Kejsardömet Jorpagna

Ereb Altors övergripande historia
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Ser då hellre att Aurelion har tillnamnet Tebertinu, men gillar idén med att det är solkesaren som utverkar den "slutgiltiga" kalendern.
Det skulle lika bra kunna gå. Tänker dock diktatorisk (om ingen har nåt emot det?) spika fast det att Solkejsare Domion, oavsett andra namn, är den som redigerar kalendern och trasslar till det för senare tiders kalputörer!

Tror du förövrigt någan annan än du och jag har reflekterad över problemt mäster Mikael? :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Ser då hellre att Aurelion har tillnamnet Tebertinu, men gillar idén med att det är solkesaren som utverkar den "slutgiltiga" kalendern.
Det skulle lika bra kunna gå. Tänker dock diktatorisk (om ingen har nåt emot det?) spika fast det att Solkejsare Domion, oavsett andra namn, är den som redigerar kalendern och trasslar till det för senare tiders kalputörer!

Tror du förövrigt någan annan än du och jag har reflekterad över problemt mäster Mikael? :wink:
På det här forumet vet man aldrig, men nej det är troligtvis inte så... :lol:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

I ett försök till att reda upp omständigheterna kring Kejsardömet Jorpagnas uppkomst har jag letat upp följande citat som jag tycker låter bra:

Handlar om förhållandet mellan de styrande i Grivela och synen på moderlandet Hynsolge ca 1065-900 fO.
Bergdahl skrev:Ett möjligt scenario kan ju vara att den styrande hyniska eliten som bosätter sig i Grivela med tiden blir allt mer krunsk/jorisk. Tänker mig här t.ex. att man gifter sig med mäktiga krunska familjer för att stärka sin kontroll över de gamla krunska kolonierna och Krun. Då de även bor i ett område som borde domineras av krunier, borde de bli allt mer krunifierade inte bara kulturellt utan även rent blodsligt, som kan få till följd att distansen till deras gamla "bröder" i Hynsolge blev allt större.
I Hynsolge kan undertiden hynerna känna att de inte fick ta del av segerns vinster, samt att man nu istället fick börja betala skatt till ett avlägset Grivela. Där eliten hade mycket lite gemensamt med dem, osv... Kanske kom något direktiv från Grivela som fick hynerna att resa sig mot sina "herrar" och därav såg sig Jorpagna tvungna att återerövra det oroliga området och stärka kontrollen över det. Man kan ju inte ha en oroshärd så nära sitt kärnområde...
Handlar om hur kejsardömets elit förhåll sig till Hynsolge under stora delar av dets existens 1065-599 fO.
Akklokk skrev:Hynsolge var under denna period något av kejsardömet bakgård. Eftersom de hyniska stammarna varit en nyckelfaktor i kriget mot Krun och att i stort sett varje någorlunda blåblodig Jorisk adelssläkt hade ett större gods i området, tillerkändes Hynsolge en hög grad av autonomi och området blev något av en reträttposition då det hade gått alltför hett till i Grivela. Perioden kännetecknas under lång tid av relativ fred då det inte ansågs vara av god jorisk karaktär att ge sig på sina politiska konkurrenter när dessa befann sig i fäderneslandet. Hynsolge hamnar av ovanstående anledningar i bakvattnet även ekonomiskt och generellt präglas området av en långt gången misstro mot nymodigheter av alla de slag.
Värdt att märka sig är att med hyner under krigstiden 1080-1065 fO så kan vi tala om två grupper hyner; dels krigshären som faktiskt utkämpar stridigheterna, och dels alla de kvinnor, barn, åldringar, hantverkare, krigare (som stannat "hemma" för att försvara folket) och övriga som bebodde landet Hynsolge.

