Sköldar

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Sköldar

Inlägg av Spelknepe »

Har som ni ser lagt upp alla sköldarna. Klicka på dem för att få en större version.
Har även gjort om Jorduashurs rundsköld, skapat en sköld till Ljusna samt Torshem.


BildBildBildBild
BildBildBildBild
BildBildBildBild
BildBildBildBild
BildBildBildBild
BildBild
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Rundskölden med ormen och yxan är ju rasande snygg!!
Den andra rundskölden är också bra, mera rundsköldar!

I övrigt vet jag inte riktigt vad jag skall säga om sköldarna... Jag har faktiskt aldrig gillat dem. Det är ju inte alls ditt fel, Spelis, för det är ju dom ursprungliga. Men de är så fruktansvärt matematiska och kvasi-feodal-enhetliga. Kanske kunde de räddas av lite mindre glansighet, mera åldredomlighet, lite mindre militanta rutor och indelningar. Som sagt, ormskölden är superb. Åtminstone borde alla sköldar inte ha samma form och stil, det ser vansinnigt ut, mera runda som sagt, kanske någon triangelfana eller vimpel i stället, lite runor och inskriptioner...

Äsch, fan, strunta i mig, jag är överkritisk. :oops:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

vije skrev:Rundskölden med ormen och yxan är ju rasande snygg!!
Den andra rundskölden är också bra, mera rundsköldar!
Mycket snyggt, och flera rundsköldar gärna!* Vill även berömma kentauren i Ljusna är riktig tjusig! :D
vije skrev:I övrigt vet jag inte riktigt vad jag skall säga om sköldarna... Jag har faktiskt aldrig gillat dem. Det är ju inte alls ditt fel, Spelis, för det är ju dom ursprungliga. Men de är så fruktansvärt matematiska och kvasi-feodal-enhetliga. Kanske kunde de räddas av lite mindre glansighet, mera åldredomlighet, lite mindre militanta rutor och indelningar. Som sagt, ormskölden är superb. Åtminstone borde alla sköldar inte ha samma form och stil, det ser vansinnigt ut, mera runda som sagt, kanske någon triangelfana eller vimpel i stället, lite runor och inskriptioner...
Istämmer med även denna punkt, och fast jag lärt mig leva med sköldarna, tycker jag vijes lösningar skulle göra det lättare! :)

Den mycket enhetliga formen skulle kunna förklaras med att förskrifterna till Kungliga Kardiska Heraldik och Kartografi ämbetet som skapat dem har mycket stränga föreskrifter? Rundsköldarna kunde, som jag propagerat för tidigare, gälla för de narguriska länderna, medans de trekantiga för övriga erebiska? Elipsformade för Soluna?

* Rundsköld över just Torshem... har vi inte kommit fram till att denna plats är en berendisk koloni, om än mycket självständig sådan? Den borde väl isåfall ha en trekantig (och rundskölden kanske flyttas till Kasenu?)?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

* Rundsköld över just Torshem... har vi inte kommit fram till att denna plats är en berendisk koloni, om än mycket självständig sådan? Den borde väl isåfall ha en trekantig (och rundskölden kanske flyttas till Kasenu?)?
*host* öh... jo men enligt fjärde griplagen under tredje konfluxen då... Caddo... :oops: ska ändra den till trekantig...
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

vije skrev:Rundskölden med ormen och yxan är ju rasande snygg!!
Den andra rundskölden är också bra, mera rundsköldar!

I övrigt vet jag inte riktigt vad jag skall säga om sköldarna... Jag har faktiskt aldrig gillat dem. Det är ju inte alls ditt fel, Spelis, för det är ju dom ursprungliga. Men de är så fruktansvärt matematiska och kvasi-feodal-enhetliga. Kanske kunde de räddas av lite mindre glansighet, mera åldredomlighet, lite mindre militanta rutor och indelningar. Som sagt, ormskölden är superb. Åtminstone borde alla sköldar inte ha samma form och stil, det ser vansinnigt ut, mera runda som sagt, kanske någon triangelfana eller vimpel i stället, lite runor och inskriptioner...

Äsch, fan, strunta i mig, jag är överkritisk. :oops:

Jag kan nog håll med om att sköldarna ser lite "moderna" o glansiga ut.
Ett alternativ är ju om någon av dom tecknare man sett här inne ritar sköldarna, då får dom ju lite mer stil coh görs dom en och en så blir dom ju inte exakt lika heller.
Möjligen kan ju någon ha den rommerska varianten av sköld också.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jorduashurs sköld, wow!
Torshems på trekantig toppen, men skulle inte Wegil kunna få med en symbol!?

