Kejsardömet Jorpagna

Ereb Altors övergripande historia
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:Provinser (område under Imperiet): Drylo, Mirel, Aidne, Jorpur, Tolan, Hynsolge, Lasutyp,(alt Cerlonia för de två föregående) Krun, Efaro, "Erebos"(tror öarna hade annat namn förr?)

Tycker Adragoors lösning på Cerlonia => Cereval var bra.

Senaste inläggen (om Zenobia) mycket bra förslag.
Min idé var att det är de mindre enheterna som är provinserna och de större diokeser... Redan under republikens dagar hade Rom ett 20-tal provinser. Vissa av dessa var stora landområden som gav guvernörerna lite väl stor makt. Därav att man under principatet delade de stora provinserna för att förhindra att kejsarens makt undergrävdes eller hotades.
En av anledningarna till att Härförarnas krig bröt ut var kanske att provinserna var för stora...


Förslag på Efaro:
Ursprungligen var Efaro en provins under Belisarion. Efter hans tid kom dock området att bli en diokes innehållande följande provinser:
-Dermania
-Efaro Tigranica
-Efaro Proconsularis - Kärnlandet i den ursprungliga provinsen, kom senare direkt under kejsarens kontroll.
-Efaro Saranica - Denna provins delades sedermera upp i Sarania Maritima och Sarania Interior
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Drylos indelning ser bra ut, likaså Efaros.

Rorande namnet "Cerlonia" så har jag redan anknutit det till den storre narguriska historien, "Den Andra Vandringen", fast har inte hunnit putsa klart den for forumet an... :oops: Om vi anvander Krunia Magna, Krunia Proxima (senare enbart Hynsolgia) och Lasutyp som provinsnamn kan jag forsoka få med Adragoors historia bakom Cirvellas namn i nargurologien. Låter det bra?

Systemet med Diokeser låter iofs bra, men då skulle de antingen ersatta eller sammanfalla med de "Prefekturer" som provinserna av militara skal ar grupperade i (har nu letat upp II-artikeln), om de då inte skiljs av i tid av Zenobias reform?

Precis innan Tredje Konfluxen nådde Imperiet aven de trakoriska oarna och upprattade... Provincia Lasemosia (Laabna och Lasemosia Marelde)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Drylos indelning ser bra ut, likaså Efaros.

Rorande namnet "Cerlonia" så har jag redan anknutit det till den storre narguriska historien, "Den Andra Vandringen", fast har inte hunnit putsa klart den for forumet an... :oops: Om vi anvander Krunia Magna, Krunia Proxima (senare enbart Hynsolgia) och Lasutyp som provinsnamn kan jag forsoka få med Adragoors historia bakom Cirvellas namn i nargurologien. Låter det bra?

Systemet med Diokeser låter iofs bra, men då skulle de antingen ersatta eller sammanfalla med de "Prefekturer" som provinserna av militara skal ar grupperade i (har nu letat upp II-artikeln), om de då inte skiljs av i tid av Zenobias reform?

Precis innan Tredje Konfluxen nådde Imperiet aven de trakoriska oarna och upprattade... Provincia Lasemosia (Laabna och Lasemosia Marelde)
Jag föreslår att prefekterna är de militära befälhavarna medan vicarierna är de civila. Vicariernas främsta uppgift blir att se till att provinsguvernörerna sköter skatteindrivningen snyggt...
Sen sammanfaller säkert inte prefekturerna helt med diokeserna heller.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Den tredje konfluxen och Jorpagnas fall...