Den hynska krigshären kämpade inte ensam mot krunierna utan fick massivt stöd från sina fränder i Nargur och Barbia. Även Efaro kämpade på hynernas sida men deras huvudmotståndare blev Sombatze som allierad sig med Krun. Efter segern vid Grivela lämnar både nargurer och efarier valplatsen och den hynska krigshären står ensamma kvar långt från sitt hemland Hynsolge. Då har dock krunierna svurit att underkasta sig den hynske krigarkungen och riket Jorpagna har utropats. Dets invånare kommer att kallar jorer och bestå av en härskande överklass av blandat hynsk/krunsk blod och ett underlydande folk av krunsk blod. I Hynsolge bevaras hynernas blod relativt oblandat och blir en, om än en med särställning, av många minoriteter i kejsardömet.
Senast redigerad av birkebeineren den 2007-12-10 10:20, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Har missat debatten idag. Men nu tycks ni ju kommit fram till en balans.

Jag vill klargöra min syn från Histroien.
Hynerna fick Hynsolge av Krun efter kriget med dvärgarna. Den högre stående Krunska kulturen smittar naturligtvis av sig, men barbarkulturen lever också vidare (än idag står det väl i Hynsolgeartikeln att hynsolgerna har hett temperament pga barbarblodet?). Tillslut blir det krig då vissa kulturkrockar inte går att släta över. Hynerna segrar och grundar Jorpagna där godbitarna från Krun tas tillvara. Efter en tid har hynerna i Jorpagna blivit jorer medan deras bröder i Hynsolge endast jorifierats (på samma lösa grunder som man tidigare krunifierades). Nya krockar och konflikter uppstår mellan jorer och hyner, jorerna slår ner hynernas uppror och återtar full kontroll över Hynsolge (en upprorisk provins i riket ända sedan Kruns dagar).

Det var en grov och snabb samanfattning. Tror den stämmer rätt bra med vad ni kom fram till. Ser ingen anledning att ändra i historien då den följer källorna men ändå lämnar fältet öppet för detaljer. Gillar de detaljer ni föreslagit idag.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Namn på några av Kejsardömet Jorpagnas provinser:

Jorpur
Jorpur Superior - Jorpagnisk kärnlandet.
Jorpur Inferior (provincia nostra) - Jorpagna norr om "Vit fläck Jorpur" (våran provins - den första egna provinsen).

Krun
Krunia Magna - Dagens Krun.
Krunia Hynia - Dagens Hynsolge.
- Hynia Lasutyp - Dagens Nidland, ursprungligen del av Krun, sen underlagt Hynsolge för att slutligen igen bli del av Krun igen.

Tolan
Tolan Ciserbula (tolan togata) - Tolan på denna sidan Erbulasbergen (det togaklädda Tolan, den första provins där invånarna bar toga).
- Tolan Candrensis - Norra Tolan Togata, provinshuvudstad där dagens Kandra ligger.
- Tolan Ventimiglia - Södra Tolan Togata, provinshuvudstad dagens Ventimiglia.
Tolan Pelenose - Tolan med Pelenoshalvön.

Erebos
Erebosia Iacino - De erebosiska öarna Beyural och Dacilo, provinshuvudstad dagens Jachindo.
Erebosia Targero - Den erebosiska ön Targero.
Erebosia Esnunporia - Den erebosiska ön Tolokfe.

Aidne
Aidinia Citerior - Närmaste Aidne, dagens Zorakin.
Aidinia Ulterior - Bortersta Aidne, dagens Kardien.

Mirel
Mirelia Cislacia - Mirellien på denna sidan sjön, områderna söder om Mefamir.
Mirelia Translacia - Mirellien på andra sidan sjön, dagens Mirel.

Drylo
...kommer.
Efaro
...kommer.
Trakorien
...kommer?

Mina latin kunskaper är kanske inte helt vad Ciceros var... men det har jag kanske gemensamt med jorerna? :roll:
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag föreslår följande, på bättre latin:

Jorpur Inferior - På kartan i sinkadus 28 verkar vit fäck Jorpur ha varit en del av imperiet, och då borde området tillhöra denna provins. Det känns då rimligare att provinsen refereras till som inferior (nedre). (Fast någon har kanske ändrat på detta..)

