Staden O

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Brior skrev:Jag har inte särskilt många färdiga tankar om Staden O mer än att den måste vara stor, varierad och myllrande O-ordnad.
O är den oförlåtande staden, där den ovärdige delar ovana med den omhuldade. Där otäcka ogärningar omkastar organisationer och där odåd gör oduglig omnipotent, omedelbart.

Eller nått. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vad heter den stora bukten som Staden O ligger innerst i?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan inte minnas att denna bukt har något namn men det borde gå att hitta på ett...

O´ska bukten
Kornelliska viken
Ljusniska dansen
Anxalis hörntänder (kanske mera "öppningen" ut mot havet?)
Drylergapet
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Mikael skrev:Vad heter den stora bukten som Staden O ligger innerst i?
Jag har alltid tänkt mig att Staden O ligger i ett delta. Floden som slutar vid Staden O avvattnar Kalklanden och man kan tänka sig att vattnet är vitgrumligt som spädd mjölk med leriga strandbankar skiftande i ljusa pasteller beroende på olika föroreningar, tillflöden av järn m.m.

Mitt förslag är att viken kallas "Vintervattnet" efter landskapets blekhet och det vitgrumliga vattnet. De ständiga avsättningarna av lera och det stilla flödet över slätten närmast staden gör floden starkt meandrande. Kanske heter den "Vitvindlan"? (Eller Vindelälven ;-) )
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Brior skrev:
Mikael skrev:Vad heter den stora bukten som Staden O ligger innerst i?
Jag har alltid tänkt mig att Staden O ligger i ett delta. Floden som slutar vid Staden O avvattnar Kalklanden och man kan tänka sig att vattnet är vitgrumligt som spädd mjölk med leriga strandbankar skiftande i ljusa pasteller beroende på olika föroreningar, tillflöden av järn m.m.

Mitt förslag är att viken kallas "Vintervattnet" efter landskapets blekhet och det vitgrumliga vattnet. De ständiga avsättningarna av lera och det stilla flödet över slätten närmast staden gör floden starkt meandrande. Kanske heter den "Vitvindlan"? (Eller Vindelälven ;-) )
Tack Brior och Birke! Tycker Vintervattnet och bakgrunden till namnet är härmed antaget. (Noterar du Spelis?)

avs. floden har du enligt trådens första inlägg redan döpt floden till:
Staden ligger på några klippiga öar i floden Ommardau's träskdelta vid mynningen mot Nordhavet.
tycker jag passar bättre än vindlarälver.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Mikael skrev:
avs. floden har du enligt trådens första inlägg redan döpt floden till:
Staden ligger på några klippiga öar i floden Ommardau's träskdelta vid mynningen mot Nordhavet.
tycker jag passar bättre än vindlarälver.
Men gu asså! Ommardau betyder ju Vitvindlan på Soggaphar. Hur kunde jag glömma att jag redan berättat det ;-)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:lol:
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ett nytt delta och ett nytt namn... det är antecknat!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Ett nytt delta och ett nytt namn... det är antecknat!
Vintervattnet låter bra! Kanske några av mina förslag kan användas länger ut i viken/bukten? :)
O´ska bukten
Kornelliska viken
Ljusniska dansen
Anxalis hörntänder (kanske mera "öppningen" ut mot havet?)
Drylergapet
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Här är lite grejor om staden O från två andra trådar.

Först från tråden Placering av gamla DOD äventyr i Trakorien:
gtjorgo skrev:Med risk för att vara "hednisk" men går det inte ganska bra att (med en grandios portion modifikationer) placera vissa Chronopiska äventyr i tex Tricilve...eller kanske ännu hellre Staden O?

Har funderat mycket på det... :?

Någon annan som tänkt likt mig här?
Henke skrev:Själv lade jag DOD på hyllan precis i samband med att man "skrotade" Ereb Altor så jag har inga äventyr alls till Chronopia. Eventuellt hade jag tänkt mig Krilloan-modulen som Staden O.
Krille skrev:
gtjorgo skrev:Med risk för att vara "hednisk" men går det inte ganska bra att (med en grandios portion modifikationer) placera vissa Chronopiska äventyr i tex Tricilve...eller kanske ännu hellre Staden O?

Har funderat mycket på det... :?

