Wiki - Organisation

www.erebaltor.se/wiki
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:
Mikael skrev: Regil, din åsikt om Nordmarkarna var det.
Ok. Jag skall vara tyst. :D :wink:
:lol:
Det var ett förtydligande inte ett höjt finger!
Tvärtom, igen: "Sedan tycker jag fortfarande det ser risigt ut om Kardiens folkslag finns under både kategori Kardien och Människor på Huvudsidan. Huvudsidan bör hållas slimmad, medan wikin och artiklarna kan krylla av länkar."
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:
Regil skrev:
Mikael skrev: Regil, din åsikt om Nordmarkarna var det.
Ok. Jag skall vara tyst. :D :wink:
:lol:
Det var ett förtydligande inte ett höjt finger!
Tvärtom, igen: "Sedan tycker jag fortfarande det ser risigt ut om Kardiens folkslag finns under både kategori Kardien och Människor på Huvudsidan. Huvudsidan bör hållas slimmad, medan wikin och artiklarna kan krylla av länkar."
ja, ja, ja. men jag strök det sen. gör som ni vill. bara det finns kardier och de är olika folkslag som inte är kardier så är jag nöjd :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev: bara det finns kardier och de är olika folkslag som inte är kardier så är jag nöjd :D
:lol: Förstår precis! :?

Mitt förslag med att stryka innebär förresten inte att ditt arbete var förgäves, bara att det inte ligger en länk på Huvudsidan.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Börjar i fel ände Mikael och komenterar Kardierna på wikin först.

Dessa finns nu inte på huvudsidan överhuvudtaget utan endast som en länk under Joriska folk. Där klickar du på Kardier och får upp Echter, Faltrakier osv. Eller misuppfattar jag vad du menar? Det känns inte som om det går att få kardierna längre bort från huvudsidan än så? :?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Hmmm.. (funderar)

Tycker att termer som Kardier, Zorakier etc är missvisande. Folk i Kardien eller Zorakiska folkslag känns bättre. Men nu kanske jag bara ställer till mer problem...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Nej det här tycker jag nu börjar anta helt orimliga proportioner. Kommer se hopplöst ut och vara svårt att förstå logiken av om man inte redan är insatt. Visserligen gillar jag att kategorisera världen men...
Det verkar som om du misuppfattar mig och avfärdar mitt förslag på fel premisser. Jag menade på inga vis att hela denna uppradning skulle ligga på huvudsidan, inte heller på någon annan samlad sida. Huvudsyftet med mitt förslag var att hitta en kategorisering som skulle fungera för alla männskliga folk och kulturer och jag listade upp exempel för att illustrera detta. Sen hade jag tänkt att detta system skulle länkas under varandra i wikin, där det lämpar sig, och på ett sätt som gör det enkelt och översiktligt.
Mikael skrev:För min del kan vi stryka Människor från Folkslagskategorin helt och hållet. Låt varje människofolk istället bli en egen artikel som inte syns på huvudsidan, men som det finns länk till i varje landartikel där de bor. De speciella kulturerna som inte är kopplat till folk (som bönder och fiskare) behöver inte beskrivas och radas upp annat än möjligen i landsartikeln. Då behöver vi inte definiera vilken "nivå" eller kategori som folket tillhör (nationalitet/etnicitet/kultur) utan beskriver dem bara. Detta fungerar både för barbias stadsbefolkning, penterna och folk som har skiftande kultur.
Att stryka människor från Folkslag vore kanske att undvika problemet på fel sätt och särskilja människor från andra raser onödigt mycket. Varje människofolk som en egen artikel är ju precis det jag menar också, men lite av tanken med att ta upp detta ämne är väl aven att få ett slags system och inte bara att det skal se snyggt ut på wikin?
Mikael skrev:Alternativt om man nu vill ha kvar Människorna så tror jag ändå att de tre kategorierna räcker: Jorer, Nargurier?, Övriga. Under dessa kan man då beskriva begreppen och kanske ge något exempel, men fortfarande inte rada upp varenda folk/kultur. Det gör man fortfarande i Landsartikeln (som i Aidnemodulen). Definitionen av Jorer och Narguir blir minst lika svår den.
De tre kategorierna tycker jag också att räcker och det är så det ser ut på wikin nu om vi lägger till Övriga folk. Det har även diskuterats om vi inte skulle samla gemnsamma nämnare för de joriska folken och de narguriska folken, och dessa skulle vi kunna samla i egna artiklar och länka hit.

Ett liknande sätt skulle vi kunna göra för ett lands befolkning, vad är gemensamt för alla barbier och alla kardier oavsett om de är habuloner eller nordmarkare. Det är detta jag gjort med Barbierna så kolla dessa för att se hur jag tänker.

