HISTORIEN

Ereb Altors övergripande historia
Yokohama
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2007-04-01 09:37
Ort: Umeå

Inlägg av Yokohama »

Torshem - Landori - Dvärgar och Alver
Är Landori ett stort alvrike eller är det namnet på den ofantligt stora skog där alver har ett rike? Detta är något som bör funderas på. Jag är inte bekväm med bilden av att en såpass stor skog kryllar av alver i alla dess hörn. Kanske borde skogen Landori delas upp i mindre delar gällande namnsättning så att den del där alverna har sitt rike heter Landori och andra delar som skiljs åt av exempelvis älvar och dalar får andra namn.

I Torshems-modulen omnämns delar av skogen som Järnskogen(Västra sidan) och som Gamla skogen(Östra sidan) om jag inte minns helt fel.
Min bild av Landori är att där finns ett alvrike med kung, drottning och hela köret men att själva riket typ liknande Lothlorien(JRR TOLKIEN) inte är så tätt befolkat. Detta medför att skogen utgör Alvernas rike men att det är mycket glest befolkat av dessa samt att utkanterna långt ifrån själva riket befolkas av andra än alverna.

Förslag, kanske delar sig floden som omnämns flitigt och att den rinner ut på både västra och östra sidan om Berendien ?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Vore iofs coolt med icke-alviska benämningar på själva kartan och att Landori är själva hjärtat/alvriket.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Yokohama skrev:Torshem - Landori - Dvärgar och Alver
Är Landori ett stort alvrike eller är det namnet på den ofantligt stora skog där alver har ett rike? Detta är något som bör funderas på. Jag är inte bekväm med bilden av att en såpass stor skog kryllar av alver i alla dess hörn. Kanske borde skogen Landori delas upp i mindre delar gällande namnsättning så att den del där alverna har sitt rike heter Landori och andra delar som skiljs åt av exempelvis älvar och dalar får andra namn.

I Torshems-modulen omnämns delar av skogen som Järnskogen(Västra sidan) och som Gamla skogen(Östra sidan) om jag inte minns helt fel.
Min bild av Landori är att där finns ett alvrike med kung, drottning och hela köret men att själva riket typ liknande Lothlorien(JRR TOLKIEN) inte är så tätt befolkat. Detta medför att skogen utgör Alvernas rike men att det är mycket glest befolkat av dessa samt att utkanterna långt ifrån själva riket befolkas av andra än alverna.

Förslag, kanske delar sig floden som omnämns flitigt och att den rinner ut på både västra och östra sidan om Berendien ?
Jag ser på Landori på ungefär samma sätt. Alverna kallar hela skogen Landori (vad det nu betyder på Satenu), men endast en mindre del i dess mitt utgör rikets kärna. Ungefär som ett land med territorialvatten :? . Norr om Landori invid Nidapasset ligger Torshem, som lokalt har andra namn på de delar av skogen som ligger inom människornas område, dvs där de jagar och fiskar. Riket Landori har magiska "lås" och hinder som hindrar ovälkomna besökare. Övriga skogar övervakas av alverna så att inte ovälkommen avverkning, jakt, bosättningar eller annat sker. Ju längre från rikets kärnland destå färre alver.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har funderat på "problemet" rörande Leipteträlvens mynning helt sedan jag såg att den på kartan mynnar ut öster om Berendia och inte i väster som jag också har låtit den göra.
Anledningen till detta har varit handelsstaden Atremas läge i just väst, och behovet av en stor stad där den mycket viktiga handeln med Nidabergens dvärgar kan ha sitt centrum. Torsborg har jag sett egentligen bara som en omlastningsplats mellan flodbåtar och karavaner, i alla fall med Kopparhavsögon.

Rörande Torshems gränser så har jag alltid tyckt att kartan över området är ganska stiliserad och ger utrymme för tolkningar. Det nämns dock i modulen att en gräns mellan jorer och howather dras 213 eO och att denna, trots protester från jorerna, består än i dag. Gränsen mellan howatherna och Landoris alver beskrivs inte direkt, men enligt min "ny-officiella" (?) historia rörande Grafferburg och Nidapasset så lät alverna området bli howathernas mot att dessa vaktade Nidapasset mot svartfolk. En sådan lösning borde tillsäga att en fast gräns också finns mellan howather och alver, ev. mindre älvar och sjöar väster, söder, och öster om Järnskogen och Gamla Skogen.

Hur dvärgarna kunde ta sig genom Landori till Nidabergen borde inte vara något problem att hitta en logisk och trovärdig lösning på, och om leden genom skogen är öppen för alla fredliga folk (det utesluter per definition (?) svartfolk) enligt urgamla avtal/sedvana kan dvärgar, med yxskydden på, tillåtas passera.

Berendierna och erebosierna bosatte sig i Torshem pga. jordbrist och för stor hantverkskonkurrens i hemländerna (Torshem sidan 24 och 27).

