Artefaktjakt i bergen

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Jesper
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2012-11-10 20:39
Ort: Uppsala

Artefaktjakt i bergen

Inlägg av Jesper »

Hejsan! Ny användare här som gärna vill bidra till detta behjärtansvärda projekt.

Har börjat skriva på ett äventyr som skall utspela sig i den Klomelliska stadsstaten Hamur. Rollpersonerna ställs inför utmaningen att hitta en artefakt som delats i flera bitar, trolige tre. Artefakten åtrås också av en annan makt, nämligen Gadirm Drakmästaren (se GDD) som skickat ut lakejer för detta ändamål.

Jag tänkte köra Gadirm som en maktfullkomlig galning, förblindad av sin egen ideologi och vision. Men han kommer inte personligen att medverka i just detta äventyr utan bli en framtida "big bad".

Äventyret är inspirerat av klassiker som Svavelvinter, Marsklandet och Djupets Fasor. Jag tänker mig också göra en tämligen grundlig genomgång av staden Hamur, komplett med karta. En tidslinje för stadsstaten och en karta över bergsområdet.

Det hela är dock ganska mycket på planeringsstadiet och det tar sin lilla tid för mig i egenskap av småbarnsförälder.

Vad jag gärna tar emot är:
- Förslag på vad för artefakt det är frågan om.
- Tips på spännande händelser i bergsmiljö.
- Kritik för mina idéer och tankar.
- Andra allmänna tankar och förslag.

Tack för ordet.
Cogito ergo BOM!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ännu har vi inte sagt så mycket om Hamur men i wikin finns detta: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php?title=Hamur

Och här lite oredigerade tankar samlade från forumet: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... lien#Hamur
Senast redigerad av birkebeineren den 2012-11-11 17:31, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Artefaktjakt i bergen

Inlägg av Spelknepe »

Jesper skrev: Vad jag gärna tar emot är:
- Förslag på vad för artefakt det är frågan om.
- Tips på spännande händelser i bergsmiljö.
- Kritik för mina idéer och tankar.
- Andra allmänna tankar och förslag.
Tack för ordet.
Det skulle kunna vara ett vapen i tre delar. En klassiker, men något som man sedan behöver använda för att dräpa en demon eller liknande?

I bergen så kan man...

• Råka ut för fallande klippblock
• Grotta med grott-troll
• Ta sig över en tvivelaktig stenbro
• Möta en bergs-stam
• Klättra (cliffhanger)
• Ta sig ner någonstans

Ser fram emot mer information om staden Hamur och framförallt en karta! :)

Har du gjort kartor över städer/byar förut?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Dras in i lokala intriger i staden Hamur är alltid kul sidospår.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Ta gärna en sväng förbi Triska på vägen uppströms om du skall hälsa på smederna i hamur :D
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Och välkommen till forumet, jesper :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Re: Artefaktjakt i bergen

Inlägg av Fraxinus »

Spelknepe skrev:
Jesper skrev: Vad jag gärna tar emot är:
- Förslag på vad för artefakt det är frågan om.
- Tips på spännande händelser i bergsmiljö.
- Kritik för mina idéer och tankar.
- Andra allmänna tankar och förslag.
Tack för ordet.
Det skulle kunna vara ett vapen i tre delar. En klassiker, men något som man sedan behöver använda för att dräpa en demon eller liknande?

I bergen så kan man...