Var jag tydligare nu? :D
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag och Mikael har diskuterat och jag har i andra hand diskuterat med Ilmarinen (han som har skapat vår wiki), och vi har kommit överens om att strukturera om wikin.

Första sidan ska enkelt bestå av minimalt med kategorier liknande de som finns på forumet.

Som exempel skulle det kunna se ut såhär...
  • Geografi
    [Här finns en övergripande presentation om Altors geografi]

    Ereb
    Akrogal
    Soluna
    Samkarna
Klickar du på "Ereb" så kommer du till följande sida...
  • Ereb
    [Här finns övergripande information om Ereb. Här finns en karta över Ereb. Här finns andra länkar och information som rör Ereb]

    Erebs länder
    Jorduashur
    Kardien
    Zorakin
    Caddo
    Berendien
Klickar du på "Caddo" så kommer du till följande sida...
  • Caddo

    Invånarantal:
    Befolkning:
    Huvudstad:
    Stadsöverhuvud:
    Styrelseform:
    Exportvaror:
    Importvaror:
    Välstånd:
    Armé:
    Religion: Lysande vägen
    Övrigt:


    [Presentation av Landet]

    Historia
    Historia för landet med dess viktiga årtal. Kan vara hur utförligt som helst. Dock borde en kronologisk tidslinje vara mest passande.

    Geografi
    Landets geografi anges i stora drag. Berg, floder, skogar. Hur bördigt är landet? Tillgångar och resurser? Hur är städerna och byarna placerade. Finns det områden som är mindra bra? Hur ser kusterna ut? Hur gränsar landet till grannen? Vilka grannar har landet?

    Klimat
    Hur ser klimatet ut? Arktiskt, Subarktiskt, Tempererat kustklimat, Tempererat inlandsklimat, Kopparhavsklimat, Subtropiskt, Tropiskt? Vindförhållande, nederbörd?

    Platser
    Intressanta platser i landet som bör nämnas. Detta kan vara geografiska platser som behöver beskrivningar, eller platser som tempel, gravplatser, vägvärdshus, grottor, borgar/torn, heliga platser, viktig plats som fältslag, etc.

    Flora & fauna
    Hur ser djurlivet ut i landet? Finns där några speciella arter som härstammar eller är unika i landet. Är det ett rikt eller fattigt djurliv?
    Hur ser växtlivet ut i landet? Växer ett speciellt trädslag bara här. Finns här mycket av en viss ört. Landet har kanske en brist på växtliv och består huvudsakligen av öken? Breder stora täta Bauerskogar ut sig, eller ser alla skogar ut som små gläntor?


    Städer
    [Övergripande presentation av städer]

    Arno
    [Beskrivning]
    Kan beskrivas egentligen hur utförligt som möjligt med kartor och illustrationer. Hur är staden uppbyggt. Vad livnär sig staden på. Kända personer i staden? Hur ser husen ut? Vad finns där för kvarter? Är staden känd för något?

    Stad2
    [Beskrivning]

    By1
    [Beskrivning]

    Samhälle
    [Övergripande presentation om landets politik och politiska system, styrelseskick o.dyl]

    Klasser
    Är det ett klassamhälle? Hur ser klasserna ut? Hur ser förhållandet mellan klasserna ut? Adel, präster, magiker, borgare, bönder. Hövding, överman, schaman. Finns det livegna, slavar, trälar?
    Styrelse
    Styrelseskicket och ledande personer. Teokrati, monarki, plutokrati, anarki, tribalsm, magikrati, etc.
    Utrikespolitik
    Hur fungerar utrikespolitiken. Hur ser den ut?
    Militärmakt
    Landets militärmakt inkluderat flotta. Är landet känt för några speciella enheter (Riddare, bågskyttar, katafrakter, långskepp, kamelryttare, gripryttare, drakryttare). Hur stor är armén och flottan. Hur är armén uppdelad? Vem styr över armén? Finns där någon milis?
    O.s.v


    Lag & rätt

    Folkslag
    I caddo bor där ett folkslag som kallas för Dalker.

    Handel & ekonomi
    valuta
    Landets valuta. Hur är den i förhållande till standardvalutan (Guld, silver, koppar). Hur ser den ut? Använder de valuta eller kanske byteshandel?

    Handel
    Vad importeras och exporteras? Är landet känt för någon speciell vara? Bedrivs slavhandel? Bedrivs byteshandel?

    Religion
    Lysande vägen är helt dominerande i Caddo. Under flera år så bla, bla bla

    Kultur
    Seder och bruk
    Helgdagar och speciella seder för landet. Firar de någon speciell dag? Ser tideräkningen annorlunda ut? Begraver de sina döda? Är de vidskepliga? Är magi förbjudet?

