Saga - grundregler

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Saga - grundregler

Inlägg av Andy »

Jag måste ju då slå ett slag för Tomas och Johans Saga regler. För mig är dessa perfekta för alla fantasyrollspel (ej Dandjons änd Drägonns) och i synnerhet Ereb Altors spelvärld.

De tar vid där Äventyrspel släppte det och T & J har utvecklat det till ett mycket smidigt och enkelt spelsystem. Den som gillar mycket regler (à la Eon) kommer inte att tycka om det men alla gamla Erebrävar är jag övertygad om kommer att digga det. :D

Gå in på www.sagagames.com och tryck dig vidar på "Ladda ner" och kolla in reglerna eller absolut bäst, köpa rollspelet Saga. :wink:
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Andy »

Eftersom jag har gjort Saga - Trudvang så kanske man ska ta tag och göra ett Saga - Ereb Altor.

Det kanske det som ska bli min uppgift innan Cereval. (Många vill nog att jag ska hugga tag i Cereval men jag tror att bygga regler ligger mig närmare just nu).

Om man tar Sagas regler som kärna och sedan ska Ereb Altorifisera dom vilka versioner av Drakar & Demoner regler ska man kika på?

Jag föreslår EDoD och DoD´91.

Någon som är påläst på Sagas regler och som har några synpunkter? :D
Cereval (ett land med troll och drakar)
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Du Andy, det tycker jag definitivt du ska göra!

I DoD finns ofta alternativregler föreslagna i många böcker och det skadar inte alls att du gör Saga - Ereb Altor. Är det enklare kanske det kan locka många nya spelare dessutom då de gamla böckerna är riktiga artefakter nu och typiskt svåra att få tassarna på (Kan nu stolt säga att jag nästan äger dem alla, samlare som jag är =))
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Andy »

Jag har funderat på saken och det är inte helt enkelt.

Ska man göra ett regelsystem till Ereb Altor.se så kan det se ut på två sätt.

1. Man gör en BRP-klon som är helt kompatibel med alla de moduler som finns. Alltså blir det en uppfreshning av EDoD + DoD´91.

2. Man struntar i alla gamla moduler och utgår enbart ifrån det material som finns på hemsidan och de PDF:er som tillverkas. Då kan man använda Sagas regelkärna med lätthet (och eftersom den är mycket lik men ändå annorlunda) så kommer många nostalgiker gilla reglerna men känna att det är något nytt (för hoppningsvis).

Så, vad ska man gör?
Cereval (ett land med troll och drakar)
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Tvåan såklart, det hade varit roligt att se hur det skulle se ut
The Artist Formerly Known as Boris
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Andy »

Hans: Jag tror att du har rätt. Jag har ett par upphottade Saga regler som jag ska försöka sammanställa och knyta till Ereb Altor.se.

Jag för återkomma. Vore kul om mina Saga regler blev "officiella" Ereb Altor regler. Det är mitt mål!!!!! :D
Cereval (ett land med troll och drakar)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Andy skrev:Hans: Jag tror att du har rätt. Jag har ett par upphottade Saga regler som jag ska försöka sammanställa och knyta till Ereb Altor.se.

Jag för återkomma. Vore kul om mina Saga regler blev "officiella" Ereb Altor regler. Det är mitt mål!!!!! :D
Jag har inte läst Saga, bara bläddrat lite i SciFi bokhandeln. Men det som vore bra med att koppla ErebAltor till ett existerande regelsystem är ju att det minskar tröskeln för nya spelare. Men, det bästa vore väl att endast skriva de anpassningar som krävs för att spela Ereb med Saga regler så att man fortfarande måste köpa Saga för att kunna spela? annars så tänker jag att:
1) Det är inte särskilt schysst mot Sagas tillverkare som har lagt ner arbetstid och pengar om vi rippar dem
2) De kan bli :evil: sura :wink: (det hade jag blivit...)
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Andy »

Absolut. Sagas regelkärna (med Sagas regelbok) är den som ska användas.

Det jag tänkte göra är att komplettera Sagas regler med en Saga - Ereb Altor artikel som ska gå att ladda ner gratis ifrån www.sagagames.com.

Men det vore extra kul om erebaltor.se uttalat ser Sagas regler med tillhörande artikel som de officiella Ereb reglerna.

Sen är det alltid upp till vem som helst att köra med Burning Wheels, Artesia, Noir, DoD:T eller vilket system som helst.

Men, om min artikel skulle bli officiella (när den är klar) så kan kommande PDF:er med kampanjeinfo och äventyr knytas till reglerna. Det fanns inte med regelbitar i Caddo artikeln (om jag har läst den tillräckligt noga) vilket i och för sig inte behövdes men om det skulle ha funnits regler för gifter eller stats för SLP:s så skulle dom kunna ha varit gjorda efter de officiella Saga - Ereb Altor reglerna.

