HISTORIEN

Ereb Altors övergripande historia
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Alvers aggresivitet eller inte har ju dykt upp en del. Jag ser gärna att de lägger sig i när de blir trängda, men haruppfattat diskussionen som att alverna bara drar sig undan. Klart alverna gör motstånd tillslut. Någonstans går gränsen. Att alverna skulle förlora i sin egen skog gillar jag inte. Snarare tror jag jorerna försökte med våld tvinga igenom sin väg, men tvingades till förhandlingsbordet av alverna som mot vissa garantier lät dem bygga vägen.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev:Alvers aggresivitet eller inte har ju dykt upp en del. Jag ser gärna att de lägger sig i när de blir trängda, men haruppfattat diskussionen som att alverna bara drar sig undan. Klart alverna gör motstånd tillslut. Någonstans går gränsen. Att alverna skulle förlora i sin egen skog gillar jag inte. Snarare tror jag jorerna försökte med våld tvinga igenom sin väg, men tvingades till förhandlingsbordet av alverna som mot vissa garantier lät dem bygga vägen.
Vad är det för väg? Snackar vi Landori så har jag svårt att se hur alverna kan gå med på en (stenlagd) väg rakt genom Tevatenus heligaste skogar. Nej, alver är bevarare snarare än agressiva krigare men det är just sånt här de tycker är vidrigt. Kan det vara så att vägen aldrig blev av? Idag är den ju hur som helst glömd så det spelar ju ingen roll om alverna vann? Om de däremot inte vann får vi fundera lite på händelsen.

Agående historiedokumentet:
Ordet reseledare bör kanske inte användas när det handlar om svartfolk... :P
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Psipo skrev:
Mikael skrev: Agående historiedokumentet:
Ordet reseledare bör kanske inte användas när det handlar om svartfolk... :P
:lol: kul

Tror vi är nästan överens :shock: . Klart att vägen inte går genom den heliga skogen, (eller inte genom det heligaste i alla fall). Idag går den säkert i skogens utkanter, men en gång när skogen var lite större söderut ner mot Tolan, då gick den genom skogen. Tror att alverna kan acceptera en väg långt från rikets heliga delar. För nog måste kruner, jorer och hyner tyckt att en väg från öst till väst var ett måste!? Kanske krävde alverna att den inte fick vara stenlagd. Detta gjorde den mindre användbar och i vilket fall så borde sjöfart i antiken som idag ha varit att föredra. Finns det ingen väg idag? Finns det vandringsleder frö icke-alver?

Torshem, finns det ingen väg längs floden till Torsborg? Är det endast båtfärd som gäller?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag skrev nyligen om Nida-passet och detta som enda väg till Landori från norr. Passet är viktig för djurs naturliga migrationer men för att hindra angrepp från svartfolk tillät alverna et nargurisk folk på vandring att slå sig ner i området som väktare. Området, som senare blev känd som Torshem, fungerade nu som en slags buffert inn till Landori norrifrån.
Detta kan vara en användbar förklaring till ett människofolk innanför Landoris "naturliga" murar.

Frågan är dock varför Kejsardömet Jorpagna byggde ett fort, Grafferburg, invid Nida-passet som ett försvar mot Nargurs barbarer? Detta förutsätter ju att passet var ett reelt hot mot jorerna och att fortet blev byggd av denna anledning. Kunde barbarerna (och evt andra) färdas fritt genom passet, och sedan Landori, innan Grafferburg blev byggd?
Efter fredsslutet mellan jorer och narguer på 700-talet fO utvecklades ochså en handel mellan dem, i Torshem.

Varför tillät alverna detta?
Hadde färdsel alltid tillåtits längs migrationsvägen? Tvang jorerna sig med makt genom Landori för att försvara sig mot et kanske bara innbillat hot från barbarerna?

Sen på 100-talet eO återupptäcks vägen norrut till Nida-passet av dvärgar ( :?) och följs sedan av jorer. Hur kan detta ha händt utan att alverna medvetet tillåter en öppen färdsel?

Har alverna ett speciellt avtal med berendiska älvbåtsskeppare som tillåts att trafikera endast Leipter-älven och den gamla vägen brolagt av joriska legionärer syns endast som ruiner längs brädden?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Först, en ruinväg genom Landori är ett grymt snyggt landmärke. Jag tycker det ska finnas kvar. Och jag tycker att Jorpagna såg barbarerna som ett hot och bygde fortet vid Nidapasset. Alver såvöl som barbarer motsatte sig detta men till ingen nytta. Det tog åtminstone flera decenier att driva ut inkränktarna.

Howaterna (heter de så) är alvernas allierade och jag köper förklaringen om varför de är där. De har ju dessutom sedan gamalt goda kontakter, iofs 3000 f.O men ändå.

Kanske var det tom så att alverna lät passet stå öppet för barbarer som sedan härjade i Jorpagna? För att få slut på det hela tågade man rätt in i Landori och grundliga som de var byggde de ett fort och en väg. Därefter tog guerillakrig vid och till slut segrade alver och barbarer.

