De Unga Gudarna

Information om religionerna och dess utbredning
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jag ser inga problem med att skippa sambandet mellan ÄG och de golwyndiska gudarna. Nu är jag inte helt påläst på de UG men om dyrkandet av dem är såpass gammalt kan ju det vara en av förklaringarna till att Tolan inte införlivades i det Jorpagniska riket då detta grundades... då där fanns en starkt kulturellt, knutet till de UG, avvikande befolkning. Sedan när man vuxit sig tillräckligt starka marscherade man ju in i Tolan ändå, men det är ju en annan historia...

En annan fundering jag haft med anknytning till urgudarna och de lägre gudarna är om inte Etin (och hans många andra skepnader) kan vara en sådan urgud (äldre gud) som sakta arbetat sig tillbaka med hjälp av sändebud, lägre väsen osv. Bara en fundering...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Bergdahl skrev: En annan fundering jag haft med anknytning till urgudarna och de lägre gudarna är om inte Etin (och hans många andra skepnader) kan vara en sådan urgud (äldre gud) som sakta arbetat sig tillbaka med hjälp av sändebud, lägre väsen osv. Bara en fundering...
Det skulle ju stämma bättre med bilden av Etin som han förmedlar själv - en allsmäktig (nåja) skapargud, högsta och mäktigaste hönset i gudahögen.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Det skulle ju stämma bättre med bilden av Etin som han förmedlar själv - en allsmäktig (nåja) skapargud, högsta och mäktigaste hönset i gudahögen.
Jo det var lite så jag tänkte, samt att de lägre gudarna verkar vara mer människolika (eller annan valfri ras) medan Etin är mer abstrakt, vilket gör honom mer väsenskild från övriga gudar i Ereb, iaf de jag kan komma på utan att läsa i mig.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ghazam skrev:Jag är nämligen inte alls så säker på att man kan sätta likhetstecken mellan dessa äldre gudar och Shamash, Ingeril, Enki, Anxalis etc...
Jag har nu läst Kandra och Gigant om Gadrim och finner faktiskt inget där som dikterar vilka GG är eller inte är. Vad man får fram är att GG enligt UG:s följeslagare är onda och vill förslava människor. De har tydligen också makt kvar och förslavar sina dyrkare. Tyvärr kunde jag inte hitta min "Melindors" för att se om något annat framkom däri.
I hate to be a motvals, men skulle inte UG och GG passa in i detta schema (saxat från metafysiktråden):
Urgudarna
Klassas vanligtvis som de "riktiga" gudarnas fäder och mödrar. De ingriper inte i världen.

De lägre gudarna
De gudar som tillbeds i Ereb. Se lista ovan. De flesta tillhör den här kategorin men inte alla. Se nedan.
Eftersom GG har makt som skall brytas av Gadrim och dyrkare som de förslavar så är de inte Urgudar som ju inte ingriper i Altor.

Jag fick dock en idé, vad sägs om:

Urgudarna, de riktiga skaparna: Har tröttnat på Altor och lägger sig inte längre i (de har grå Eminenser (byråkrater) som håller ett öga på att allt inte går över styr och att konfluxerna inträffar som tänkt). Här kan Etin ingå, men som då efter 8000 år återfick intresset för Altor. Inte undra på att han ser sig själv som så speciell.

GG: en grupp gudar som strax efter 1K förslavade de första människorna innan UG (en familj av yngre gudar) besegrade GG. (Detta kan alltså rent faktiskt ha inträffat om man vill.) GG fördrevs men överlevde i mörka hörn och stora djup, och tillslut fann de nya människor att förslava och deras makt kunde åter växa.

De lägre gudarna: (Gillar egentligen inte termen, men hit kan UG också räknas.) Under tiden hade dock en stor grupp nya gudar tagit plats i Altor och deras skaror växte vilket också förhållandevis snabbt minskade UGs skaror.

Historien om GG och UG:s kamp levde kvar på bla Tolan även när andra människor fann nya gudar och imperier med sina kejsare dikterade vilka som var äkta eller falska. När även Tolan erövrats av jorerna minskade UGs troende skara till ytterst få individer spridda runt om i Imperiet.

