Magiska Metaller

Övrigt om Ereb Altor
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Ja låt dvärgar göra det mest hållbara prylarna och alverna gör de snyggaste grejerna
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

gah snälla lämna ute galvorn... ett jäkla skit-hittepå av töntiga alv-fantaster som är avundsjuka på att dvärgarna har den bästa metallen...

in my most humble opinion...


//M
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Kan nog... hålla med Otvin i detta fallet.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Spelknepe skrev:Kan nog... hålla med Otvin i detta fallet.
Aha. Det satt långt in va? :wink:



//M
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nu är väl detta kapitelet (med månsilver och mithril) över för länge sedan. Har legat sjuk i några dagar så missade det här. Iaf. är det helt okej för mig med att behålla allt som det var innan, även om man skulle vilja ändra om saker ibland, funkar ju det mesta gammla drakar och ereb materialet tillfredställande. Det sagt så kan tänkte jag ändå förtydliga lite saker.
Men varför inte låta månsilver finnas i Cereval och låta det vara förlagt där som en unik och speciell metall, precis som du förespråkar.
Jo, det är i dagsläget en speciellt och unik metall, men den har inget användningsområde utanför Cereval vilket jag tycker är lite tråkigt. Men det kanske bara är jag som har problem med det.
gah snälla lämna ute galvorn... ett jäkla skit-hittepå av töntiga alv-fantaster som är avundsjuka på att dvärgarna har den bästa metallen...
Kan nog... hålla med Otvin i detta fallet.
Men, vad har hänt med gamle gode konservative Spelknepe? :wink:

Ärligt talat, har jag knappast hört talas om Galvorn och jag har ju alvboken, så inget som varit värt att lägga på minnet precis. Tror inte så många hade saknat det, men å andra sidan kanske en del skulle göra det och kanske bäst att ta det säkra före det osäkra. Sen kan det ju alltid omarbetas till något fräckt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tja, för att ytterligare öka förvirringen kring "månrelaterademineraliteter" så finns det ju två till;
Månsten i Kettael i Barbia (rester av nåt som ramlat ner det ochså) och nån månsten som avspeglar månens faser som jag tror finns i Svavelvinter-kampanjen.

Annars så har jag alltid tänkt mig Cerevals gränser som nedslagsfältet till den fallna stjärnan (eller kan det vara den fallna månen Azuria?), eller på nåt vis så långt ifrån kärnan, om nu en sånn finns, som månsilvret har effekt?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Någon som har en hänvisning till Galvorn? Jag hittar inget om det i Alver. Minns artikeln i Sinkadus däremot, men den känns väl lika aktuell som svampmän och orchtroll...:)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

På sidan 11 i Alvboken står det om Galvorn (svart gryning), den starkaste kända metallen. Konsten att framställa galvorn gick förlorad till mörkeralverna och det sägs att det bland dem endast finns tre som vet hur man skall bearbeta metallen. Rent regelmässigt är galvorn bättre än mithril på allt.

Det står också att alverna smider i mithril, vilket jag fårr uppfattnignen att endast dvärgarna gjorde, men det kanske jag har fått om bakfoten.

På nästföljande sida kan man läsa alvernas glassmeder kan tillverka kraftfulla bågar i palarion, ett mycket hållfast flexibelt material. Självklart blir det en superbåge, som är bäst. Trodde att det skulle räcka med att alverna var bäst på att tillverka bågar i trä, men nää, alvboken lider verkligen av allt ska alverna vara bäst på...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Bergdahl skrev:På sidan 11 i Alvboken står det om Galvorn (svart gryning), den starkaste kända metallen. Konsten att framställa galvorn gick förlorad till mörkeralverna och det sägs att det bland dem endast finns tre som vet hur man skall bearbeta metallen. Rent regelmässigt är galvorn bättre än mithril på allt.

Det står också att alverna smider i mithril, vilket jag fårr uppfattnignen att endast dvärgarna gjorde, men det kanske jag har fått om bakfoten.

På nästföljande sida kan man läsa alvernas glassmeder kan tillverka kraftfulla bågar i palarion, ett mycket hållfast flexibelt material. Självklart blir det en superbåge, som är bäst. Trodde att det skulle räcka med att alverna var bäst på att tillverka bågar i trä, men nää, alvboken lider verkligen av allt ska alverna vara bäst på...
Förslag till lösning:

Galvorn är en förlorad hemlighet som blodsalverna stal när de flydde. Om blodsalverna har bevarat den är osäkert.

