Jag har en dröm...

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev:Psipo: Jag förstår fortfarande inte vad du vill säga? Om det inte är ett nytt spelsystem (i.e. Burning Wheel) du presenterar (där karaktärernas mål, tankar och psykologi skapas med regler istället för fritt av spelaren) så vad är det? En kampanj? Men det är väl knappast en nyhet att man i hemmakampanjer gör bra i att ibland ha ett helt fritt upplägg (likt min Conanpiratkampanj t.e.x.), även om jag tycker att även styrda och berättande kampanjer (andra ändan av skalan) har ett värde. Eller är det en färdigskriven äventyrskampanj du beskriver? I så fall är problemet att det är svårt att i förväg presentera spel som i stort kommer att skapas under spelmötet.

Jag har aldrig klätt i svart, men jag tycker att blått och brunt går med vitt.
Det är ett nytt spelsystem. Och det är ett nytt sätt att spela på. Det är mycket möjligt att ni spelat exakt på det viset med alla finsesser (även om jag har svårt att tro att någon snubblat in i det i sin fulla form) och även om ni inte gjort det är det mycket möjligt att ni inte har något att vinna på att ändra något.

Alla dina inlägg tyder på att du inte är så intresserad av det utan mest försöker skjuta skutan i sank (vilket jag kan avslöja är omöjligt från där jag sitter). Antingen ser du möjligheterna eller så gör du inte det. Svårare än så är det inte. Jag bryr mig faktiskt inte om ifall ingen tycker att detta låter intressant eller vettigt, men mycket tyder på att flera ser möjligheterna. Om du inte tillhör dom så får du antingen bortse från de här strömningarna eller ännu hellre, köp ett av spelen och se själv vad det handlar om och dissa det sedan.

Jag är till 99% säker på att du inte riktigt förstår vad jag säger, av någon anledning.

Och visst kan du skapa en kampanj för andra att spela, men då måste du även skapa en premiss som gör att alla faktiskt kan spela det.

Och nej, mål, tankar och psykologi skapas inte av reglerna men de hjälper spelaren att definiera dom och gör att de kan användas konkret i spel för att fördjupa storyn.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Psipo: Antingen är jag ovanligt dum (vilket iofs är ganska troligt). Eller också krävs det att man läser på en del om Burning Wheel/Narrativism/Etc... innan man förstår vad det handlar om. Om vi (för att inte såra min stolthet) utgår från att det är det andra det handlar om består den här tråden av du själv som predikar hur utmärkt ett visst system/spelsätt är och vi andra som inte riktigt förstår vad du menar. Så jag förstår inte riktigt syftet med att prata om den här spelstilen om du inte går igenom den och förklarar den på ett systematiskt sätt.

I och för sig tror jag att det rör sig om alternativ 3: att jag har förstått åtm. ungefär vad det rör sig om men att jag inte lyckas formulera mina åsikter riktigt rätt. Så jag skall läsa igenom det som står om Burning Wheel på nätet (äntligen) och återkommer i frågan.

Syftet med att skriva om den här spelstilen här är väl ändå att du vill ha respons?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev: Syftet med att skriva om den här spelstilen här är väl ändå att du vill ha respons?
Nja, först bara brainstormade jag kring hur man kunde kampanja i Ereb och sedan blev jag ombedd att formulera mina åsikter tydligare. Så det gjorde jag. Jag vet exakt var jag står och vad jag vill uppnå med mitt rollspelande och hur jag ska uppnå det.

Lite kort dock:
1. A story is marked by the decisions of characters.
2. Any situation that causes the character to be further defined is ipso facto the stuff of story.
3. The actions of characters define theme.
4. Thus, the way to make 'story' during play is to present situations that engage the character's issues and allow the player to develop theme by choosing the characters actions. The formal techniques for this range from Sorcerer's kickers and bangs, to DitV's town creation. More techniques will no doubt be developed in the future.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

"I have a dream", Vije/Dr King.
Kan diskussionen återvända dit så det inte blir "had a dream".
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Definitivt.

Själv tycker jag att det redan finns en massa episka kampanjer inom Erebs ramar (Nidländska Reningen, Maktens Portar, Ärans Väg, Femte Konfluxen, Krilloan). Det jag hade tyckt var fräckt är dels kanske ett ramverk för äventyrande (e.g. en kampanjmodul om livet som handelsman på kopparhavet el dyl) kopplat till en uppsjö av småäventyr o dyl. Helt enkelt material för spelgruppen att snickra ihop sin egen kampanj.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Psipo skrev:Låter det inte kul? :D
Det låter onekligen mycket intressant.

Jag minns en gång för länge sedan i en soffa lång långt borta, med tekoppar på bordet och med tärningspåsen fylld till bredden. Det var jag och en kompis (Bäst att få med lite rollspel i berättelsen, den börjar låta som en berättelse om vad som hände efter min kontaktannons blev besvarad =P) som spelade. Jag var SL men jag hade min egen RP i form av en SLP (typ) och vi spelade tillsammans... typ...

Alltså även om jag improviserade händelserna runtomkring så var även min rollperson med i spelet som SLP.

Är det något sånt här vi pratar om? Är det åtminstone lite likt? Annars har jag fortfarande svårt att se hur detta konecpt fungerar i praktiken.

