Enki, Anxalis och de andra

Information om religionerna och dess utbredning
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Grottguden Kvälle finns som legend och folksaga på Aidnehalvön. Han skall ha haft dvärgar som tjänare som smitt det mäktiga svärdet Kvällulv.(Aidne s 83)
Senast redigerad av Mikael den 2009-05-22 09:22, redigerad totalt 1 gånger.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

I ett plötsligt pling av effektivitet skapade jag rubrikerna "De unga gudarna" och "De gamla gudarna" under Gudar i wikin.

Under "De gamla gudarna" skrev jag följande:

De gamla gudarna är ett samlingsnamn för de gudomligheter vars dyrkan kan härledas till den tidiga golwynda-kulturen.

En del av dessa gudar dyrkades även i det jorpagniska imperiet, och spred sig med imperiets inflytande runt om i Ereb. De gamla gudarnas tro är i dagsläget utbredd i bl.a. Trakorien och det fjärran Furgia.

De gamla gudarna benämns också som De golwyndiska gudarna eller Det kejserliga panteonet. Till dessa gudar räknas bl.a. följande:

- Enki

- Anxalis

- Marduk

- Ereshkigal

- Inashtar


Ok?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Helt ok. :)

..förutom att gudinnan Inashtar härstammar från Isbarbarerna i norr och inte Golwyndakulturen. Tron på denna gudinna kom till trakoriska öarna med barbarättlingar och finns huvudsakligen på Trinsmyra. Jag har i Orghin-tråden skrivit lite om hur Inashtar dyrkan ser ut i ursprunglig form (baserad på Trakorien-modulen och kopplad till nargurernas a Nahriguhr) i texten om tjugerna/isbarbarerna. Jag kan försöka lägga upp en artikkel på wikin under dagen.

De tolv tidsgudommarna som det joriska kalendersystemet använder (baserad på golwyndiernas); Persil, Gyrsag osv kan kanske också nämnas under dessa gudar?
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Lägg gärna till Shamash, Luvena och Ezgela bland dessa äldre gudar också. Även om de två förstnämnda har tagit sina egna vägar i Trakorien så hörde de till det ursprungliga Jorpagniska arvet.

Shamash och Enki är de viktigaste gudarna i mina Svavelvinterromaner om man inte räknar den tvivelaktiga Kastyke och demonen Ghumgakk.

Kuriosa: I min opublicerade roman "Bronstjuren" så intog faktisk guden Enki en död kropp "genom molekylära åthutningar" och vandrade omkring för att ställa vissa saker tillrätta. Han är en autentisk gud från den Akkadiska kulturen i Mesopotamien. På sumeriska hette han Ea och bodde mycket riktigt i det heliga Abzu. Romanen utspelade sig vid det Akkadiska rikets fall.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Enki, Shamash, Ereshkigal mfl som vi känner från både Trakorien och det forntida Mesopotamien tolkar vi ibland som de jorpagniska gudarna, men vad om vi istället låter dessa storheter istället vara de golwyndiska gudarna?

Den uppenbara kopplingen mellan sötvattenskulturerna och tvåflodskulturerna finns redan och vi skulle kunna förklara den golwyndiska tron i Trakorien med att de jorpagniska kolonisterna övergav sina joriska gudar till fördel för de äldsta urgudarna. Dessa som via krunska legender fortfarande var kända i kejsardömet återtog i det klavykiska riket sin forna glans och ziggurater restes återigen till deras ära på Palamux. De joriska gudarna som egentligen alldrig gjort särskilt mycket nytta stod också svakt i det sena imperiet som mera föredrog filosofen Zenos läror och försvann in i dimmorna.

Vad tros om något sådant? :?