Kanske blev lite rörigt det där. :D
Cereval (ett land med troll och drakar)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Andy skrev:Absolut. Sagas regelkärna (med Sagas regelbok) är den som ska användas.

Det jag tänkte göra är att komplettera Sagas regler med en Saga - Ereb Altor artikel som ska gå att ladda ner gratis ifrån www.sagagames.com.

Men det vore extra kul om erebaltor.se uttalat ser Sagas regler med tillhörande artikel som de officiella Ereb reglerna.

Sen är det alltid upp till vem som helst att köra med Burning Wheels, Artesia, Noir, DoD:T eller vilket system som helst.

Men, om min artikel skulle bli officiella (när den är klar) så kan kommande PDF:er med kampanjeinfo och äventyr knytas till reglerna. Det fanns inte med regelbitar i Caddo artikeln (om jag har läst den tillräckligt noga) vilket i och för sig inte behövdes men om det skulle ha funnits regler för gifter eller stats för SLP:s så skulle dom kunna ha varit gjorda efter de officiella Saga - Ereb Altor reglerna.

Kanske blev lite rörigt det där. :D
Vi har haft en del diskussioner om regelsystem i forumets ungdom. Själv propagerade jag då för att vi ska ha med generiska stats i pdferna och sen göra lite konverteringsregler till olika system. Alla har ju sina favoritsystem....
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Andy »

Menar du att det skulle vara bra med en BRP-klon som stödjer sig på alla gamla DoD regler?

Det kanske det som är grejen så behöver ingen "tänka om" när man vill använda sig av gamla skrivna äventyr.

Men det tål att diskuteras. :wink:
Cereval (ett land med troll och drakar)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Andy skrev:Menar du att det skulle vara bra med en BRP-klon som stödjer sig på alla gamla DoD regler?

Det kanske det som är grejen så behöver ingen "tänka om" när man vill använda sig av gamla skrivna äventyr.

Men det tål att diskuteras. :wink:
Ungefär så... Fast det behöver inte vara BRP nödvändigtvis. Bara värden som är lätta att konvertera till valfritt system...

Fast det hade varit bra om man slipper tänka om iofs...
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Andy »

Man kanske helt enkelt ska ta EDoD och gör ett mindre och lättare ansiktslyftning. Det mesta kanske kommer att ligga i layout:en men för att komma runt upphovsrätten så ska reglerna ändras i så liten utsträckning som möjligt men ändå bli så pass olika så att inga kan hävda plagiat.

Då kanske man ska suga på BRP-nostalgi-karamellen en stund då. :D
Cereval (ett land med troll och drakar)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Andy skrev:Om man tar Sagas regler som kärna och sedan ska Ereb Altorifisera dom vilka versioner av Drakar & Demoner regler ska man kika på?
Inga av Drakar och Demoner-reglerna följer egentligen andan i Ereb Altor något. Ok, det kan följa i den mån att Ereb är standardfantasy och BRP-systemet är standard. DoD 91 gjorde att det endast fanns (i princip) tre olika typer av yrken, krigare, tjuvar och magiker, och det formade visserligen världen. Om man ska titta på alla DoD-äventyr handlar de flesta om ett magiskt föremål på något sätt.

Där har vi med andra ord också något som regelsystemet borde utgå från. Hur magi och magiska föremål påverkar världen. Sedan skulle jag vilja se lite mer ereb altoriska saker i regelsystemet, där man förklarar exempelvis färdigheter med anekdoter ur olika erebiska företeelser, typ Teologi med att munkarna från Lysande vägen kan utföra välsignelser eller Smyga med att det är något många lär sig via lekar när man är yngre. Färdigheter borde ha en lista på de språk(familjer) som finns i Ereb Altor, typ att vargmännens språ heter khâdrash. Det jag gillade bäst med Saga var just nackdelen alkoholist som förklarade att alkoholism var vanligt i världen (som vi definierar den idag) då man inte drack vatten utan vin eller öl till maten. Det färgar direkt hur världen är.

Sedan tycker jag att ett vettigt namn på systemet hade varit Ereb Altors Saga. ;) (likadant för Trudvang, faktiskt.)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Andy »

Jag håller helt och hållet med dig om att regleltexter ska kryddas med anekdoter från världen, i detta fall Ereb Altor. Det är därför jag inte vill göra ett spelsystem som inte är förankrad i en specifik värld. Jag vill veta vilken setting och stämning världen har för att kunna anpassa reglerna utifrån det. Jag tycker att reglerna blir för allmänna annars, typ D20 Modern.

P.S. Jag har släppt tanken på att göra ett Saga - Ereb Altor (eller Ereb Altor - Saga) och jobbar på Fanatsia - Ereb Altor (FEA) som avhandlas i en annan tråd D.S.
Cereval (ett land med troll och drakar)
Skriv svar