns där kanske mark, vatten eller rent av lava.

Jag har försökt efterlikna byggnadskonsten med lite mellan östern/turkisk stil med avlånga fönster, kupoler och avrundade toppar.

I detta fallet med bilden så är det en av de övergivna (glömda) dvärgstäderna. :)

Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tjusig bild och tjusigt koncept! :)

Vad om någon kantighet eller diamantform från de erbiska dvargarnas arkitektur får finnas med på ett horn?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Spelknepe skrev:Någon som minns mitt inlägg om dvärgar i Soluna? Jag har iaf skapat en dvärgstad för just dessa grabbarna...

Staden ligger inne i en stor grotta, närmare bestämt utmed väggarna i ett hål som störtar X meter ner i djupet. På botten finns där kanske mark, vatten eller rent av lava.

Jag har försökt efterlikna byggnadskonsten med lite mellan östern/turkisk stil med avlånga fönster, kupoler och avrundade toppar.

I detta fallet med bilden så är det en av de övergivna (glömda) dvärgstäderna. :)
Nice... :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Människor eller dvärgar, jag skiter vem som bott där, dit vill man ju äventyra!!!
Hyltran från Veglemyren
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-10-28 14:43

Inlägg av Hyltran från Veglemyren »

Så jävla snygg bild på dvärg staden.

Undrar vad dvärgar gör med stenen/Gruset som blir över när de har gjort en jätte stor grotta?

Säkert så använder de nog naturliga "oändliga avgrunder" och det utrymme där det tidigare fanns sten kol som soptippar för sitt grus. Men räcker verklige det utrymmet? Stenkoross tar ju upp mer plats än vad stenen gör, därför att det ju är svårare att pack det.

Undrar om dvärgar gör mullvadshögar, för att bli av med sitt grus? :lol:
På Veglemyren kan bara jag höra dig skrika;)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tankar kring Nidabergens dvärgar finns i Nargur tråden.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Har åter kikat på folksidorna i EAK, sid 33.

Större dvärgriken finns i:
Tarat-Khôn - Grynnerriket med flera städer, det största och äldsta i Ereb. Det tidigare storriket hette Adâhz-toth.
Kward'zak - stort aktivt norddvärgarike i Jorduashur, flera städer.
Kvizhur Khân - Nidabergen.
? - Nordöstra Aidne.

Mindre städer/riken ur källorna:
Tang-kauzher - Mörkrets berg
? - Rung/Trinsmyra i Trakorien, ättlingar till invandrare som trängdes ut ur östra Ereb (Barbias ättlingar?).
? - ungt rike i Kopparbergen på Palamux, ättlingar till dvärgslavar.
? - Melashebergen, Klomellien
Ehed-Ghîn - Barbia, äldre sedan länge utdöda norddvärgariken, men idag åtminstone en mithrilgruva av senare tid (Nidadvärgar)
Bethra-zur - sydvästra Marjura, invandrade över isen från Orghin
? - startat av inhyrda gruvexerter på Pandarealia, lyder formellt under ett fastlandsrike (Melashebergen?)
? - Nohstrils dvärgstad under staden.
Dracht - ur Djupets fasor (väster om Mastika Agga? lydandes under Küldkres?)
? - Orghin.

Från tråden:
Küldkres - gammalt nedgånget i Kardbergen norr om Palinor, Mäster Peter!
Marnhall - mindre dvärgrike (stad?) i östra Kardbergen, Mäster Vije!
? - Gizurbergen i Soluna, Mäster Spelknepe!
Imiht-da-khôn - den andra Grynnerstaden/riket, Mäster Birke!

Finns det frågetecken Ni kan räta ut eller om ni har fler?

Jag har haft ett förslag som jag inte riktigt fått någon respons på, så:
:idea: Kan Tang-kauzher vara riket i östra Aidne som har kvar en stad och lite gruvor i Mörkrets berg, varifrån de flyttade för
ca 1500 år sedan för att svartfolken ökade och relationen med Imperiet försämrades? Skulle vilja det för att dvärgmarkeringen i EAK är i Aidne och inte i Mörkretsberg, samt att Mörkrets berg är svartfolksinfekterat som fan!? :?:
Senast redigerad av Mikael den 2008-03-25 22:52, redigerad totalt 7 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Har åter kikat på folksidorna i EAK, sid 33.

Större dvärgriken finns i:
Tarat-Khôn - Grynnerriket med flera städer, det största och äldsta i Ereb.
Kward'zak - stort aktivt norddvärgarike i Jorduashur, flera städer.
Kvizhur Khân - Nidabergen.
? - Nordöstra Aidne.

Mindre städer/riken ur källorna:
Tang-kauzher - Mörkrets berg
? - Rung/Trinsmyra i Trakorien, ättlingar till invandrare som trängdes ut ur östra Ereb (Barbias ättlingar?).
? - ungt rike i Kopparbergen på Palamux, ättlingar till dvärgslavar.
? - Melashebergen, Klomellien
Gerlwerd ?- Kardbergen?
? - Barbia, äldre sedan länge utdöda norddvärgariken, men åtminstone en mithrilgruva av senare tid (Nidadvärgar)
? - Kvicksilvergruvan på södra Marjura, invandrade över isen från orghin?
? - startat av inhyrda gruvexerter på Pandarealia.
? - Orghin.

Från tråden:
Küldkres - gammalt nedgånget i Kardbergen norr om Palinor, Mäster Peter!
Marnhall - mindre dvärgrike (stad?) i östra Kardbergen, Mäster Vije!
? - Gizurbergen i Soluna, Mäster Spelknepe!

Finns det frågetecken Ni kan räta ut eller om ni har fler?

