De Unga Gudarna

Information om religionerna och dess utbredning
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

De Unga Gudarna

Inlägg av Mikael »

De unga gudarna dyrkas sedan gammalt i hela Berendien, efter att de störtat "de Gamla Gudarna" för mycket länge sedan. Även i Torshem finns troende. (Källor är Kandra, Enhörningshornet och Torshem).

Gudafamiljen är stor, men dessa sju är de viktigaste (kanske kan användas för Berendiens veckodagar?)

Sholak, allfadern, solens, vishetens och magins gud.

Sankma, atmosfärens gud, vildsint, lynnig, lekfull och tanklös.

Visha, jordbrukets gud.

Ninnave, fruktbarhetsgudinnan och Vishas gemål.

Kushta, dödsguden och väktaren av dödsriket.

Kartov, ödesguden som vaklar över balans och ordning i Altor.

Eliana, mångudinnan som råder över natten och det som då sker.

Mindre kända Unga Gudar

Delitha, halvsyster till Ninnave som inte är allmänt accepterad som gudinna.

(Zeeris, det svarta sinnet, Vänstra vägens apostel, med egoistiska målen makt och rikedom. Oäkting som inte ens är säkert tillhör familjen, bara hjärtligt hatar dem.)
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Sätter mitt inlägger från Berendientråden också hit...
Berendiska historien skrev: 900-talet f.O
De svaga tolanska stammarna börjar jorifieras. Man tar sig an jorisk kultur, språk och namn.

150-talet f.O
Ett avtal sluts mellan Ninnaves och Delithas prästinnor och alverna i Landori om hjälp, mycket tack vare att Ninnave och Moder Jord har så mycket gemensamt. I det tysta knyts Berendien ihop av De Unga Gudarnas religion.

49 f.O
Hövdingen i Entika, Tebarchus lyckas med Gabrandus hjälp att ena alla hövdingarna i norra Tolan, och blir själv vald till kung. Man är egentligen djupt oense, men man inser att man måste enas om man skall kunna motstå svartfolken.
Plockade ovanstående ur historien. Vet inte om det är Ghazams eller från urkällorna, men jag använde det (ungefär) till ett förslag på hur de nya gudarna kan ha tänkas kommit till (Tebarchus kanske borde vara lite tidigare, men i stort sätt):

Kring 150 fO finns det så starka grupperingar i det av konfluxen härjade landet att dessa grupperingar med en enhetlig vision, besluter sig för att ena landet (ledda av någon lämplig landsfader, urkonung (Tebarchus?)), men man behöver en religion. Den gamla tron fick skulden för konfluxen och är hatad, och andetro och vidskepelse regerar. Man beslutar att knåpa ihop ett eget panteon, ett som liknar det jorpagniska så att folk kan känna igen sig, men som ändå är nytt, fräsht och oskuldsfullt.
Samtidigt är alverna inblandade. De vill se ett stabilt och fredligt Berendien som inte hotar deras existens. Alverna är mer eller mindre allierade med de riksbyggande krafterna och börjar propagera för gudinnan Ninnave, en avatar på tevatenu/Moder jord som en ensam gudinna i ny monoteistism. "Urkungen" vill dock ha ett panteon och man samlar diverse lokala bruksgudar och naturandar som existerat redan på tolanernas tid, innan Jorpagna, knådar lite om och slår ihop dem i en "harmonisk familj". Med finns både Zeeris och Delithia, berenderna har inte granskat sina nya gudars historia allt för noggrant och är lyckligt ovetande om att den ena är en uråldrig och destruktiv two-timin' hoe. Alverna som alltså hjälper till med uppbyggandet av det nya riket, sliter sig i håret över Zeeris i synnerhet - hon skall slopas och Delithia skall stöpas om till Ninneve. Så småningom blir det också så, mer eller mindre, men först efter uppslitande kamper inom de nygrundade ordnarna. Och kanske urkungarna hinner svära sina trohetseder i Zeeris namn, och rikets grundvalar läggs i hennes tecken.
Mänskorna fuckar alltså till det för sig. Kanske det rentav är så att det är deras egen idé att ersätta Delithia med Ninneve, i stället för att ta med henne vid sidan av Delithia som är en naturlig motvikt till Zeeris. Alverna hade kanske gärna sett både Delithia och Ninneve, men de pragmatiska ordningsfreakarna till mänskor tyckte att de överlappade varandra och beslöt sig för bara den ena.

