Magisk maktkamp

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
orville
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 9
Blev medlem: 2008-04-16 09:13
Ort: Fagersta

Magisk maktkamp

Inlägg av orville »

Efter att inte spellett drakar och demoner på några år är det snart dags igen. Nedan beskriver jag en kampanj och jag skulle uppskatta all input ni har att komma med. Förresten så är jag ny här och ni kan läsa mer om mig och mitt "nerdande" i presentationstråden.

En temakampanj där alla spelare är magiker.
De kommer att kunna höra till de vanligaste magiskolorna (med vanlig så menar jag alltså inte demon/nekro/drak magi etc).

Kampanjen ska börja med att karaktärerna är medlemmar i en mindre magikerakademi som verkar i berendiens huvudstad. Akademien är inte känd som särskilt prestigefylld då några av de mer inflytelserika har rykte om sig att mest ägna sig åt mat och dryck.

Rollpersonerna är assistenter åt några mer inflytelserika magiker. De har fått sparsamt med information men de vet att det har att göra med att flytta en magisk nod på något sätt. De har också fått veta att en artefakt som finns i magikergillets hus också har med detta att göra. ”Den har sin del av ritualen” så att säga.

En av mästarna inom orden försedde karaktärerna med var sin skyddande medaljong innan de reste. Dessa medaljonger kommer att vara av betydelse under senare delen av kampanjen.

När mästarna i stort sett är klar med ritualen (som tagit ett stort antal timmar) försvinner de plötsligt. Karaktärerna står ensamma i de ruiner som utgjorde noden (vart ska ruinerna vara?)


Orden är infiltrerad av den andra orden (kanske någon form av fanatiker)
En av dessa agenter förser rollpersonerna med varsin amulett som ska
skydda dem. Dock är den också besvärjad att hindra ritualen som ska
flytta noden.

Hur och varför försvann mästarna?

SPOILER FÖR SPELARE!!!!!!!!!


Mästarna kastas ut i ett plan (någon variant av de grå hallarna kanske? Gillar inte riktigt dem finns det något annat?) där de hålls fågna. Runt om i världen finns artefakter
som tjänar som nycklar till det existensplan som mästarna finns på. För att kunna finna dessa artefakter måste man studera magiska flöden i ereb. Hur gör man det? Kanske via böcker som finns utspridda över olika delar av världen.

Ritualen misslyckades eftersom en av amuletterna var besvärjad med magi som skulle motverka en ritual av den typ som skulle genomföras. Det pågår en maktkamp inom magikerorden och någon ville att dessa mästare skulle försvinna för egen vinning. Varför och vem?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

En av de Unga Gudarna som beskrivs i Kandra-modulen, Khushta eller Kartov tror jag, har något att göra med passager mellan olika plan att göra (står även om detta i Gigant magiboken där Gadarim beskrivs) och om din kampanj skal utspela sig i just Berendien kan kanske någon koppling till denna gudom göras?

Det låter förövrigt ut som ett interessant scenario! :)
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Låter som ett annorlunda och bra scenario! Maktkamper på en magikerakademi etc och dimensionsresor låter tilltalande :D
orville
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 9
Blev medlem: 2008-04-16 09:13
Ort: Fagersta

Inlägg av orville »

Grisodlar'n skrev:Låter som ett annorlunda och bra scenario! Maktkamper på en magikerakademi etc och dimensionsresor låter tilltalande :D
!!!!!!!SPOILER FÖR SPELARE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tack för de trevliga orden Grisodlarn :)

Att göra en magikerkampanj verkar vara ett bra sätt att fastna i sitt äventyrsskrivande. :roll:

Jag har tänkt mig att mästarna ska sitta fast i multiuniversum. Någon annan värld helt enkelt. Kanske en dimension där inget annat finns.

Dock har jag svårt att komma vidare:
Om det finns ställen i ereb som är portaler till den dimension där mästarna finns hur ska man kunna öppna portalen? Kanske någon form av besvärjelsen öppna? Ett elexir som man använder till en början till slut används en besvärjelse?

