Monturerna

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:För min del ser jag gärna att människornas namn har en italo-vridning av dalkiskan. En lokal dialektal vridning pga av sin plats i västerhavet och den tid som passerat.

Avs dvärgarnas namn får de anpassas så de passar med Kard-dvärgarna om det nu är därifrån de kommer...(eller då Drylo eller Aidne).
Jag har inte heller ngt problem med att dalker i pandarealia eller på monturerna har italienska namn, om det nu inte vore för att det inte passar ihop alls med de andra dalkiska namnen. Dalker har f.ö. italienska namn även i Krilloan.
Problemet är i första hand att latin används för att representera kejserlig jori. Om kejserlig jori är pseudo-latin och dalkiska är pseudo-italienska försvinner effekten av att dalkiska låter som rena rotvälskan för alla andra folk. (Italienskklingande namn låter snarast familjära för alla som pratar jori, som ju kommer av ett språk som låter latinsk-klingande.)
Dessutom är de rena dalkiska namn vi har fullständigt olika italienska...
Den enda tänkbara lösningen som jag kan se är att det har uppstått ett joriskt namnskick hos dalkerna av ngn anledning. Många dalker heter därför ngt latinoinspirerat. Anledningen till att deras efternamn ofta också låter så är att familjenamn traditionellt inte har varit särskilt vanligt.
Å andra sidan representeras ju jori ofta av svenska (i 50% av fallen eller så), vilket gör namnförvirringen total...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Även om jag inte tycker S:t Bintor idén är dålig och verkar genomtänkt kan jag inte låta bli att konstatera att ytterligare en av Erebs unika religioner förvandlas till en av LV:s fingrar. :cry:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Även om jag inte tycker S:t Bintor idén är dålig och verkar genomtänkt kan jag inte låta bli att konstatera att ytterligare en av Erebs unika religioner förvandlas till en av LV:s fingrar. :cry:
Kanske är det så att Bintor Hadõ inte var dalk utan egentligen en halvgud (det skulle förklara stavningsfelen :roll: ) som Etin själv lyckades dupera och genom denna lyckades sprida sitt... välsignande ljus till ännu flera... goda trogna?

Eller var det kanske magikern Aftonsky och hans älskarinna Abina som gjorde honnom till en profet för den Lysande Vägen då det skulle vara mycket svårare att omvända folket till en okänd solguddom än till en mycket känd och även redan av många tillbedd sådan; Etin själv?

Kanske finns det någon obskyr liten sekt som tillber den riktiga Bintor?
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av Delanoir »

Vad gäller Sbintor-dyrkandet har jag funderat en del. Visst bör man vara försiktig med utbredandet av Lysande Vägens inflytande över världen, så att man inte hamnar i en position där Ereb Altor förvandlas till ett svagt maskerat kristet medeltids-Europa. Samtidigt tycker jag att om man skärskådar det officiella materialet vad gäller religionsutövande på Monturerna känns det inte 100% hållbart. Befolkningen är trots allt av kardiskt ursprung, och att en härskare helt sonika hittar på en ny gud som befolkningen börjar dyrka, synbarligen utan några som helst förbehåll känns (åtminstone för mig) inte helt realistiskt. Den spelmässiga tillämpningen av religionen i det officiella materialet (duperandet av befolkningen etc) tycker jag däremot fungerar utmärkt, och det jag främst eftersökte var en mer logisk, stabil grund för att förklara framväxten och förekomsten av Sbintor-dyrkandet.

Låt säga att de urpsrungliga kardiska kolonisatörerna faktiskt tillhörde Lysande Vägen, men ingick i en gren där helgondyrkan hade en mycket framskjuten position. Genom åren som gått då den monturiska befolkningen vidareutvecklat sin kultur på ögruppen har Etin förlorat sin ställning, medan olika helgon stärkt sina positioner till den grad att det mest populära och dyrkade helgonet (S:t Bintor) i princip upphöjts till gudomlig status och ersatt Etin. Tidens gång har även medfört att namnbruket förvanskats från det ursprungliga S:t Bintor till det nutida Sbintor. Med en sådan förklaringsmodell känns införandet av Sbintor-dyrkan som officiell statsreligion mer logisk, utan att de praktiska följderna av religionen i det officiella materialet behöver förändras. Benoval och Abina utnyttjade helt enkelt det redan utspridda dyrkandet av S:t Bintor och gjorde det till statsreligion (vilket kunde accepteras av invånarna) men reglerade teologin och uttövandet så att det skulle passa deras egna syften (dvs. att suga ut och kontrollera befolkningen). Dagens Sbintor-kyrka har sålunda föga gemensamt med Lysande Vägen, även om ursprunget kommer därifrån.