De joriska gudarna kan ha varit de Gamla Gudarna som vi vet så lite om, egentligen bara visdomsgudinnan Ingeril som hos mandelmunkarna gjort sig känt.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jag har alltid sett på det som om Enki m.fl ärde gamla golwyndiska gudarna som levde vidare under det jorpagniska riket i konkurrens med andra gudar och filosofer. Sen så har jag tidigare här på forumet propagerat för att de golwyndiska gudarna skulle ha varit bland de "populärare" gudarna bland de lägre klasserna, där filosofernas budskap aldrig riktigt spred sig. Därav spred sig dyrkan av dessa gudar vidare till bl.a de trakoriska öarna.

När det gäller de äldre gudarna har väl det diskuterats en hel del vilka dessa var och en variant är väl att dessa är äldre än tom de golwyndiska och höljda i dunkel... men det finns väl mer att läsa i den tråden som jag inte orkar leta upp och länka till. :oops:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Låter rätt Birke. Dessutom kan ju någon eller några av gudarna ha funnits i Mefimors, Mirel, Drylo och eller Trakorien paralellt. Detta är ju fantasy där gudarna finns (troligen) och därför kan finna troende oberoende av varandra... :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Jag har alltid sett på det som om Enki m.fl ärde gamla golwyndiska gudarna som levde vidare under det jorpagniska riket i konkurrens med andra gudar och filosofer. Sen så har jag tidigare här på forumet propagerat för att de golwyndiska gudarna skulle ha varit bland de "populärare" gudarna bland de lägre klasserna, där filosofernas budskap aldrig riktigt spred sig. Därav spred sig dyrkan av dessa gudar vidare till bl.a de trakoriska öarna.
Tänker också att dessa golwyndiska gudar har funnits kvar dyrkade av små sekter och obskyra trosläror, kanske någon patricisk klick i senaten offrar småblomster till Ereshkigal och blir saliga av det, eller vissa familjer bland pöbeln i hemlighet styckar upp sina avlidna medlemmar likt Marduk gjorde med Tiamat och sedan äter "skapelsen".

Men, den stora massan plebejer bekänner sig till de joriska gudarna; en ansamlig gudomligheter som dock upp på scen när de narguriska hynerna och de krunska jorerna blandade sina kulturer; husgudar som upphöjdes och döda hjältar som träde fram. Dessa gudar var dock inget för samhällets elit som relativt snabbt efter kejsardömets grundande ansåg filosofiska läror som mycket finare. Den som vill klättra på samhällsstegen gör det utan att ägna alltför stor tid på religion.

Det jag vill med detta är att skapa flera gudar, några tappar anhängare och trär in i skuggorna (dock utan att låta bli att existera) medans andra nya uppkomlingar kokar ihop sig en gestalt och får anhängare och därav makt att hävda sig.

Gamla gudar = tempelruiner, suspekta prästerskap, guld och rikedommar, samt ÄVENTYR (av åtminstonde sådan sort). :D

Sen skulle jag också vilja ha några joriska gudar att dyrka under mörkertiden i Ereb, några som Lysande Vägen kan konkurera bort i Aidne och fördrivas av de Unga i Tolan, kanske även leva vidare på vissa platser i Jorpagna eller Drylo.
Mikael skrev:Dessutom kan ju någon eller några av gudarna ha funnits i Mefimors, Mirel, Drylo och eller Trakorien paralellt. Detta är ju fantasy där gudarna finns (troligen) och därför kan finna troende oberoende av varandra...
Precis, flera gudar och några att fylla i den stora luckan mellan tidigt jorisk kejsardöme och den nya tiden efter Mörkertiden.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Om jag var otydlig så menade jag att tex Enkidyrkan uppstod oberoende av varandra i Golwynda och Mefimor.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Om jag var otydlig så menade jag att tex Enkidyrkan uppstod oberoende av varandra i Golwynda och Mefimor.
Var nog också lite otydlig, jag avsåg inte bara flera gudar utan även flera uppenbarelser av samma gudar.