    Arkitektur
    Byggnadsstil med material. Använder de mycket trähus, mycket stenhus. Statyer, skulpturer. Använder de något speciellt material? Har de höga hus, låga hus. Lerhus, vita kalkstenshus?

    Mat & dryck
    Vad serveras. Har landet någon nationalrätt? Om du beställer "dagens lunch", vad får du på tallriken? Mycket fiskrätter eller mycket vilt? Vad får du att dricka? Är landet känt för någon speciell dryck eller vin? Är landet känt för att exportera mycket vin eller mjöd?

    Mode

    Estetisk kultur
    Hur ser den estetiska kulturen ut? Teater? Finns där konstnärer? Skulptörer? Några verk som landet är känt för?

    Typiskt värdshus
    Beskriv vad en främling upplever när han stiger in i ett värdshus specifikt för detta land. Vad ser han, vad luktar han, vad känner han, vad hör han?[/quote]

    Utrustning
    Har landet någon speciell utrustning? Använder de speciella vapen som är unika för landet? Vad kan man hitta i en handelsbod som är ovanliga på andra platser?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det låter som en bra plan!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Birke: många goda tankar, låt mig sova på saken.

Spelknepe: Snacka om att ta tag i tyglarna. Skall bli spännande att se resultatet!
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Sådär... nu har jag rensat lite. Har dock inte gett mig på språk och det som är under än. Det ser kanske lite tomt ut, men min förhoppning är att vi ska fylla på med text inne i länkarna.

Jag har inte plockat bort något. Däremot har jag kopierat och klistrat runt lite. Den gamla sidan är gömd med <!--- --->.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nu blir Spelknepe och Ilmarien ledsna, men kanske blev Huvudsidan väl spartansk. :oops:
Den blev i vilket fall bättre! Under Historia vill jag dock ha bort alla övriga kontinenter än Ereb (detta ErebAltor.se). De kan ersättas med en rubrik "Övriga Erebs Historia" som leder till kontinenternas länkar. Skulle också gärna se en direktlänk till Imperiets artikel.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael: Jag tror nog det är bättre att fylla ut huvudsidan med lite övergripande information, än med fler länkar och trädstrukturer. Ha tålamod och försök se lite hur det "skulle" kunna bli! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Birke: Har sovit på saken och tycker att din uppställning är för komplicerad och har för många indelningar.

Jag tycker fortfarande två räcker:
1) Nationalitet/Folk. Vad oinsatta personer från områden eller riken utanför det område eller rike som bebos av de här aktuella folkgruppen kallar samma folkgrupp.
2) Etnicitet/ Kultur. Vad insatta personer kallar folk från samma område, en eller flera beteckningar, samt vad folket kallar sig själva. (Dvs inte beteckningar givna för att förnedra eller förringa "grannarna".)

1) Blir troligtvis en enstaka beteckning som kommer följa området eller rikets namn, tex "kardier". (Kardier finns ju inte utan består av flera 2)

2) Mer lokala eller för den delen vitt spridda grupper av folk som känner gemenskap och därför kallar sig något visst, vilket en insatt känner till (eller åtminstone känner till omskrivning/översättningen av). Här kommer desto fler rubriker att dyka upp.

Var 1 och 2 skall hamna under för rubrik är en smaksak. Antingen låter man det hamna under Land/Rike/Område, dvs under det rike eller område som beskrivs i artikeln, eller så läggs de in under Människofolk. För att göra sökandet lättare tror jag fortfarande att en geografisk rubrik bättre leder den som söker på wikin vidare. I pdf formatet räcker det med en mer okomplicerad indelning under endast en rubrik, tex Folkslag - vilket förutom människofolk som losdriver och echter, också inkluderar älvfolk, ankor osv.

(Beteckningarna som Birke och jag valt att använda i vår diskussion är inte synonyma och saknar syfte utanför att dela upp Erebs fantasifolk, ifall någon trodde annat. :roll: )
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:Mikael: Jag tror nog det är bättre att fylla ut huvudsidan med lite övergripande information, än med fler länkar och trädstrukturer. Ha tålamod och försök se lite hur det "skulle" kunna bli! :)
Fast avs just "mitt" ämne Historia vill jag altså begränsa ytterligare. Detta för att jag vill framhäva Ereb i centrum.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Wow mosaik! Häftigt! Förslag: flytta upp Etins bön i höjd med mosaiken.
Tack för historien!
Mycket snyggt!

Även Geografin borde markera att fokus är på Ereb!

Tog mig friheten att redigera!
Skriv svar