Goiana

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

HAHA, Berdahl, jo min smak för sagor lyser igenom. Jag gillar också nyanser och oanade vändningar (som jag säkert sagt tidigare gillade jag de onda animist och LV kämparna i Krilloan vs de goda svartkonstnärerna och Hemaqueil), men det behöver inte vara nyanserat över allt. (Kom på att i mitt Sivoa lever det kvar en liten gruppc ytterst stelbenta ras och ätte fixerade alver som nog måste betraktas som "evil/oetiska". hoppsan :? )

Fine, skall inte vara besvärlig, Goiana ser bra ut, gillar senaste Psipos presentation för varför alver och HM agerar på så många tårtplan. Ser tvärt om fram emot resultatet, dvs kampanjen! :D

(Förblir Landori ett "genomgott" alvrike då?)
Senast redigerad av Mikael den 2008-03-11 16:56, redigerad totalt 2 gång.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Fraxinus som ansvarig för Zorakien gillade HM bättre som den Ovariske bastarden/prinsen.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Fraxinus skrev:Fraxinus som ansvarig för Zorakien gillade HM bättre som den Ovariske bastarden/prinsen.
Fast det har ju inte ändrats. Han är fortfarande bastard. :?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Psipo skrev:
Fraxinus skrev:Fraxinus som ansvarig för Zorakien gillade HM bättre som den Ovariske bastarden/prinsen.
Fast det har ju inte ändrats. Han är fortfarande bastard. :?
Ber om ursäkt Psipo! Jag upptäckte det först efteråt!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Två saker som vi på något sätt bör få med i Goiana är silverlindarna och dansakademin.

-Silverlindarna sägs faktisk vara anledningen till att alverna samlade sig i Goiana när området hotades på 400-talet eO (av faltrakier? svartfolk? HM?).
-Dansakademin i Golena lär ut något så underligt (?) som elementärdansar och bildades utifrån erfarenheter som gjordes vid "Meditationen" där ET hittades.

En annan tanke är att kanske ET tog sin boning (eller hur det nu skal uttryckas) i Goiana då hon kände igen HM som den som fördrivit henne från hennes tidigare hem i utom-Altor?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hertogderiet Goiana nar det begav sig:

http://img300.imageshack.us/img300/6006/goianace6.png

Kanske? :)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Har Enlil Talanen någon kontakt med Tevatenu? Kanske ljuger ET för älvfolken i Goiana då hon hävdar detta? Kanske är ET bara en kraftig skogsande svuren till en annan gudom, kanske agerar hon själv? Hon behöver ju på något sätt alverna och de henne, men varför? Innan häxmästarens entré knöt hon älvfolken till sig, inte sant? Kanske ansåg hon att faltrakierna kom för nära något, så som silverlindarna?

Vore fränt om ET duperat älvfolken även om hon inte är direkt ond. Hon utnyttjade kanske älvfolkens band till naturen och lurade dem att tro att hon var tevatenus verkställande kraft i Goiana. Om inget annat så bara för att det är kul att älvfolk får stå med dumstruten någon endaste gång ;)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

En duperande Enliltalannen låter interessant men om vi tänker oss detta samtidigt som vi skall följa källorna måste vi få in att alvernas kontakt med denna ande skedde först 429 eO, alltså efter att Kardien förlorat kontrollen över Goiana mot svartfolken i kriget 405-415 eO och att alverna utropat sitt rike 424 eO.

Vet att vi diskuterade detta från olika håll tidigare men minns inte detaljerna helt, borde varit i denna tråds och i alvtråden...
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Jag vill påpeka att den flygande ön Caranor har en liknande livsande i sig. Hon bjöds av in Moder Jord av för att kunna styra ön och beskydda densamma. (jag kommer inte ihåg vad anden heter). Caranor flyger dock inte pga av denna livsanden utan av Tevetenus befallning.

Enlil Talannen däremot bjöds in av alverna under den stora meditationen. Det känns dock för mig som att dessa besjälade skogar, berg, flygöar (hav?) är något naturligt för alverna i Altor och att de skulle vara mycket svåra att dupera. Goinana är som alvrike ett relativt nytt sådant coh man försökte göra det så likt andra alvriken genom att bjuda in en ande att besjäla skogen?
Skriv svar