Västra Altor
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1463
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
Helt enkelt skitsnygg! (Speciellt områdena uppe i norr.) Tveklöst med hästlängder den seriösaste rollspelskarta jag någonsin sett!
När du är klar vetefan om vi inte borde se om vi kunde jaga fatt i ett tryckeri som kunde plåstra upp den på något rejält stort format med bra, starkt papper. Det är nudd på att man skulle vilja ha den på väggen, men även som stor planeringskarta vore den ypperlig!
När du är klar vetefan om vi inte borde se om vi kunde jaga fatt i ett tryckeri som kunde plåstra upp den på något rejält stort format med bra, starkt papper. Det är nudd på att man skulle vilja ha den på väggen, men även som stor planeringskarta vore den ypperlig!
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Alla vill vi ha västra Altor i 600dpi och A0-format...Ahnìon skrev:Helt enkelt skitsnygg! (Speciellt områdena uppe i norr.) Tveklöst med hästlängder den seriösaste rollspelskarta jag någonsin sett!
När du är klar vetefan om vi inte borde se om vi kunde jaga fatt i ett tryckeri som kunde plåstra upp den på något rejält stort format med bra, starkt papper. Det är nudd på att man skulle vilja ha den på väggen, men även som stor planeringskarta vore den ypperlig!
Grymt vackra kartor.
Tjo. Jag måste säga att dina kartor är grymt bra. Är själv en evig kartritare till Ereb Altor (på den tiden då jag fortfarande spelade å var SL ofta). Gjorde bland annat en ganska detaljerad (och uppförstorad) karta över Zorakin (å kardien egentligen, var mycket "Centrum" i våran spelgrupp) ...
Gjorde också en större å mer avancerad karta över Samkarna, gjorde den för en kampanj jag hade skrivit. Samkarna blev dock en hel "kampanj-modul" som jag byggde ut. Försökte skrapa ihop diverse ideer från Ereb Altor boxen, samt de kartor som fanns blidde en hel del. Jag gjorde dock allt i "manuell" väg.
Så. Skulle va kul å veta hur du "step-by-step" gick till väga. Använde du inscannat material från böckerna, freehand stylus, eller nån slags Bryce3D / eller 3D studioMax eller? Har du använt dig av topografi, växtkartor, tempkartor osv från monster boxen osv.
Å btw ... jag har inga minnen av att Ereb någonsin haft bredgrader? Kordinat? vore kanske en trevlig grej att införa ... åtminstonne en "ekvator".
En annan ide ... vore att klippa upp denna gigantiska karta, till en serie kartor istället, likt en atlas på flera sidor i PDF kanske
Med ovanstående "kordinat"-idé skulle man även kunna slänga till med ett index å vilken sida å kordinat man hittar staden eller landet i
Wow! många ideer börjar spruta nu! så det får räcka för nu.
Gjorde också en större å mer avancerad karta över Samkarna, gjorde den för en kampanj jag hade skrivit. Samkarna blev dock en hel "kampanj-modul" som jag byggde ut. Försökte skrapa ihop diverse ideer från Ereb Altor boxen, samt de kartor som fanns blidde en hel del. Jag gjorde dock allt i "manuell" väg.
Så. Skulle va kul å veta hur du "step-by-step" gick till väga. Använde du inscannat material från böckerna, freehand stylus, eller nån slags Bryce3D / eller 3D studioMax eller? Har du använt dig av topografi, växtkartor, tempkartor osv från monster boxen osv.
Å btw ... jag har inga minnen av att Ereb någonsin haft bredgrader? Kordinat? vore kanske en trevlig grej att införa ... åtminstonne en "ekvator".
En annan ide ... vore att klippa upp denna gigantiska karta, till en serie kartor istället, likt en atlas på flera sidor i PDF kanske
Med ovanstående "kordinat"-idé skulle man även kunna slänga till med ett index å vilken sida å kordinat man hittar staden eller landet i
Wow! många ideer börjar spruta nu! så det får räcka för nu.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Jadelotuz: Tackar tacker! Beskrev för länge sedan hur jag gjorde kartorna i Denna gamla tråden. Dock har det skett en massa förändringar. Västra Altor kartan är minst dubbel så stor och Ereb Kartan är även den större. Jag har fler lagar än elva (tror jag har runt 20).