Låt oss säga 4 mästare. För att hämta var och en krävs att man i ereb reser till det ställe som är en port till den andra dimensionen och utför en ritual eller besvärjelse.

Del 1 borde handla om försvinnandet av mästarna och sökandet efter var de kan ha försvunnit. Vilka färdighetsslag kan man använda? Man kan kanske särskåda besvärjelsebeskrivningen men den borde ha ett hyfsat högt skolvärde? Kanske så högt att ingen av rollpersonerna kan läsa den…

Del 2 borde involvera hur man ska kunna hitta portalerna och hur man kan ta sig till andra sidan

Förslag? Kan man ha med ett harry potterliknande bibliotek som administreras av någon form av kunskapsdemon som måste ”mutas” på något sätt. Kanske genom att ge den en ung kvinna.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Oavsett om RPna är tvungna att hitta de få fasta portaler i Ereb som leder till den dimension där de fyra mästarna är fastspärrade, så kan ju en dimensionsresa till Hemaquiels Svarta bibliotek (som beskrivs i Krilloan-boxen) vara aktuellt. Biblioteket omnämns i diverse magiska och religiösa skrifter, t om i den Gyllene boken, och sägs rymma "en kopia av inte bara allt som skrivits i Altor och en mängd andra världar, utan även allt som har sagts, tänkts och hänt." Kan det finnas ett bättre ställe att finna svaret på hur man tar sig till den dimension mästarna är fängslade i?

I Krilloan-boxen finns även några Hemaquiel-relaterade ritualer som kan tjäna som inspiration för den ritual som kanske krävs för att öppna portalen till mästarnas dimension.

Gällande del 1 så varför inte låta den ritual som mästarna gagnade sig av vara skriven i någon slags Da Vinci-liknande chiffer? Går RPna bet på att knäcka chiffret så kan en resa till Svarta biblioteket vara alternativet, där chifferlösningen eller nyckeln finns nedtecknad (eftersom den åtminstone har existerat i form av en tanke).
orville
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 9
Blev medlem: 2008-04-16 09:13
Ort: Fagersta

Inlägg av orville »

Tack, jag ska försöka få tag på Krilloanmaterialet.

Jag undrar även följande: Jag vill att noden ska vara utmärkt på något sätt av en gammal kultur eller kanske en magikerorden som verkar i det fördolda.

Det skulle kunna vara någon form av byggnad eller liknande kanske en obelisk men jag gillar inte såna... Något annat?

Jag tror det skulle vara en bra grej för att få spelarna att känna att "nu är vi nära nästa del i pusslet" - känsla

Några tankar eller förslag (noderna är alltså utmärkta precis som ingångar och utgångar till multiuniversum...)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nu är jag inte helt insatt i vad dina planer är men ta dig en titt på det vi spånat om erdirerna tidigare här på forumet, kanske dessa skulle kunna passa som din gamla kultur...
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ta även en titt i Mirel-tråden, bitarna om jättarnas Gorongal kanske passar ihop med dina tankar kring en urgammal kultur, ruiner och tempel?
carlaronsson
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 35
Blev medlem: 2011-07-26 15:46

Lärlingar

Inlägg av carlaronsson »

En ide är att ta ett äventyr vilket som helst men alla spelare måste vara Lärling(magikerns handbok).

Det innebär att ett gäng kassa magiker utan vapen med föa minimagi med sin fantasi får ta sig genom äventyret.

Kör de fast kan de ju utnyttja Lärlingens sprätthöksliknande yrkesförmåga.
Ignatius Loyoda - Dalkisk Inkvisitor
carlaronsson
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 35
Blev medlem: 2011-07-26 15:46

Inlägg av carlaronsson »

Ah grå hallarna, få saker har kittlat min fantasi som dem. Synd bara att det enbart är PSY som avgör hur man klarar sig där...
Ignatius Loyoda - Dalkisk Inkvisitor
Skriv svar