Krunia Magna
Krunia Hynsolgia (Jag har fått intryck av att hynerna kallade sitt land för Hynsolge redan från början)
Krunia Lasutypis

Alternativt kallas Krun bara för Krunia, Hynsolge för Cerlonia Proxima och Lasutyp för Cerlonia Lasutypis eller Cerlonia Ultima.

Tolan (jag tycker att Tolanum känns som en hyfsad latinisering av Tolan)
Tolanum Ciserbulum
- Tolanum Candrensis
- Tolanum Vigintimiliae (med lite latinisering av det eg. italienska Ventimiglia)
Tolanum Peleni

Erebos
Erebosia Iacina
Erebosia Targerosa

(Erebosia Esnunporia) - Vad jag vet tillhörde Tolokfe aldrig imperiet.

Aidne - Aidne skulle kunna vara ett neutrum i 3:e dekl.
Aidne Citerius
Aidne Ulterius
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Dina ändringar av latinet låter bra, jag kopierade egentligen mest direkt från romerska provinser.
Adragoor skrev:Jorpur Inferior - På kartan i sinkadus 28 verkar vit fäck Jorpur ha varit en del av imperiet, och då borde området tillhöra denna provins. Det känns då rimligare att provinsen refereras till som inferior (nedre). (Fast någon har kanske ändrat på detta..)
Vi har väl inte riktigt enats om hur det blir med de Vita fläckarna men jag tänkte att området norr om "det vita" och väster om dagens Jorpagna kunde benämnas Jorpur Interior om inte hela halvön kallas det. Indelningen i Superior och Inferior gjorde jag dock mest för att ge namn åt provinser.
Adragoor skrev:Alternativt kallas Krun bara för Krunia, Hynsolge för
Cerlonia Proxima och Lasutyp för Cerlonia Lasutypis eller Cerlonia Ultima.
Cerlonia innebefattar också Cereval och det blir kanske lite misvisande. Vi diskuterade också någonstans om inte egentligen Cerlonia borde vara en benämning för Cereval och norra Nidland (med Vit fläck Cerlonia). Kanske Krunia Proxima och Krunia Lasutypis

Adragoor skrev:(Erebosia Esnunporia) - Vad jag vet tillhörde Tolokfe aldrig imperiet.
Tror kanske heller inte det, men då saknar vi kanske förklaringen till varför det finns en sådan provins i gamla källor från kejsartiden? :wink:
Adragoor skrev:Aidne - Aidne skulle kunna vara ett neutrum i 3:e dekl.
Aidne Citerius
Aidne Ulterius
Det skulle väl kunna gå bra, om vi då inte vill hålla den romerska stilen i provins namnen? Egentligen tycker jag Aidne Citerior och Aidne Ulterior ligger bäst i munnen..