Sen har jag egentligen två olika kartor. Den ena kartan är den rent geografiska. Den andra innehåller alla namn och städer, sköldar och landsgränser. Skulle jag kombinerat dessa så hade filen blivit ohanterlig, vilken den nästan redan är.
Sen har jag egentligen två olika kartor. Den ena kartan är den rent geografiska. Den andra innehåller alla namn och städer, sköldar och landsgränser. Skulle jag kombinerat dessa så hade filen blivit ohanterlig, vilken den nästan redan är.
Skulle erkligen inte ha nå imot ett pdf Atlas över Ereb eller hela altor Altor.
Kanske en 2 delan, en SL karta med Spelknepes o en med Spelarkartorna.
Kanske en 2 delan, en SL karta med Spelknepes o en med Spelarkartorna.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Kartobananza
Oh! tackar. testade Bryce3D (eller vänta hette det inte 4D?) nån gång för Miljarder år sedan ... på Amiga eller någe sånt
Photoshop använder jag en del, har skarp licens, smått utbildad på Adobe å grejer, just börjat studera Maya (för drygt ett år sedan). Så jag förstod typ det mesta av den "how to"
I övrigt. Såg någe intressant i den tråden som jag inte vet vart jag ska svara. Troligen i den Det handlade om de Vita Områdena. Du sade någe om att du inte viste så många som rört dem. well ... Jag är en av dem , skapade i Zorakin närheten ett land som hette Malyksio.
... å sedan som Alendor säger (å de jag tipsade om tidigare) ... att splitta upp denna Mastodont te Ereb / Altor karta till en slags atlas i PDF. Skulle ju kunna göras som en vanlig atlas, där man altså börjar med en lagomt stor överskådlig Västra Altor karta (A4 eller vilket format PDFen är i C5 vore juh iofs grymt ) där kartan är upprutad med Sidnummer! ... sedan har man då kartan på ... hur många sider den nu kräver. skulle tippa på runt 50-100 ;P om man antar att varge sida får 150 pix/tum upplösning. (ca 2000x1500 per bild eller någe sånt ...) aja du förstår vad jag menar. 21000 pix är rätt ohanterbart. Sällan någon som har tillgång till en A0 printer lixom
Photoshop använder jag en del, har skarp licens, smått utbildad på Adobe å grejer, just börjat studera Maya (för drygt ett år sedan). Så jag förstod typ det mesta av den "how to"
I övrigt. Såg någe intressant i den tråden som jag inte vet vart jag ska svara. Troligen i den Det handlade om de Vita Områdena. Du sade någe om att du inte viste så många som rört dem. well ... Jag är en av dem , skapade i Zorakin närheten ett land som hette Malyksio.
... å sedan som Alendor säger (å de jag tipsade om tidigare) ... att splitta upp denna Mastodont te Ereb / Altor karta till en slags atlas i PDF. Skulle ju kunna göras som en vanlig atlas, där man altså börjar med en lagomt stor överskådlig Västra Altor karta (A4 eller vilket format PDFen är i C5 vore juh iofs grymt ) där kartan är upprutad med Sidnummer! ... sedan har man då kartan på ... hur många sider den nu kräver. skulle tippa på runt 50-100 ;P om man antar att varge sida får 150 pix/tum upplösning. (ca 2000x1500 per bild eller någe sånt ...) aja du förstår vad jag menar. 21000 pix är rätt ohanterbart. Sällan någon som har tillgång till en A0 printer lixom
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
-
- Admin
- Inlägg: 9225
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Re: Västra Altor
Minns ni den här?
Ett av Spelknepes gamla alster som fanns gömd i djupet av wikin.
Ett av Spelknepes gamla alster som fanns gömd i djupet av wikin.
Re: Västra Altor
Alltså.. han är väldigt flink Spelknepe.
Snygg!
Snygg!
