Goiana

Samlingsplats för alla länder och platser
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Vet inte hur det hela utvecklats efter denna diskussion, men postar här helt hastigt en gammal tanke jag hade (från tråden om Häxmästaren).
vije skrev:Enlil Talannen kunde ju vara något i stil med fragmentet av världsväven från D5K, eller regnbågspennan, dvs något eller någon med vars hjälp man kan påverka utformningen av en viss del av skapelsen, i det här falllet Goiana.
Nu är Enlil Talannen i alvernas/älvfolkets makt och därför är Goiana nu ett prunkande skogslandskap. HM kanske rentav anser sig tjäna skapargudarnas ursprungliga avsikt och vilja och vrider sig i plågor när han ser hur gudarnas planer förvanskas av det virriga älvfolket.
Kanske han är en alv själv, som tidigt kom på kant med de övriga alv- och älvfolken.
Senast redigerad av vije den 2008-03-11 10:34, redigerad totalt 1 gånger.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Verkar ju som om osbjer givit upp Goiana för att vandra norröver till Ljusna, vem det är väl bäst om han svarar på det själv. Om han nu inte vill ansvara längre föreslår jag att Regil och du (Psipo) tar över rodret för detta alvrike då det känns mest logiskt med regils ansvar för Kardien och du med älvfolket. Sen så kanske Fraxinus vill ha ett ord med som ansvarig för Zorakin. Iaf bara ett förslag och jag förstår ju om ni inte vill engagera er i ännu ett område...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Jag har tänkt mig att Goiana före alvernas övertagande och ET:s ankomst inte såg likadant ut som det gör idag. Fortfarande mycket skog, men här bodde människor (faltrakier) och dessa brukade jorden där det var mest lämpligt: längs med floder, i dalgångar, runt sjöars stränder. Dessa marker är idag helt igenvuxna, ruiner efter människobosättningar kan dock finnas lite varstans och här och där residerar även ruinborgar som har stått övergivna sedan kardien "förlorade" Goiana. Träd skjuter upp ur borggårdan och mossa och klängväxter täcker murarna.
(Min tanke har legat någonstans kring hur Värmland ser ut - mycket skogar, men inte bara..)

Alla människor gav sig vid någon tidpunkt mer eller mindre frivillgt av från Goiana, kanske flydde de från svartfolken, eller också kände de bara att "nää, det är nog dags att ge sig av, jag känner mig inte väl till mods här längre"
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

vije skrev:Vet inte hur det hela utvecklats efter denna diskussion, men postar här helt hastigt en gammal tanke jag hade (från tråden om Häxmästaren).
vije skrev:Enlil Talannen kunde ju vara något i stil med fragmentet av världsväven från D5K, eller regnbågspennan, dvs något eller någon med vars hjälp man kan påverka utformningen av en viss del av skapelsen, i det här falllet Goiana.
Nu är Enlil Talannen i alvernas/älvfolkets makt och därför är Goiana nu ett prunkande skogslandskap. HM kanske rentav anser sig tjäna skapargudarnas ursprungliga avsikt och vilja och vrider sig i plågor när han ser hur gudarnas planer förvanskas av det virriga älvfolket.
Kanske han är en alv själv, som tidigt kom på kant med de övriga alv- och älvfolken.
Just det!
Det här gick jag igång på, men det gjorde inte Fraxinus :roll: , så själva HM landade i något mer jordnära än en idealistisk världsåterställare med tveksam moral.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

vije skrev:Enlil Talannen kunde ju vara något i stil med fragmentet av världsväven från D5K, eller regnbågspennan, dvs något eller någon med vars hjälp man kan påverka utformningen av en viss del av skapelsen, i det här falllet Goiana.
Nu är Enlil Talannen i alvernas/älvfolkets makt och därför är Goiana nu ett prunkande skogslandskap. HM kanske rentav anser sig tjäna skapargudarnas ursprungliga avsikt och vilja och vrider sig i plågor när han ser hur gudarnas planer förvanskas av det virriga älvfolket.
Kanske han är en alv själv, som tidigt kom på kant med de övriga alv- och älvfolken.
Coolt, mycket coolt. Det här tänker jag spinna vidare på.

Eftersom vi redan har fastslagit att Den lilla metafysikern gäller behöver vi inte använda just väven eller pennan. Vad som helst som kan manipulera de gudomliga tecken med vilka universum byggts (känner att det är dags att formulera allt det i wikin) kan ET vara en annan entitet som har samma kraft. Shagul har ju exempelvis den makten med.

Att ET manipulerar med gudarnas esoteriska flöde är riktigt coolt. Det är till 100% något alver inte får göra. Tevatenu är visserligen snarare en princip och en naturkraft än en gud men hon funkar enligt samma mall som de övriga lagbunda "gudarna". Hon får alltså inte bryta det kontraktet. Men ET gör det, och älvfolken i Goinana trivs med det.

Precis utanför mitt greppfång ligger något, luddigt, och väntar. Något sanslöst fräckt. Jag blir mer och mer övertygad om att Häxmästaren är inblandad. Kanske även mäktiga falanger i Zorkain/Kardien?

Vilka andra byggstenar har vi att leka med? Kan vi twista det här på något sätt? Kan den Kardiske kungen på något sätt vara upphovsman till allt det här? Och varför är HM så märkligt passiv?

Fler frågor utan svar...Coolt! :)

Och HM kan vara alv, men det krävs inte för upplägget. Om det skulle stica i ögonen på Fraxe eller annan. Jag kan lätt tänka mig att offra den detaljen för det övriga konceptet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:Jag har tänkt mig att Goiana före alvernas övertagande och ET:s ankomst inte såg likadant ut som det gör idag. Fortfarande mycket skog, men här bodde människor (faltrakier) och dessa brukade jorden där det var mest lämpligt: längs med floder, i dalgångar, runt sjöars stränder.
(Min tanke har legat någonstans kring hur Värmland ser ut - mycket skogar, men inte bara..)

Alla människor gav sig vid någon tidpunkt mer eller mindre frivillgt av från Goiana, kanske flydde de från svartfolken, eller också kände de bara att "nää, det är nog dags att ge sig av, jag känner mig inte väl till mods här längre"
Låter bra, men (OT och snarare till Kardien hörande) borde inte invånarna ha varit "nordmarkare"? Jag har förestält mig ett släktband/mix mellan aidner som kom söderifrån, kasener från öster och en del jorder från havet. Nordmarkarna har ju det mer "nordiska" utseendet och skiljer sig från övriga folk i Kardien o Zorakin. Vad tror du om det Regil?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev: Låter bra, men (OT och snarare till Kardien hörande) borde inte invånarna ha varit "nordmarkare"? Jag har förestält mig ett släktband/mix mellan aidner som kom söderifrån, kasener från öster och en del jorder från havet. Nordmarkarna har ju det mer "nordiska" utseendet och skiljer sig från övriga folk i Kardien o Zorakin. Vad tror du om det Regil?
Nja... :)
Normarkarna bor idag på Antivins udde i landskapet Nordmark. Ingen annanstans. I Videlrike närmast Goiana bor faltrakier. Då tycker jag att det ligger närmst till hands att Goiana beboddes av faltrakier. Dessutom binder det ihop det med "den faltrakiska förbannelsen" bättre, så jag lägger min röst på.... (spänningen är olidlig):
Faltrakier!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Psipo skrev:
vije skrev:Enlil Talannen kunde ju vara något i stil med fragmentet av världsväven från D5K, eller regnbågspennan, dvs något eller någon med vars hjälp man kan påverka utformningen av en viss del av skapelsen, i det här falllet Goiana.
Nu är Enlil Talannen i alvernas/älvfolkets makt och därför är Goiana nu ett prunkande skogslandskap. HM kanske rentav anser sig tjäna skapargudarnas ursprungliga avsikt och vilja och vrider sig i plågor när han ser hur gudarnas planer förvanskas av det virriga älvfolket.
Kanske han är en alv själv, som tidigt kom på kant med de övriga alv- och älvfolken.
Coolt, mycket coolt. Det här tänker jag spinna vidare på.

Eftersom vi redan har fastslagit att Den lilla metafysikern gäller behöver vi inte använda just väven eller pennan. Vad som helst som kan manipulera de gudomliga tecken med vilka universum byggts (känner att det är dags att formulera allt det i wikin) kan ET vara en annan entitet som har samma kraft. Shagul har ju exempelvis den makten med.

Att ET manipulerar med gudarnas esoteriska flöde är riktigt coolt. Det är till 100% något alver inte får göra. Tevatenu är visserligen snarare en princip och en naturkraft än en gud men hon funkar enligt samma mall som de övriga lagbunda "gudarna". Hon får alltså inte bryta det kontraktet. Men ET gör det, och älvfolken i Goinana trivs med det.

Precis utanför mitt greppfång ligger något, luddigt, och väntar. Något sanslöst fräckt. Jag blir mer och mer övertygad om att Häxmästaren är inblandad. Kanske även mäktiga falanger i Zorkain/Kardien?

Vilka andra byggstenar har vi att leka med? Kan vi twista det här på något sätt? Kan den Kardiske kungen på något sätt vara upphovsman till allt det här? Och varför är HM så märkligt passiv?

Fler frågor utan svar...Coolt! :)

Och HM kan vara alv, men det krävs inte för upplägget. Om det skulle stica i ögonen på Fraxe eller annan. Jag kan lätt tänka mig att offra den detaljen för det övriga konceptet.
När det gäller HM så är det inte mig ni ska oroa er för! Gunther håller på och utforma snubben och sist jag såg det så var diskussionerna mellan honom och Regil någonting om att HM är en oäkta kungason från den Ovariska kungaätten i Kardien som "ersattes" av Brand och den siste arvingen med "legitimt" anspråk på den Kardisk-Ovariska tronen.

Dessutom finns lite mer komplexa band vad gäller hans anspråk på Goiana. Men hans ursäkt är att få det som hertigdöme som ersättning för sin "förlorade" tron. Tror jag.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

OK
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

En tanke (som jag egentligen inte förespråkar, men tycker är ganska rolig) är den "faltrakiska förbanneslen" som en lögn. En ammsaga som echterna har hitta på som ursäkt för sin lömska attack på den unga och svaga faltrakiska kungen. Ett rent erövringskrig under den falska förespeglingen att man skall "befria" Kardien från "den faltrakiska förbannelsen". Ett krig mot häxmästarens terror under storvulna ord och heliga löften i syfte att roffa åt sig hela Kardien, vilket lyckades över förväntan. Som tur är finns inga kritiska massmedier och bluffen gick hem och står idag att läsa i varenda historiebok.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev: När det gäller HM så är det inte mig ni ska oroa er för! Gunther håller på och utforma snubben och sist jag såg det så var diskussionerna mellan honom och Regil någonting om att HM är en oäkta kungason från den Ovariska kungaätten i Kardien som "ersattes" av Brand och den siste arvingen med "legitimt" anspråk på den Kardisk-Ovariska tronen.

Dessutom finns lite mer komplexa band vad gäller hans anspråk på Goiana. Men hans ursäkt är att få det som hertigdöme som ersättning för sin "förlorade" tron. Tror jag.
Nåja, det stämmer, men för mig var det här inte förstahandsvalet. men vi är ett forum som kollektivt skall nå en gemensam stånpunkt och HM som kardier med legitima anspråk på tronen är inte så illa det heller.

följande står i wikin:
http://www.erebaltor.se/wiki/H%C3%A4xm%C3%A4staren
för mig är det här långt ifrån hugget i sten...

jag tänker mig att HM oavsett har mer högtflygande planer än ett hertigdöme numera...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

föredrar wikiHM framför oetisk beskyddare av världsväven.

Sedan kan/skall HM ha större ambitioner idag än bara Goiana som kompensation, absolut! :twisted: Kardien, Zorakin och sedan mowhaaaaaaaa....

(eller så är han måttlig och nöjer sig med en Pan-Aidnisk tron.)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Bah... du är så svartvit Mikael, helgoda alver och helond HM. :wink: Ibland är det inte fel med lite gråskalor.

Själv har jag inget emot vijes HM (oetisk? beskyddare av världsväven), utan tycker det konceptet är mycket mer tilltalande tillsammans med goianas alver och ET som lite mer nyanserade.

Frågan är ju också vem som påverkar den andre i störst utsträckning (kontrollerar) när det gäller älvfolken i Goiana och ET?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Jag har dessutom inga problem med att sammanfoga allt det här. Eftersom Goiana i sitt förbund med ET växt sig för starka kan inte HM segra. Hans enda möjlighet är att på något sätt få gudarna intresserade av att älvfolket fuskar och manipulerar med de gudomliga runorna. Det får man naturligtvis inte göra och HMs plan är att mer eller mindre se till att hans klagomål hörsammas. Hans senaste idé är att frammana en demon som ska föra hans klagomål vidare till de plan där han tror att gudarna sitter och kikar ner.

Goianas älvfolk å sin sida börjar märka av bieffekterna av att tänja på runorna. Deras magi ger märkliga efterverkningar. Exempelvis vägrar förbannelsen de kastade över echterna att försvinna, och verkar ha bitit sig fast i själva marken.

Etc, etc. Äta kakan och ha den kvar. Lala! :) Inget i wikin ändras. Vi adderar bara.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Psipo skrev: Goianas älvfolk å sin sida börjar märka av bieffekterna av att tänja på runorna. Deras magi ger märkliga efterverkningar. Exempelvis vägrar förbannelsen de kastade över echterna att försvinna, och verkar ha bitit sig fast i själva marken.

Etc, etc. Äta kakan och ha den kvar. Lala! :) Inget i wikin ändras. Vi adderar bara.
Låter bra! Riktigt bra!
bara en liten sak... faltrakier, inte echter :wink:

Så därav HM synbara inaktivitet under de senaste halva århundradet? Tunga förberedelser i demonologi, givetvis parat med infiltration i Kardien och Zorakin.
Skriv svar