Nidländska reningen (2ed)

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Undantaget Svarta tornet så har inte Zorakin någon uttalad fiende runt sina gränser i samband med Nidländska reningen.

I samband med nidländska reningen drar därför Zorakin sannolikt ihop sina styrkor, förstärker med legosoldater och nyrekryterat infanteri från borgar och bondeklassen och lämnar en här för att bevaka Svarta tornet (en trollkarl kommer sällan ensam) medan huvudhären beger sig tillsammans med den Kardiska styrkan över Via Aidne eller med skepp till Jorpagna där man ansluter sig den samlade Jorpagniska hären

Jag har förövrigt redan tidigare här beskrivit en annan kampanj som tar avstamp efter nidländska reningen men där Nidlänningarnas invasion och de allierade styrkornas sammansättning finns beskriven då vissa av äventyrarna var f.d soldater i de allierade styrkornas arméer. Deras äventyr under Nidländska reningen var därför tvungen att beskrivas. I beskrivningen avvek SPL något från äventyret.

I det Zorakin som växer fram här på forumet så har den teknologiska och politiska utvecklingen närmat sig en nivå som är jämförbar med Europa slutet 1300-tal början 1400-tal. Med politiken menar jag att kungens makt har blivit allt starkare i takt med tidens gång. Zorakins befolkning har dessutom justerats till ca 6-7 miljoner.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

...och i ransard bara skrattar man åt sydlänningarnas besvär...

Gällande feodalstaternas samlade riddarallians, kan jag tänka mig att det ligger mycket heder bakom också. Om jag förstått zorakin, kardien, magilre etc rätt, så finns det gott om band, i blod, tro eller loven. Om zorakiske riddar kruxbringa sluter upp med fem lansar så kan ju hans kusin inte vara sämre och och då kussen gift in sig i magilres Pöösmunks släkt så är det klart att Pöösmunk skickar tre lansar. Då kan ju inte Kruxbringas svärfar, den kardiske riddar Stopfskot heller låta bli att bidra med sex lansar...

Och soltåg är ju en given anledning. Det österländska hotet mot den sanna religonen och den aidniska livsstilen måste givetvis slås tillbaka med alla medel. Etin vill det...

Det är förövrigt något jag gärna hade sett filmatiserat. Den ständigt växande riddarhären med alla tillgägliga stridsmän från minst tre, fyra nationer som sen drar i härdnad mot en aldrig krympande skara av fanatister. ära, blod och en smutsig död på slagfältet... mums
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

I det Zorakin som växer fram här på forumet så har den teknologiska och politiska utvecklingen närmat sig en nivå som är jämförbar med Europa slutet 1300-tal början 1400-tal. Med politiken menar jag att kungens makt har blivit allt starkare i takt med tidens gång. Zorakins befolkning har dessutom justerats till ca 6-7 miljoner.
Låter fantastiskt trevligt :)
Hur ser befolkningsnivån ut rent generellt i ereb nu jämfört med ereb altorboxen?
Det är förövrigt något jag gärna hade sett filmatiserat. Den ständigt växande riddarhären med alla tillgägliga stridsmän från minst tre, fyra nationer som sen drar i härdnad mot en aldrig krympande skara av fanatister. ära, blod och en smutsig död på slagfältet... mums
:D Ja tack
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Ett möjligt scenario efter en Rening med förlust för Vicotnic o co:
Tänk er den samlade riddarhären med alla ädlingar med segerns sötma i munnen någonstans i norra Krun eller södra Hynsolge.... Hm, ja vi har ju ändå rest en bra bit och klätt upp oss för strid,, återupprätta Solstaten säger ni? hmm.. ETIN ballar som vanligt inte för en hygglig slakt i hans heliga namn. Etin vill det !!

