Nidländska Reningen som Erebsk mastomantkampanj

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Gaddeborg
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 12
Blev medlem: 2011-05-10 07:44

Nidländska Reningen som Erebsk mastomantkampanj

Inlägg av Gaddeborg » 2011-06-02 11:14

Hej!

Jag har en idé om att försöka utveckla Den Nidländska Reningen till den Erebska mastomantkampanjen som omtalats på forumet. Jag tror receptet till en sån här mastomantkampanj består av både den typ av relationsskeman, falanger och ”Bangs” som det talats om tidigare som ett sätt att göra fritt uppbyggda äventyr på, men också med de gamla recepten från 80-talets DoD-äventyr med slumptabeller och underjordiska komplex fyllda av fällor i klassisk stil.

SPOILER NIDLÄNSKA RENINGEN!
(undgå även spoilers till Den Femte Konfluxen i tråden då jag är spelare i O4Ö!)

Om man plockar ner Nidländska Reningen till sina beståndsdelar så handlar det om att Demonspiran väcker Bestraffaren och denne uppsöker Vicotnik för att tillsammans erövra världen. Bestraffaren är en 300 meter hög demon/halvgud och Vicotnik och Nidland är tuffhetsmässigt väldigt högt upp på skalan, själva äventyret är dock extremt styrt och platsbeskrivningarna ganska tråkiga utan några plotrelevanta detaljer någonstans. Som jag ser det är det dock svårt att hitta en grymmare idé till den stora erebska kampanjen.

Om man tänker sig kampanjen mera fritt uppbyggd skulle den kunna göras såhär:

Rollpersonerna hyrs av ett handelshus för att undersöka varför den Nidländska Reningen har uteblivit. Inte många minns Vicotniks profetia om ett dussin dussin år, men handelshuset har grävt upp den och spekulerat i det kommande kriget, köpt vapen för alla sina pengar etc. Då kriget uteblir verkar man förlora en massa pengar. Det är viktigt att få veta om det blir krig eller inte!

Rollpersonerna får nu fria tyglar att antingen utforska Nidland och Vicotniks historia, alternativt försöka infiltrera Nidland som spioner och kolla.

Del 1 av kampanjen har bara som krav att Demonspiran skall hittas av någon. När den gör det kommer Vicotnik att känna att den plockats upp ur sitt magiska fängelse (läs sarkofag med typ SINNESMASK E100)
och skicka ut en styrka att hämta demonspiran, ledd av en mörkermagiker som på alla tidspunkter kan känna exakt riktning mot spiran.

Förslagsvis stöter rollpersonerna på ett underjordiskt komplex på sin väg som innehåller spiran (bör vara ett av de första komplex de klättrar ner i, vilket som helst duger) och den kan ge sig till känna med förslaget att hjälpa RP om de är i nöd. När mörkermagikern kommer blir det nog en hård fight som antingen kan sluta med att RP aktiverar Bestraffaren varpå den dödar mörkermagikern och sedan trampar iväg för att hjälpa Vicotnik. Alternativt tar mörkermagikern spiran och för till Vicotnik. Om RP besegrar mörkermagikern får Vicotnik själv i egen hög person komma och hämta spiran.

Resten av del 1 skulle kunna konstrueras av efterforskningar och resor.

-Ett antal äventyrarsällskap har forskat i Nidland sedan Vicotnik dök upp, de har efterlämnat ledtrådar lite här och var. Några ledtrådar är geografiskt bestämda, andra kan läggas in vart som helst som RP reser. Dessa kan läggas in i äventyrets Slumptabell. Köpmannahuset kan tipsa lite om den första ledtråden eventuellt. Eventuellt leder en av ledtrådarna till typ Spindelkonungens Pyramid i Soluna, eller annat klassiskt komplex efter tycke och smak, där spiran skulle kunna finnas.

-En Del 1-slumptabell med intressanta möten och annat som passar in, rullas varje gång de gör något.
Ex. Nidländska spioner finns på plats, om RP agerar misstänkt kommer de skuggas.
RP kommer förbi <en plats> som har med de tidigare äventyrargängen att göra, här finns <en ledtråd>.
En SLP relevant för äventyret reser förbi eller bor där.
Alvprinsen i nöd, kan rädda denne och bli vän med alverna och pegasusarna.

-En bibliotekstabell
När RP rotar i ett nytt bibliotek eller liknande i en ny stad kan de hitta olika informationssnuttar om Vicotnik. Kan vara bonusar beroende på hur stort bibilotek etc.

-Mötestabellerna från Monsterboxen. Dessa är perfekta för resor kors och tvärs, både i vildmarken och mer i landsbygd. Slå två gånger per dygn och slå sedan när på dygnet mötet kommer. Intensivare ställen kan få fler slag per dygn. Dock bör man, om man reser i samma område igen, modifiera slagen så att det är ungefär samma möten som dyker upp som förra gången. Med fördel kan möten byggas ut till lite minintriger, om det blir två möten kan man sätta ihop dem till något litet intermezzo.

-Lokala mötestabeller.
I vissa områden bör man kunna stöta på vissa saker. Inbördeskrigets Hynsolge bör bjuda på möjligheter till brända byar och soldattropper etc, Nidland till spionjägare och annat.

-Ryktestabeller (när RP går in och snokar i värdshus och sånt)

Dessutom bör ett antal platser förberedas.
Några av städerna i regionen bör ha vissa fixerade ledtrådar, ett antal gravkummel och läskiga komplex bör finnas tillgängliga med ledtrådar i. De gamla dvärgrikena nu bebodda av orcher som möjlig väg in i Nidland kan användas direkt ur originaläventyret. Andra ställen som bör beskrivas är hinder och möten om RP försöker ta sig in i Nidland via kusten eller andra vägar.

Ett annat ställe som bör förberedas är Helvetesfortet. Om RP någon gång under kampanjen tillfångatas kommer de att föras dit. Då får de rymma, varför den bör vara välförberedd och även ha chans att innehålla massa bra ledtrådar. (det var en stor besvikelse att äventyret titulerat Helvetesfortet inte ens innehöll en översiktskarta över eländet!).

I det hela bör RP kunna färdas vida omkring. Det bör finnas många ledtrådar och annat som inte är geografiskt bestämda, vilket skall kunna ge RP incitament att bege sig till ställen som är det. Del 2 inleds ett antal dagar efter att Bestraffaren nått Vicotnik och Reningen inleds.

I princip blir slumptabellernas resultat många av de Bangs som kommer att sätta igång RP åt olika håll, spionnätverk och andra mer eller mindre mäktiga SLP:er blir falanger som kommer agera på egen hand och sätta igång saker.

Ett antal händelser bör även utlösa händelsekedjor, typ att x antal dagar efter att RP gjort något inträffar något annat.

Jag kan se att forumet inte är alltför aktivt just nu, men hoppas att de här tankarna kan vara intressanta för någon som snubblar över dem om ett år eller två ;)

Dessutom vet jag att jag själv aldrig kommer att kunna färdigställa detta till något spelbart, då min fantasi är urusel vad gäller att hitta på de faktiska spännande ledtrådarna, så om någon är duktig på det får ni gärna hojta till!