Det är ett nytt spelsystem. Och det är ett nytt sätt att spela på. Det är mycket möjligt att ni spelat exakt på det viset med alla finsesser (även om jag har svårt att tro att någon snubblat in i det i sin fulla form) och även om ni inte gjort det är det mycket möjligt att ni inte har något att vinna på att ändra något.Peter skrev:Psipo: Jag förstår fortfarande inte vad du vill säga? Om det inte är ett nytt spelsystem (i.e. Burning Wheel) du presenterar (där karaktärernas mål, tankar och psykologi skapas med regler istället för fritt av spelaren) så vad är det? En kampanj? Men det är väl knappast en nyhet att man i hemmakampanjer gör bra i att ibland ha ett helt fritt upplägg (likt min Conanpiratkampanj t.e.x.), även om jag tycker att även styrda och berättande kampanjer (andra ändan av skalan) har ett värde. Eller är det en färdigskriven äventyrskampanj du beskriver? I så fall är problemet att det är svårt att i förväg presentera spel som i stort kommer att skapas under spelmötet.
Jag har aldrig klätt i svart, men jag tycker att blått och brunt går med vitt.
Alla dina inlägg tyder på att du inte är så intresserad av det utan mest försöker skjuta skutan i sank (vilket jag kan avslöja är omöjligt från där jag sitter). Antingen ser du möjligheterna eller så gör du inte det. Svårare än så är det inte. Jag bryr mig faktiskt inte om ifall ingen tycker att detta låter intressant eller vettigt, men mycket tyder på att flera ser möjligheterna. Om du inte tillhör dom så får du antingen bortse från de här strömningarna eller ännu hellre, köp ett av spelen och se själv vad det handlar om och dissa det sedan.
Jag är till 99% säker på att du inte riktigt förstår vad jag säger, av någon anledning.
Och visst kan du skapa en kampanj för andra att spela, men då måste du även skapa en premiss som gör att alla faktiskt kan spela det.
Och nej, mål, tankar och psykologi skapas inte av reglerna men de hjälper spelaren att definiera dom och gör att de kan användas konkret i spel för att fördjupa storyn.