Bild
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Onward, upward, till wikin!!! 8)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Att sedan Solkejsaren inte har något med Etin att göra och att namnet bara var fjäsk är en helt annan sak. :wink:
Hur ligger det egentligen till med dina gamla tankar kring kejsarens äventyr i Efaro Mikael? :) En diskussion som eventuelt lämpar sig bättre i Kejsardömets tråd kanske...
Jag är inte säker på vad menar Birke?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:
birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Att sedan Solkejsaren inte har något med Etin att göra och att namnet bara var fjäsk är en helt annan sak. :wink:
Hur ligger det egentligen till med dina gamla tankar kring kejsarens äventyr i Efaro Mikael? :) En diskussion som eventuelt lämpar sig bättre i Kejsardömets tråd kanske...
Jag är inte säker på vad menar Birke?
Hade inte du några ideer kring Domion i Efaro eller hade de med förlegade Chronopia-tankar att göra? Minns jag helt fel möjligtvis? :?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:
birkebeineren skrev: Hur ligger det egentligen till med dina gamla tankar kring kejsarens äventyr i Efaro Mikael? :) En diskussion som eventuelt lämpar sig bättre i Kejsardömets tråd kanske...
Jag är inte säker på vad menar Birke?
Hade inte du några ideer kring Domion i Efaro eller hade de med förlegade Chronopia-tankar att göra? Minns jag helt fel möjligtvis? :?
Uff da... Han använde "C-ordet"! Tvi, tvi, tvi! :wink: :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Uff da... Han använde "C-ordet"! Tvi, tvi, tvi! :wink: :D
Jag vet, känns inte bra. :oops:

Skal jag radera? :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Aha jo ursprungligen fanns det en koppling till de Hängivnas lära i Chro... :oops: . Jag tog sedan och omvandlade idén i Historien, för jag åkade gilla den idén. Snabbt sammanfattat kan man säga att en eremit från yndar, förvisad av Vicotnik 8eller hans tidigare gestalt), möter jorisk expedition och generalen Domion i östra Soluna. Legionärerna omvänds snabbt under färden tillbaks till Efaro. Domion ser fördelarna med religiöst "hängivna" krigare och deltar i tronföljdskriget efter Zenobias död. Han har då redan gjort sig till Provinsen Efaros ledare genom att mörda sin överordnade. Han mördar sedan Zenobias arvinge, vinner kriget mellan generalerna, utrotar sina allierade och låter sin trogna och fanatiska legionärer sprida sin makt. Snart ser han dock till att rensa ut bland de religiösas ledarskap, göra sig själv son till guden (Maal?) och förändrar tron till en dyrkan av honom själv. Sekten lever vidare som enmaktfaktor och försvinner slutligen vid 3K. innan dess har de med Domions hjälp återinfört de mörka magiskolorna i Imperiet. ungefär så...se Kronologin år 734 fO - 600 fO.

Det här med Solkejsaren har jag endast uppfattat som en hederstitel (typ Peter den Store), men det har funnits idéer om att han tog platsen som en solgud eller hade solen som symbol. Men som du förstår anser inte jag att den vidrige jäkeln är någon etin kontaktade.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:Det här med Solkejsaren har jag endast uppfattat som en hederstitel (typ Peter den Store), men det har funnits idéer om att han tog platsen som en solgud eller hade solen som symbol. Men som du förstår anser inte jag att den vidrige jäkeln är någon etin kontaktade.
Kan ju förvisso varit så att Etin kontaktade honom och gav honom seger, men att Domion vände honom ryggen, behöll kraften för sig själv och utropade sig själv till solgud. :shock: Enligt LV kan detta ha varit en av anledningarna till tredje konfluxen - ett straff mot kejsarnas högmod.

Etin tänkte om... Nästa gång skulla han inte vända sig till en kejsare eller kung, utan till en fattig krukmakarson. :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Det här med Solkejsaren har jag endast uppfattat som en hederstitel (typ Peter den Store), men det har funnits idéer om att han tog platsen som en solgud eller hade solen som symbol. Men som du förstår anser inte jag att den vidrige jäkeln är någon etin kontaktade.
Det var ideerna kring den solgudomliga statusen jag funderade kring. Försöker hitta ytterligara anledningar till varför den Lysande Vägen sanktionerade Soltågen i Efaro (alltså ytterligare anledningar än de som framkommit hittils).
anders skrev:Kan ju förvisso varit så att Etin kontaktade honom och gav honom seger, men att Domion vände honom ryggen, behöll kraften för sig själv och utropade sig själv till solgud. :shock: Enligt LV kan detta ha varit en av anledningarna till tredje konfluxen - ett straff mot kejsarnas högmod.