Angående Mirel så skal det kanske vara ..Cislacria och ..Translacria?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Vi har väl inte riktigt enats om hur det blir med de Vita fläckarna men jag tänkte att området norr om "det vita" och väster om dagens Jorpagna kunde benämnas Jorpur Interior om inte hela halvön kallas det. Indelningen i Superior och Inferior gjorde jag dock mest för att ge namn åt provinser.
Kanske provinserna kan kallas Iorpur (för dagens Jorpagna) och Iorpur Exterior (för omr. väster därom). Alla provinsnamn behöver ju inte ha efterled. Romarriket hade ju provinser som Dalmatia eller Pontus...
birkebeineren skrev:Cerlonia innebefattar också Cereval och det blir kanske lite misvisande. Vi diskuterade också någonstans om inte egentligen Cerlonia borde vara en benämning för Cereval och norra Nidland (med Vit fläck Cerlonia). Kanske Krunia Proxima och Krunia Lasutypis
En annan teori kan vara att när stadsstaterna i Cereval grundades (många århundraden efter imperiets fall) tog man Cer- från Cerlonia i söder och kombinerade med det narguriska ordet val (stad) i ett försök att ge en äldre historisk anknytning till de nygrundade städerna. Fast Krunia Proxima och Krunia Lasutypis funkar ju rätt bra det med...
birkebeineren skrev:Det skulle väl kunna gå bra, om vi då inte vill hålla den romerska stilen i provins namnen? Egentligen tycker jag Aidne Citerior och Aidne Ulterior ligger bäst i munnen..
Fast förutsatt att Aidne är grundformen måste det bli Ulterius och Citerius vilket är romersk stil på namnen... Aidne Citerior funkar dåligt (Det blir lite som att säga "min lille mor" istf. "min lilla mor")
En idé om varför det heter Aidne skulle kunna vara som följer: Det ursprungliga joriska namnet var Haïdna eller Aïdna. De två provinserna kallades ofta med ett gemensamt namn Aïdnae (Aidnarna, det fanns ju två). Detta Aïdnae förändrades med tiden till Aidne i folkspråken.
Isf skulle provinsernas namn bli Aïdna Citerior och Aïdna Ulterior
birkebeineren skrev:Angående Mirel så skal det kanske vara ..Cislacria och ..Translacria?
Just det! Lacus = sjö. Frågan är om man ska försöka göra ett adjektiv av lacus. Lacria kan isf inte komma på fråga (var kommer r:et ifrån?). Lacia skulle funkar däremot hyfsat. Annars kan man kalla dem Mirelia cis/citra Lacum och Mirelia trans Lacum.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Några idéer för Drylo...

Magilre skulle kunna ha varit en provins. Jag föreslår Magillia.
I EA-boxen sägs det att det fanns provinser i Klomellien, dvs. minst 2. Mercana skulle kunna ha varit en av dessa. Iolevae (numera känd som Yolev) omtalas som grundad under kejsardömets tid. Kanske var staden huvudstad för en provins som kallades Ioleviatica. Ruinstaden Ioraga (Joraga) kanske var huvudort i en provins kallad Drylo Interior.
Halvön väster om Ljusna ser också ut som att den tillhörde imperiet. Kanske kallades denna provins Drylo Septentrionalis...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:[Fast förutsatt att Aidne är grundformen måste det bli Ulterius och Citerius vilket är romersk stil på namnen... Aidne Citerior funkar dåligt (Det blir lite som att säga "min lille mor" istf. "min lilla mor")
En idé om varför det heter Aidne skulle kunna vara som följer: Det ursprungliga joriska namnet var Haïdna eller Aïdna. De två provinserna kallades ofta med ett gemensamt namn Aïdnae (Aidnarna, det fanns ju två). Detta Aïdnae förändrades med tiden till Aidne i folkspråken.
Isf skulle provinsernas namn bli Aïdna Citerior och Aïdna Ulterior.
På norska heter det "min lille mor"... men förstår vad du menar. :wink:

De två Aidnarna låter mycket bra!
Adragoor skrev:Magilre skulle kunna ha varit en provins. Jag föreslår Magillia.
I EA-boxen sägs det att det fanns provinser i Klomellien, dvs. minst 2. Mercana skulle kunna ha varit en av dessa. Iolevae (numera känd som Yolev) omtalas som grundad under kejsardömets tid. Kanske var staden huvudstad för en provins som kallades Ioleviatica. Ruinstaden Ioraga (Joraga) kanske var huvudort i en provins kallad Drylo Interior.
Halvön väster om Ljusna ser också ut som att den tillhörde imperiet. Kanske kallades denna provins Drylo Septentrionalis...
Vad sags om en sådan tappning:

Drylo
Drylo Interior - Dagens Klomellien.
- Drylo Ioleviatica
- Drylo Mercana
Drylo Septentrionalis (provincia Magillia) - Dagens Magilre.

...så undviker vi, tills vidare(!), "Vit fläck Drylo"?

En provins direkt norr om Melashebergen skulle kunna heta Drylo Transmelas, eller bara Melasia. :?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev: Vad sags om en sådan tappning:

Drylo
Drylo Interior - Dagens Klomellien.
- Drylo Ioleviatica
- Drylo Mercana
Drylo Septentrionalis (provincia Magillia) - Dagens Magilre.