Kunskapen att smida i mithril blev känd för alverna när alver och dvärgar var vänner. Idag kan alverna bara använda metallen till ren utsmycknad. De saknar kunskapen att göra praktiska föremål (vapen m.m.), men än finns det urgamla mithrilvapen och rustningar hos alverna.

Palarion är en glasmetall som är svårslagen när det gäller skönhet. En båge i palarion är lika bra som en alvbåge i trä men vackrare. Dessutom är palarion mottaglig för magi på ett helt annat sätt.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Kan inte galvorn vara en legering av mithril och kanske någon annan metall, snarare än sin egen? Speciellt om mithril nu är svart (vilket jag tycker är en fräck idé som kan börja att göra metallen till mer än en tolkienkopia). Sedan tycker jag inte att vi bör känna oss särskilt bundna av vad som står i Alverboken. Nu har jag inte lyckats hitta mitt ex, men är det inte så att Alver liksom Magikerns handbok och ett par andra sena produkter i själva verket inte är knutet till Ereb, och att de referenser (platsnamn etc) som förekommer rent ut referar till en annan värld.

Vad gäller palarion kan denna metall också möjligen kunna vara samma sak som Månsilver: och i så fall kristalliserad månsten (samma månsten som i svavelvinter) vars fyndigheter bara finns i Cereval? Bara en lös tanke...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev:Sedan tycker jag inte att vi bör känna oss särskilt bundna av vad som står i Alverboken. Nu har jag inte lyckats hitta mitt ex, men är det inte så att Alver liksom Magikerns handbok och ett par andra sena produkter i själva verket inte är knutet till Ereb, och att de referenser (platsnamn etc) som förekommer rent ut referar till en annan värld.
Inte riktigt. Men klart är att den "krockar" med monsterboxen och monsterböckerna. Sedan tycker jag att Nidländksa reningen krockar med alla de andra med. Men det kanske bara är för att alverna tidigare inte hade något som kunde krocka - de saknade mening och innehåll.

Men, nej, riktigt så illa är det inte Peter. palarion kan vara den enda formen av månsilver som går att ta med utanför Cereval? Ett ganska tufft uppdrag men vafan! :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Psipo skrev:
Peter skrev:Sedan tycker jag inte att vi bör känna oss särskilt bundna av vad som står i Alverboken. Nu har jag inte lyckats hitta mitt ex, men är det inte så att Alver liksom Magikerns handbok och ett par andra sena produkter i själva verket inte är knutet till Ereb, och att de referenser (platsnamn etc) som förekommer rent ut referar till en annan värld.
Inte riktigt. Men klart är att den "krockar" med monsterboxen och monsterböckerna. Sedan tycker jag att Nidländksa reningen krockar med alla de andra med. Men det kanske bara är för att alverna tidigare inte hade något som kunde krocka - de saknade mening och innehåll.

Men, nej, riktigt så illa är det inte Peter. palarion kan vara den enda formen av månsilver som går att ta med utanför Cereval? Ett ganska tufft uppdrag men vafan! :)
Ålrajt. Hur som helst tycker jag det vore fränt om "Månsilver" egentligen är förglasad sten: dvs typ obsidian fast blåblek.

Eller också Palarion är samma mineral fast någon annanstans än just i Cereval?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

En tanke jag har lekt med är att ALL mineral på Altor har magiska attribut. Förutom det uppenbara Mithrilet och dess gelikar vet vi ju att järnet har förmågan att negera magiutövning. Och alkemiker använder olika typer av mineraler, som alla har olika förmågor.

Jag vet inte om en lista över olika metaller och deras magiska attribut egentligen är lämplig, utan det räcker kanske med att positera att även brons, tenn, guld och silver har sina egna egenskaper. Inte renodlade magiska förmågor, utan mer diffusa och jordnära egenskaper. Kanske koppar har en inspirerande och kreativ association (Koppar: Venus, kvinna (moderskap) och elektrisk ledare) och därför är ett lämplig material i penselskaft och vävnålar: kanske det pennstift man nedtecknar magiska formler med.

Vad tycks?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev: Vad tycks?
Lysande, plain and simple. Om vi kan få in metaller i ett sammanhang blir det mycket lättare att svälja galvorn, månsilver och alla andra.

Jag är 100% för att skapa någon form av "metallogik".
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

...koblat ihop med den hedervärda sysslan alkemi!!!?
Skriv svar