Äventyr i Ereb

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
User avatar
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Posts: 1417
Joined: 2007-11-09 01:15
Location: Västerås

Post by Grisodlar'n »

birkebeineren wrote:Som tidigare sagt; låter lovande Grisodlar'n, gillar att du tar upp så många ideer från andra trådar på forumet och att några fler smulor erdirsk kunskap skakas fram. :)

Hur går det förresten med mordhistorien?
Idéerna och diskussionerna är såpass bra så jag försöker väva in saker från wikin och forumet tillsammans med ÄS material så ofta jag kan. Däremot är det svårt med saker som när den erdiriska kulturen fanns i västra Ereb och hur den uppstod. Mellan bronsåldern och den jorpagniska kejsartiden är väl ganska givet, men måste få ihop allt med dyler, övriga barbarstammar, krunska kulturutbyten och den spårlöst försvunna erdiriska kulturen vid Jorpagnas erövring av väst. Knepet är att skriva allt såpass löst att det passar in i forumets historiebild och med respekt för det Klomellien som antytts, och utan att förstöra för någon som drömt om att skriva om erdirerna.


Mordhistorien behöver några beskrivna SLP, ledtrådar och villospår, en tidslinje och en upplösning. Sen är det nog klart.
User avatar
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Posts: 1417
Joined: 2007-11-09 01:15
Location: Västerås

Post by Grisodlar'n »

Mikael wrote:Domnatius från Grivela, är han kanske en av de fyra mandelmunkar som förestår biblioteket i Grivela och dess antika samlingar?
Ska kolla mandelmunkstråden och anpassa årtal. Vet inte hur hans namn passar in i namnkulturen i "dagens" Jorpagna, får kolla det. Bra uppslag! :D
Mikael
Admin
Posts: 5083
Joined: 2007-02-22 19:19

Post by Mikael »

Grisodlar'n wrote:
Mikael wrote:Domnatius från Grivela, är han kanske en av de fyra mandelmunkar som förestår biblioteket i Grivela och dess antika samlingar?
Ska kolla mandelmunkstråden och anpassa årtal. Vet inte hur hans namn passar in i namnkulturen i "dagens" Jorpagna, får kolla det. Bra uppslag! :D
Ahh, det står nog inget i Mandelordens tråd om Grivelas bibliotek, var mer en tanke och höftskjutning från min sida. Jorpagna och Grivela borde vara oerhört intressant för Mandelorden. Har dock för mig att majoriteten helst inte såg några lyceer utanför Aidne (vilket jag personligen gärna ser ett fåtal), men jag kan minnas fel.
User avatar
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Posts: 1417
Joined: 2007-11-09 01:15
Location: Västerås

Post by Grisodlar'n »

Mikael wrote:
Grisodlar'n wrote:
Mikael wrote:Domnatius från Grivela, är han kanske en av de fyra mandelmunkar som förestår biblioteket i Grivela och dess antika samlingar?
Ska kolla mandelmunkstråden och anpassa årtal. Vet inte hur hans namn passar in i namnkulturen i "dagens" Jorpagna, får kolla det. Bra uppslag! :D
Ahh, det står nog inget i Mandelordens tråd om Grivelas bibliotek, var mer en tanke och höftskjutning från min sida. Jorpagna och Grivela borde vara oerhört intressant för Mandelorden. Har dock för mig att majoriteten helst inte såg några lyceer utanför Aidne (vilket jag personligen gärna ser ett fåtal), men jag kan minnas fel.
Ok, trodde det nyare lyceet i Grivela var mer eller mindre spikat? Annars kan jag köra på det jag redan skrivit, att Domnatius var en lärd man under kejsartiden. Fast det skulle vara kul med en koppling till Mandelorden. Jag kan ju ändra hans namn och platsen, så att han är en nutida lingvistiker i t ex Pendon.
Mikael
Admin
Posts: 5083
Joined: 2007-02-22 19:19

Post by Mikael »

Nej låt det vara i grivela och 606 eO funkar väl? Sedan behöver det inte vara ett lycée utan enbart ett bibliotek,men som sköts av mandelmunkar. Jag minns faktiskt inte vad som bestämdes, får visst läsa Mandeltråden igen själv också. :?
User avatar
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Posts: 1417
Joined: 2007-11-09 01:15
Location: Västerås

Post by Grisodlar'n »

Mikael wrote:Nej låt det vara i grivela och 606 eO funkar väl? Sedan behöver det inte vara ett lycée utan enbart ett bibliotek,men som sköts av mandelmunkar. Jag minns faktiskt inte vad som bestämdes, får visst läsa Mandeltråden igen själv också. :?
606 fO var det min Domnatius präntade sin åsikt, dvs efter att kejsardömet hade erövrat Klomellien (620 fO?), men då fanns inte Mandelorden. Men det är ju lätt att ändra. Däremot har jag inte fattat om ni kommit överens om att Grivela fortfarande ska finnas i det moderna Jorpagna? En ny, liten stad byggd vid de gamla ruinerna som du skrev i en tråd?
Mikael
Admin
Posts: 5083
Joined: 2007-02-22 19:19