Så ser jag på saker men jag kan ändra mig i utbyte mot goda argument! :D
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Kanske en vacker kompromiss: Torshem hålls där det är, men floden rinner åt andra hållet ner i Atrema. För det låter ju verkligen logiskt att en handelsstad ligger vid flodens mynning. Om inte annat ger det ju Atrema ett otroligt lyft, och gör den till en verkligt intressant stad.
Som det är nu ser det kanske lite konstigt ut.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

vije skrev:Kanske en vacker kompromiss: Torshem hålls där det är, men floden rinner åt andra hållet ner i Atrema. För det låter ju verkligen logiskt att en handelsstad ligger vid flodens mynning. Om inte annat ger det ju Atrema ett otroligt lyft, och gör den till en verkligt intressant stad.
Som det är nu ser det kanske lite konstigt ut.
Jag håller med om att det vore logiskt med en hamn för havsgående fartyg vid Leipners mynning. Atrema är en lösning som stämmer eftersom det är Berendiens största handelsstad, men då kommer Leipner i princip skära rätt genom Landori, vilket nog inte alverna gillar. Så då får vi flytta inte bara floden utan även Torshem och Nidapasset. Om majoriteten tycker detta är den bästa lösningen så kan ju inte jag göra annat än att kasta ut Nidlänska reningens kartor och foga mig efter majoritetens åsikt. (Foga mig? Jag skriver inte ens om områdena :roll: ).
Ett annat alternativ som jag skulle föredra är att anlägga en ny hamn där Leipner rinner ut vid Berendiens nordöstra gräns.
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Jag håller med om att det borde finnas en stad, eller någon typ av bosättning, vid Leipters mynning. Däremot är jag inte säker på att den staden är Atrema. Som Mikael säger kan det dock vara en lösning på problemet.

Vad gäller Leipter och Torshems belägenhet så har jag inte sett kartorna i Nidländska Reningen, (är de med i boxen?) men vad jag minns så är Torshem tydligt placerat väster om Landori på den stora kartan i Ereb Altor-boxen (har inte heller den kartan tillgänglig för tillfället).

Visserligen kan kolonisationståg överbrygga långa sträckor. Men man kan inte bortse från att Torshem mer sannolikt ligger åt väster p g a den erebosiska närvaron. Att runda Tolanhalvön och trotsa feliciska och hynsolgiska farvatten är ett vanskligt företag. Dessutom föregår den joriska kolonisationen den dvärgiska, så att man vill handla med dvärgarna är inget argument som håller.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Alla verkar överens om att en stad finns vid Leipters mynning men frågan är dels vilken stad detta är och dels om denna stad med älvmynning ligger i öst eller väst.

Vi har ingen stad i öst och området ligger långt från Erebos och dessutom beskrivs det som lite utvecklat i beskrivningen av Berendien (eller?).

I väst har vi en viktig handelsstad (Atrema) som egentligen inte borde vara så viktig om inte handeln norrut är centrerad där (kommer man sjövägen kan man lika gärna lägga till i Entika längre söderut på kusten), och att placera en annan stad på ungefär samma ställe känns lite konstigt.

I EAs kampanjbok verkar Torshem ligga mer västerut (även om inga gränser finns) och denna källa föregår kartorna i Nidländska reningen, men vad man skal gå efter är ju en tolkningsfråga?

Dvärgarna kom till Torshem antingen 117 eO eller 177 eO (Torshem-källan är tidligast men Barbia-källan (som förmodligen är en förväxling mellan en etta och en sjua) har fler händelser anknutna till sin datering och borde kanske därför väljas?) och jorerna kom 189 eO, så att jorerna kom åtminstone delvis för att handla med dvärgarna verkar rimligt.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

177 är Torshems årtal, så jag ycker vi tar det. (är vad ´som sagts tidgare i anann tråd iaf.)

Jag har svårt att ge mig, men...

Förslag på lösning:
Torshem ligger kvar centralt vid Nidabergen. Leipner rinner genom Torshem mot sydöst, men viker av innan den når kusten så att den snyggt rundar och undviker LAndoris stängda delar/rike, och slutligen rinner ut i Atrema. Skulle hjälpa Atrema och dessutom kan de lata ereboserna nu lätt segla upp efter nya handelskontakter. Den andra floden som flyter öster om Leipter flyter dock ut i havet mellan Berendien/hynsolge som anges på kartan. Vad sägs?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

177 eO är nog rätt då det står i Torshem-modulen som utgavs innan Barbia-modulen, men som jag skrev innan så baseras mycket viktiga händelser i Barbia sig på det förmodade läs/skriv felet, och därför tycker jag vi väljer 117 eO eftersom detta val inte får några konsekvenser för Torshems historia men för Barbias.