I de nya gudarnas historia finns alltså genanta detaljer att gräva fram, något som LV utnyttjar för fullt. Någon av gudarna kanske tidigare var en pervers alkoholist och rumptafsare, en annan kanske bara är en slarvig omskrivning/maskering av en av de gamla gudarna. Sholak = Shamash tex. osv.
Sen finns det förstås lyckade val också, jag kan tänka mig att Sankma är en gudagåva (heh..) för magiker och akademiker, och en bidragande faktor till Berendiens höga magiker-status (??), Ninneve är förstås bra för relationerna till alverna och det allmänna lugnet osv osv.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Får inte helt grepp on hur du menar vije så om du kunne utveckla tankarna lite vore det trevligt! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

vije skrev:Plockade ovanstående ur historien. Vet inte om det är Ghazams eller från urkällorna, men jag använde det (ungefär) till ett förslag på hur de nya gudarna kan ha tänkas kommit till (Tebarchus kanske borde vara lite tidigare, men i stort sätt):

Kring 150 fO finns det så starka grupperingar i det av konfluxen härjade landet att dessa grupperingar med en enhetlig vision, besluter sig för att ena landet (ledda av någon lämplig landsfader, urkonung (Tebarchus?)), men man behöver en religion. Den gamla tron fick skulden för konfluxen och är hatad, och andetro och vidskepelse regerar. Man beslutar att knåpa ihop ett eget panteon, ett som liknar det jorpagniska så att folk kan känna igen sig, men som ändå är nytt, fräsht och oskuldsfullt.
Låter för planerande. Religion är verklighet och andlighet norm för Erebs folk, även om man sedan kan använda det till värdsliga önskemål. Så Urjkungen hade tron på vissa av dessa gudar, inflytelserika präster hade talat om några av dem som besläktade (gudafamiljer var vanliga på Imperiets dagar) så att man samlar…
"Urkungen" vill dock ha ett panteon och man samlar diverse lokala bruksgudar och naturandar som existerat redan på tolanernas tid, innan Jorpagna, knådar lite om och slår ihop dem i en "harmonisk familj".
…fungerar (mötet i Nocosia). Skulle dock tona ner alvernas inblandning i detta läget.
Med finns både Zeeris och Delithia, berenderna har inte granskat sina nya gudars historia allt för noggrant och är lyckligt ovetande om att den ena är en uråldrig och destruktiv two-timin' hoe.
Är Zeeris en kvinna?
Delithia skall stöpas om till Ninneve.
Varför vill alverna det? Troligare att hon fasa ut av nybildade ordnar och prästskap. (Delithia fick sin orden först år 227 eO. Enl. Enhörningshornet).
Och kanske urkungarna hinner svära sina trohetseder i Zeeris namn, och rikets grundvalar läggs i hennes tecken.
Behövs det? Jag har följande alternativa inblandning av Zeeris i Berendien:
378 Med influenser från feliciska svartpräster grundas kulten av Den Vänstra Vägen, Zeeris tjänare. Zeeris vävs in i de Unga gudarnas panteon som en svart outsider, en oäkting till halvbror skulle man kunna säga. Zeeris budskap är simpelt nog; samla makt och rikedomar till Zeeris ankomst.

548-550 Efter att kung Johan X dör barnlös, utbryter en kamp om tronen mellan två adelssläkter som anser sig ha bäst rätt till tronen. Ragnvald Lange som är brorson till kung Ulvebrede, har stöd av många städer och större delen av adeln. Freigvand Grivp har sitt stöd bland besläktade adelsfamiljer och den stora bondebefolkningen. I två år strider man över hela landet om makten över riket. Ragnvald föraktar bönderna och begår i ilskan misstaget att alliera sig med Den Vänstra Vägen, Zeeris tjänare. Kulten utför många grymheter i Ragnvalds namn och skrämmer därför bort många av Ragnvalds stödfamiljer och städer. Ragnvald inser sitt misstag och erkänner Freigvand Grivp som kung. Ragnvald dör kort efteråt under mystiska omständigheter och Zeeriskulten drar sig undan i tysthet.


Bygger på min egen historia för Berendien, men ändrar man bara namnen på kungar mm så borde det gå att få in?
mänskor tyckte att de överlappade varandra och beslöt sig för bara den ena.
Låter bra. Nicosiamöte igen.
I de nya gudarnas historia finns alltså genanta detaljer att gräva fram, något som LV utnyttjar för fullt. Någon av gudarna kanske tidigare var en pervers alkoholist och rumptafsare, en annan kanske bara är en slarvig omskrivning/maskering av en av de gamla gudarna. Sholak = Shamash tex. osv.
Sen finns det förstås lyckade val också, jag kan tänka mig att Sankma är en gudagåva (heh..) för magiker och akademiker, och en bidragande faktor till Berendiens höga magiker-status (??), Ninneve är förstås bra för relationerna till alverna och det allmänna lugnet osv osv.
Låter OK!