Etin tänkte om... Nästa gång skulla han inte vända sig till en kejsare eller kung, utan till en fattig krukmakarson. :)
Tåls att tänka på... Har föresten LV några egna konfluxologer anders?

Angående Solkejsare Domions tvivelaktiga karaktär så vill jag till hans försvar säga att han var mycket "hängiven" sin farmor och mot slutet av sitt liv ändrade nyårsdagen till att infalla på hennes födelsedag. :P
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Har föresten LV några egna konfluxologer anders?
Tja varför inte? Konfluxerna har ju varit världsomvälvande, så det borde ju finnas tänkare och tolkare även inom den Lysande Vägen. Mest "open minded" är nog Odosmunkarna som inom ramen för LV ändå kan komma fram till intressanta teorier. Just det här med pre-odiska uppenbarelser av Etin (för bl.a. kejsar Domion) är mycket väl en teori som Odosmunkarna snappat upp!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om den hynske krigsledaren Aurelion kejsardömet Jorpagnas uppkomst (och hur det blåa blodet kom att bli förknippat med ädel härkomst).

Hynerna, en narguriska stam, ligger i krig med landet Krun. Krigets slutfas står i den krunska kolonin Jorpur och det är här avgörandet skal falla. Den hynska krigsledaren Aurelion befinner sig i ett mycket trängt läge tillsammans med sin hird inne i den lilla staden Grivela. Motståndarna består av krunska elitsoldater och dessa har i överlägsna antal belägrat staden. Lokalbefolkningen bestående av joriska kolonister håller sig neutrala och avvaktande då de både har stor respekt för hynerna men även är trötta på de krunska tvångsutskrivningarna till hären. Det ryktas om trävande rådslag mellan hyner och kolonister men inget händer. När så krunierna bereder det sista anfallet slås portarna till den lilla staden upp och Aurelion stormar ut i spetsen för sin hird. I bärsärksraseri framkallat av krigsdroger från Nargur rusar de rakt mot den krunska stridsledningen och hugger motståndare ner i drivor. De krunska leden skakar och idet deras general faller för Aurelions mäktiga hugg vänder de tvångsvärvade joriska soldaterna sig mot sina herrar och tillsammans med den utströmmande bybefolkningen faller de krunierna i ryggen. Segern är total. Aurelion stiger upp på den vältade krunska befälsvägnen och i mot honom ljuder ett mäktigt vrål från hyner och jorer tillsamman. Aurelions kropp täcks av otaliga sår, där blodet rinner blåfärgat av krigsdrogerna, men han häver stolt sitt dvärgsmidda svärd och svarar med ett vansinnigt segerskri. Under de följande sommarveckorna sluts en allians mellan hyner och jorer och på platsen som enligt nargurisk tro nu fått enormt symbolvärde utropar de ett nytt rike, Jorpagna. Senare kommer jorerna att minnas Aurelion och hans hirds blåa blod och se det som ett kännetecken på ädel härkomst, en myt som överklassen kommer att underbygga i århundraden framöver.
Skulle denna text kunna inleda wikiartikkeln för Imperium Iorpagnum? :)

Edit: Aurelion bär numera svärd.
Senast redigerad av birkebeineren den 2008-01-19 15:01, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tycker jag, men kan Aurelion och hans mannar vara lite mindre barbarer? Aurelion slåss med svärd istället för yxa? Att hynerna hade sitt barbari kvar förvisso, men lite krunifierade hade de ju hunnit bli.
Skriv svar