Mandelorden

Information om religionerna och dess utbredning
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev:Jag vill dessutom påpeka att studenterna vid universiteten i Paris och och Bologna inte räknade i 100-tal per år utan i flera tusentals under 1300-1400-talet.
Bra! :D
Jag letade faktiskt en stund på nätet efter den typen av siffror utan att kunna finna ett svar.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Skall något bort tycker ni?
Ja, allt om Jorpagna...
Jag tycker att vi fortätter att lämna Jorpagna tills vidare.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tror också det är bäst att lämna Jorpagna tills vidare, eller snarare till den tråden. Inget vi skriver här behöver utesluta hur Mandelorden kommer att se ut i Jorpagna (förmodligen har den en viktig plats även här).
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fraxinus skrev:Jag vet heller inte om jag helt håller med dig anders om borgerliga familjer som vill att deras barn ska lära sig "andliga" ämnen.
Nä, det var klumpigt uttryckt och vad jag skrev och menade är två skilda saker. Vad jag ville säga är att några LV-troende borgarfamiljer (då främst förmögna handelsmän) skulle föredra att sända sina barn till tempelskolor för att lära sig räkna och läsa, och fostras i religiös anda (inte nödvändigtvis studera "andliga ämnen" som jag skrev).
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har ändrat texten lite:

Acolyt
Detta är det urgamla namn studenter kallas när de mot donationer tas in vid Mandelorden vid sidan om ordens noviser. Det är få som minns att "acolyt" urprungligen betecknade en lärjunge till gudinnan Ingeril, och de numera rätt värdsliga mandelmunkarna bryr sig inte längre om att påpeka detta. Benämningen används ofta lite slarvigt om andra studenter också, och det utnyttjar gärna de som endast studerar hos fristående lärde eller helt själv vid bibliotek för att skaffa sig lite extra prestige. De flesta acolyter i Zorakins huvudstad Pendon gillar mer att kalla sig mandeliter, något som de få riktiga acolyterna som vurmar för de "klassiska idealen" och som inte vill förknippas men mandelhusen och den utveckling som händt där är tacksamma för.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Har ändrat texten lite:

Acolyt.
Mandelit = acolyt vid lyceet, inget annat tycker jag.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Mandelit = acolyt vid lyceet, inget annat tycker jag.
Det är det jag skriver, eller hur menar du?

En mandelit är en acolyt vid lycèet i Pendon. Dessa huserar i såkallade mandelithus ("college"). En trend som vuxit fram vid mandelithusen i Pendon samtidigt som det nya mer renässanslika Zorakin, är att komplettera sin utbildning och göra den ännu mer nyttoinriktat genom att anlita fristående lärde ur De Lärdes Skara. Det är bland dessa acolyter som benämningen "mandelit" vuxit fram, både att använda under studietiden och senare i livet för att visa att man tillhör "eliten" i samhället.
Att inte längre enbart kalla sig acolyt hänger också ihop med att många studerande i Pendon som alldrig har satt sin fot i lycèet har börjat använda ordet mera generellt, något som inte gillas av; "mandeliterna".
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:
Regil skrev:Mandelit = acolyt vid lyceet, inget annat tycker jag.
Det är det jag skriver, eller hur menar du?
De flesta acolyter i Zorakins huvudstad Pendon gillar mer att kalla sig mandeliter, något som de få riktiga acolyterna som vurmar för de "klassiska idealen" och som inte vill förknippas men mandelhusen och den utveckling som händt där är tacksamma för.
Jag trodde att du menade att acolyter var något bredare än bara mandeliterna, men det var nog i sådant fall ett missförstånd. :)
Gillar för övrigt ditt tillägg om dueller etc.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Så här ser texten ut från Zorakin-tråden (som även kanske heller borde postas under nya tråden Akademiker i Ereb :roll: ):
Mandelithus
När Mandelorden på 3oo-talet fO etablerades var en av grundtankarna att upplysa och utbilda folket. Eftervart lyckades munkarna locka samhällets ledande till lycèerna och då var deras verksamhet säkrad. Mot (till en början) små donationer togs ynglingar in vid lycèerna som acolyter och gavs utbildning innom jorisk kunskap brevid ordens noviser. Acolyterna samlades i såkallade mandelithus vid lycèerna, där de bodde och fick sin fysiska försörjning. Under några år bodde studenterna här och skapade sig den fernissa av jorisk kultur som sågs som ett ideal i stora delar av det forna Kejsardömet Jorpagna, innan de återvände till sina familjer och sin vidare fostran. Dessa ursprungliga logement finns fortfarande kvar vid lycèerna utanför Aidne men i Pendon har de sedan utvecklats.