Berendiens historia:
699 f.O
En grupp magiker med mycket gemensamt med Stjärnläran (demonologer och nekromantiker) samlas i Belemius i södra Berendia. Deras mål var att infiltrera olika maktpositioner inom kejsardömet.
Alternativ entré för Zeeris?
150-talet f.O
Ett avtal sluts mellan Ninnaves och Delithas prästinnor och alverna i Landori om hjälp, mycket tack vare att Ninnave och Moder Jord har så mycket gemensamt. I det tysta knyts Berendien ihop av De Unga Gudarnas religion.
Som sagt, Delithas organisation är mkt yngre.
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Eliana, mångudinnan som råder över natten och det som då sker.
Bara en notis! har inte Altor tre månar? eller tom Fyra (har vaga minnen om en måne som aldrig syns, eller bara dyker ypp nån gång väldigt långt emellan). borde då inte det finnas tre Mån-gudar / gudinnor ...

möjligen ...
Delitha, halvsyster till Ninnave som inte är allmänt accepterad som gudinna.
... skulle kunna vara en. Någon som mins vad Månarna heter förresten? Aja vilket som, rent logiskt borde varge måna tildelas en "gudabild" ... oavsätt det finns eller inte. Flesta himla kroppar i en Polyetisk religion får lixom det? (jag kan iofs ta å blädra på det nån annan dag, ska sova nu!) ... men tror månarna står först av allt i Ereb Altor boken.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

birkebeineren skrev:Får inte helt grepp on hur du menar vije så om du kunne utveckla tankarna lite vore det trevligt! :)
Det vore ju trevligt om jag själv visste bvad jag mnenar... :wink:

Men kanske något i den här stilen (med hänsyn taget till Mikaels kommentarer):

Året är sisådär kring 100 fO. Vi har en del mäktiga grupperingar i landet där det i övrigt råder kaos. Dessa mäktiga grupperingar slår sig samman för att försöka ena landet. Kanske vi har Tebarchus, alverna och några andra furstar el.dyl som etablerat viss makt. Tebarchus är ordförande.
Som så många andra har han övergett de joriska gudarna och tagit sig nya, kanske han tror på Kartov, en prejorisk ätteande och surmagat jordväsen. Tillsammans lägger grupperingarna upp planer på att ena landet, och i det ingår att slå fast en religion som skall kunna få folkets stöd och som skall kunna hålla de olika grupperingarna sams. Man slår ihop alvernas Ninneve, Tebarchus Kartov och några andra av de övriga furstarnas husgudar, ätteandar eller vad det nu råkar vara som de anammat i postkonfluxens hårda värld. (Viss apassar utmärkt ihop, andra pressas in med tvång) Allt paketeras i ett publikvänligt panteon. Med kommer Zeeris och andra lite ogenomtänkta val osv. Senare uppdagas att Zeeris är ond (och en man! :wink: ), han sparkas ut. En del andra fulheter uppdagas, men det slätas över, fast Delithia stryker med i något tidigt skede, kanske i samband med Zeeris, som varandes alltför nära besläktad...

När sedan LV gör intåg börjar de rota i UG:s barndom och hittar alla dessa små snaskigheter som de genast börjar använda sig av (att den onda Zeeris var bland de viktigaste gudarna i början, att några gudar ännu är starkt kopplade till Zeeris, att vissa gudar bara är maskerade golwyndagudar, har generande enkla rötter, bara är naturväsen osv osv (kanske de rentav understöder Zeeris orden för att påvisa UG:s koppling till the dark side och dra ut UG i smutsen.)