I Barbias historia börjar dvärgarna 117 eO förse nargurerna med vapen och som följd drivs svartfolken ut ur skogarna upp på Barbias högland. Här tar svartfolken under åren 117-128 eO över makten i svartgrottorna i Edretch och 130 eO kröns orchen Sallank till kung, bara för att 153 eO dödas av fem barbier ute efter att rädda en bortrövad hövdingadotter och ge upphov till ett nytt krig.

Alla dessa årtal baserade på en dvärghandel och en utbytt sjua, men jag tycker vi går med på det!

Lösningen med en ny älv tycker jag låter bra, och om inte mäster Spelknepe och mäster Psipo har några invändningar kan jag ta på mig att rita en karta över älvar, gränser, och vandringsleder i och runt Torshem, fast utan att kränka Landori allt för mycket.

Eller?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag tycker inte att vi ska göra en ny älv. Torshems placering och flodens placering är hämtade från flera olika källor, och där står inget om en älv som skulle rinna ut vid Atrema.

Sen förstår jag inte varför det "måste" finnas en stad i Leipners utlöpe? Skulle man inte kunna avdramatisera detta genom att floden faktiskt rinner NER från Nidabergen (motströms). På flera ställen är det skarpa forsar, på andra ställen är det väldigt grunt och stenigt där inte ens en roddbåt kan ta sig fram.

Detta medför ju helt enkelt att floden inte kan användas som transport, vilket tar bort det "viktiga" med en stad vid flodens slut, och att stenvägen faktiskt blir ett hetare val för resenärer.

Sen skulle jag inte heller vilja att det är fritt fram för alla att ta stenvägen. Alverna ser nog inte med snälla ögon på detta. Kanske hände det något i historien som gjorde att alverna stängde av vägen. En grupp rollpersoner kan nog ta sig förbi, iaktagna av alverna. Men kommer det till handelsresande så... inte

Så... kort och gott. Låt oss behålla det som det är, det fungerar utmärkt :)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Det är väl onödigt att börja flytta floder och bygga städer hörni? Det går ju en handelstrad tvärs genom norra Berendien och Atrema kan ju helt enkelt vara en plats där man lastar varor från denna på skepp för att frakta söderut?

Atrema går att motivera utan en massa flytter. Och Leipter har jag aldrig sett som någon handelsflod egentligen. Ser hellre att man fraktar landvägen till Atrema eller Lindaros om man ska till sjöss.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag vill inte heller göra några ändringar då jag tycker floderna och Torshems placring stämmer bra.
När det gäller Atema kan den motiveras av handel mellan länderna kring Mefamirs sjö som med karavaner kommer söderut till Kopparhavet den vägen. Skall väl inte ta EA kampanjbok allt för alvrligt. Men det ser ju konstigt ut att Atrema är viktigare än Entika. (Hos mig ingår Atrema i det Jorgundska förbundet av handelsstäder där man gjort handel extra attraktivt, ett slags HAnsaförbund).
Så en stad vid Leipters mynning? Behövs kanske inte om transporterna inte går på floden, men då kan ju inte alverna också stänga vägen. Torshem existerar ju för handln. Tycker floden bör vara farbar, men Lindaros är den hamn där allt lastas om för export över Ereb. Vill man kan det ju finnas en mindre omlastningshamn vi mynningen där kustskepp tar över för flodbåtarna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Leipterfloden beskrivs i Torshem-modulen som bred, djup och ganska långsam och utmärkt för flodbåtar och handel. Det står också att staden Torsborg grundades där dvärgarnas lastdjur från Nidapasset kan möta joriska flodbåtar från söder.

Vi kan väl inte ändra på detta? Snälla?

Torshem kan förövrigt gärna få ligga där det ligger, inom sina lite oklara gränser (som jag tycker någon av oss skal definiera lite närmare) och vi kan säkert kunna låta Leipter mynna ut i öster, men någon form för stad tycker jag vi skal ha där handeln som inte följer den slitna stenvägen kan lasta om till flodbåtar.

Kanske en liten stad där berndierna enligt ett nytt avtal påtar sig att kontrollera vem som färdas på floden? Kanske till och med en grupp alver vistas i den lilla staden och "godkänner" vem som berendierna tillåter att handla?

Eller så är älven öppen enbart för berendierna och andra måste välja den förfallna och kanske mycket farliga Stenvägen då denna enligt urgammal sedvana är öppen för alla? Skogen rundt leden kanske inte vaktas på samma sätt som övriga Landori och är därmed så farlig som bara en vild fantasy-skog kan vara?

Atremas placering kan motiveras på annat sätt än handeln från Nidapasset. Handeln från Lindaros går hit, Jorpagna är nära, och förslaget om att handeln mellan Mörkerbergen och Nidabergen utgår härifrån tycker jag låter mycket bra.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kan hela den här diskussionen om Torshem och Leipter flyttas till Torshem tråden för att städa lite i denna tråden om HISTORIA?

Om 117 önskas istället för 177 för att det passar bättre med narguri och Barbia, så tycker jag vi ändrar till/accepterar det.
Skriv svar