Enkidyrkan både i Golwynda och Mefamir oberoenda av varandra låter helt rätt. Klavykerna på sina expeditioner till Mirelien-Drylo kanske hittade troende här och därför ville införliva området med sitt rike på de trakoriska öarna? Något att fundera på för Regils Pataxa-vit fläck Drylo möjligtvis?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jag skulle nog snarare se de joriska gudarna som de golwyndiska gudarna plus en hel del andra gudar jorerna stötte på, under sina expansion av riket, och införlivade. Alltså ser jag inte de golwyndiska som några gudar som hamnar i skymundan utan som några som dyrkas jämsides med en hel del andra gudar utöver filosoferna levnadsregler. Självklart kanske inte de golwyndiska gudarna dyrkades i samma grad över hela imperiet, men jag tänker mig att de iaf i Krun var de dominerande gudarna.
Det jag vill med detta är att skapa flera gudar, några tappar anhängare och trär in i skuggorna (dock utan att låta bli att existera) medans andra nya uppkomlingar kokar ihop sig en gestalt och får anhängare och därav makt att hävda sig.
Så jag ser helt enkelt inte ett behov av att sopa de golwyndiska gudarna under mattan för att introducera fler gudar. Nya kan ha uppstått, men även gudar som dyrkats på andra platser införlivades...
Gamla gudar = tempelruiner, suspekta prästerskap, guld och rikedommar, samt ÄVENTYR (av åtminstonde sådan sort).
Det här är väl egentligen inget problem. Med tanke på den tredje konfluxen blev ju stora delar avbefolkade och en hel del tempel användes nog inte längre när det inte längre fanns några präster eller följeslagare och föll således i glömska. Dessa tempel kunde ju vara tillägnade vilken som helst av de joriska gudarna Andra av de joriska gudarnas tempel levde kvar.
Sen skulle jag också vilja ha några joriska gudar att dyrka under mörkertiden i Ereb, några som Lysande Vägen kan konkurera bort i Aidne och fördrivas av de Unga i Tolan, kanske även leva vidare på vissa platser i Jorpagna eller Drylo.
Om man nu låter de joriska gudarna inkludera de golwyndiska, de gamla gudarna (om vi nu låter dessa vara några andra än de golwyndiska) m.fl. så har man ju en hel arsenal med gudar att använda sig av och behöver inte skapa en massa nya även om man kan göra det också. Således kan vi kanske finna dyrkare av Enki och andra av de golwyndiska gudarna i Jorpagna, som inte LV lyckats tränga undan än. Medan man innan Lysande vägen dyrkade helt andra gudar i Aidne, eller så förekom i Aidne ett helt myller av olika gudafamiljer osv.

När det gäller gamla gudar, tempelruiner, guld,rikedomar och ÄVENTYR kan man ju utöver resterna från olika joriska gudar även tänka sig att erdirerna dyrkade gudar som man lät bygga tempel åt. Vidare kan man ju faktiskt tänka sig ännu äldre tempel resta redan innan människorna tog sina första trevande steg. Om inte de Gamla gudarna (de från Kandra-modulen) skall räknas in bland de joriska gudarna kan ju även dessa lämna spår som tempelruiner efter sig. Sen så får man ju inte glömma alla gamla mausoleum som kan finnas efter gamla kejsare, kungar, ärkemagiker osv...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

osv osv...håller med Bergdahl. Jorerna hade egna gudar, upphöjde nya gudar, byggde vidare på Golwyndagudarna, och med erövringar kom nya gudar. Zenofilosofin hade en period fram till Domions övertagande då guda dyrkan åter tog över. Under hela denna tiden levde dock gudarna och dess dyrkare vidare. Man kunde vara filosof och följa vissa gudar, då filosofin var en levnadsregel inte ateism.

Sedan skall vi inte, och behöver vi inte rabbla alla gudarna, utan detta lämnar ju en härlig smältdegel för SL att gräva och hitta på i.

Vi bör dock dra upp de ungefärliga mönstren som Birke och Bergdahl gör.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Håller också med Bergdahl, jag gillar tanken på ett kontinuum från Golwynda via Jorpagna till dagens Krun och Trakorien mm.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag vill också att de skal finnas med (och således anknyta Trakorien ännu mera till övriga Ereb) i den form jag antyder och som Bergdahl skriver; både gammalt och nytt i en salig blandning.