Kring 3K drabbades Tolan svårt och tolanerna fann i den gamla tron berättelserna om hur de UG besegrade GG. Man drog sina egna slutsatser och Imperiets stora gudar fick representera GG (kanske var nååågon av dem en äkta GG) och tolans äldre tro blev folkets fräscha UG. Än en gång kastade tolanerna av sig oket av "GG" genom allians med UG, rent symboliskt då.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Jag fick dock en idé, vad sägs om:

Urgudarna, de riktiga skaparna: Har tröttnat på Altor och lägger sig inte längre i (de har grå Eminenser (byråkrater) som håller ett öga på att allt inte går över styr och att konfluxerna inträffar som tänkt). Här kan Etin ingå, men som då efter 8000 år återfick intresset för Altor. Inte undra på att han ser sig själv som så speciell.

GG: en grupp gudar som strax efter 1K förslavade de första människorna innan UG (en familj av yngre gudar) besegrade GG. (Detta kan alltså rent faktiskt ha inträffat om man vill.) GG fördrevs men överlevde i mörka hörn och stora djup, och tillslut fann de nya människor att förslava och deras makt kunde åter växa.

De lägre gudarna: (Gillar egentligen inte termen, men hit kan UG också räknas.) Under tiden hade dock en stor grupp nya gudar tagit plats i Altor och deras skaror växte vilket också förhållandevis snabbt minskade UGs skaror.

Historien om GG och UG:s kamp levde kvar på bla Tolan även när andra människor fann nya gudar och imperier med sina kejsare dikterade vilka som var äkta eller falska. När även Tolan erövrats av jorerna minskade UGs troende skara till ytterst få individer spridda runt om i Imperiet.

Kring 3K drabbades Tolan svårt och tolanerna fann i den gamla tron berättelserna om hur de UG besegrade GG. Man drog sina egna slutsatser och Imperiets stora gudar fick representera GG (kanske var nååågon av dem en äkta GG) och tolans äldre tro blev folkets fräscha UG. Än en gång kastade tolanerna av sig oket av "GG" genom allians med UG, rent symboliskt då.
Det här lät inte alls dumt mäster Mikael...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

När det gäller GG och UG så behöver det ju faktiskt inte ha varit så att GG förslavade människorna och var onda, det är ju som sagt segraren som skriver historien.

Sen så är det ju inte så att urgudarna inte ingriper, de kan ju fortfarande göra det genom sändebud, andra väsen (änglar, demoner?) osv. Gäller inte detta att inte ingripa även de lägre gudarna? Egentligen gäller det väl alla gudomar enligt officiella källor, även om Psipo i sin text gjorde ett undantag för kaosgudarna då dessa inte följer de av gudarna uppsatta reglerna.

Som jag ser det skulle striden mellan GG och UG kunna gå att likna vid barn/tonåringar som gjort uppror mot sina föräldrar, fast med lite mer episka proportioner. Sen så kan ju vissa "lägre"/"yngre" gudomar ha hittat tillbaka till sin familj medan andra är mer tjurskalliga och vägrar rätt sig efter mamma och pappa, de berendiska unga gudarna t.ex, då mamma och pappa är ena riktiga slavdrivare... :) eller nått liknande.

Men jag såg i en annan tråd att psipo var sugen på att utveckla sin text om gudar o dyl. Så kanske skulle vara intressant och se vad han har för funderingar kring detta.
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

birkebeineren skrev: Det här lät inte alls dumt mäster Mikael...
Instämmer till fullo. Med denna lösning blir ju alla nöjda, tror jag. I och med denna lösning blir dels GG fortfarande något höljda i dunkel (och Gumgakk eller andra mysiga typer kan ingå), dels kan det ha skett en himmelsk fajt mellan UG och GG (vilket tolanska legender skvallrar om) och dels får vi omvändningen efter 3K. Jag arbetar gärna utifrån denna lösning. Detta ger dessutom oss möjligheter att utforska olika GG ytterligare.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Var mina Zeeris funderingar SÅ dåliga? :oops:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergdahl skrev:När det gäller GG och UG så behöver det ju faktiskt inte ha varit så att GG förslavade människorna och var onda, det är ju som sagt segraren som skriver historien.

Sen så är det ju inte så att urgudarna inte ingriper, de kan ju fortfarande göra det genom sändebud, andra väsen (änglar, demoner?) osv. Gäller inte detta att inte ingripa även de lägre gudarna? Egentligen gäller det väl alla gudomar enligt officiella källor, även om Psipo i sin text gjorde ett undantag för kaosgudarna då dessa inte följer de av gudarna uppsatta reglerna.

