Historien i wikin

Ereb Altors övergripande historia

Skall Kejsartiden i Erebs Historia i wikin komprimeras ytterligare eller är den bra som den är?

Omröstningen slutade 2007-06-01 09:24

Den är acceptabel.
6
55%
Förkorta!
5
45%
 
Antal röster: 11

Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Historien i wikin

Inlägg av Mikael »

Jag har bröjat sammanfatt Erebs Historia i wikin.
När jag samanfattade Kejsartiden började jag fundera på hur lång den skall vara. Så jag ställer frågan till Er: Skall jag korta ner Histroien ytterligare?
Att den behöver kontinuerlig ansiktslyftning, och kanske nya viktiga händelser dyker upp är en senare fråga.
Lazarous
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-02 15:08

Inlägg av Lazarous »

Vad sägs om en förkortad version i en huvudartikel som refererar till en egen artikel med längre utläggning?
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Är inte tanken den att den här artikeln skall referera till kronologin (som förblir en mastodontartikel med all detaljinfo om historien) för de som vill förkovra sig mera?

Med tanke på det så tycker jag att hela historien kunde komprimeras. Det kunde vara en ganska kort grej där de stora skeendena presenteras.
Rubrikerna med lands- och ortnamn tycker jag kunde strykas helt. En grov indelning i tidsåldrar är allt som behövs.

Annars ser det toppen ut!

PS. Borde det inte heta Stenarnas ålder eller Stenens ålder istället för Stenars ålder?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

OK, jag lutade själv åt det hållet när jag höll på och komprimerade det hela. Man skall få ett hum om vad som skett innan år 610, men vill man veta när, var eller hur får man i huvudsak söka i Kronologin.

Tack för de svaren. Skall ta och komprimera och istället göra hänvisning till Kronologin.

Jo logiskt så borde det vara Stenens ålder likväl som bronsets ålder.
Men jag tycker Stenars ålder låter snyggare och sten finns ju i så många användbara typer, medans metallerna får anses som en, så...Stenars ålder får det förbli.
Senast redigerad av Mikael den 2007-05-22 07:45, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

En stoor Historie lunta(/dokument/artikkel), en med allt inkluderad, samt en kort och lättöverskådlig som kompliment.
Hinner tyvär inte vara inne på wikin så ofta som dig :wink: så jag är inte helt uppdaterad alltid.

Stenars Ålder fungerar for mig, kanske aven Stenar och Träds Ålder? :roll:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Sammanfattning av Erebs digra nedtecknade histroia finns nu klar. Jag kan inte utan att gråta skära mer i den. Den är i alla fall avsevärt kortare än Kronologin.
Vissa skönhetsfläckar i språket kommer kontinuerligt att ses till.
Senast redigerad av Mikael den 2007-05-31 10:27, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mycket bra mäster Mikael! :)

Uppsummerande, ganska kortfattad och därmed lättöversiktlig, samt med bra indelningar av tidsperioder och regioner.

Eventuella felaktigheter man kan tycka finns :wink: kan skyldas mandelmunkarnas rädsla för Ljusa Handen.

Gillar att Mandelorden framhävs som den kanske viktigaste kunnskapsbäraren och tolkaren i Ereb!
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Toppen ett häst jobb är avklarat
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Beröm!

Inlägg av Rickard »

Jag måste bara säga att jag är imponerad av ditt arbete av historian på wikin. Ett föredöme för alla! :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tackar och bugar.
Skriv svar