Äventyr inom projektet?

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Äventyr inom projektet?

Inlägg av Baldyr »

Jag har en fråga i egenskap av ny medlem: Hur förhåller sig projektet till äventyr, egentligen? Är det någonting som kommer att postas i wikin och kanske rent av sammanställas i form av egna volymer? Är det möjligt att inkludera äventyr eller äventyrsidéer bland annat spelmaterial? Eller faller äventyr rent av utanför det egentliga projektet och är hänvisade hit till forumet?

Jag frågar då jag har gamla äventyr arkiverade i pärmar (mestadels handskrivna, det var innan PC:ns genombrott), vilka man måhända skulle kunna arbeta in bland det övriga materialet. I så fall skulle jag i första hand kunna muta in litet områden (kanske främst på Aidne-halvön) samt inkludera platser och företeelser som kommer att förekomma i äventyren. Fast jag har nog däremot inte tänkt bearbeta och renskriva något egentligt material, utan skulle i så fall gärna samarbeta med någon eller några andra kring det istället. (Jag skulle kunna skicka synopser och kartor med mera, samt agera bollplank och eventuellt också projektledare.)

Vidare: Finns det några renodlade äventyrsförfattare här på forumet, alltså sådana som främst skriver äventyr och kanske inte annat material i samma omfattning?

/Pauli "Baldyr" Paananen
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag skriver väl mest äventyr och regler. Nu håller jag på med mitt "Expert Redux" eller vad man ska kalla det, men släng upp lite material och tankar, så kanske man kan samarbeta om något. :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Äventyr är väl snarast en uppskattad sidoprodukt, Mäster Grisodlarn har gjort några fantastiska sådana och har lagt fram spännande idéer jag hoppas han avslutar snart.

Presentera gärna dina äventyr, men räkna inte med att de inarbetas eller inmutar någon plats. Se om du inte kan anpassa äventyret till vad som framkommit på forumet i redan gjort arbete. Alternativt presentera äventyret som det är så finns det säkert de som uppskattar ett nytt äventyr och kan göra anpassningar själv hemma. Om du läser äventyrsförslaget Drakar och Träd (tror jag) så ser du att Birke och jag varit rätt aktiva med att försöka hjälpa till att passa in det. Ibland föds nya idéer ur just sådant arbete. Men om det inte passar eller inte kan inpassas lämnas det till intresserad SL att göra vad de vill med äventyret. Ta med hem och använda egna husregler och anpassning är väl det vanligaste.

Ett tips är dock att läsa igenom äventyret en gång extra innan man postar då det kn ha gått några år sedan man skrev det och man kanske inser att det inte var så bra eller kul som man minns det (gud vet att jag har en del sådant hemma).
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Mikael skrev: Presentera gärna dina äventyr, men räkna inte med att de inarbetas eller inmutar någon plats. Se om du inte kan anpassa äventyret till vad som framkommit på forumet i redan gjort arbete. Alternativt presentera äventyret som det är så finns det säkert de som uppskattar ett nytt äventyr och kan göra anpassningar själv hemma. Om du läser äventyrsförslaget Drakar och Träd (tror jag) så ser du att Birke och jag varit rätt aktiva med att försöka hjälpa till att passa in det. Ibland föds nya idéer ur just sådant arbete. Men om det inte passar eller inte kan inpassas lämnas det till intresserad SL att göra vad de vill med äventyret. Ta med hem och använda egna husregler och anpassning är väl det vanligaste.
Jo, man får alltid nya uppslag till äventyr när man läser det folk har skrivit i de olika trådarna. Det dryga är bara att få en slutprodukt av uppslagen man fått. Det är så lätt hänt att det bara stannar vid en hyfsad idé. Så samarbete eller synpunkter i allmänhet är alltid välkommet.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Ah, då förstår jag. Tack för förklaringen.

/Baldyr
Skriv svar