Vipps:Femte soltåget, eller Det stora soltåget

hehe
8) [/i]
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Bör furgia oroa sig? :D
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

gtjorgo skrev:Bör furgia oroa sig? :D
Hmm.. Ännu mer sannolikt kanske. Riddarhären envisas om landområdet mot Demontungan och myllrar sedan ut på de akrogalska slätterna :twisted:
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jag ser något i stil med slaget om Kerak ur Kingdom of heaven, när Jerusalem marscherar i vackra täter mot Saladin som sedan övergår i typ Napoleons olyckliga ryska kampanj där hären, det som är kvar av den, flyr mot Demontungan :lol:

Efter korståget blir det en lång och farlig pilgrimsväg längs korsfararnas rutt, där man besöker korsfarargravar och slagfält etc.

Gigantisk kampanj: Reningen, korståget, återvänder för att hitta någon fallen kunglighets gömda grav för att återbörda kungasvärdet eller liknande :wink:
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Ni som spelar mycket/har spelat. Hur känner ni för färdiga koncept till era rollpersoner?

Är det dumt att sätta gränser på rp till en kampanj?

Tex. Kanske inte en spelargrupp om fem Lysande vägen paladins är den smidigaste grupp att spela igenom uppdragen i Krilloan.. Extremt exempel kanske. Men är ni med på vart jag vill?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Själva kampanjen börjar nu att ta form. Den kommer i 9 deläventyr och kommer att sträcka sig över tio år, från inbördeskriget i Hynsolge 604eO till slutet av reningen 614eO för att få med vidden av den bakomliggande konspirationen och de faktiska orsakerna till inbördeskriget i Hynsolge bla.

Har tidslinjen och "intrigen" klar och börjar kika närmare på SLP.
Riktigt kul när det rör på sig igen :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

leinder skrev:Själva kampanjen börjar nu att ta form. Den kommer i 9 deläventyr och kommer att sträcka sig över tio år, från inbördeskriget i Hynsolge 604eO till slutet av reningen 614eO för att få med vidden av den bakomliggande konspirationen och de faktiska orsakerna till inbördeskriget i Hynsolge bla.

Har tidslinjen och "intrigen" klar och börjar kika närmare på SLP.
Riktigt kul när det rör på sig igen :D
:D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

leinder skrev:...och börjar kika närmare på SLP.
Riktigt kul när det rör på sig igen :D
I eget kampanjerande lade jag stor vikt inledningsvis på spionen Kharman och på jägaren Ehrman, den första för att få honom trovärdig och med potential till att bli en återkommande ärkefiende till RP och den andra för att på olika vis kunna hjälpa RP att hitta ner i dvärgstaden om de inte lyckas själva.

Helvetesfortet är ju nu ganska styrd... :(
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

I min version av Nidländska Reningen använde Vicotnik sig av tre angrepsvägar in i Hynsolge. Vid varje av dessa hade han innan byggd upp stora härläger där styrkorna samlades och utrustades innan angreppet. Dessa kallades intärnt av nidlänningarna som visste vad som komma skulle för "Helvetesfort". Den mellersta och den södra angreppsvägen gick over de enda två farbara bergspass mellan Hynsolge och Nidland.

Bild
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jag gillar verkligen din version där Birke :idea:
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Det svåra med att skriva en kampanj är inte att komma på saker. Det är att välja ut delar av det man kommer på så att man inte sitter med ett monsterprojekt framför sig :wink:

Jag tar gärna emot tips på hur man bygger fram en kampanj.

Jag har börjat med ett startdatum och ett slutdatum/slutstrid och börjat fylla på med SLP och intrigen.

Är det lättare att bara köra från A-Ö och göra klart eftersom eller ta det i delar som jag gör?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

leinder skrev:Själva kampanjen börjar nu att ta form. Den kommer i 9 deläventyr och kommer att sträcka sig över tio år, från inbördeskriget i Hynsolge 604eO till slutet av reningen 614eO för att få med vidden av den bakomliggande konspirationen och de faktiska orsakerna till inbördeskriget i Hynsolge bla.

Har tidslinjen och "intrigen" klar och börjar kika närmare på SLP.
Riktigt kul när det rör på sig igen :D
I vilken grad har du tänkt låta de nio deläventyren följa orginalets tre huvuddelar?
Skriv svar