Grand Campaign

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Re: Grand Campaign

Inlägg av leinder »

Vi börjar nu 16/9 med första spelträffen!

Blev lite ändringar på rollpersonerna efter jag muttrat lite om att stryka diverse spelarböcker helt :D

Namn: Bahk Wouruk
Yrke: Gladiator
Ras: Halvorch
Hemland: Berendien
Kort beskrivning:
Kort beskrivning: Med våldet som fadersgestalt och raseriet som vägledare slog han sig till friheten och har sedan dess försökt sig på ett vanligt liv, men en rastlös själ och en kropp skapt för konflikt stannar aldrig upp helt. Väldig osmidig i sociala sammanhang vilket gör att han ofta byter stad.. trots en enkel själ och ett rent hjärta har folk svårt att lita på stora ärriga besten

”Jag behöver inga vapen, jag är ett
Namn: Auhon Eliam
Yrke: Elementarmagiker
Ras: Kimzon
Hemland:Felicien
Kort beskrivning:
En ganska normalbyggd ung man, med ganska mörk hud (för att vara kopparhavsbo) och intensiva ögon som skiftar mellan jordbruna, till flammande eldslika, till vita nästan helt mjölkfärgade tillbaka till jordbruna långsamt som en lavalampa. Hans långa kritvita hår är tillbakadraget i en flätad hästsvans som når ned mellan skulderbladen och kring mun och under näsan har han en välansad mustach/skägg som är eldsröda med orangea inslag.
Namn: Thithrandil Finelltrass Debross Ammamilion
Yrke: Spejare
Ras: Skogsalv
Hemland: Kardskogen
Kort beskrivning:
Sökandes både av själsliga och världsliga ting har han begett sig ut från sin hemvist i Kardskogen. Ständigt sökandes har gjort honom van att färdas i skog och mark, Kardskogen har format och slipat honom i unga år till att kunna ta väl hand om sig själv och andra om så skulle behövas. Han är lätt att knyta an till och många är dom som åtnjutit hans lägereld samt tjänster som har behövts. Han har ett lugnt och fagert yttre men låt er inte luras av den lugna ytan. Behandla honom som en god vän och du har mer där att hämta än vad du gav.

"Må ditt avtryck skina i evigheter"
Namn: Arkidamos Svartörn
Yrke: Sjöfarare
Ras: Tolaner
Hemland: Felicien
Kort beskrivning:

Namn: Vessemir
Yrke: Bastardmagiker/Gycklare
Ras:Magiller
Hemland:Magilre
Kort beskrivning: Illusionist/gycklare
Senast redigerad av leinder den 2018-09-17 12:37, redigerad totalt 2 gång.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Grand Campaign

Inlägg av Jeb »

Antalet bastardmagiker sjönk rejält. Ser fram emot att följa utvecklingen!
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Re: Grand Campaign

Inlägg av leinder »

Nu ska vi köra igång på söndag så det närmar sig. Alltid EN spelare som är klar i sista sekund, likaså nu :) Men det reder sig alltid. Bara han får ner stats på rollpersonsskaparen så.

Kampanjen startar med Krilloan, så det blir mycket utrymme för rollspel och utforska sina rp samveten och moraliska kompass :)
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Grand Campaign

Inlägg av Jeb »

Felicisk (Tolan) Sjöfarare
Felicisk (Tolan) Magiker-Elementarmagi
Mörkeralv Krigare
Halvorch Gladiator
X som inte bestämt sig ännu.


Hela gänget kommer få det krångligt att resa runt i Kopparhavsområdet tänker jag. Vet inte varför men jag gillar den halvorchiske gladiatorn. Känns som en lagom tragisk karaktär.