Skall Ljusna alls ha en sköld så borde den vara rund tycker jag, men Ljusna är inte ett rike med vapensköld utan ett område med ett myller av folk trodde jag vi kom fram till. Jag har för övrigt aldrig sett Ljusna som annat än ett område! En sköld med liknande motiv kan dock passa för alverna i Landori eller Goiana kanske. Nä lämna Ljusna sköldfritt, även om den vart snygg!

Morëlvidyn och Efaro hade kanske en sköld en gång när de stod enade, kanske.

Melukha och Bactulge har säkert något man sätter på sina fanor, liksom det forna alvriket Sivoa. Sanritras flagg har jag en idé jag återkommer med. Niferland behöver också en snygg flagga.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Skall Ljusna alls ha en sköld så borde den vara rund tycker jag, men Ljusna är inte ett rike med vapensköld utan ett område med ett myller av folk trodde jag vi kom fram till. Jag har för övrigt aldrig sett Ljusna som annat än ett område! En sköld med liknande motiv kan dock passa för alverna i Landori eller Goiana kanske. Nä lämna Ljusna sköldfritt, även om den vart snygg!
Annars så låter vi den vara kvar som inspiration så länge, vi har ju inte bestämt så mycket rörande Ljusna än? Kanske kan en förklaring bli att någon obskyr liten statsbildning med tveksamt existensgrundlag har tagit sig denna vapensköld och tack vara bristande kunskaper hos heraldikerna har hamnat på kartan och med de "riktiga" länderna?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Skall Ljusna alls ha en sköld så borde den vara rund tycker jag, men Ljusna är inte ett rike med vapensköld utan ett område med ett myller av folk trodde jag vi kom fram till. Jag har för övrigt aldrig sett Ljusna som annat än ett område! En sköld med liknande motiv kan dock passa för alverna i Landori eller Goiana kanske. Nä lämna Ljusna sköldfritt, även om den vart snygg!
Annars så låter vi den vara kvar som inspiration så länge, vi har ju inte bestämt så mycket rörande Ljusna än? Kanske kan en förklaring bli att någon obskyr liten statsbildning med tveksamt existensgrundlag har tagit sig denna vapensköld och tack vara bristande kunskaper hos heraldikerna har hamnat på kartan och med de "riktiga" länderna?
Annars kan man ju tänka sig att hela idén med sköldarna är påhittad av den Zorakiske heraldikern Hindrek från Bredsjöö. Kanske är det bara de mer feodala "riddarländerna" som har faktiska heraldiska vapen, medan de andra länderna och områdena har andra typer av symboler som sedan Hindrek helt enkelt ritade in på samma typ av sköldar som han själv uppfattade som det naturliga underlaget för nationalsymboler. För vissa områden (t.ex. Ljusna) kunde Hindrek inte hitta någon symbol alls utan hittade då på sköldar för att fylla ut sitt många gånger kopierade verk "All verldens skiöldemerken och kiennetecken"...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Annars kan man ju tänka sig att hela idén med sköldarna är påhittad av den Zorakiske heraldikern Hindrek från Bredsjöö. Kanske är det bara de mer feodala "riddarländerna" som har faktiska heraldiska vapen, medan de andra länderna och områdena har andra typer av symboler som sedan Hindrek helt enkelt ritade in på samma typ av sköldar som han själv uppfattade som det naturliga underlaget för nationalsymboler. För vissa områden (t.ex. Ljusna) kunde Hindrek inte hitta någon symbol alls utan hittade då på sköldar för att fylla ut sitt många gånger kopierade verk "All verldens skiöldemerken och kiennetecken"...
Det skulle även kunna förklara andra underligheter...

Det Nidländska Vapnet tillexempel!!!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

...och om Torshem ska vara en berendisk koloni, kan inte en del av det berendiska vapnet få vara med på ett hörn :D ...

Och jag störs inte av perfektionismen i sköldarna. Det officiella vapnet är naturligtvis snyggt upptecknat av ovanstående Zorakier eller så, vad man ser på fanor och standar i "verkligheten" kanske...skiljer sig en smula från bokens vackra verklighet... :wink:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev:...och om Torshem ska vara en berendisk koloni, kan inte en del av det berendiska vapnet få vara med på ett hörn :D ...
Låter som en bra ide!
Fafnir skrev:... Det officiella vapnet är naturligtvis snyggt upptecknat av ovanstående Zorakier eller så, vad man ser på fanor och standar i "verkligheten" kanske...skiljer sig en smula från bokens vackra verklighet... :wink:
Det skulle vara trevligt att se hur ett av dessa sköldar ser ut efter att faktisk ha varit använd som sköld; svärdshugg, utstickande pilar, avskrapad färg, blod... Någon illustratör?? :D
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bild
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

:D :D :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

:D :D :D

Edit: Var tvungen att tillägga två smileys eftersom jag missade vijes svar och det liksom såg så fel ut med min ena när han hade tre... :roll:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:lol:
Skriv svar