Funkar?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Psipo skrev:Kanske var det tom så att alverna lät passet stå öppet för barbarer som sedan härjade i Jorpagna? För att få slut på det hela tågade man rätt in i Landori och grundliga som de var byggde de ett fort och en väg. Därefter tog guerillakrig vid och till slut segrade alver och barbarer.
I like! :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Går över HISTORIE-texten igen. Vilket tempus skall vi hålla? dvs:

314 Folket lider av pest och hungersnöd. Drottning M ger en padda en kyss, får prinsen P.

314 Folket led av pesten. Drottning M gav en padda en kyss och fick vårtor.

Snyggare om man kör hyfsat konsekvent genom kronologin. I mer berättande texter kan man kanske blanda friare.

Vad tycker ni?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Det första alternativet är väl det som brukar användas i Ereb?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Kör på presens historicum (nutid fast det är dåtid)... Det är väl det vanligaste i krönikor.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Presens historicum låter bra.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdaterad Historia från Mikael: http://www.erebaltor.se/dokument/HistoriaEreb.doc
Yokohama
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2007-04-01 09:37
Ort: Umeå

Inlägg av Yokohama »

Vägen genom Landori

Vi snackar antagligen inte om någon motorväg eller? Vägen kan tänkas vara ca 2 meter bred och omgiven av lummig skog. Vägen kan ha fasta hållplatser där resande kan övernatta, fylla på vatten och kanske köpa mat av någon mysko person som har tillstånd av alverna att fiska/odla. Detta för att alverna ska slippa att genomresande beger sig ut i skogen för att jaga/söka mat.
I båda ändarna av skogen kan stenmonument berätta på Jori om vägens lagar. Typ att man inte får lämna vägen och inte döda något av dess växter eller djur ty då blir man av Landoris folk bannlyst och man skall då inte skola komma levande därifrån.
Alverna har en anledning för att vägen finns, de slipper då en massa folk som går vilse, jagar mat eller hugger ner träden för bränsle. Finns vägen koncentreras all genomresa på ett ställe vilket gör det mycket lättare för dem att hålla koll på de genomresande. Kanske tar de också ut en tullavgift??
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Yokohama skrev:Vägen genom Landori

Vi snackar antagligen inte om någon motorväg eller? Vägen kan tänkas vara ca 2 meter bred och omgiven av lummig skog. Vägen kan ha fasta hållplatser där resande kan övernatta, fylla på vatten och kanske köpa mat av någon mysko person som har tillstånd av alverna att fiska/odla. Detta för att alverna ska slippa att genomresande beger sig ut i skogen för att jaga/söka mat.
I båda ändarna av skogen kan stenmonument berätta på Jori om vägens lagar. Typ att man inte får lämna vägen och inte döda något av dess växter eller djur ty då blir man av Landoris folk bannlyst och man skall då inte skola komma levande därifrån.
Alverna har en anledning för att vägen finns, de slipper då en massa folk som går vilse, jagar mat eller hugger ner träden för bränsle. Finns vägen koncentreras all genomresa på ett ställe vilket gör det mycket lättare för dem att hålla koll på de genomresande. Kanske tar de också ut en tullavgift??
Tänk en gammal romersk väg som iag är övervuxen och förfallen. Så har jag tänkt mig det iaf.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Psipo skrev:Tänk en gammal romersk väg som iag är övervuxen och förfallen. Så har jag tänkt mig det iaf.
Precis så ser jag också denna väg.

Den används knappt alls även om alverna tillåter detta enligt det gamla avtal som ingicks 1025 fO av Kejsar Tamsolion av Jorpagna (fast som egentligen först respekterades från och med Kejsarinna Zenobia 828 fO), ett avtal som finns uthugget på gamla stenpelare vid vägens början. Istället används älven och älvbåtar till att ta sig norrut till Torshem och Nidapasset.

Se gärna historien rörande denna väg som jag postat i Torshem-tråden.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Psipo skrev:Tänk en gammal romersk väg som iag är övervuxen och förfallen. Så har jag tänkt mig det iaf.
Precis så ser jag också denna väg.

Den används knappt alls även om alverna tillåter detta enligt det gamla avtal som ingicks 1025 fO av Kejsar Tamsolion av Jorpagna (fast som egentligen först respekterades från och med Kejsarinna Zenobia 828 fO), ett avtal som finns uthugget på gamla stenpelare vid vägens början. Istället används älven och älvbåtar till att ta sig norrut till Torshem och Nidapasset.

Se gärna historien rörande denna väg som jag postat i Torshem-tråden.
Bra! Nu börjar vi uppnå kritisk massa avs vägen. Om man vill färdas från Jorpagna till Norra Hynsolge tar man nog helst båten hela vägen. Men om man vill från Atrema till Torhem, följer man en väg söder om skogen då, eller tar man vägen till någon flottarhamn vid flodens södra ände då?
Skriv svar