Stanken av svett och blod var mer intensiv här än nere katakomberna. Ett dubbeleggat svärd tänkte han. Så mycket lidande hade hans fars egenskaper skänkt honom, men luktsinnet var det inget fel på. Rustningen skavde mot hans ärrade skinn. Undrar vad det blir denna kväll? Kanske blir det hans sista? Det första klockslaget klämtar uppifrån trappan. En rysning far genom kroppen. Han smetar ut den kletiga färgen över huden. Mönstren har han gjort så många gånger att fingrarna minns dem. Yxorna levereras i sista stund. Hatet stiger i bröstet. Ära och berömmelse på arenan. Jo, tack. Han är en slav inget annat. En stunds förströelse för folket Hans live eller död betyder inget för dem. Likt otaliga gånger förr drar han yxeggen mot skinnet tills blod sipprar fram. Vrålar av hat, smärta och en motbjudande förväntan. Gallret gnisslar upp och han springer ut i facklornas sken. De som kallade honom monster hade rätt. På arenan är han ett monster.
Detta var spelare 1.0 vilket jag förstod att du ändrade lite? Mörkeralver känns som svåra att ha som spelare. De andra bara krångliga.
Blev lite ändringar på rollpersonerna efter jag muttrat lite om att stryka diverse spelarböcker helt :D

Namn: Bahk Wouruk
Yrke: Gladiator
Ras: Halvorch
Hemland: Berendien
Kort beskrivning:
Kort beskrivning: Med våldet som fadersgestalt och raseriet som vägledare slog han sig till friheten och har sedan dess försökt sig på ett vanligt liv, men en rastlös själ och en kropp skapt för konflikt stannar aldrig upp helt. Väldig osmidig i sociala sammanhang vilket gör att han ofta byter stad.. trots en enkel själ och ett rent hjärta har folk svårt att lita på stora ärriga besten

”Jag behöver inga vapen, jag är ett


Namn: Auhon Eliam
Yrke: Elementarmagiker
Ras: Kimzon
Hemland:Felicien
Kort beskrivning:
En ganska normalbyggd ung man, med ganska mörk hud (för att vara kopparhavsbo) och intensiva ögon som skiftar mellan jordbruna, till flammande eldslika, till vita nästan helt mjölkfärgade tillbaka till jordbruna långsamt som en lavalampa. Hans långa kritvita hår är tillbakadraget i en flätad hästsvans som når ned mellan skulderbladen och kring mun och under näsan har han en välansad mustach/skägg som är eldsröda med orangea inslag.


Namn: Thithrandil Finelltrass Debross Ammamilion
Yrke: Spejare
Ras: Skogsalv
Hemland: Kardskogen
Kort beskrivning:
Sökandes både av själsliga och världsliga ting har han begett sig ut från sin hemvist i Kardskogen. Ständigt sökandes har gjort honom van att färdas i skog och mark, Kardskogen har format och slipat honom i unga år till att kunna ta väl hand om sig själv och andra om så skulle behövas. Han är lätt att knyta an till och många är dom som åtnjutit hans lägereld samt tjänster som har behövts. Han har ett lugnt och fagert yttre men låt er inte luras av den lugna ytan. Behandla honom som en god vän och du har mer där att hämta än vad du gav.

"Må ditt avtryck skina i evigheter"


Namn: Arkidamos Svartörn
Yrke: Sjöfarare
Ras: Tolaner
Hemland: Felicien
Kort beskrivning:

Namn:
Yrke: Bastardmagiker/Gycklare
Ras:Magiller
Hemland:Magilre
Kort beskrivning:
Spelargrupp 2.0 har jag lite frågor om. Hur löser ni det med felicierna? Är inte lite svårt att resa runt bland sjöfartsnationerna under piratkriget? Jag har sedan alltid undrat hur man ställer sig till alver. Deras eviga liv gör dem i mitt tycke svåra att ha som spelare. Sedan är det åldern på dem i sig. Min unga skogsalv vill åka runt med er dödliga för att äventyra i en värld som inte kommer bestå hur jag än gör. Jag bryr mig inte om rikedomar och jag blir ledsen om våra relationer blir för tighta då ni alla strax ska dö. Hej, jaså du är halvorch, inte ok i min bok, men fine vi blir kompisar. Hur gammal jag är? 235år, men har ändå FV3 i historia trots min intelligens på 15+. Jag svamlar förstås, men har alltid undrat hur ni andra ställer er till icke människor som spelare?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Re: Grand Campaign

Inlägg av leinder »

Ja mörkeralven blev felicisk elementarmagiker i stället.