Någon annan som tänkt likt mig här?
Jag hade tänkt använda flera Chronopiska äventyr i Staden O, då det ändå inte finns officiellt material. "Hyrsvärd i Chronopia" borde funka helt ok och definitivt material om Arenan. Hade även tänkt placera Magikerstaden från Chronopia i Bosza, Klomellien.
gtjorgo skrev:Bra, då är jag inte helt ensam om den åsikten :)
Krille skrev:
gtjorgo skrev:Bra, då är jag inte helt ensam om den åsikten :)
Mina tankar på fusion mellan Staden O och Chronopia: husen Degas, Koth, Cerias, Lysander, Belisarius och Ventura är självklart inte längre alver utan människor (främst av vanhedrade caddiska, aidniska, trakoriska och magiliska adelshus och handelshus). Dessa är de mäktiga maffia-adelshus som i stort sett styr staden, dock så finns även här det tumultartade områdena såsom Grytan, De Tusen Fröjdernas Gata (favorittillhåll för besökande paratornier), Arenan, Bataljtorget där Klingornas Allians håller ihop hyrsvärden i en bräcklig vapenvila. Gatugängen Hökarna, Spefåglarna är självklara ingredienser, De Dolda Dolkarnas Gille(som skulle kunna ersättas eller ligga i konflikt med Rabdho Rana), diverse fria kompanier och min stora favorit: Trolljänget, ett fritt kompani härstammande från stadsstaten Brikho i Klomellien. Staden O är även i mitt Ereb frihamn för piratfartyg (så länge de kan försvara sin last och skepp själva eller står under speciellt beskydd under ett av De Stora Husen). I Södra Hamnan(också från Chronopia) finner man allt mellan jordiska havsvargar, ransardiska kapare, ishavspirater och traditionella sjörövargäng, speciellt sådana aktiva runt Trakoriska Sjön.
gtjorgo skrev:Det som framförallt måste försvinna från Staden-O versionen är Kejsaren och dennes byråkrati. Minsta möjliga statsmakt, snarare som sagt maffiavälde där handelshusen och gängen kompromissar och delar upp kvarteren mellan sig, med vissa "fria" zoner där alla (eller ingen) har något att säga till om.
Detta kom fram i tråden om Klomellien:
Albrekt skrev:
gtjorgo skrev:Staden O lär ha fraktioner som värdesätter ett starkt Mercena att idka handel med. Troligtvis finns där lika många som ser att dessa fraktioner tappar makt i denna Kaotiska stad och därmed hellre satsar på Addiaska?
Jag håller med, gtjorgo, staden O är helt klart en viktig aktör i detta drama, men de isoleras från Klomellien av Melasherbergens svartfolk. Detta är anledningen till att Mercana gått med på en allians med Brikho – Brikho garanterar fri lejd för merkanska handelskaravaner till och från staden O.

Hur staden O ställer sig till att Mercana allierat sig med svartfolk är hittills oklart, eftersom mycket lite har bestämts om staden O ännu. De kanske inte vet hur de merkanska handelsmännen kommer igenom. I vilket fall verkar det osannolikt att o-borna ska komma marcherande genom svartfolkspasset, men de kan kanske skicka ett par krigsfartyg runt Drylerhalvön och Magilre (hur lång tid skulle en sådan resa ta?).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har kan tankar om Staden O hittas:

http://forum.jarnringen.se/viewtopic.php?t=18988
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Vad är det för olika folkslag som lever i trakterna utanför staden-O? Dyler, Mireler, jorer, västnargurer,sydnargurer eller något helt annat? Är dessa f.ö. de som utgör majoriteten i stadens befolkning eller är de inflyttat folk som dominerar demografin här i kaosets högborg?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Folk att hitta i Staden O:

Trakorier, med all den blandning av blod och etnicitet det innebär
Raner, åtminstonde försöker de
Kardier, kanske inte så många men de handlar forbi denna väg
Alver, av den havsfarande sorten för dem som tycker om dessa
Nakrer, vore onödigt tråkigt om alla dessa o-oförmögna språkövare att ha dött ut
Belgoter, klavykierna Kornella Byxlös må ha segrat över detta folk men tycker en kraftig kontingent finns kvar i O
Palinorer, ordensriddarna handlar möjligtvis denna väg
Kalkländare, ur vars folkstam kejsarinna Heneguya av Trakoriska riket härstammar
Klomellier, från flera stadsstater
Monturier, ingen vet vart detta öboende folk färdas så varför inte hit
Dvärgar, en stad i staden eller kanske endast en befäst handelsport
Magiller, tävlande med trakorierna
Orghiner, en och annan förvildat
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Belgoter, klavykierna Kornella Byxlös må ha segrat över detta folk men tycker en kraftig kontingent finns kvar i O
Det står att klavykerna ganska snart tappade Staden-O efter grundandet. Detta var kanske till just Belgother som flytt från ljusna och samlats kring ormslättens kust? Ranerna kunde inte längre (be-)skydda dem och då startade dessa flyktingar en ny kula i sina fienders gamla fastlands-besittning? Dessa spillror kunde dock troligtvis inte kontrollera den gryende handeln i området och snart spårade allt ur till dess kaosartade form vi nu känner?
Vad hände?:

Gamla belgothiska klanstrider blommade upp på nytt efter någon tidigare glömd oförätt, lokala dyliska pirater blandade sig i handeln, Magillerna ville inte ha en ny konkurrent utan skickar dit viga tungor för att skapa förvirring, Ranerna anser sig fortfarande vara Belgotherna företrädare och stödjer olika grupperingar som är för en personalunion med vortigern i Kaphalt, Palinorden vill kunna föra varor tullfritt till slätterna i norr och gör vad de kan för att skada eventuell tullintäkter för belgotherna, Narguriska Stäppnomader från Mefamirs södra strand kräver vägskatt på varor som fraktas från Mirel vilket ökar instabiliteten.
Ganska snart faller Belgothernas kontroll då utomstående fraktioners olika särintressen gjort ett enhetligt styre omöjligt. Nya grupperingar utanför belgothernas folk får del i stadens styre och dessa utsocknes grupper använder inte nödvändigtvis längre belgother som bulvaner för att få sin vilja igenom.
Nu:

Staden-o är nu en kulturell smältdegel, där vissa grupper håller ihop pga gemensamma intressen. Dessa intressen kan variera till allt från nationell identitet (främst belgother?), Religion, gemensamma fiender men främst möjligheten till ekonomisk vinst. Även småsaker som vilket kvarter i staden man kommer ifrån spelar in bland gatans folk, huliganism relaterat till olika kulturella (Belgothisk dans och musik tex)och idrottsliga evenemang förekommer friskt.
Allianser bryts och sys samman på en dag...etc.

Några ytliga tankar
Inget som inte kan falsifieras från topp till tå :P
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Vill tillägga att gjorgo ovan ger riktigt bra förslag på bakgrund.

Vad har vi då för mäktiga fraktioner i Staden O? Vilka har makten, vilka är dom och var kommer de ifrån?

Ska jag vara lite kättersk så har jag i mitt Ereb tänkt mig att Chronopia motsvarar bitar av Staden O. De rika "handelshusen" som styr är i princip maffiaklaner av varierande ursprung och historik. De dekadenta alvhusen i Chronopia är lite av min förebild. Bataljtorget, Klingornas Allians, Wothar-kulten och givetsvis Arenan ser jag som trevliga inslag som man kan finna motsvarigheter till i Staden O. Jag tänker mig Staden O lite som ett gammalt hederligt Sword&Sorcery och swashbuckling tillhåll i erebifierad Conan anda. Vi har ju redan ett Montagor med sitt pirat-tema så man kanske kan få in lite annan färg över Staden O?

Förslag på kulter och religioner:

Kastyke kan ha blivit mycket populär genom trakoriskt inflytande och har en syn som passar som handen i handsken för Staden O´s maktbärande familjer.

Anaxalis, den gamla joriska havgudinnan. I en ganska förmörkad version.

Trocuspa, eller Thôrm som raner och jordukaerlar kätterskt kallar honom för.

Wothar, den behornade vargen. En krigsgud eller kanske till och med en krigets demon ? En aspekt/avatar av Wodúr?

Julsuian, känd som Lättsinnets Slav. En av de hynsolgiska parbagerna (gudarna) och det svarta fåret i familjen. Hans kult trivs som fisken i vattnet i stadens dekadenta, hedonistiska och eldfängda atmosfär.

Shamasherna från det heliga kishatet bedriver säkert sin misson i staden. Likaså dras nog animisterna på Mereld till Staden O för att bedriva sin välgörenhetsverksamhet i ljusguden Tigwalvans namn såsom man gör i Tricilve.
Skriv svar