-
- Admin
- Inlägg: 9225
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Re: Västra Altor
Från Morëlvidyn:
Angående klockor och tidmätning har jag på flera platser skrivit om vattenur (några kallade klepsyder) och tidvatten. Dessa bygger i Altor på både vetenskaplig erfarenhet och religiösa trosföreställningar, ibland separat men ofta sammanblandade. Guden Enki styr tidvattnet är det tänkt och så kallade klepsydermunkar använder stora vattenur till både att mäta tid och förutspå framtiden. Detta är en tradition som går tillbaka til Golwyndakulturen och som fortfarande lever i bl.a. Sombatze. Klepsydret i Kon-nok-nor skulle kunna vara en av de använda nollmeridianerna som används av sjöfarare. Även tänkt att på Mereld och vid Mefamirs sjö används klepsyder och olika former för vattenmätningar. En nackdel med dessa dels religiösa vattenmätningar knutna till sötvattnets gud Enki är tänkt vara att de endast fungerar med just sötvatten. Att beräkna tid ute till havs där det ofast är saltvatten fungerar sämre. Då måste offer till havsdjupens gudinna Anxalis blandas in och hon är inte lätt att blidka.
Även dvärgar har en tradition av att mäta tid med tidvatten (finns i stora urgrottor) även om de också har utvecklat mycket exakta mekaniska ur. Några kronometer för bruk ute till havs har de dock inte sett någon nytta med.
En nollmeridian använd i Nohstril skulle kunna vara beräknat utifrån det tidmätande Cyralirs vattenspel som befinner sig i magiakademin Åttafäldiga vägens Hus där. (Sinkadus 37, s. 29)
Att det används flera olika nollmeridianer låter rätt. Och att det finns flera metoder att fastställa positioner med. Magi kan vara använd på flera sätt, exempelvis ÅTERVÄNDO MED STUDS och kanske olika former för elementarmagi så som exempelvis LJUSVÄG? Geomagi verkar vara ett använt begrepp i vissa kretsar. Men för att det inte skall bli alltför exakt kan det tänkas att olika former för "magiska strömmar" gärna gör även den mest exakta magi lite osäker.Adragoor skrev: ↑2023-04-04 16:07 När det gäller meridianer funderar jag lite på hur man har mätt ut dessa på Altor utan exakta och pålitliga kronometrar. Det dröjde ju rätt länge här på jorden innan man hade urverk som kunde användas på ett gungande skepp och därmed kunde mäta var man var i öst-västlig riktning. Moderna urverk finns nog inte på Altor, men kanske går problemet att komma runt med magi. ÅTERVÄNDO MED STUDS kunde t.ex användas av en magiker för att, från ett skepp vid middagstid återvända till sin utgångspunkt för resan och notera vad klockan är innan tillbakastudsen. Gör man detta på olika orter kan man sedan bestämma hur många grader bort från nollmeridianen man befinner sig. F.ö. misstänker jag att det finns flera nollmeridianer som används av olika sjöfarande folk. Kanske Helige Raals klippa är en av dem, Tricilve en annan, Nohstril en tredje osv…
Angående klockor och tidmätning har jag på flera platser skrivit om vattenur (några kallade klepsyder) och tidvatten. Dessa bygger i Altor på både vetenskaplig erfarenhet och religiösa trosföreställningar, ibland separat men ofta sammanblandade. Guden Enki styr tidvattnet är det tänkt och så kallade klepsydermunkar använder stora vattenur till både att mäta tid och förutspå framtiden. Detta är en tradition som går tillbaka til Golwyndakulturen och som fortfarande lever i bl.a. Sombatze. Klepsydret i Kon-nok-nor skulle kunna vara en av de använda nollmeridianerna som används av sjöfarare. Även tänkt att på Mereld och vid Mefamirs sjö används klepsyder och olika former för vattenmätningar. En nackdel med dessa dels religiösa vattenmätningar knutna till sötvattnets gud Enki är tänkt vara att de endast fungerar med just sötvatten. Att beräkna tid ute till havs där det ofast är saltvatten fungerar sämre. Då måste offer till havsdjupens gudinna Anxalis blandas in och hon är inte lätt att blidka.
Även dvärgar har en tradition av att mäta tid med tidvatten (finns i stora urgrottor) även om de också har utvecklat mycket exakta mekaniska ur. Några kronometer för bruk ute till havs har de dock inte sett någon nytta med.
En nollmeridian använd i Nohstril skulle kunna vara beräknat utifrån det tidmätande Cyralirs vattenspel som befinner sig i magiakademin Åttafäldiga vägens Hus där. (Sinkadus 37, s. 29)
Re: Västra Altor
Snyggt!:-)