Post by Mikael »

Jag tror vi är överens om att dagens Grivela är en liten stad ovanpå/intill det fornas ruiner, där får och getter betar på forum.
User avatar
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Posts: 1417
Joined: 2007-11-09 01:15
Location: Västerås

Post by Grisodlar'n »

Jag är snart klar med En mördares anlete men i samband med att jag beskriver tillvägagångssätt för att få tag på mördaren, så var jag också tvungen att nämna något om spelare som vill använda magi:

"MAGI. Spelarna kanske deklarerar att deras rollpersoner använder magi för att finna mördaren. Vissa besvärjelser (se några listade nedan)kan vara extremt effektiva metoder för att avslöja Teut som mördaren och kan t o m förstöra hela deckarnöten om du som SL inte balanserar allt. Naturligtvis ska inte en spelare känna sig motarbetad av SL bara för att hans RP är magiker.

Istället för att använda dig av plötsliga magistormar eller liknande, så kan en SL använda sig av subtilare knep (se listan). Har en RP gett intrycket av att vara magiker, så är Teut extra vaksam mot en sådan person, kanske skyddar sig själv och sitt rum med ANTIMAGI eller rentutav försöker förgifta personen? Tänk också på att t ex Wulfbald, hans hustru, Barguran mfl kan vara väldigt vidskepliga och rädda för allsköns trolldom. De uppskattar nog inte öppet magiskt gestikulerande och skulle nog bli livrädda om någon använde trollkonster mot dem.
Nedan följer några exempel på besvärjelser som kan rubba balansen i äventyret och kortfattade förslag på hur du kan ”modifiera” dessa, utöver Teuts ev. ANTIMAGI:

VARSEBLIVNING – Al (Varsebli mördare? Det kanske är fler på värdshuset, t ex Bontosa och några karavanvakter som begått ngt mord i det förgångna?)

TELEPATISK SONDERING – Dr (Om du som SL använder beskrivningen som finns i modulen Drakar, så kan drakmagikern avläsa Teuts minne, förutom tankar och personlighet. Låt då RPn t ex ta del av Teuts barndomsminnen eller minnena av magikerns första kärlek, dvs låt inte minnena i första hand handla om mordet på köpmannen Mello.

DRAKSINNE – Dr (Drakmagikern skulle kunna genomskåda eventuella lögner under ett förhör. Låt Teut ljuga så lite som möjligt och fara med halvsanningar.)

SANNHÖRSEL – Dr,M (Se ovan.)

SYN – Dr, M (Genom minst SYN E2 kan man se och höra allt som försigått i ett givet område en dag bakåt i tiden. Kastas den dagen efter mordet så skulle det innebära att magikern ser hur Teut förgiftar soppan föregående kväll, vilket kanske skulle vara en smärre katastrof. Däremot så ser och hör magikern ALLT, dvs Bargurans fyllesånger, karavanvakternas väderspänningar, hur värdfrun efter ett uthusbesök med otvättade händer knådar deg, RPnas egna förehavanden etc etc. I denna kakafoni av intryck kan det kanske vara svårt att urskilja soppförgiftningen?)

TALA MED DÖD – Dr, Sp (Vem har sagt att själen av en nyligen mördad man som dog i våldsamma hallucinationer är lättförstådd? Dessutom skulle besvärjaren snabbt betraktas som svartkonstnär.)

SEANS, MATERIALISATION – Sp (Se ovan.)

Låter ovanstående rimligt, och kan det finnas besvärjelser jag glömt som kan rubba själva balansen i äventyret? Hur ska man göra för att en spelare som har en magiker också ska kunna få användning för sina kunskaper?
User avatar
gtjorgo
Barbisk Hövding
Posts: 1061
Joined: 2008-05-24 12:54
Location: stockholm

Post by gtjorgo »

dubbel postning :(
Last edited by gtjorgo on 2008-07-06 17:51, edited 1 time in total.
User avatar
gtjorgo
Barbisk Hövding
Posts: 1061
Joined: 2008-05-24 12:54
Location: stockholm

Post by gtjorgo »

Drakmagin är för sherlockholmes-äventyrs-konstruktören vad Mentalism (flyga, teleportera) är för grottröjs-äventyrs-konstruktören. En stor vagel i ögat.
När det gäller Syn så kanske fler än Teut var där och fingrade.. Kocken, någon hungrig vakt som provsmakade lite, värdshusvärden godkänner...etc)