Verkar som du fått med alla dvärgarna, endast de under Nohstril som inte nämns men de kan kanske räcknas som erebosier?
Mikael skrev:Jag har haft ett förslag som jag inte riktigt fått någon respons på, så:
:idea: Kan Tang-kauzher vara riket i östra Aidne som har kvar en stad och lite gruvor i Mörkrets berg, varifrån de flyttade för
ca 1500 år sedan för att svartfolken ökade och relationen med Imperiet försämrades? :?:
Ser egentligen ingen anledning till att detta inte skulle gå för sig, vi behöver bara fläta in ett par meningar i Sinkadusäventyret "Skuggor över Nohstril" för att det skal stämma med källorna.

Egna ideer:

Jag har benämnt det fallna barbiska riket Ehed-Ghîn, numera öde och helt utplundrat(?) men vackert upplyst av månsten som norddvärgarna här använde som tidsanvisare. Edeginbergen har fått sitt namn efter dvärgriket. Kopplingen till Rung på Trinsmyra tror jag att jag kan få in i kronologin...

I äventyrsmaterial jag skrivit som berör norra Hynsolge lade jag fram dessa "fakta" om dvärgars rörelser i området:
Ca 1650 fO
Dvärgarna upptäcker rika järnförekomster ute på högslätten i Grynnerpasset. Ett gruvsamhälle och en port mot Överjorden etableras; Barun-meth.

1539 fO
I söder utbryter Järnkriget mellan dvärgarna i Adâhz-toth (storriket under Grynnerbergen) och krunska kejsardömet. Dvärgarnas thar (kung) Geald svär i ungdomligt övermot att människorna skal drivas ut i Övervattnet (dvärgisk något udda beteckning för ”havet”). En av barbarstammarna, hynerna, allierar sig med krunierna och driver tillbaka dvärgarna ner i Barun-meth.

375-352 fO
Dvärgar från riket Imiht-da-khôn i Grynnerbergen tar sig upp från Underjorden i det gamla Barun-meth och försöker etablera ett rike i Cerbergen. Efter 23 år strider mot svartfolken ger de upp. Området kring blir känd som ”Dvärgastupan”.
Jag tänkte mig Barun-meth som en "port/gruva" tillhörande dvargarna i Grynnerbergen, och Adâhz-toth, som namnet på detta tidiga stordvärgriket som senare riken utvecklats ur, bl.a. Tarat-Khôn och Imiht-da-khôn.

Får dessa också vara med? :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Visst!!!
Birke var kommer Gerlwerd från? Tror det var du som angav det som ur källorna??
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Visst!!!
Birke var kommer Gerlwerd från? Tror det var du som angav det som ur källorna??
Jag? Minns inte men det borde stå i EA boxen om Jorduashur.

Står det förresten inte något namn på det marjuriska dvärgriket i Svavelvinter-modulen, Betra-zhûr eller liknande?
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Mikael skrev:Har åter kikat på folksidorna i EAK, sid 33.

Större dvärgriken finns i:
Tarat-Khôn - Grynnerriket med flera städer, det största och äldsta i Ereb. Det tidigare storriket hette Adâhz-toth.
Kward'zak - stort aktivt norddvärgarike i Jorduashur, flera städer.
Kvizhur Khân - Nidabergen.
? - Nordöstra Aidne.

Mindre städer/riken ur källorna:
Tang-kauzher - Mörkrets berg
? - Rung/Trinsmyra i Trakorien, ättlingar till invandrare som trängdes ut ur östra Ereb (Barbias ättlingar?).
? - ungt rike i Kopparbergen på Palamux, ättlingar till dvärgslavar.
? - Melashebergen, Klomellien
Ehed-Ghîn - Barbia, äldre sedan länge utdöda norddvärgariken, men idag åtminstone en mithrilgruva av senare tid (Nidadvärgar)
Bethra-zur - sydvästra Marjura, invandrade över isen från Orghin
? - startat av inhyrda gruvexerter på Pandarealia, lyder formellt under ett fastlandsrike (Melashebergen?)
? - Nohstrils dvärgstad under staden.
Dracht - ur Djupets fasor (väster om Mastika Agga? lydandes under Küldkres?)
? - Orghin.

Från tråden:
Küldkres - gammalt nedgånget i Kardbergen norr om Palinor, Mäster Peter!
Marnhall - mindre dvärgrike (stad?) i östra Kardbergen, Mäster Vije!
? - Gizurbergen i Soluna, Mäster Spelknepe!
Imiht-da-khôn - den andra Grynnerstaden/riket, Mäster Birke!

Finns det frågetecken Ni kan räta ut eller om ni har fler?

Jag har haft ett förslag som jag inte riktigt fått någon respons på, så:
:idea: Kan Tang-kauzher vara riket i östra Aidne som har kvar en stad och lite gruvor i Mörkrets berg, varifrån de flyttade för
ca 1500 år sedan för att svartfolken ökade och relationen med Imperiet försämrades? Skulle vilja det för att dvärgmarkeringen i EAK är i Aidne och inte i Mörkretsberg, samt att Mörkrets berg är svartfolksinfekterat som fan!? :?:
Jag minns även att i Monster&Män i Ereb Altor(sid 4) nämns det att det finns ett dvärgrike i Aidnebergens östra utlöpare som bygde brofästningen Zygosunds Bro som ligger nära/på vägen till Fristaden för att underlätta och skydda handeln.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Förresten.. jag vet inte om det redan nämnt i den här tråden men hur ligger det till med dvärgarnas kvinnor:

1: Har dom kvinnor? (eller framkommer de på annat sätt än det traditionella? Typ föds ur sten.....)

2: Om det finns dvärgkvinnor, har dessa skäggväxt? (i DoD Expert nämns detta)
Skriv svar