Sida 1 av 1

Äventyr för mörkerhjältar

Postat: 2008-08-26 14:28
av echar
Hej

Är det någon som vet om det finns några bra sådana där ute? Kanske inte genomonda rollpersoner men äventyr där man kanske ibland måste göra lite tvivelaktig val och ibland även begå onda handlingar för att nå sitt slutmål.

Har letat lite själv men inte hittat något vettigt.

Postat: 2008-08-27 13:23
av gtjorgo
I Krilloans-Fiender av begynnelsen så allierar man sig med nekromantiker och piskar anemiststjärt. Den är ju lite ovan :D
Direkt efter så hjälper man Hemaniquel (ljusa vägens svar på djävulen) med att stoppa etins ärkeängel (solserafim?)Angarion då hans förvärv att frälsa Altor sätts igång...Nu försökte visserligen Angarion frälsa altor genom att dräpa större delen av dess befolkning (vem har aldrig ljugit?) vilket kanske inte gör att man räknas som allt för nattsvart i själen, men man går emot Etin, vilket kan vara nog problematiskt och ställa till bekymmer för en etintroende.

Postat: 2008-09-02 08:46
av Henke
Man kan med lite småfilande vända på intrigen i Svavelvinter och låta Shaguliterna vara animister. Sålänge man plockar bort de odöda så kan de mycket väl vara en extrem särart eftersom animister kan bli gröna (enligt magiboxens specialregler) efter hård forskning. De sysslar med vetenskap om växtriket och alger, driver läkestuga...

På detta sätt skulle både nekromantiker (onda) och övriga animister sättas in i kampen mot shaguliterna.

Postat: 2008-09-03 13:31
av Ögon i nacken
Låter ju som en rolig idé...

Postat: 2008-09-04 09:51
av Henke
Håller faktiskt på med en kampanj som är upplagd lite på det sättet... dock inte med onda spelare utan en grupp med bl.a. en animist som hittils inte insett att shagulitkyrkans animister har fallit bort från läran (genom att snärja demoner, utföra mänskliga försök etc)

Shagul skulle isåfall i begynnelsen (precis som sekten han grundade) varit animist men allt eftersom hans sinnen blev ännu dunklare (än sina lärljungar) så övergick han till nekromanti vilket i min kampanj är en av anledningarna till att han vill göra sig av med sina patetiska gamla lärljungar och inte förstått fördelarna i dödens skola (t.ex. förbundet med de vandöda crurerna).

http://erebaltor.blogg.se

Kampanj för onda Rollpersoner..

Postat: 2008-10-22 12:45
av njord
Vi spelade en kampanj för länge sedan där vi var goda hjältar som höll på att bygga upp en bas för att kunna bekämpa en ond tyrann. Med pengars och några artefakters hjälp var vi på god väg att nå målet.

Vi hade även olika karaktärer av tvivelaktig natur (rovridare, animister, prisjägare mm) som av en trevlig, sympatisk och förmögen härskar fick i uppdrag att rensa ut en grupp som höll på med att försöka underminera härskaren auktoritet och leda ett uppror mot honom. Sagt och gjort, gruppen med stora intressen i pengar och status förföljde meningsmotståndarna och intåg deras näste, dock så var inte huvuduppviglarna själva där. I slutet gick det upp för oss att det var vår egen goda bas som vi höll på att förstöra!!

Det äventyret var kul att spela men samtidigt så irriterande i efterhand..

Ett annat bra alternativ är att låta rollpersonerna stå i handlingens centrum, som hertig eller anställda av en sådan och de måste utföra hans vilja. Detta kan leda till intressanta ställningstaganden; hertigen behöver pengar till sitt underhåll, hans undersåtar för att överleva.

Annars så fungerar de flesta äventyren bra även för onda/skrupelfria personer; en trollkarl gillar inte konkurrenter som tex Telach alltså måste han bort och trollkarlen kan tillgodogöra sig hans tillgångar/kunnande/etc.
Allt beror väl egentligen på vilka drivkrafter rollpersonerna har!

Vad är det egentligen som säger att alla nekromantiker är onda, är inte magin i sig själv neutral bara att en viss typ av utövar dras till olika skolor? Gillar iden med shaguliterna som animistsekt, har alltid vetat att animister är självgoda kvacksalvare :lol:
Alternativt Mentalism, men läran om livet kommer bättre in under animismen men båda passar ju egentligen bättre än nekromantin..

Postat: 2008-10-23 15:51
av Sopodlare
Svavelvinter serien ligger bra till tycker jag, är mitt i en pågående kampanj och de har redan gjrot mer "onda" än "goda" gärningar

Postat: 2008-10-23 20:39
av birkebeineren
Aventyret "Fiender av begynnelsen" från Krilloan-modulen ar ganska interessant i detta avseendet - kampar RP for den onda eller den goda sidan?

Postat: 2008-10-25 00:45
av Sopodlare
Jag måste nog lägga min röst på alla Krilloanäventyren. Intressanta ställningstaganden där.

Jag sl:ade en kampanj för många år sedan där hjältarna drog runt i världen och "befriade" själar. De intelligenta varelser som offrades till deras gud uppgick i honom, istället för att gå vidare enligt sin egen trosbekännelse.

De fick alltså uppgå i något större. Något mycket vänligt och trevligt.

Det tyckte inte de andra religiösa företrädarna och mina kära spelares rollpersoner jagades kors och tvärs över Ereb. En fördel var att de alltid behövde hålla sig i rörelse, och alltså ALLTID såg nya områden. Har aldrig spelat i så stora delar av Ereb som då.

Postat: 2012-01-25 14:53
av lawisendro
I skuggan av en ros är väl ett något ont äventyr...