Tidigare var det huvudsakligen adeln som hade råd att skicka sina söner till lycèerna och det fanns endast acolyter ur denna samhällsklass, men eftervart som handlare och borgare ökade sin betydelse kunde även de skaffa sig utbildning hos mandelmunkarna och samsas med adeln. I Pendon började dessa blandade acolyter anlita fristående lärde från utanför Mandelorden till att komplettera deras utbildning. Detta visade sig ge fördeler senare i livet och en slags institution innom eller brevid lycèerna började utvecklas, med sitt centrum vid mandelithusen. Otaliga ritualer och formaliteter fröjdas, kamratfostran och inbördes tävlingar ger tuffa villkår, allt detta till tross; de välutbildade mandeliterna domirerar mer och mer av Zorakins samhällselit.

Tvister mellan acolyterna från lycèets mandelithus och adepterna från Lysande Vägens katedralskolor är vanliga, och med fristående studenter från Biblioteket uppstår gärna regelrätt handgemäng. Många är de de dueller som börjat med retoriska formuleringar och slutat med svärd och blodvite i grynningen. Deras lärare möt också de till dyst men de sker oftast mer fridsomligt på Lycèeplan även om ibland vassa pennor mycket bokstavligt förekommer.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:
Mikael skrev:Skall något bort tycker ni?
Ja, allt om Jorpagna...
Jag tycker att vi fortätter att lämna Jorpagna tills vidare.
birkebeineren skrev:Tror också det är bäst att lämna Jorpagna tills vidare, eller snarare till den tråden. Inget vi skriver här behöver utesluta hur Mandelorden kommer att se ut i Jorpagna (förmodligen har den en viktig plats även här).
Nu tycker ju jag ni var tråkiga, de små detaljerna jag föreslog går säkert att väva in för en senare ansvarig, men jag förstår er poäng. Föreslår att Jorpagna påbörjas så smått igen till sommaren när de flesta av oss har mer tid, landet är trots allt centralt och kan inte undvikas (såvida man då inte gör det till en ointressant vildmark med hundratalet oberoende småfurstar som inget grannland någonsin haft ambitioner på).
Summer Rumble in Jorpagna ser det ut att kunna bli! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Lite tråkiga var vi, men jag ser fram emot sommaren! :D
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:[(såvida man då inte gör det till en ointressant vildmark med hundratalet oberoende småfurstar som inget grannland någonsin haft ambitioner på).
Summer Rumble in Jorpagna ser det ut att kunna bli! :D
Ointressant är din tolkning! :D
Ser dock fram emot sommaren!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:
Mikael skrev:[(såvida man då inte gör det till en ointressant vildmark med hundratalet oberoende småfurstar som inget grannland någonsin haft ambitioner på).
Summer Rumble in Jorpagna ser det ut att kunna bli! :D
Ointressant är din tolkning! :D
Ser dock fram emot sommaren!
:lol:
Insåg att det kunde tolkas på det sättet, men vad jag faktiskt menade var ointressant för makthungriga grannar...din tolkning av min tolkning var kanske inte heller helt off. :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har wikifierat det vi engång enades om angående Mandelorden:

http://www.erebaltor.se/wiki/Mandelorden

Tillagg: Har aven gjort några fortydliganden angående acolyter och mandeliter samt lagt till några ord om skriftspråk.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Har wikifierat det vi engång enades om angående Mandelorden:

http://www.erebaltor.se/wiki/Mandelorden

Tillagg: Har aven gjort några fortydliganden angående acolyter och mandeliter samt lagt till några ord om skriftspråk.
Bra jobbat! :D

Jag kanske skriver ihop ett förslag om ordens rikedomar vad det lider, kände hur inspirationen kom här...
Skriv svar