Om det fortfarande är obegripligt och om Mikaels synpunkter inte verkar finnas med, så får jag bara skylla på den sena timmen :wink:

EDIT:
Fast jag tycker lite om tanken på att alverna är mera inblandade. Kanske det var så att mänskorna behövde alverna för att kunna ena landet. Alvernas krav var att få med en aspekt av Tevatenu i religionen. Därtill hade de ju aldrig gillat jorpagnerna, så det var bara att slänga ut de golwyndiska gudarna (som folket fortfarande höll fast vid) så fick man alvernas fulla stöd. Man skyllde 3K på de gamlöa gudarna, och introducera ett nytt panteon med Ninneve/Tevatenu i mitten.
Även om folket fortfarande höll sig till sina gamla gudar, så var det ändå ett teologiskt kaos i landet. De nya gudarna kom således inte helt från en blå himmel, utan många hade redan börjat ta tillbaka gamla naturandar och väsen från tiden före Jorpagna.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

jadelotuz skrev:Någon som mins vad Månarna heter förresten?
Lûnia - Den stora månen (som vi skulle kalla "månen")
Raukhra - Den röda och onda månen (endast inom synhåll ngn gång per årtusende)
Shakhora - Den mörka månen (ses endast av mörkerkultister)
Sex andra småmånar (icke namngivna) - varav de flesta inte kan ses för blotta ögat.

Lûnia är den enda som är synlig året runt med blotta ögat.
...så det är inte HELT orimligt att det bara är Lûnia som har en gudinna förknippad med sig.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

vije skrev:Året är sisådär kring 100 fO. Vi har en del mäktiga grupperingar i landet där det i övrigt råder kaos. Dessa mäktiga grupperingar slår sig samman för att försöka ena landet. Kanske vi har Tebarchus, alverna och några andra furstar el.dyl som etablerat viss makt. Tebarchus är ordförande.
Som så många andra har han övergett de joriska gudarna och tagit sig nya, kanske han tror på Kartov, en prejorisk ätteande och surmagat jordväsen. Tillsammans lägger grupperingarna upp planer på att ena landet, och i det ingår att slå fast en religion som skall kunna få folkets stöd och som skall kunna hålla de olika grupperingarna sams. Man slår ihop alvernas Ninneve, Tebarchus Kartov och några andra av de övriga furstarnas husgudar, ätteandar eller vad det nu råkar vara som de anammat i postkonfluxens hårda värld. (Viss apassar utmärkt ihop, andra pressas in med tvång) Allt paketeras i ett publikvänligt panteon. Med kommer Zeeris och andra lite ogenomtänkta val osv. Senare uppdagas att Zeeris är ond (och en man! :wink: ), han sparkas ut. En del andra fulheter uppdagas, men det slätas över, fast Delithia stryker med i något tidigt skede, kanske i samband med Zeeris, som varandes alltför nära besläktad...

När sedan LV gör intåg börjar de rota i UG:s barndom och hittar alla dessa små snaskigheter som de genast börjar använda sig av (att den onda Zeeris var bland de viktigaste gudarna i början, att några gudar ännu är starkt kopplade till Zeeris, att vissa gudar bara är maskerade golwyndagudar, har generande enkla rötter, bara är naturväsen osv osv (kanske de rentav understöder Zeeris orden för att påvisa UG:s koppling till the dark side och dra ut UG i smutsen.)

EDIT:
Fast jag tycker lite om tanken på att alverna är mera inblandade. Kanske det var så att mänskorna behövde alverna för att kunna ena landet. Alvernas krav var att få med en aspekt av Tevatenu i religionen. Därtill hade de ju aldrig gillat jorpagnerna, så det var bara att slänga ut de golwyndiska gudarna (som folket fortfarande höll fast vid) så fick man alvernas fulla stöd. Man skyllde 3K på de gamlöa gudarna, och introducera ett nytt panteon med Ninneve/Tevatenu i mitten.
Även om folket fortfarande höll sig till sina gamla gudar, så var det ändå ett teologiskt kaos i landet. De nya gudarna kom således inte helt från en blå himmel, utan många hade redan börjat ta tillbaka gamla naturandar och väsen från tiden före Jorpagna.
Nu hänger jag mer med i hur du tänker vije och det passar rätt bra in på hur jag tolkade och beskrev tillstånderna i norra Tolan innan "Riket Berendia" bildades ca 150 fO (Berendien-tråden).

Att Zeeris smugit sig in bland både berendier som Unga Gudar känns helt rätt med tanke på hans (hennes?) vridna sinne. Han kom kanske (som Mikael är inne på?) från södra Tolan och dagens Felicien där han även i dag finns som en ondskap uppe i Erbulas starkt stödd av resterna från landets urbefolkmning?

Delithakulten utrotades kanske av Zeeris men den återuppstår 227 eO och en ny orden bildas (minns inte detaljerna från Enhörningshornet).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Som jag ser på UG får vi dela upp deras beskrivning i:
Religionens Historia + UG i Berendien (med historia).