Som jag ser det skulle striden mellan GG och UG kunna gå att likna vid barn/tonåringar som gjort uppror mot sina föräldrar, fast med lite mer episka proportioner. Sen så kan ju vissa "lägre"/"yngre" gudomar ha hittat tillbaka till sin familj medan andra är mer tjurskalliga och vägrar rätt sig efter mamma och pappa, de berendiska unga gudarna t.ex, då mamma och pappa är ena riktiga slavdrivare... :) eller nått liknande.

Men jag såg i en annan tråd att psipo var sugen på att utveckla sin text om gudar o dyl. Så kanske skulle vara intressant och se vad han har för funderingar kring detta.
Stycke 1-2 håller jag med om fullständigt. Vi skall lämna SANNINGEN så öppen som möjligt, vilket innebär att Ghumgakk (som väl är en tjänardemon till Inashtar?) medlemskap får avgöras av SL. Ev. kan vissa förslag på medlemmar framkomma i Äventyrsförslagen. Stycke 3 var en målande och möjlig teori som förfäktas av teologer på Pendons stora torg.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fafnir skrev:Kan Zeeris måntro varit knuten till lojalitet och rättvisa, och kunde inte med att hans bröder ville vända sig mot rådande ordning och störta sina herrar (ÄG). Förkrossad över dessa terrorist-rebell-fasoner varskodde han ÄG.( och förådde således sina bröder och systrar ink. gemålen Delitha)
Striderna blev förödande men UG vann. Zeeris står alltså för den gamla sanna vägen (och har lovats ÄG-status av sina herrar), varför UG dissar honom rätt hårt.(Man misstänkliggör även Delitha då kärleken ju är evig, även om dom just nu hävdar förakt mot varandra, men vilka kärlekspar gnabbas inte lite emellanåt...)
På hans agenda kan ju uttydas att han kör mer ÄG racet än de andra.
Tja, jag tycker idén är bra med undantag för kopplingen till lojalitet och rättvisa vilket rimmar mkt dåligt med den simpla egoism och rikedom och allmänt mörker som Zeeris enligt Enhörningshornet står för. F.ö. är han enligt samma källa halvbror till Delitha, som är halvsyster till Ninnave.

kombinera med nedanstående så kan jag se en antik relation mellan de två fienderna...
Som unga tu hade de funnit varandra, men efter många pasionerade tidsåldrar utan tankar på annat än varandra, blev Delitha varse Zeeris mörka sida och lämnade honom. Ungdomskärlek dör dock inte så lätt och ännu brann inte hatet i Zeeris hjärta och Delitha kända medlidsamhet för honom. Den slutliga brytningen mellan Zeeris och Delitha blev hård och bitter
och kom iom striderna mot GG.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Med lojalitet och rättvisa så anses naturligtvis de ÄG variant av det hela. Lojalitet till ÄG och rättvis=Gör som vi säger och lev i frid, trotsa oss och vi straffar dig. Att resa sig mot ÄG var alltså otänkbart för den lojale.. :wink:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Det kan ju tilläggas att Delitha efter skilsmässan antog sträng avhållsamhet, vilket är något som hennes dyrkare har tagit an.
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

De UG.s egen myt om Kriget och GG finns nu i Berendientråden.
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

Jag skriver ju en del i Felicientråden och undrar vad de berendiske vise anser om en fråga: Hade dyrkan av de Unga Gudarna nått södra Tolan (alltså söder om Erbulas) när kimzonerna anlände 27 fO? Eller rådde de Gamla Golwyndagudarna fortfarande där?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

De Unga Gudarnas ursprung ar otydligt, både i kallorna och har på forumet, men jag vill gissa på att dyrkan av dessa annu inte hade spridit sig soder om Erbulasbergen 27 fO. Unggudadyrkan fanns formodligen i norra delarna av Tolan (dagens norra Berendien) vid den tiden men mellan dessa två regioner fanns inte bara Erbulas med sina svartfolk utan aven ett glesbefolkat "sodra Berendien" (se Dudes forslag). Kan tanka mig att de Gamla Gudarna fortfarande hade trogna tjanare i sodra Tolan nar kîmzonerna anlande...

Vad har du for tankar?
Skriv svar