Har en regelfråga ang. handlingar och ambi

Övriga diskussioner som rör regler
Tistalion
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 15
Blev medlem: 2007-03-14 09:31
Ort: Norrköping

Har en regelfråga ang. handlingar och ambi

Inlägg av Tistalion »

Hur har ni gjort med handlingar när någon är ambi? Får karaktären alltid möjlighet att göra två attacker varje handlingstillfälle? Då blir det med 6 handlingar 12 attacker, är det rimligt?

Synpunkter tack
:roll:
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Man kan maximalt ha sex handlingar och ett vapen i varje hand ger en extra handling. Halva vänsterkolumnen på sida 22 i Krigarens Handbok förklarar detta.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Tistalion
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 15
Blev medlem: 2007-03-14 09:31
Ort: Norrköping

Inlägg av Tistalion »

Rickard skrev:Man kan maximalt ha sex handlingar och ett vapen i varje hand ger en extra handling. Halva vänsterkolumnen på sida 22 i Krigarens Handbok förklarar detta.
Jo det vet jag, men om du är ambi kan använda två vapen samtidigt vilket enlig min mening inte är solklart. Om du kan använda båda vapnen på en gång kan du i teorin göra 12 attacker (med 6 handlingar).
Om man tolkar reglerna i krigarens som att man enbart får en extra handling förstår jag ditt resonemang, men det är inte helt logiskt även om jag har svårt att se en lösning som är det!
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

Matematiskt är det inte rationellt, men som en grov spegling av verkligheten är en (1) extra attack per runda (vilket i situationen är rätt mycket) ganska vettigt. Att din hand och arm kan vifta fritt innebär inte att resten av din kropp är med på rörelsen. Som alla som någonsin använt ett svärd vet är det långt ifrån enbart armen som används.

Personligen föredrar jag att begränsa antal attacker utifrån SMI. Jag brukar köra med SMI/3, avrundat nedåt, i vanliga fall. Det innebär att smidigheten faktiskt får inverkan på hur fort man slår istället för att det finns ett arbiträrt medeltal för hur många attacker man får göra.

Mitt stridssystem ser dock lite annorlunda ut och är ganska mycket mer dynamiskt än DoD:s vanliga system.
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Tistalion skrev:Jo det vet jag, men om du är ambi kan använda två vapen samtidigt vilket enlig min mening inte är solklart. Om du kan använda båda vapnen på en gång kan du i teorin göra 12 attacker (med 6 handlingar).
Kan vi börja med var någonstans du läser att man kan använda två vapen samtidigt i en och samma handling (citera gärna)? Vad jag vet så har ambidextriösa personer "endast" fått en extra handling - även utanför Krigarens Handbok - och är man inte ambi så finns färdigheten Två Vapen, vars sluteffekt blir som om man vore ambidextriös (=en extra handling). Det var därför som jag hänvisade till just avsnittet som behandlade Två vapen.

Jag har inte bok II i -91:ans upplaga, men i Chronopia (som har i princip samma regler då mestadelen är copy-pastad) så står det under Anfall och Parering (sida 79): "Om du har ett vapen i varje hand, får du utföra två anfall eller två pareringar eller ett anfall och en parering. Om någon fkan göra flera attacker, så gör alla först sin första attack (i turordning), därefter gör de som kan en andra attack (i turordning), osv."

Så med andra ord står det i grundreglerna att ett vapen i varje hand (oavsett om man använder Två vapen eller är ambi) ger en extra handling. En handling är en handling där man gör något. Gör man två attacker så är det två handlingar. Detta benämns innan på sidan 78 i Chronopia under Steg 2 - handlingar.
Senast redigerad av Rickard den 2008-03-04 19:40, redigerad totalt 1 gånger.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Svårt!

Inlägg av jadelotuz »

Faktiskt haft diverse likartade problem. Jag personligen blev aldrig vän med Handlingssystemet i Krigarens handbok ... av någon anledning (tror det var det där med att ett extra vapen gav en +1 i Handling, inte Dubbelt!) ... kändes ologiskt ... så ... vi spelade inte med de reglerna, inte direkt. Istället tog vi Handlingssystemet från Kult. Det blev med ens mer "röj" i spelet, men det gjorde inget, vi gillade Action RPG rätt ok, dessutom är det var SL lägger fram för problem som gör äventyret.

Men! i övrigt skulle jag säga att en som är Ambi, inte får "dubbelt" utan istället bara det att han inte behöver lära sig "slå" med två vapen. Så körde iaf vi. Samt att negativa bonusar försvinner.

När vi gick över till Kultsystemet så funkar det dock annorlunda. Men inte med så fasligt stor skilnad egentligen.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Vi kör med att man normalt har en handling och har man färdigheten Två Vapen så kan man använda 2 vapen för att få en extra attack eller parering. Är man Ambi så måste man fortfarande ha Två Vapen men man kan väja vilka vapen man vill.

Eller kör o kör, det är en tanke vi har. Ingen av oss kör med 2 vapen utan Vapen/Sköld är det som gäller eller 2h =).
( Morgonstjärnan är ju det bästa =) )
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tistalion
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 15
Blev medlem: 2007-03-14 09:31
Ort: Norrköping

Inlägg av Tistalion »

Tack för alla svar. Vi har haft långa diskussioner om detta senaste tiden, då det ej är helt logiskt.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

När det ändå finns en tråd om ambi:

Som jag har fattatat det hela med ambi:

Med förmågan kan man använda ett vapen i varje hand och få en extra handling att lägga på attack och slippa använda färdigheten Två Vapen för vapenkombinationen.

Dubbelhänt ger gör ingen störra skillnad utom att man slipper ange exakt vilken hand man håller vapnet i och slipper cl avdrag och att det inte spelar någon roll vilken hand man håller vapnen i om man använder Två Vapen.

Är det korreckt uppfattat?
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Krille skrev:När det ändå finns en tråd om ambi:

Som jag har fattatat det hela med ambi:

Med förmågan kan man använda ett vapen i varje hand och få en extra handling att lägga på attack och slippa använda färdigheten Två Vapen för vapenkombinationen.

Dubbelhänt ger gör ingen störra skillnad utom att man slipper ange exakt vilken hand man håller vapnet i och slipper cl avdrag och att det inte spelar någon roll vilken hand man håller vapnen i om man använder Två Vapen.

Är det korreckt uppfattat?
Ja
Skriv svar