...så undviker vi, tills vidare(!), "Vit fläck Drylo"?

En provins direkt norr om Melashebergen skulle kunna heta Drylo Transmelas, eller bara Melasia. :?
Det som jag har mest problem med är att alla dina namn är "dubbelnamn". Det känns som att det blir lite mycket... Det räcker att Drylo Mercana heter Mercana. Väldigt många romerska provinser hade bara enkla namn. Som regel var det bara om en större provins blev uppdelad i flera mindre som dubbla namn uppstod. Exempelvis delades Britannia upp 197 e.Kr. i Britannia Inferior och Britannia Superior. Alla namn behöver ju inte vara övre, nedre, norra eller inre om det inte är nödvändigt för att precisera sig!
Alltså, får man till en salig blandning av enkla och dubbla provinsnamn, några provinser som delats osv. så blir det säkert jättebra... Sen kan man ju ta vissa provinsnamn rakt ur luften och kasta in dem här och där, vilket simulerar att en del områdesnamn helt enkelt försvinner med tiden och uppgår i andra områden.
Sen att de vita fläckarna tillhörde imperiet tycker jag inte gör att man borde undvika dem. Det gör inte så mycket om de får provinsnamn. Mycket har ju hänt på 1200 år och riken kan både ha uppstått och fallit i de vita fläckarna...
Längtar efter att få plotta ut alla provinserna på en karta... :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Det som jag har mest problem med är att alla dina namn är "dubbelnamn". Det känns som att det blir lite mycket... Det räcker att Drylo Mercana heter Mercana. Väldigt många romerska provinser hade bara enkla namn. Som regel var det bara om en större provins blev uppdelad i flera mindre som dubbla namn uppstod. Exempelvis delades Britannia upp 197 e.Kr. i Britannia Inferior och Britannia Superior. Alla namn behöver ju inte vara övre, nedre, norra eller inre om det inte är nödvändigt för att precisera sig!
Alltså, får man till en salig blandning av enkla och dubbla provinsnamn, några provinser som delats osv. så blir det säkert jättebra... Sen kan man ju ta vissa provinsnamn rakt ur luften och kasta in dem här och där, vilket simulerar att en del områdesnamn helt enkelt försvinner med tiden och uppgår i andra områden.
Sen att de vita fläckarna tillhörde imperiet tycker jag inte gör att man borde undvika dem. Det gör inte så mycket om de får provinsnamn. Mycket har ju hänt på 1200 år och riken kan både ha uppstått och fallit i de vita fläckarna...
Längtar efter att få plotta ut alla provinserna på en karta... :)
Medveten om att de romerska provinserna hade både enkla och dubbla namn, och att de gärna ändrades genom uppdelningar, politiska maktskiftningar och historisk utveckling. Min tanke med dubbelnamnen var att anknyta områdesnamnen; Drylo, Aidne, Tolan osv med Kejsardömet Jorpagna och faktisk hitta en anledning till att de finns på kartan, att de har ett ursprung här och att de hänger med på gamla kartor som fortfarande kopieras i Ereb. Fast det behöver ju inte gälla alla namnen!

Vi skulle kunna låta jorerna utgå från ett system, strukturerad och fint med områdesnamnen som ursprungligt provinsnamn, för att även visa hur det faktisk såg ut i praktiken och vilka namn och beteckningar som användes. Detta var min ursprungliga tanke men ville först hitta ett grundsystem så att andra skulle kunna hitta på namn. Iorpur Inferior benämndes alltid provinsia Nostra, Tolan Ciserbula kallades gärna Tolan Togata och då räknades även Pelenose fast det egentligen inte var korekt, Magillia användes om Drylo Septentrionalis, att Melasia faktisk hade ett officiellt namn under de korta år det existerade var det få som visste, osv.