När det gäller spiritist-besvärjelsera ser jag inga problem, offret var/är nog så pass borta i dödsångest och dylikt att han inte kan avslöjamer än nödvändigt för äventyrarna...en hint kanske kan ges men inte mer.
User avatar
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Posts: 1417
Joined: 2007-11-09 01:15
Location: Västerås

Post by Grisodlar'n »

gtjorgo wrote:Drakmagin är för sherlockholmes-äventyrs-konstruktören vad Mentalism (flyga, teleportera) är för grottröjs-äventyrs-konstruktören. En stor vagel i ögat.
När det gäller Syn så kanske fler än Teut var där och fingrade.. Kocken, någon hungrig vakt som provsmakade lite, värdshusvärden godkänner...etc)

När det gäller spiritist-besvärjelsera ser jag inga problem, offret var/är nog så pass borta i dödsångest och dylikt att han inte kan avslöjamer än nödvändigt för äventyrarna...en hint kanske kan ges men inte mer.
Bra idé angående SYN. Sen måste väl besvärjelsen skildra händelseförloppet (inom 30/120 m område) under gårdagen i ganska högt tempo om besvärjelsen endast varar i Sx1SR? Det blir lite som att försöka hitta detaljer när man spolar igenom en film, kanske. 24 h komprimerade till dryga minuten.
Sen har jag aldrig fattat om SYN utgår från besvärjaren, dvs om det som hänt utspelar sig framför magikern likt skugglika, disiga bilder eller om magikern kan se allt från precis alla perspektiv? Besvärjelsen har ju ändå inte särskilt högt Skolvärde, så hur avancerad kan den vara egentligen?
User avatar
gtjorgo
Barbisk Hövding
Posts: 1061
Joined: 2008-05-24 12:54
Location: stockholm

Post by gtjorgo »

Grisodlar'n wrote:
gtjorgo wrote:Drakmagin är för sherlockholmes-äventyrs-konstruktören vad Mentalism (flyga, teleportera) är för grottröjs-äventyrs-konstruktören. En stor vagel i ögat.
När det gäller Syn så kanske fler än Teut var där och fingrade.. Kocken, någon hungrig vakt som provsmakade lite, värdshusvärden godkänner...etc)

När det gäller spiritist-besvärjelsera ser jag inga problem, offret var/är nog så pass borta i dödsångest och dylikt att han inte kan avslöjamer än nödvändigt för äventyrarna...en hint kanske kan ges men inte mer.
Bra idé angående SYN. Sen måste väl besvärjelsen skildra händelseförloppet (inom 30/120 m område) under gårdagen i ganska högt tempo om besvärjelsen endast varar i Sx1SR? Det blir lite som att försöka hitta detaljer när man spolar igenom en film, kanske. 24 h komprimerade till dryga minuten.
Sen har jag aldrig fattat om SYN utgår från besvärjaren, dvs om det som hänt utspelar sig framför magikern likt skugglika, disiga bilder eller om magikern kan se allt från precis alla perspektiv? Besvärjelsen har ju ändå inte särskilt högt Skolvärde, så hur avancerad kan den vara egentligen?
Den har ändå 9 i skolvärde så ganske dyr är den ändå (eld har 6).
Men de ni sa om att de liknar ett videokasettband som snabbspolar i huvudet på magikern som utan större möjligheter för pauser inte kan urskilja detaljer, det, anser jag låter klokt.
User avatar
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Posts: 1417
Joined: 2007-11-09 01:15
Location: Västerås

Post by Grisodlar'n »

Ja, jag kör nog på den linjen. Jag laddar upp äventyret när jag blir klar (även om det andra äventyret inte är klart) så att folk kan ge lite kritik och komma med synpunkter.

Det var svårare än jag trodde att skriva en mordhistoria som utspelar sig i en värld där varken fingeravtryck, DNA och obduktioner etc kan medverka till att lösa mordet. Det kan och ska ju inte vara något Drakar & Demoner CSI direkt. Sen är ju "deckarnötter" oftast varken episkt svulstiga eller fyllda med klassisk ÄS-humor. Jag får se vad ni tycker och tänker om det jag skrivit.
User avatar
gtjorgo
Barbisk Hövding
Posts: 1061
Joined: 2008-05-24 12:54
Location: stockholm

Post by gtjorgo »

blir nog bra, Bromme stenar verkar ju som om det varit väldigt lyckat om man läst de som står på forumet
User avatar
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Posts: 1417
Joined: 2007-11-09 01:15
Location: Västerås

Post by Grisodlar'n »

Ok, här är det första äventyret (En mördares anlete) av två (kanske tre). Kom gärna med kritik, förslag på vad som kanske kan förbättras etc.

http://www.speedyshare.com/575892959.html
Post Reply