Skall nedan försöka jämka ihop de olika idéerna hittills:

Relgionen UG:
Efter att ha bevittnat hur grymt de Äldre Gudarna behandlat människorna fram till den 3K och den mörka tid som följde, beslutade de Unga Gudarna...
Ghazam skrev:reste sig mot de Äldre Gudarna (paralellen till Lovecraft är medveten) och i likhet med Zeus och hans syskons kamp mot titanerna spöade man sina äldre kollegor i ett stort krig som bedrevs både på jorden och i himlen
.
De Unga Gudarna delade upp universum och fick olika funktioner.


Zeeris var en girig halvbror, av Sholak betraktad som bastard, som krävde större makt än vad hans halvsyskon och kusiner ville ge honom. Zeeris gjorde uppror. Men alla andra gudar, inklusive hans ungdomskärlek Delitha, vände sig mot honom och fördrev honom. ( Som unga tu hade de funnit varandra, men efter många pasionerade tidsåldrar utan tankar på annat än varandra, blev Delitha varse Zeeris mörka sida och lämnade honom. Ungdomskärlek dör dock inte så lätt och ännu brann inte hatet i Zeeris hjärta och Delitha kända medlidsamhet för honom.) Den slutliga brytningen mellan Zeeris och Delitha blev hård och bitter då dessa två tidigare varit som oskiljaktliga och kämpat för samma mål, d v s emancipationen av de lägre varelserna.

Målet förblev detsamma, men drivs nu genom två vägar, den vänstra (Zeeris egoistiska starkes rätt väg) och den högra (övriga UG:s mer kärleksfulla väg). Sedan denna tid är Zeeris och Delitha bittra fiender.
(UG ges i likhet med de grekiska gudarna mänskliga egenskaper, något som Etin inte har).



UG i Berendiens historia:
Tolans folk var besvikna på sina gudar som uppenbarligen ignorerat dem och deras långa tid av plågor under den mörka tid som var innan och efter 3K. Man förkastade Imperiets stora gudar, de Äldre, och tog sig nya mer barmhärtiga gudar.
vije skrev:Året är sisådär kring 100 fO. Vi har en del mäktiga grupperingar i landet där det i övrigt råder kaos. Dessa mäktiga grupperingar slår sig samman för att försöka ena landet.
Där ingår även grupper av människor som dyrkar Ninnave, en variant på Moder Jord. Dessa lever i kontakt med alver och älvfolk och har en outtalad försvarsallians.
Som så många andra har han (landsfaderna Tebarchus) övergett de joriska gudarna och tagit sig nya, kanske han tror på Kartov, en prejorisk ätteande och surmagat jordväsen. Tillsammans lägger grupperingarna upp planer på att ena landet, och i det ingår att slå fast en religion som skall kunna få folkets stöd och som skall kunna hålla de olika grupperingarna sams.
Grupperingarnas mäktigaste präster finner överraskande att deras olika gudar och gudinnor är besläktade, oftast syskon, halvsyskon eller kusiner. Ett
publikvänligt panteon
är funnet.
Mikael skrev:378 (Birke: Bland Erbulasbergen lever ett bergsfolk som förr bebodde dagens felicien. Deras gud är den hårde Zeeris.) Med influenser från feliciska svartpräster (felisorden) grundas kulten av Den Vänstra Vägen, Zeeris tjänare. Zeeris vävs i Berendien in i de Unga gudarnas panteon som en svart outsider, en oäkting till halvbror skulle man kunna säga. Zeeris budskap är simpelt nog; samla makt och rikedomar till Zeeris ankomst.

548-550 Efter att kung Johan X dör barnlös, utbryter en kamp om tronen mellan två adelssläkter som anser sig ha bäst rätt till tronen. Ragnvald Lange som är brorson till kung Ulvebrede, har stöd av många städer och större delen av adeln. Freigvand Grivp har sitt stöd bland besläktade adelsfamiljer och den stora bondebefolkningen. I två år strider man över hela landet om makten över riket. Ragnvald föraktar bönderna och begår i ilskan misstaget att alliera sig med Den Vänstra Vägen, Zeeris tjänare. Kulten utför många grymheter i Ragnvalds namn och skrämmer därför bort många av Ragnvalds stödfamiljer och städer. Ragnvald inser sitt misstag och erkänner Freigvand Grivp som kung. Ragnvald dör kort efteråt under mystiska omständigheter och Zeeriskulten drar sig undan i tysthet.


