Du summerar upp Hynsolges tidiga historia på ett kortfattat vis utan att gå i detaljer, och det tror jag är bra, vi har fastnat i diskussioner rörande hyner och jorer tidigare utan att komma så långt. Lasutyp är dock ett namn med en ouppklarad historia kring sig men du har kanske flera tankar kring detta område?
Jag hade nog inte tänkt mig floden Fargals löpe som led för berendiska flodbåtar, utan floderna längre norrut med lite mindre anknytningar vidare österut. "Skarven" vid Nidabergens sydöstra spets är dock ett problem. Har haft funderingar kring en sluss eller en grottpassage som möjliggör färden men är öppen för förslag!Akklokk skrev:Det blir nog lite väl hårt att åka längs den floden (den går ju genom hemska skogen!)? Annars hade jag nog tänkt mig att nordvästra Hynsolge är ett tämligen efterblivet område (om än någorlunda fredligt) där alltför livlig handel inte riktigt passar. Går det bra med en karavanväg?birkebeineren skrev:Vad tror ni om att koppla ihop den sjö som finns uppe vid gränsen mot Cereval med flodenerna österut och västerut?
Jag behöver nämligen en väg för de berendiska flodbåtarna som handlar längs Masevatraden!
Handeln försiggår inte i någon stor omfattning då avstånden är långa och endast små båtar kan användas. Berendierna är också ensamma om att kunna utnyttja denna väg genom sina fredliga avtal med alverna i norr och handeln påverkar inte de efterblivna områderna söderut nämnvärdt heller då den endast passerar. Att det är flodbåtar och inte karavaner beror på att det helt enkelt är lättare och säkrare att färdas på floder i detta väglösa område. Tänkte också att flodhandel skulle vara ett berendisk kännetecken, inspirerad av flodbåtarna till Torshem.