Dödens väg

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Dödens väg

Inlägg av Grisodlar'n »

Någon som har lirat detta äventyr och placerat det på en logisk plats i Altor? Trots att vi lirade allt som kom ut så har det här äventyret aldrig spelats klart. Jag fick börja spela det när det kom, men det rann ut i sanden har jag för mig. Det känns också lite svårplacerat rakt av, utan större ingrepp. Några tips?
Falk
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 9
Blev medlem: 2015-07-18 23:42

Re: Dödens väg

Inlägg av Falk »

Grisodlar'n skrev: 2020-04-14 22:57 Någon som har lirat detta äventyr och placerat det på en logisk plats i Altor? Trots att vi lirade allt som kom ut så har det här äventyret aldrig spelats klart. Jag fick börja spela det när det kom, men det rann ut i sanden har jag för mig. Det känns också lite svårplacerat rakt av, utan större ingrepp. Några tips?
Det finns ett förslag här: http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... s_v.C3.A4g
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Dödens väg

Inlägg av Grisodlar'n »

Falk skrev: 2020-04-15 02:39
Grisodlar'n skrev: 2020-04-14 22:57 Någon som har lirat detta äventyr och placerat det på en logisk plats i Altor? Trots att vi lirade allt som kom ut så har det här äventyret aldrig spelats klart. Jag fick börja spela det när det kom, men det rann ut i sanden har jag för mig. Det känns också lite svårplacerat rakt av, utan större ingrepp. Några tips?
Det finns ett förslag här: http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... s_v.C3.A4g
Tackar! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Dödens väg

Inlägg av birkebeineren »

Försökte hitta diskussionen där vi tänkte Jorpagna som plats för äventyret men inte lyckats. Tror tanken var att låta Lamanien vara ett jorpagniskt furstendöme där fursten titulerade sig kung. Ankorna i en slags halvautonom stadsstat eller liknande. Hur bäst göra med den nya religionen som beskrivs i äventyret vet jag inte om vi kom till men den skulle kunna knytas till en gammal jorisk gud eller en mindre känd Unggud då båda dessa panteon finns i Jorpagna bredvid båda grenarna av LV.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Dödens väg

Inlägg av Grisodlar'n »

birkebeineren skrev: 2020-04-15 15:09 Försökte hitta diskussionen där vi tänkte Jorpagna som plats för äventyret men inte lyckats. Tror tanken var att låta Lamanien vara ett jorpagniskt furstendöme där fursten titulerade sig kung. Ankorna i en slags halvautonom stadsstat eller liknande. Hur bäst göra med den nya religionen som beskrivs i äventyret vet jag inte om vi kom till men den skulle kunna knytas till en gammal jorisk gud eller en mindre känd Unggud då båda dessa panteon finns i Jorpagna bredvid båda grenarna av LV.
Ja, det kan vara en bra lösning. En jorpagnisk furste, en död drake och en dödsgast med ett ont svärd. Det var något med äventyret som jag inte gillade. Det var nog mest att det var skrivet till grundreglerna när Expert var the hot shit. Men det har ju ankor iallafall. Skaraborgarn kanske skulle hjälpa till med lite förslag kring ankorna. Han älskar djurfolken, jag har väldigt svårt för dem ibland.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Dödens väg

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev: 2020-04-17 01:25 Ja, det kan vara en bra lösning. En jorpagnisk furste, en död drake och en dödsgast med ett ont svärd. Det var något med äventyret som jag inte gillade. Det var nog mest att det var skrivet till grundreglerna när Expert var the hot shit. Men det har ju ankor iallafall. Skaraborgarn kanske skulle hjälpa till med lite förslag kring ankorna. Han älskar djurfolken, jag har väldigt svårt för dem ibland.
Har också haft lite svårt för det här äventyret men jag tror det går att få till bra i Jorpagna. Jag gillar djurfolk, bara de passas in på ett lagom och logisk sätt. Ankorna inte minst. :)

Furstendömet Lamanien där fursten titulera sig kung. Östra Jorpagna är minst namngiven och om vi vänder på kartans väderstreck kan furstendömet i EA-projektets tolkning ligga vid kusten ut mot Atremaviken. En liten bergkedja finns det också lämpligt beläget här. Närheten till Berendien passar också om vi gör religionen i Lamanien till en underart av Unga Gudarna.

Lamanien verkar bedriva en del handel och ankorna ser ut till att ha en roll här. Detta är också mycket passande med Kopparhavet där ankornas många handelshus är bland de mest betydelsefulla. Att ankor inte alltid gillas i furstendömet Lamanien kan delvis ha att göra med deras växande ekonomiska makt. Det verkar också ha varit en guldrush tidigare i Lamaniens historia och ankorna kan ha lagt grunden till sin handelsverksamhet då.

Ankhandelshuset Wissi kan byggas ut och ges en roll i Kopparhavshandeln.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Dödens väg

Inlägg av Grisodlar'n »

birkebeineren skrev: 2020-04-17 08:50
Grisodlar'n skrev: 2020-04-17 01:25 Ja, det kan vara en bra lösning. En jorpagnisk furste, en död drake och en dödsgast med ett ont svärd. Det var något med äventyret som jag inte gillade. Det var nog mest att det var skrivet till grundreglerna när Expert var the hot shit. Men det har ju ankor iallafall. Skaraborgarn kanske skulle hjälpa till med lite förslag kring ankorna. Han älskar djurfolken, jag har väldigt svårt för dem ibland.
Har också haft lite svårt för det här äventyret men jag tror det går att få till bra i Jorpagna. Jag gillar djurfolk, bara de passas in på ett lagom och logisk sätt. Ankorna inte minst. :)

Furstendömet Lamanien där fursten titulera sig kung. Östra Jorpagna är minst namngiven och om vi vänder på kartans väderstreck kan furstendömet i EA-projektets tolkning ligga vid kusten ut mot Atremaviken. En liten bergkedja finns det också lämpligt beläget här. Närheten till Berendien passar också om vi gör religionen i Lamanien till en underart av Unga Gudarna.

Lamanien verkar bedriva en del handel och ankorna ser ut till att ha en roll här. Detta är också mycket passande med Kopparhavet där ankornas många handelshus är bland de mest betydelsefulla. Att ankor inte alltid gillas i furstendömet Lamanien kan delvis ha att göra med deras växande ekonomiska makt. Det verkar också ha varit en guldrush tidigare i Lamaniens historia och ankorna kan ha lagt grunden till sin handelsverksamhet då.

Ankhandelshuset Wissi kan byggas ut och ges en roll i Kopparhavshandeln.
Bra idéer. :D Jag knycker dem rakt av, för jag hade tänkt att min spelgrupp skulle lira äventyret någon gång, eftersom det aldrig blev av när det var nytt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Dödens väg

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev: 2020-04-17 11:20Bra idéer. :D Jag knycker dem rakt av, för jag hade tänkt att min spelgrupp skulle lira äventyret någon gång, eftersom det aldrig blev av när det var nytt.
Var så god! :) Blev lite inspirerad och har börjat skriva ner detaljer från äventyret. Tänkte försöka passa in historia, geografi och heraldik till övrigt Jorpagnamaterial. Återkommer om dessa.

Vad mera kan göras för att placera Lamanien i EA?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Dödens väg

Inlägg av Grisodlar'n »

1) De där enorma slättrollen som beskrivs leva på slätterna kring Rostfloden låter kanske inte direkt logiskt då solljus och troll inte går så bra ihop. Men kanske bor de i djupa karstklyftsgrottor som floden holkat ut under årtusendena?

2) Vad hade den jorpagniske kur/korfursten de två magiska svärden till annat än skådegods i sin rustkammare? Tatarus onda svärd kunde ju göra vilken armé som helst oslagbar enligt legenderna. Det måste ha kliat i hans fingrar.


3) Barbarfolket som nämns leva i Grosskogen (kanske kan ersättas med Mörkmyldre skog eller annan större skog i Jorpagna?) bör kanske vara massiver? Svartfolken och Tatarus kom naturligtvis ned från Mörkerbergen en gång i forntiden.


En av sakerna jag nog skulle ändra direkt i äventyret är Tatarus som dödsgast. Det känns så vanligt att ondingarna är dödsgastar. Kanske är han någon sorts kraftfull mumie (vanliga mumier har ju bara PSY som motsvarar magikernas offrade), kaosriddare (Monsterboxen), demonkrigare, besatt eller någon demontjänare (Kaos väktare)?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Dödens väg

Inlägg av birkebeineren »

1) De där enorma slättrollen som beskrivs leva på slätterna kring Rostfloden låter kanske inte direkt logiskt då solljus och troll inte går så bra ihop. Men kanske bor de i djupa karstklyftsgrottor som floden holkat ut under årtusendena?
Låter inte omöjligt. Skicka ner några äventyrare som kan undersöka saken.
2) Vad hade den jorpagniske kur/korfursten de två magiska svärden till annat än skådegods i sin rustkammare? Tatarus onda svärd kunde ju göra vilken armé som helst oslagbar enligt legenderna. Det måste ha kliat i hans fingrar.
Har också funderat på det där. Har även funderat på om svärden möjligtvis kan ha tillhört de riksregalier som beskrivs i Monster och Män?

Kung Tiribon Grip av Lamanien (eller furst Tiribon Grypz a Lamanie som jag tänkte blir hans joriska namn) och hans förgängare kan ha varit bland de åtta korfurstarna tidigare i historien men under något tillfälle förlorat värdigheten. Måste kolla i mina notater först men tror jag låtet en eller två av dagens korfurstar vid något tillfälla har övertagit värdigheten från andra hus. Återkommer om det.
3) Barbarfolket som nämns leva i Grosskogen (kanske kan ersättas med Mörkmyldre skog eller annan större skog i Jorpagna?) bör kanske vara massiver? Svartfolken och Tatarus kom naturligtvis ned från Mörkerbergen en gång i forntiden.
Grosskogen ändras till Mörkmyldre skog? Mycket möjligt, fast då hamnar inte Lamanien på östkusten. Geografien är lite klurig eftersom landet/furstendömet utifrån kartan inte är särskilt stort, ca 95X120 km stort. Men litenheten ger också större valmöjlighet.

Massiver som urbefolkning låter som ett bra förslag. Då knyter vi dessa ytterligare till Jorpagna. Annars var min fundering nargurer eftersom sådana enligt gamla idéer tidigare hade primitiva riken uppe i nordöstra Jorpagna. Barpagusa och Annonien som regionerna döpts här.
En av sakerna jag nog skulle ändra direkt i äventyret är Tatarus som dödsgast. Det känns så vanligt att ondingarna är dödsgastar. Kanske är han någon sorts kraftfull mumie (vanliga mumier har ju bara PSY som motsvarar magikernas offrade), kaosriddare (Monsterboxen), demonkrigare, besatt eller någon demontjänare (Kaos väktare)?
Kanske det kan göras till en del av äventyret, att klargöra vilken sorts varelse Tatarus egentligen är?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Dödens väg

Inlägg av Grisodlar'n »

Bra tanke med riksregalierna från Monster och män, då blir det ytterligare en koppling till officiellt material. Jag har aldrig använt riksregalierna till något.

Jag missade för övrigt delen med östkusten. Där finns ju Annoniska skogarna enligt den senaste kartan jag har sparat och i trakterna mer till öst kan ju alver och annat som äventyret beskriver finnas så då passar ju den saken in. Är den regionen också en del av Annoniska skogarna, då namnet är i plural? Kartan slutar precis där, men jag vill minnas att det ska finnas en handelsväg som går norrut i trakterna också?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Dödens väg

Inlägg av birkebeineren »

Utkast till bearbetning av Dödens väg

Dödens väg har en tidslinje och historia utan koppling till Ereb Altor. Det finns årtal och referenser till hur lång tid bakåt i historien dessa utspelat sig men de är lite självmotsägande. Den regerande kungätten sägs ha suttit på tronen i fyrahundra år men detta passar inte med de minst hundrasextio år av händelser fram till kriget mot Tatarus och dennes död för trehundra år sedan. Jag har valt att behålla årtalen och direkt anpassa dem till f./e. Odo. Då blir de lättare att hålla reda på i en anpassning till EA, kungalängden stämmer och Lamaniens historiska utveckling passar ganska bra med omgivande länder. Tatarus död blir för drygt tvåhundra år sedan i stället för trehundra men detta borde inte påverka varken historia eller äventyr i någon större grad.

Lamanien placceras i östra Jorpagna där samhällsordningen är ett komplicerat förhållande mellan otaliga små självständiga furstendömen. Jorpagna är ett kejsardöme men kejsartronen är oftast tom eftersom alla furstar måste enas om att välja en ny kejsare. Vad som binder samman Jorpagna är därför mer gamla lagar, traditioner och sedvanor. Religionen domineras av Lysande Vägen, båda den dalkiska grenen och den aidniska grenen, men både gamla gudar från det ursprungliga Kejsardömet Jorpagnas dagar och Unga Gudar från Berendien dyrkas i delar av landet. Exakt vart i östra Jorpagna Lamanien ligger är än så länge lite tolkningsbart eftersom denna delen av kartan inte är färdig men tanken är någonstans i nordöst där det har funnits nargurer tidigare och det finns en kustlinje som antingen vättar mot havet eller mot en sjö i inlandet. Rester av en urbefolkning från före både jorer och nargurer är de såkallade massiverna. Dessa finns i källmaterialet omtalade på Erebos men forumet här även placcerat dem i Jorpagna.


Förhistoria
Dagens Lamanien har sedan Mörkertiden varit glest befolkat och ingår ännu inte i något av Jorpagnas många furstendömen. Länge var det ett gränsområde mellan nargurer i norr och jorer i söder men landet bebos nu av massiver tillhörande den äldsta urbefolkningen i Jorpagna. Massiverna handlar med dvärgar i bergen och byter järnföremål mot livsmedel. Nargurerna har dragit sig bort mot norr, jorerna är upptagna med politiska konflikter längre söderut.
  • Kronologi

    153 e.O.
    Furstendömet Grilvandria försöker ta kontroll över järnhandeln i området. Massiverna besegras men dvärgarna sluter sina portar och handeln avbryts. Grilvanderna stannar dock kvar och börjar koloniser regionen med utgångspunkt i staden Zumta.

    Eventuellt tillägg: Grilvanderna kom från Berendien.

    178-181 e.O.
    Missväxt och ett utbrott av jorisk röta drabbar östra Jorpagna. Många fattiga grilvander flyttar till den nyerövrade regionen. Den har börjat kallas Lamanien efter ett gammalt massivisk namn.

    189 e.O.
    Massiverna som fortfarande finns kvar i Lamanien gör uppror mot det joriska styret och den kraftigt ökade koloniseringen. Upproret slås ner och de överlevande massiverna drar sig undan in i skogarna.

    190-talet e.O.
    Krav om större självstyre börjar främjas av lamanierna. Fursten av Grilvandria är hårt trängd av en pågående konflikt med narguriska barbarer i norr och kan inte vidta åtgärder som kanske kunnat stämja självständighetstankarna.

    201 e.O.
    Den unge ledaren Arim utropar sig med folkets stöd som jorpagnisk furste, baron av Zorla och kung av Lamanien. Grilvandria ger avkall på sin överhöghet men tillkänns goda handelsavtal. Furst Arim etablerar ett stabilt styre, binder furstendömet till Jorpagnas lagar och skapar goda villkår för handeln. Lamanien blomstrar.

    Eventuellt tillägg: Som ett tecken på sin furstevärdighet skänks Arim ett dyrbart (magiskt?) svärd av kejsar Domerituz, den andre krönte kejsaren av Ny-jorpagniska riket.

    223 e.O.
    Efter att byggt upp Lamanien till ett rikt och välmående furstendöme under sin regering insjuknar plötsligt furst Arim i en mystisk sjukdom. Handelsgillet i furstendömet Zarik som handlar med alkemister på Caddo och länge konkurrerat med lamanierna anklagas för att ha förgiftat fursten.

    224 e.O.
    Furst Arim dör utan legitima arvingar. Inbördeskrig bryter ut då många lockas av furstetiteln och Lamaniens rikedomar. Även den gamla självständighetsrörelsen vaknar till liv och kämpar nu för det fattiga folkets rättigheter. Kriget blir långvarigt och handeln drabbas svårt. Särskilt illa är är att staden Asir där lamanierna handlat med Berendien och varor från alverna i Landori förstörs.

    235 e.O.
    En jurist vid namn Patinix lyckas förhandla fram ett fredsavtal mellan de mäktigaste parterna i kriget. Patinix får slut på stridshandlingarna och utropar sig själv till ny furste av Lamanien. Avtalet gynnar adeln och det rika borgarskapet men folket blir lidande.

    247 e.O.
    Furst Patinix drar ut i krigståg mot Grilvandria. Han har låtit upphöja Ylismen till furstendömet Lamaniens största religion och vill nu sprida tron. Denna tro dyrkar två ursprungliga massiviska stamgudar och styrs orakelpräster.

    248 e.O.
    Lamanien invaderas av furstendömet Melsedir. Furst Patinix återvänder med den lamanske hären från Grilvandria och möter melsierna utanför huvudstaden Zorlas belägrade murar. Ett våldsamt slag utkämpas men melsierna besegras och drivs tillbaka. Patinix blir dock dödligt sårad och avlider utan någon arvinge. Ett ylistisk orakel låter det då uppenbaras att en ny ledare finns på slagmarken under tecknet av ett örnlejon. En ung soldat med en heraldisk grip på skölden hittas och utses av hären som gudarnas utvalde. Ygbarz Grypz kröns som ny furste av Lamanien.

    295 e.O.
    Furst Ygbarz dör och lämnar efter sig ett välmående furstendöme.

    342 e.O.
    Efter en komplicerad tolkning av Arvslagarna utses bland förtiotre olika kandidater Vidola Grypz som ny furstinna av Lamanien.

    352 e.O.
    Guld hittas i Lamanien i ett område bebott av vitankor och många av dessa tvingas bort när en guldrush inleds. Ankan Erbin Wissi lyckas få med sig en större mängd guld och grundar med detta Handelshuset Wissi på ön Baltimux.

    361 e.O.
    Furstinna Vidola avlider och efterträds av sin brorson Hardolf. Lamanien är inne i en orolig tid och politiken domineras av den mäktige Tataruz Insel. Kort tid efter Hardolfs kröning lämnar Tataruz oväntad offentligheten.

    376-379 e.O.
    Tataruzkriget. Tataruz återvänder till Lamanien. Med ett magiskt svärd och en härstyrka av svartfolk lägger han under tre års krig furstendömet under sig. Det sägs att Tataruz väcker upp de stupade som odöda för att sluta upp bakom svartfolken. Lamanien lider svårt. Furst Hardolf tvingas ta tillflykt hos magikerakademin i Zorla.

    379-388 e.O.
    Tataruz regerar som ny furste av Lamanien från sitt gamla familjesäte Insel.

    388 e.O.
    Med ett svärd tillverkat av magikerna i Zorla söker hjälten Matiroz upp furst Tatatruz. De möts i envig och en våldsam strid utbryter. Då dyker plötsligt en drake upp, dödar kämparna och försvinner till sin håla med de bådas svärd. Furst Hardolf återtar makten i Lamanien.

    ...

    610 e.O.
    Furstendömet Lamanien regeras av Tiribon Grypz a Lamanie.
Alla årtal är direkt från äventyret förutom de efter 361 eO som är beräknade utifrån beskrivning i texten. Försökt att återge händelserna så nära källmaterialet som möjligt men lagt till extramaterial för att bättre passa in logisk och med omvärden. Vissa detaljer är från material som skapats här på forumet. Säg till om något ser konstigt ut eller om ni har förslag på ändringar och tillägg. Medveten lite otydlig kring Tatarus/Tataruz och de magiska svärden. Även hur det ser ut i det nutida (610 eO) Lamanien och förutsättningarna till äventyret. Geografin återkommer jag som sagt till. Troligen även lite puts på texten.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Dödens väg

Inlägg av Grisodlar'n »

Det där ser riktigt bra ut. Det är alltid bökigt att klämma in kronologier från äventyr som är anpassade till Altor, så det här uppskattas.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Dödens väg

Inlägg av skaraborgarn »

Precis läst äventyret.
Poäng för den lite udda idén att ha med villospår som inte leder någonstans.
Men det är lite omständligt och rörigt, tror det inte det är lätt att vara SL.

Tänkte först att man kan placera det sydväst om Kopparhavet men älg och rådjur lever i landet.
Skriv svar