Bygger på min egen historia för Berendien, men ändrar man bara namnen på kungar mm så borde det gå att få in?


Dagens spänningar i Berendien:
vije skrev:När sedan LV gör intåg börjar de rota i UG:s barndom och hittar alla dessa små snaskigheter som de genast börjar använda sig av
att vissa gudar bara är maskerade golwyndagudar, har generande enkla rötter, bara är naturväsen osv osv (kanske de rentav understöder Zeeris orden för att påvisa UG:s koppling till the dark side och dra ut UG i smutsen.)


Vad tros om dessa lösningar?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

49 f.O
Hövdingen i Entika, Tebarchus lyckas med Gabrandus hjälp att ena alla hövdingarna i norra Tolan, och blir själv vald till kung. Man är egentligen djupt oense, men man inser att man måste enas om man skall kunna motstå svartfolken.

denna tid är bättre för hopkoket av post-3K religionerna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Gamla Gudar?

Inlägg av Mikael »

Som jag ser det så är UG:s företrädare GG en allmän beskrivning av en rad gudar ingen längre kan de exaka namnen på. De symboliserar tolanbornas besvikelse och ilska mot Imperiet, dess sena kejsare och dess mäktiga gudar som lät Tolans folk lida.

Folk sökte rötterna, religioner som överlevt på Tolan lite i skymundan från de stora kolosserna. Senare fann man att dessa gudar var släkt och gemensamt hade besegrat GG. :shock:

En berendier idag blir därför inte upprörd över att en trakorier dyrkar en av vad som kan förmodas vara GG. (Möjligen kan en historiker och teolog förklara sammanhangen och då få berendien att reagera med avsky...)
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Mikael skrev: Vad tros om dessa lösningar?
Räknade med minst 3 st vije-citat så jag tycker det ser utmärkt ut :wink:

Tycker det bäddar för möjligheter till intressanta förvecklingar i dagens Berendien.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gillar denna (vänstra) väg som Zeeris tar! :)
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Jag postar delar av mitt inlägg från Berendientråden här + lite annat;

Jag är nämligen inte alls så säker på att man kan sätta likhetstecken mellan dessa äldre gudar och Shamash, Ingeril, Enki, Anxalis etc. Visst är det en tilltalande lösning eftersom det knyter ihop lösa trådar, men något som talar mot det är den information som vi har om de Gamble från Gadirm Drakmästare i Gigant. Gadirm är eventuellt berendier eftersom han (åtmindstone delvis) står i Sholak och Kartovs tjänst. Gadirm är en fiende till de gamla gudarna som både enligt honom och uppgifter i "Kandra" är elaka och vill förslava mänskligheten. Det rimmar ju lite illa med det vi vet om t ex Shamash och Ingeril (Mandelordens gudinna om jag inte missminner mig)?

Hur går Gadirms berättelse ihop med GG som Enki, Ingeril & co etc?

F. ö så tycker jag att Zeeris från början ska ha varit en broder till de andra gudarna i panteonet och Delithas gemål, men har avfallit (big drama!). Vad tror ni om legenden kring UG:s kamp mot GG (som för övrigt finns nämnt i Kandra och Melindors återkomst, vilket återigen motsäger de GG som Shamash och gänget) kan vara en lokal berendisk legend? Det verkar ju ha skett en strid på det metafysiska planet mellan UG och GG.

I hate to be a motvals, men skulle inte UG och GG passa in i detta schema (saxat från metafysiktråden):
Urgudarna
Klassas vanligtvis som de "riktiga" gudarnas fäder och mödrar. De ingriper inte i världen.

De lägre gudarna
De gudar som tillbeds i Ereb. Se lista ovan. De flesta tillhör den här kategorin men inte alla. Se nedan.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Kan Zeeris måntro varit knuten till lojalitet och rättvisa, och kunde inte med att hans bröder ville vända sig mot rådande ordning och störta sina herrar (ÄG). Förkrossad över dessa terrorist-rebell-fasoner varskodde han ÄG.( och förådde således sina bröder och systrar ink. gemålen Delitha)
Striderna blev förödande men UG vann. Zeeris står alltså för den gamla sanna vägen (och har lovats ÄG-status av sina herrar), varför UG dissar honom rätt hårt.(Man misstänkliggör även Delitha då kärleken ju är evig, även om dom just nu hävdar förakt mot varandra, men vilka kärlekspar gnabbas inte lite emellanåt...)
På hans agenda kan ju uttydas att han kör mer ÄG racet än de andra.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar