Wiki - Senaste nytt

www.erebaltor.se/wiki
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag har laddat upp de befintliga vapensköldarna till varje land.
Varje vapensköld har prefix: "S_ " följt av landets namn med små bokstäver. T.ex: S_kardien och med .gif som filtyp

I wikin lägger du in bilden i sin fulla storlek med [[image:S_kardien.gif]]
GIF och PNG strulade ordentligt. Det blev konstiga färger ifall man ville förminska dem, och jag lyckades inte lösa det.

Har laddat upp alla vapenskölder som JPG istället.

[[image:S_kardien.jpg]] - Full storlek
[[image:S_kardien.jpg|150px|]] - Reducerad storlek
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har så sakteligen börjat strukturera de narguriska språken. Ni får gärna tycka till!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Klica in er på Barbier via Narguriska folk och tyck till om hur jag organiserat det hela. Hur skal vi tillexempel göra med kursiverigar i wikitext?

Innehåll kan ni kommentera i Barbia-tråden.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

birkebeineren skrev:Klica in er på Barbier via Narguriska folk och tyck till om hur jag organiserat det hela. Hur skal vi tillexempel göra med kursiverigar i wikitext?
När anser du att kursivering bör användas? Annars tycker jag att stilen bör följa den i landsartiklarna där rubrikerna markeras med ==, === och ==== beroende på vilken rubrikshöjd man använder. Jag gjorde om Nargurer mest som ett exempel.

Just nu börjar barbierartikeln med två stycken rubriker "Barbier" efter varandra, vilket kanske inte är så snyggt.

Sedan borde den här rubriksblurben (i Nargurer) ha float:right, så att den ligger till höger. Nu så tar den upp rätt mycket plats.

Just vilka rubriker som borde finnas i Barbier orkar jag inte analysera närmare - just nu så såg det vettigt ut.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Rickard skrev:När anser du att kursivering bör användas?
Jag funderade på om kursivering är ett bra sätt att förtydliga att ett ord eller en betecknelse egentligen kräver vidare information för att sammanhangen skal förstås, exempelvis mina Träd och Tjärn, men jag antar att bästa lösningen är att länka till en artikel som beskriver dessa?
Rickard skrev:Annars tycker jag att stilen bör följa den i landsartiklarna där rubrikerna markeras med ==, === och ==== beroende på vilken rubrikshöjd man använder.


Stilen får gärna följa den i landsartiklarna (skal försöka lära mig detta), jag har användt den mall som Spelknepe använde här på forumet bara för att här hålla en enhetlig stil. En för wikin och en för forumet kanske, så länge texten och innehållet är den samma?
Rickard skrev:Jag gjorde om Nargurer mest som ett exempel.
Det illustrerar hur du menar och som jag skriver så tycker jag det är helt fint, men nargurer var ett olyckligt val eftersom just denna beteckning är lite förvirrande. Det finns de ursprungliga nargurerna som alla de narguriska folken härstammar från och sen finns det nargurerna som nu bebor Nargurs skogar. Dagens nargurer är mycket lika de ursprungliga nargurerna men en särskiljning är ändå nödvändig. Centralnargurer är inte synonymt med nargurerna, vare sig de historiska eller de nutida, de är en gruppering av nargurer på samma sätt som östnargurer och västnargurer osv. Jag funderar på att särskilja nargurer och nargurer genom att änvända skillnaden i språken som jag redan gjort; de historiska nargurerna som talade urspråket narguri kallas nargurier, medans dagens nargurer som talar narguriska kallas nargurer. Var det klart? :?
Rickard skrev:Just nu börjar barbierartikeln med två stycken rubriker "Barbier" efter varandra, vilket kanske inte är så snyggt..
Det var den kanske inte, men den kom som en följd av mitt förslag på en uppställning av ett lands folk och dets kulturer, under två rubriker. I det har fallet, och även andra borde det gå bra att ta bort den ena rubriken med folkets namn.
Rickard skrev:Sedan borde den här rubriks blurben (i Nargurer) ha float:right, så att den ligger till höger. Nu så tar den upp rätt mycket plats.
?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har nu försökt särskilja på nargurer och nargurier i wikin. Informasion om det historiska folket nargurier finns under artikeln Narguriska folk och dagens nargurer finns under artikeln Nargurer.

Har även försökt länka alla potensiella ord i artikeln om Ovater. Frågan är hur det blev, för många eller för få, och även om detta är något vi skal vänta lite med tills artiklarna fins? Vad tycks?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Skall ta och gå igenom Historien + Kronologin och ersätta nargurer med nargurier där det behövs.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Har nu försökt särskilja på nargurer och nargurier i wikin. Informasion om det historiska folket nargurier finns under artikeln Narguriska folk och dagens nargurer finns under artikeln Nargurer.

Har även försökt länka alla potensiella ord i artikeln om Ovater. Frågan är hur det blev, för många eller för få, och även om detta är något vi skal vänta lite med tills artiklarna fins? Vad tycks?
Jag tycker att det är bra. Länkar borde läggas till i alla artiklar på samma sätt...
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Har infört (på någons begäran...(?)) en text om svartfolk under rubriken "Möten med svartfolk"

Stoppade också in min minotaur-text (och skapade rubrikern "Minotaurer")

Hoppas detta är ok. Eventuella ämnesansvariga och övriga hugade kan ju redigera och ta bort efter tycke.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mycket nytt har kommit upp på Wikin från mig de senaste dagarna. Inte bara Caddo har hittat dit, utan även flera småartiklar med anknytning till den Lysande Vägen...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

anders skrev:Mycket nytt har kommit upp på Wikin från mig de senaste dagarna. Inte bara Caddo har hittat dit, utan även flera småartiklar med anknytning till den Lysande Vägen...
Jepp, ser det :)
Det vore bra om du kan lägga dom i en kategori, antagligen [[kategori:Lysande Vägen]] (som man sedan lägger i [[kategori:Religion]])
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

ilmarinen skrev:
anders skrev:Mycket nytt har kommit upp på Wikin från mig de senaste dagarna. Inte bara Caddo har hittat dit, utan även flera småartiklar med anknytning till den Lysande Vägen...
Jepp, ser det :)
Det vore bra om du kan lägga dom i en kategori, antagligen [[kategori:Lysande Vägen]] (som man sedan lägger i [[kategori:Religion]])
Hur då? Skriver man bara "[[kategori:Lysande Vägen]]" i början på artikeln? :?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

anders skrev:
ilmarinen skrev:
anders skrev:Mycket nytt har kommit upp på Wikin från mig de senaste dagarna. Inte bara Caddo har hittat dit, utan även flera småartiklar med anknytning till den Lysande Vägen...
Jepp, ser det :)
Det vore bra om du kan lägga dom i en kategori, antagligen [[kategori:Lysande Vägen]] (som man sedan lägger i [[kategori:Religion]])
Hur då? Skriver man bara "[[kategori:Lysande Vägen]]" i början på artikeln? :?
I början eller slutet (för att man ska hitta igen den).
Om man vill länka till en kategori skriver man [[:kategori:Lysande Vägen]] (ett extra semikolon före kategori).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Några lärda herrar finns numera i wikin, hittas via Tideräkning.

Fyll gärna i med detaljer! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Dvärgisk Tideräkning finns nu i wikin, dock kanske inte helt klar och heller inte färdiglänkad.
Skriv svar