Alven är ung (under 200 år) Med en quest i värden för att hitta verktyg (som han inte ännu känner till detaljerna om)som enligt siarens tecken ska rädda alverna i Kardskogen undan de faror som bygger upp sina krafter.
(alla har en sidestory/characterstory som jag planterat som motiverar dem, hotar dem och driver dem)

Om någon spelare envisas med att spela äldre alver - eller dvärgar, så har jag gett dem extra EP och liknande. Om gruppen är med på det.

Felicier är ju inte direkt någon Hive nation så ser det inte som ett problem. De båda har i sina side storys orsaker att inte vilja uppträda öppet om var de kommer ifrån.

Vad som kom oväntat är att gruppen jag spelar med har spelat länge tillsammans och då väldigt mycket Vampire.
Redan efter första spelmötet är gruppen delad i två som misstror varandra.

Arkidamos Svartörn och Vessemir på ena sidan och Debross, Auhon och Bahk i andra.

SPOILER!
Kalken i Skuggan av en ros har gjort dem mycket paranoida :roll:
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Grand Campaign

Inlägg av Jeb »

Ja mörkeralven blev felicisk elementarmagiker i stället.
Smidigt.
Alven är ung (under 200 år) Med en quest i värden för att hitta verktyg (som han inte ännu känner till detaljerna om)som enligt siarens tecken ska rädda alverna i Kardskogen undan de faror som bygger upp sina krafter.
(alla har en sidestory/characterstory som jag planterat som motiverar dem, hotar dem och driver dem)
OK
Om någon spelare envisas med att spela äldre alver - eller dvärgar, så har jag gett dem extra EP och liknande. Om gruppen är med på det.
Så har jag också löst det, men jag tänker mer på hur man tar sig an att de har levt och kommer att leva längre? En lösning är ju att det bara är ett spel och man kanske inte behöver peta för djupt i allt... :roll:
Felicier är ju inte direkt någon Hive nation så ser det inte som ett problem. De båda har i sina side storys orsaker att inte vilja uppträda öppet om var de kommer ifrån.
Det har du rätt i, men jag tänker under kriget. Är tveksam till att det var kul att vara tysk i England 1943-ish.
Vad som kom oväntat är att gruppen jag spelar med har spelat länge tillsammans och då väldigt mycket Vampire.
Redan efter första spelmötet är gruppen delad i två som misstror varandra.

Arkidamos Svartörn och Vessemir på ena sidan och Debross, Auhon och Bahk i andra.
Det är kul, men ska de ta sig igenom alla äventyren du planerat bör nog sammanhållning försöka byggas upp.
SPOILER!
Kalken i Skuggan av en ros har gjort dem mycket paranoida :roll:
Krilloan är både till äventyr och modul underskattad. Den är inte perfekt, men det märks ändå att det är i "slutet" på erebtiden den kommer.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Re: Grand Campaign

Inlägg av leinder »

Första gruppen går långsamt fram. Svårt att hitta speltillfällen tyvärr - det gamla vanliga!
Har däremot spelat lite N2 bland annat med en ny grupp på hemmaplan-Uppsala!

Den nya gruppen på 6 personer startar upp efter julledigheten och alla bor rätt nära varandra och flexibla.
Kommer gå i samma spår som ursprungliga kampanjen.