Hur låter det, tycker ni...?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Utmärkt lösning tycker jag. :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Delanoir skrev:Vad gäller Sbintor-dyrkandet har jag funderat en del. Visst bör man vara försiktig med utbredandet av Lysande Vägens inflytande över världen, så att man inte hamnar i en position där Ereb Altor förvandlas till ett svagt maskerat kristet medeltids-Europa. Samtidigt tycker jag att om man skärskådar det officiella materialet vad gäller religionsutövande på Monturerna känns det inte 100% hållbart. Befolkningen är trots allt av kardiskt ursprung, och att en härskare helt sonika hittar på en ny gud som befolkningen börjar dyrka, synbarligen utan några som helst förbehåll känns (åtminstone för mig) inte helt realistiskt. Den spelmässiga tillämpningen av religionen i det officiella materialet (duperandet av befolkningen etc) tycker jag däremot fungerar utmärkt, och det jag främst eftersökte var en mer logisk, stabil grund för att förklara framväxten och förekomsten av Sbintor-dyrkandet.

Låt säga att de urpsrungliga kolonisatörerna faktiskt tillhörde Lysande Vägen, men ingick i en gren där helgondyrkan hade en mycket framskjuten position. Genom åren som gått då den monturiska befolkningen vidareutvecklat sin kultur på ögruppen har Etin förlorat sin ställning, medan olika helgon stärkt sina positioner till den grad att det mest populära och dyrkade helgonet (S:t Bintor) i princip upphöjts till gudomlig status och ersatt Etin. Tidens gång har även medfört att namnbruket förvanskats från det ursprungliga S:t Bintor till det nutida Sbintor. Med en sådan förklaringsmodell känns införandet av Sbintor-dyrkan som officiell statsreligion mer logisk, utan att de praktiska följderna av religionen i det officiella materialet behöver förändras. Benoval och Abina utnyttjade helt enkelt det redan utspridda dyrkandet av S:t Bintor och gjorde det till statsreligion (vilket kunde accepteras av invånarna) men reglerade teologin och uttövandet så att det skulle passa deras egna syften (dvs. att suga ut och kontrollera befolkningen). Dagens Sbintor-kyrka har sålunda föga gemensamt med Lysande Vägen, även om ursprunget kommer därifrån.

Hur låter det, tycker ni...?
Det låter inte så dumt! :)

Var liknande tankar jag gick utifrån när jag kom upp med S:t Bintor. De som följde med hertig (tidligare hertog?) Bergenswäärd sägs ha vartit religiöst oliktankande och jag tänkte mig dalken Bintor Hadõ som en av dessa. Han kan ha haft tankar som var influerade av dalkernas och då deras syn på de små i samhället kan sägas vara mer tilltalande har kanske många av folket lyssnat. Sbintordyrkans avstånd mot magi är också gemensam med Lysande Vägens dalkiska-gren.

Kanske finns det dalkiska misjonärer på Monturerna som försöker leda de vilsegångna tillbaka till den rätta tron och Bintorprästerna utnyttjar detta för att skaffa sig en mäktig politisk allierad i Caddo?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdaterad och ny karta över Monturerna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan vi få en skala också?

Sen börjar jag undra om Äventyrspel hade en medveten policy om att låta alla Altors floder förgrena sig UPPströms, eller har detta med de annorlunda geomagiska förhållanderna på Altor att göra?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gjorde du den kartan bara för mig? Det hade räkt med en över bara Monturerna! :wink:
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av Delanoir »

Mycket tjusig karta, Spelknepe! Jag bockar och bugar!

Jag har varit extremt upptagen sista tiden så jag har tyvärr inte hunnit med att jobba vidare med Monturerna, men man får väl hoppas på lite mer fritid framöver...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mycket tjusig karta, Spelknepe! Jag bockar och bugar!
Är inte jättenöjd med den själv. Funderar på att förstora upp den lite i bättre kvalité.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Enligt boken "Monturerna" så ligger Monturerna 80 mil nordväst om Melukhas norra udde. En rak linje 80 mil nordväst placerar monturerna ruskigt nära bactulge... kan det vara på detta viset?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:Enligt boken "Monturerna" så ligger Monturerna 80 mil nordväst om Melukhas norra udde. En rak linje 80 mil nordväst placerar monturerna ruskigt nära bactulge... kan det vara på detta viset?
Din beräkning stämmer bra, men eftersom Bactulge räknas till Melukha så skall man 80 mil ytterligare från Bactulge och då hamnar man rätt. :wink:
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bild
Bild

Ok, nu kollar vi på båda dessa kartor. Först och främst...

1 = Pandarealia
2 = ?
3 = ?
4 = Bactulge?

Enligt kartan borde då "2" vara Monturerna som inte alls ligger 80 mil nordväst om Bactulge. Och nummer "3" har ju inte alls den formen...

Kan du reda ut detta Mikael?
Skriv svar