Ärans väg, digitalt

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Shikyo
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 4
Blev medlem: 2015-01-11 13:08
Ort: Jönköping

Ärans väg, digitalt

Inlägg av Shikyo »

Hejsan,

Jag har tidigare påbörjat men ska nu börja om ett projekt där jag omvandlar eller baserar ett J-rpg liknande digitalt äventyr (spel) på Ärans väg trilogin. Jag är själv gammal Drakarspelare även om det var många år sedan jag lyfte min gamla dvärgyxa så går ju ränderna aldrig riktigt ur och detta har varit en tanke jag haft länge och som sagt påbörjat för ca 4-5 år sedan.

Nu är det dags för reboot på det hela och det är en hel massa jobb, jag är ny här på forumet som jag sprang på lite av misstag/tur häromdagen. Det verkar ju finnas en hel del kompetens och åsikter här så jag tänkte jag kunde göra en tråd och ha lite ev diskussion om vissa beslut och annat.

Det kräver ju en hel del omarbete för att det ska passa det formatet jag tänkt mig, det är ju inte flytande och interaktivt/reaktivt på samma sätt som man har i en spelgrupp, allt måste ju vara färdigt på förhand och därmed delvis mer begränsat. Å andra sidan måste man utöka andra aspekter av spelet för formatet, primärt är det mer strider, mycket mer strider. För att spelet inte ska vara klart på en timme så blir det lite grinding av monster. Tanken är att spelet kommer att vara helt på engelska så allt kommer att översättas.

Spelet är inte tänkt som en kommersiell produkt utan är en kombination av hommage till D&D/Äventyrsspel och ett bra projekt för mig själv för att bli bättre på systemet.

Kom gärna med kommentarer om vad Ni tycker är de största bristerna i primärt Döda skogen eftersom det är den första delen jag kommer börja med, huruvida det blir ett spel med alla tre delarna eller tre spel vet jag inte ännu. Jag kommer titta igenom det Redux material som finns som är skapat av en del av er här på forumet. När det någon gång i framtiden finns något att testa så är vem som vill välkommen att testa det, är det någon som känner att det hade varit kul att speltesta det under utvecklingen så hojta gärna till så jag vet.

Är det någon som vill vara engagerad i projektet så hojta gärna till, det finns behov av alla möjliga saker. Utvecklingen kommer att ske i RPG Maker VX Ace, det finns dock saker att göra utan att ha kunskap om det verktyget i sak. Det är bara att skicka ett PM så får vi se helt enkelt.

En "avgörande" fråga som jag funderar på just nu är huruvida det är bra att distansera sig så mycket som möjlgit från Ärans väg i form av andra namn, bakgrund, mål och liknande på NPC karaktärer och basera det väldigt löst på trilogin eller hålla det så mycket som möjligt i linje med äventyret gällande karaktärsnamn, story, kartor och händelser. Vad tycker ni?

Alla former av kommenterar uppskattas, från glada hejrop om vilken fantastisk idé till sura kommentarer om att rollspelande aldrig ska göras digitalt.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Re: Ärans väg, digitalt

Inlägg av Sopodlare »

LÅNGT senare.

Namn etc behöver du verkligen inte ändra på. Ingen kommer att stämma dig för att du snor det, förutsatt att du inte börjar dra in enorma summor pengar....vilket jag kanske ser som lite otroligt :D
A fat man brings a cushion wherever he goes
Skriv svar