Vore coolt om några av oss kunde spela ihop nån gång? I vårt nya Ereb kanske :D



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Otvin Käkslite skrev: Är det något sånt här vi pratar om? Är det åtminstone lite likt? Annars har jag fortfarande svårt att se hur detta konecpt fungerar i praktiken.

Vore coolt om några av oss kunde spela ihop nån gång? I vårt nya Ereb kanske :D
Det vore ju absolut coolt! Men för att svara på din fråga så, nej, det har inget med saken att göra. :) Jag föreslår att ni läser och begrundar de fyra punkterna. Och alla som tycker att det låter intressant bör genast följa minst ett av de tips jag gav ovan.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Mikael skrev:"I have a dream", Vije/Dr King.
Kan diskussionen återvända dit så det inte blir "had a dream".
:) Ja, den risken finns ju alltid.

Men jag tycker absolut att diskussionen här är givande och bra. Jag tror jag tar och startar en ny tråd kring lite mera mina egna specifika tankar (bara man fasen skulle ha lite tid nångång...argh) så kan denhär tråden fortsätta vara en allmän spåneritråd om kampajer, upplägg, system osv.

Psipo: Lite fel forum kanske, men kommer dehär tankarna att finnas inarbetade i den kommande Ulvriket-kampanjen på nåt sätt?

Rickard: Lägg absolut upp din Kandra-kampanj, det är en order! :wink:
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

vije skrev: Psipo: Lite fel forum kanske, men kommer dehär tankarna att finnas inarbetade i den kommande Ulvriket-kampanjen på nåt sätt?
Ja, till viss del. Eller ganska stor egentligen. Men det beror nog mest på hur man använder den. Men, M:UA stödjer ju inget av det här så det blir lite sådär snett från sidan vi kommer in. Men ja, vi jobbar efter den mallen på alla plan.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Eftersom jag nu har satt mig in ordentligt i BW har jag bestämt mig för att prova systemet i en kommande trakorisk kampanj. kampanjen kommer helt och fullt att grundas i spelarnas RP och spelarnas önskemål. Karaktärskapande är en central del av systemet och det som poppar ut är minst sagt en intressant rollperson. Allt i systemet hänger dessutom samman på ett riktigt skickligt vävt sätt så har du gett din karaktär en övertygelse att "Kastyke älskar den som älskar sig själv" så har du iom det inte bara berättat att din karaktär skriver under på de paratornska dygderna utan att du dessutom önskar situationer när den övertygelsen skapar en konflikt på ett eller annat sätt. Och givetvis så finns det regelmässiga aspekter av övertygelser med. Du vill använda dom även om det blir bara dåligt!

Sätt ihop 4 rollperosner med 3 övertygelser var tillsammans med allt annat coolt som varje RP får i bagaget så vet jag faktiskt inte om jag som SL kommer att behöva lyfta pennan för att kicka igång spelet!

Givetvis kommer jag att posta utvecklingen, antingen här eller på www.rollspel.nu
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Sätt ihop 4 rollperosner med 3 övertygelser var tillsammans med allt annat coolt som varje RP får i bagaget så vet jag faktiskt inte om jag som SL kommer att behöva lyfta pennan för att kicka igång spelet!
Jag håller tummarna för att alla inte kommer att döda varandra första spelmötet (har varit med om det)... :D
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Adragoor skrev: Jag håller tummarna för att alla inte kommer att döda varandra första spelmötet (har varit med om det)... :D
Det fina är att alla gör sina karaktärer tillsammans, alla hemligheter delas mellan alla deltagare. Spelarna har full koll på övriga spelarens karaktärer och tillsammans hittar man ett tema inom vilket man vill spela. Är temat något om vänskap och förräderi så vet ju alla att det kommer att sluta illa. Men det är ju ett ganska svårt tema för en kampanj. :)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Har slängt ett litet öga på BW och jag tycker det verkar riktigt trevligt, så det ska bli riktigt intressant att läsa om din BW kampanj.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Men det är ju ett ganska svårt tema för en kampanj.
Nej en kampanj funkar ju inte så... (Men ett enstaka äventyr av det slaget kan bli hysteriskt...)
superunknown
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 37
Blev medlem: 2007-04-03 23:17
Ort: Linköping

Inlägg av superunknown »

Peter skrev:Definitivt.

Själv tycker jag att det redan finns en massa episka kampanjer inom Erebs ramar (Nidländska Reningen, Maktens Portar, Ärans Väg, Femte Konfluxen, Krilloan). Det jag hade tyckt var fräckt är dels kanske ett ramverk för äventyrande (e.g. en kampanjmodul om livet som handelsman på kopparhavet el dyl) kopplat till en uppsjö av småäventyr o dyl. Helt enkelt material för spelgruppen att snickra ihop sin egen kampanj.
Maktens Portar är ett äventyr som ingår i kampanjen Ärans Väg. Jag håller inte alls med om att den kampanjen är episk, snarare rätt småskalig. Hade tom. tänkt att rippa titeln Maktens Portar till en egen kampanj av fetepiskt slag. En såpass maffig titel förtjänar ett episkt megaäventyr enligt min mening..

Sen håller jag med om din tanke om spelmoduler, men det du nämner låter lite som Kopparhavets Kapare.
Skriv svar