En karta har jag faktisk, gjort för länge sen (med lite andra namn), och den som gav mig inspiration men har inte hittat den än... :?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Områdesnamnen är imperiets ursprungliga namn på rikets olika delar/provinser. Måhända är de sedan subdelade i mindre administrativa delar på det sätt ni gjort. Om de större delarna är provinsnamn i sitt ursprung, när de är nyss erövrade, och att det är de namn som överlevt i kartografin, så spelar det mindre roll för mig om det är enkla eller dubbla namn som var de verkligt administrativa namnen under imperiets dagar. De kommer dock bli snygga detaljer som ger histroien liv, och sådant gillar jag!
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Medveten om att de romerska provinserna hade både enkla och dubbla namn, och att de gärna ändrades genom uppdelningar, politiska maktskiftningar och historisk utveckling. Min tanke med dubbelnamnen var att anknyta områdesnamnen; Drylo, Aidne, Tolan osv med Kejsardömet Jorpagna och faktisk hitta en anledning till att de finns på kartan, att de har ett ursprung här och att de hänger med på gamla kartor som fortfarande kopieras i Ereb. Fast det behöver ju inte gälla alla namnen!

Vi skulle kunna låta jorerna utgå från ett system, strukturerad och fint med områdesnamnen som ursprungligt provinsnamn, för att även visa hur det faktisk såg ut i praktiken och vilka namn och beteckningar som användes. Detta var min ursprungliga tanke men ville först hitta ett grundsystem så att andra skulle kunna hitta på namn. Iorpur Inferior benämndes alltid provinsia Nostra, Tolan Ciserbula kallades gärna Tolan Togata och då räknades även Pelenose fast det egentligen inte var korekt, Magillia användes om Drylo Septentrionalis, att Melasia faktisk hade ett officiellt namn under de korta år det existerade var det få som visste, osv.

En karta har jag faktisk, gjort för länge sen (med lite andra namn), och den som gav mig inspiration men har inte hittat den än... :?
Jag tycker också att vi ska anknyta områdesnamnen till kejsardömet... En idé kan vara att göra namnen till diokeser upprättade av Zenobia när hon effektiviserade rikets styre. Varje diokes styrs av en vicarius och består av flera provinser. Detta i analogi med Diocletianus reformer av det romerska styret i slutet av 200-talet.

Bara för att en provins ligger i en diokes betyder detta dock inte att den automatiskt får ett dubbelnamn. Den romerska diokesen Pannonia bestod t.ex. av dessa provinser: Dalmatia, Noricum mediterraneum, Noricum ripensis, Pannonia Prima, Pannonia Secunda, Savia, Valeria ripensis. Som synes är det bara två av dem som heter något med Pannonia.

I Romania fanns 12 diokeser, så om Jorpagna innehöll Drylo, Aidne, Mirel, Jorpur, Tolan, Erebos, Efaro och Krun är det hela ju hyfsat rimligt...

Jag gjorde en snabb karta över hur Drylo skulle ha kunnat se ut:
Bild

Drylo på Aurelion II:s tid:
I. Magillia
II. Ej en del av imperiet.
III. Drylo Septentrionalis
IV. Ej en del av imperiet.
V. Drylo Meridionalis
VI och VII. Melasia (Drylo Magna)


Den dryliska diokesen (Dioecesis Drylonis) i det sentida imperiet:
I. Magillia
II. Mercana
III. Drylo Septentrionalis
IV. Drylo Ioleviatica
V. Drylo Interior
VI. Melasia Carlochii
VII. Melasia Calcina

Det var ung. så jag tänkte mig... :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Provinser (område under Imperiet): Drylo, Mirel, Aidne, Jorpur, Tolan, Hynsolge, Lasutyp,(alt Cerlonia för de två föregående) Krun, Efaro, "Erebos"(tror öarna hade annat namn förr?)

Tycker Adragoors lösning på Cerlonia => Cereval var bra.

Senaste inläggen (om Zenobia) mycket bra förslag.
Skriv svar