Felicien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

...den gör ju det. :|
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

En bild från ett felicisk storhus där den typiska gammalkimzônska klädesdrakten används av kvinnorna.

http://www.nmia.com/~jaybird/ThomasBake ... scene.html
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Felicierna är ju som bekant en blandning av den Feniciska, Grekiska och Minoiska kulturen samt en del annat som kryddning. Det minoiska palatset och damernas klädkod känns därför helt rätt, Birke.

Så angående Feliciernas dubbelyxa.

Dubbelyxan var en religös symbol i den Minoiska kulturen. Denna typ av religös dubbelyxa förekom i stora delar av medelhavet och nådde ända upp till norden vilket man kan se på hällristningar och på hiroglyferna i kiviksgraven. Man tror att den symboliserar månens faser. Man tror också att rituella strider genomfördes med sådana dubbelyxor. Det kan ha varit början på gladiatorspelen. Det är i alla fall den tolkning man gör av de nordiska hällristningarnas dubbelyxmän.

Den minoiska dubbelyxan kallades på Grekiska Labrys och tros i vissa källor ha gett namn åt det Minoiska palatset i Knossos, kallad Labyrinthen (dubbelyxornas hus/hem) men ingen vet säkert om så är fallet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Labrys.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Bron ... _Crete.jpg

Yxan användes bland annat i offerritualer av tjurar. Därifrån kommer också Minotauros in i bilden. Han är sonen till den Minoiska drottning Pasiphae och kung Minos. (Vissa källor säger att fadern var en tjur som drottningen genom någon guds nycker blivit vanvettigt förälskad i).

Den Minoiska kulturen var matriarkalisk, enastående rik och fredlig. Den gick under ca 1400 f. Kr. Vissa källor ger Mycéenerna skulden för dem Minoiska kulturens undergång.


Vad gäller Fenicierna så blev den feniciska kulturen kanske mest känd under romersk tid för sin roll som Roms främst motståndare, då kallade Puner. De dyrkade Molok, vilket verkar ha varit samma gud som Baal. Mänskliga brännoffer var en del i dyrka. De var sjöfarare, köpmän och mycket skickliga sådana. Karthago kunde uppbåda enorma mängder guld till stora härer av legosoldater i de Puniska krigen mot Rom.


Och Grekland är grekland med sin stadstater, handelsmän, filosofer, hopliter, spartaner och falanger samt överlägsna flotta.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fraxinus skrev:De dyrkade Molok, vilket verkar ha varit samma gud som Baal. Mänskliga brännoffer var en del i dyrka.
Jag har inte svårt att se felicier offra några slavar för god sjöfart...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Är inte Felicien även Venedig? (Eller rent av stor-venedig). Jag tycker att det ligger en tydlig renässans och swashbuckler-känsla över dem som vi inte bör tappa. Som ett hopkok av antika kulturer torde de bli en smula disparata i det avancerade kopparhavet. Jag skulle snarare se trakoriens blandning av renässans och tidigantik som en mall även för felicien.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Lite Venedig over Felicien kanns helt ratt.

Det fanns någon ceremoni som utfordes av dogen (ledaren i Venedig) dar ett aktenskap med havet varje år bekraftades genom offrandet av en guldring (?) och denna skulle kunna overforas till havsguden Paridon.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

DU har ju rätt. För att vara en sjö- och krigsmakt att räkna med måsta man ha följt med utvecklingen. Varför inte korsa byzans och venedig och lägga in en dos antik grekisk-minoisk kultur och polyatism som mån- och havsgudedyrkan.

Tillägg: Och Matriarkat eller matriarkatliknande samhällsstruktur!?
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-05 13:47, redigerad totalt 1 gånger.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

För övrigt tycker jag att Erebos också är en korsning av renässans, venedig och antika grekland.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-05 13:46, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:...som mån- och havsgudedyrkan.
Feliciernas "Kattvakt" under dygnets morkaste timmar (22-02) anses som den basta då månen oftast syns bast då, och som "alla" vet ligger ju kattgudinnan Feliz ovanpå månen och håller ett oga på sitt folk! :D
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Lysande!! :D
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Peter skrev:Är inte Felicien även Venedig? (Eller rent av stor-venedig). Jag tycker att det ligger en tydlig renässans och swashbuckler-känsla över dem som vi inte bör tappa. Som ett hopkok av antika kulturer torde de bli en smula disparata i det avancerade kopparhavet. Jag skulle snarare se trakoriens blandning av renässans och tidigantik som en mall även för felicien.
Absolut... Kanske lite senantik känsla inte vore fel för felicien. Jag tycker f.ö. att senantiken överhuvudtaget känns rätt Ereb. En härlig blandning av forntid och renässans (Felicien, Trakorien, m.fl.) med lite 1200-tal mittemellan (Aidne, Magilre)...
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag är lite nyfiken på varför just Felicien utvecklats som det gjort... Varför är Felicien så otroligt kulturellt olik Berendien? Vart kommer den "grekisk-minoiska" influensen från? Varför står inte den att finna i t.ex. Krun, Hynsolge eller Berendien?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Angående Feliciernas ursprung:

Adragoor skrev:
Tycker ochså vi, om inte annat så bara för att det är roligt, borde kartlägga feliciernas vandring, som borde ha tagit en stund med tanke på glashav, vattenfall och nergångna slusstrappor.
Har vi nån Homeros bland oss som kan författa en Kalameikid?
Man skulle kunna författa en sammanfattning av hela sagan, det skulle ju kunna bli kul. Sen har jag planer på att skapa en bit av eposet på kîmzon med översättning och ett alldeles eget versmått (kanske en 30 versrader eller så). Men det blir inte förrän jag har skapat kîmzon givetvis.

Angående det faktum att felicierna talar ett joriskt språk med kîmzonska lånord: När kîmzonerna anlände hade det gamla imperiets kultur förfallit så mycket att de var helt överlägsna lokalbefolkningen. Felicierna var dock förhållandevis få, och det lokala joriska språket kom att bli det vanliga när kîmzonerna assimilerades med jorerna. Precis motsatsen till vad som hände när hynerna togs upp i den Krunska kulturen alltså.
Såhär tänker jag: När två folk blandas "vinner" oftast det språk som de flesta talar (hynerna var kanske trots allt rätt många), dock blir den mest avancerade kulturen vinnande. Folket på Tolanhalvön hade kanske mycket lite kvar av av den joriska litteraturen och civilisationen och hade förfallit till "barbari"...

När det gäller vilket väg kîmzonerna tog till Ereb föreslår jag att de inte alls seglade genom sötvattenshavet, utan runt hela Soluna och Samkarna... En sådan mångårig seglats med märkliga händelser i Valgussjön, kokande hav i söder och möten med reptilmän och insektoider i Samkarna tycker jag låter som bättre underlag för ett epos än en seglats genom sötvattenshavet där de enda riktiga svårigheterna är att bära skepp förbi stora vattenfall... (Det är kanske från kalameikiden som kunskapen om platser som Amargoh och Mosgilak kommer...?)
Spåna och släng fram lite idéer om vad kîmzonerna var med om under sin seglats så kan vi säkert få ihop en sammanfattning av ett riktigt coolt epos.
Det minoiska inslaget är ett försök att (bland annat) förklara dubbelyxans betydelse. I den minoiska kulturen var den (tror man) förknippad med Månkulten. De båda krökta eggerna symboliserar månens ny- och nedanfas medan cirkeln som bildas i mitten kan vara fullmånen. Yxan användes i offerritualer där (oftast) en tjur offrades samt (eventuellt) i religösa "gladiator"strider.

Rätta mig nu om jag minns fel men har dessutom inte Felicien (likt Minoiska kulturen) inslag av ett matriarkaliskt samhällssystem.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

OK, det var bra! När anlände felicierna till det som idag är Felicien? Och åter igen - om det var länge sedan, varför har deras kultur inte påverkat andra kringliggande länder? Särskilt med tanke på att man bedrivit livlig handel...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Felicierna ankom Kopparhavet efter en åtta månader lång seglats från sin hemo Garumnos utanfor Akrogals sydkust ungefar samtidigt som Odo foddes på Caddo, enligt inte så alltfor detaljerade upplysningar i EA boxen.

Det sags att mycket nytt kom med felicierna och att många Kopparhavslander ville handla med de nyanlanda. Trots sitt ringa antal kom de att ha stort inflytande på sodra Tolan.

I mina funderingar kring Felicien så levde till en borjan kimzônerna och den tidigare joriska befolkningen sida om sida till en borjan. Felicierna, som de kallades av jorerna efter kattgudinnan, kom dock att bli en slags overklass och deras mer valutvecklade kultur konkurerade snabbt ut mycket av det joriska som fanns kvar efter Morkertiden. Språket blev undantaget; kimzônerna ville behålla sitt gamla språk for sig sjalva och valde att anamma de joriska dialekterna som talades på sodra Tolan.
Har aven spekulerat i om inte det ganska tidigt forekom ett markerad brott mellan kimzôner och jorer, ett som aven fick betydelse for jorier utanfor Feliciens granser och som gjorde att ett storre kulturutbyte stannades upp - kimzônerna tog jorierna som slavar!

Men bara ideer... :)

Feliciska kvinnor spelar enligt urgamla traditioner huvudrollen i samhallet enligt kallorna och att koppla detta ihop med minoisk kultur och kattgudinnan Felis låter ganska ratt.
Skriv svar