Det jag tänkte var att benämningar som Golwyndiska gudarna, krunska gudarna eller Gamla gudarna, inte helt låter som namn Kejsardömet Jorpagna själv ville användt under sin tid. Ett förslag är att skapa benämningen, möjligtvis en något ospecifiserad sådan; de joriska gudarna/det joriska panteonet som det namn jorerna själva använde, men vi skulle också kunna tolka denna brist på religiös strukturering som en beskrivning på faktiska förhållanden; jorernas officiella hållning var religiös frisyn kombinerad med Zenos ideal (kanske även andra filosofer). Kanske mandelmunkarna opererar med uttrycket "joriska panteonet" för att skapa ordning i katalogerna?

En annan fundering; förtar vi inte också lite av charmen med Trakoriens gudavärld om vi låter tempel och ziggurater tillägnade Enki och hans mest golwyndiska anhang hittas överallt i det Ereb jorernas imperium inbefattade? :?

Jorerna kan ha hittat Enkipräster i Mirelien när de erövrade området och denna gudoms kult kan således ha fått en stark ställning här; i Aidne var få av de golwyndiska gudarna kända under sitt rätta namn(!) men blandingen desto större mellan joriska påhitt och tolkningar, kombinerad med erdiska efterlåtenskaper och pentiska hjorthuvuden; i Tolan var många gudar kända under krunska namn och flera ovanligt otrevliga existenser av den Gamla sorten (Kashim? Maal?) fick här se sig utslängda av Unga uppkomlingar under sen Mörkertid. Ungefärliga mönster som Mikael kallar det?


Jag vill understryka att jag inte eftersträvar några revolutinerande förändringar i Altors gudavärld eller andra alvarliga omkonstruerande av metafysiken utan mest tänker högt! :)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Det jag tänkte var att benämningar som Golwyndiska gudarna, krunska gudarna eller Gamla gudarna, inte helt låter som namn Kejsardömet Jorpagna själv ville användt under sin tid.
Jag har alltid sett de golwyndiska gudarna, mer som ett arbetsnamn som vi använder för att lättare veta vilka gudar vi talar om. Detta är ju knappast det namn som används "ingame" för dessa gudar och vi kanske skulle försöka komma på något ingame namn på dem.

De guda familjer jag kommer på på rak arm är:

Aesir och Vaenir
De unga gudarna
De gamla gudarna
Parbagerna

Sen så finns ju även de Golwyndiska gudarna (men här har vi ju då inget namn på panteonen om det nu rör sig om en sådan) och de Feliciska gudarna som t.ex. Paraidon, Philas m.fl. (men för dessa finns ju inte heller något ingame samlingsnamn så vitt jag vet).
En annan fundering; förtar vi inte också lite av charmen med Trakoriens gudavärld om vi låter tempel och ziggurater tillägnade Enki och hans mest golwyndiska anhang hittas överallt i det Ereb jorernas imperium inbefattade?
Nu är det väl inte alla av trakoriens gudar som kan räknas till "de Golwyndiska gudarna" så alla behöver ju inte ha lämnat spår efter sig i hela det joriska riket. Sen så behöver ju inte dyrkan av de golwyndiska gudarna ha varit vanlig, som ju skrevs tidigare, i hela riket. På Tolan kanske dyrkan av de gamla gudarna i stort sett var dominerande, på Aidne hade de golwyndiska till viss del ersatts av nya gudar som man kommit i kontakt med, eller så tolkades de golwyndiska gudarna om allt eftersom. Det är väl inte helt otroligt att ju längre ut i periferin man kommer av imperiet ju mer plats finns det för lokala varianter även om då trakorierna av någon anledning tillbad de golwyndiska gudarna i dess ursprungliga form.
Iaf ser jag inget problem med detta då det snarare hjälper till i viss mån att knyta ihop mycket av lapptäcket.
Skriv svar