:idea: 8)
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Grand Campaign

Inlägg av Jeb »

Lite uppdateringar hade varit kul. Följer med spänning!
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Re: Grand Campaign

Inlägg av leinder »

Petrus
Namn: Konrad
Yrke: Vapenmästare
Ras: Människa
Hemland: Trakorien
Kort beskrivning: Trocuspa och Banzikan följare

Joakim
Namn:
Yrke: Lönnmördare
Ras: Kattman
Hemland:
Kort beskrivning:

Gert
Namn:
Yrke: Sprätthök
Ras: Erebosier
Hemland: Erebos
Kort beskrivning:

Abe
Namn:
Yrke: Munk
Ras:
Hemland:
Kort beskrivning:

Martin
Namn: Noiwin
Yrke: Utbygdsjägare
Ras: Människa med avlägset alvblod
Hemland:
Kort beskrivning:

Jonatan
Namn:
Yrke:
Ras:
Hemland:
Kort Beskrivning:


Det ska bli galet kul att ha en rollspelsgrupp nära inpå, som när man var ung :)
Gillar mixen hittills med munk, lönnmördare, utbygdsjägare och sprätthök :D

Tror att jag kommer göra samma start som med grupp A att börja med Krilloan.
Längtar vansinnigt mycket efter att köra konfluxen med någon av grupperna :D

Kommer uppdatera. Vi kommer starta mitten av januari.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Re: Grand Campaign

Inlägg av leinder »

Petrus
Namn: Greve Konrad Da Barabea
Yrke: Vapenmästare
Ras: Människa
Hemland: Trakorien
Kort beskrivning: Trocuspa och Banzikan följare

Joakim
Namn: Katja
Yrke: Lönnmördare
Ras: Kattkvinna
Hemland: Felicien
Kort beskrivning:

Vakant/Eva
Namn:
Yrke:
Ras:
Hemland:
Kort beskrivning:

Abe
Namn: "Ögat"
Yrke: Krigarmunk
Ras: Människa
Hemland: Jih-Pun
Kort beskrivning: En omvänd "John Blackthorne" på ereb

Martin
Namn: Joric Klanlös
Yrke: Utbygdsjägare
Ras: Människa med avlägset alvblod
Hemland: Ransard
Kort beskrivning:

Jonatan
Namn: Nuname
Yrke: Stavmagiker
Ras: Kimzon
Hemland: Felicien
Kort Beskrivning:


Vi startade upp kampanjen med Magilre!
Det dröjde 20 minuter speltid innan de hade hamnat i bråk med stadsvakten och tvingats fly ut i kanalerna i Moril Dilaz för att omgruppera :D
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Re: Grand Campaign

Inlägg av crilloan »

Kul!

Tänker mig att göra något liknande med en grupp som aldrig har spelat i ereb altor
( o knappt spelat rollspel alls)

Kommer nog att börja i de fattigaste trakterna av Kardien på grisodlarnivå med DoD2016 som grund.
(jag pallade inte 91 när det kom, blev vrålförbannad på att det var så låst till yrken :-)

Vilka äventyr har du tänkt som uppbygnad? Funkar Magilre som start för nybörjarrollpersoner?

/C
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Grand Campaign

Inlägg av birkebeineren »

Berätta gärna mer om hur det går att spela för nybörjare-RP i Magilre, leinder!

Och missa inte materialet som skapats till Magilre här på forumet: några kartor, lite historia, namn och beskskrivningar av hertigdömena: http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Magilre
crilloan skrev: 2019-02-11 20:38 Kommer nog att börja i de fattigaste trakterna av Kardien på grisodlarnivå med DoD2016 som grund.
(jag pallade inte 91 när det kom, blev vrålförbannad på att det var så låst till yrken :-)
Det gamla äventyret "Rösten från forntiden" kan kanske användas som nybörjaräventyr?

Annars finns det några äventyrsuppslag som utspelar sig i Kardien här: http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... yrsuppslag
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Grand Campaign

Inlägg av Jeb »

Ursäkta lite dålig svarsfrekvens. Väldigt roligt att följa detta Leinder!
Skriv svar