• Råka ut för fallande klippblock
• Grotta med grott-troll
• Ta sig över en tvivelaktig stenbro
• Möta en bergs-stam
• Klättra (cliffhanger)
• Ta sig ner någonstans

Ser fram emot mer information om staden Hamur och framförallt en karta! :)

Har du gjort kartor över städer/byar förut?
Försöka sjasa undan ett antal vresiga 1,5 meter långa ödlehannar av släktet aidniska jättesalamandrar (som för övrigt har en underart i klomellerberg) som kommer haspande för att slåss om rätten att använda äventyrarnas lägereld som parningsnäste.
Vildsint
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 1
Blev medlem: 2012-10-10 08:32

Inlägg av Vildsint »

Det är lite svårt att föreslå en artefakt utan att veta mer om vad du har tänkt kring äventyret. Vem ger RP uppdraget att finna artefakten(erna)? Vad är det tänkt att man ska kunna göra med den? Gadirm Drakmästaren kommer jag inte ihåg så väl, men han verkar väl för något slags sanningssökande? Föremålet skulle ju i sådana fall vara ett instrument för stjärnskådning som berättar mer än gudarna vill att mäniskan ska veta om multiversum?

I ett sådant scenario skulle RP kunna lejas av lämplig budbärare från gudarna själv eller något kloster. Eller kanske av Gadirm själv? De kan ju vara med på hans linje tills de förstår att han kommer att använda kunskapen till någoy olämpligt (SPOILER: lite som Shagul vill med konfluxen) och därmed vänder sig mot honom.

Vad det gäller händelser och möten så borde väl varje berg med någon som helst självrespekt inhysa en asketisk eremit! Kanske en trakorisk bergslyssnare som med tiden blivit lite galen men sitter inne med information som RP kan ha nytta av ifall de kör fast.

En förvisad dvärg kanske vill att man ska hjälpa honom iscensätta en attack mot sina forna bröder där han kan dyka upp och rädda dagen för att sedan återupptas i gemenskapen?

En bergsget snor något ur RPs packning medan de sover och efter lång jakt kommer de till en plats du ville leda dem till, eller blir av med den utrustning de inte fick med sig och tvingas köpa tillbaka den av alt göra en tjänst åt vättarna som passat på att stjäla den?

Inga banbrytande förslag direkt, men jag hoppas att något ska kunna vara till hjälp :)
Jesper
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2012-11-10 20:39
Ort: Uppsala

Inlägg av Jesper »

Många bra förslag!

Gillar verkligen idéerna om stjärnskådarverktyg och idén med en get som snor något och ödlor som kopulerar i brasan. Tycker generellt om möten som inte behöver leda till strid utan bara en minnesvärd händelse. Så alla sådana förslag som jag fått, klättring och möte med bergsstam är kanon! Tack så mycket. Jag är ju av den gamla skolan så jag gillar mötestabeller, och då måste man ju ha många olika möten. Likaså ska jag göra hela äventyret i A5-format, för nostalgins skull.

Planen kring uppdragsgivare ser ut som följande, och kan nog sticka i ögonen på somliga:

Äventyret utspelar sig typ 614-16 e.O. och alla de stora kampanjerna har redan skett. Samma gäng modiga/dumdristiga/tursamma äventyrare var inblandade i det mesta. Siratsias formelsamling, Nidländska reningen, Hynsolgerupproret, Ransarderröjet, Konfluxsviten. You name it, det har redan skett och äventyrarna som genomförde det blev i sanning stora hjältar. Stora hjältar har ju en tendens att dra till sig följeslagare/dyrkare/wannabees/stalkers/lycksökare och det är där rollpersonerna kommer in i det hela. De är nämligen unga personer med ära i siktet som tjatat och tjatat på de stora hjältarna att få värma sig i deras strålglans och kanske få utföra någon tjänst till dessa.

Hjältarna har slutligen tröttnat och slängt på rollpersonerna uppdraget att dra till Klomellien för att lösa vad som nu behöver lösas.

Föga anar de stora hjältarna att det hela är inledningen på något större, de vill mest djävlas med Gadirm Drakmästare då de korsat varandras vägar under deras många äventyr. Men planen är att det hela skall växa i nästa äventyr.

Kartor är lite av en fetisch för mig så jag tänker mig en spelarkarta, en karta över staden Hamur och en SL-karta.

Men med en liten son här så kan jag tyvärr inte lova att jag kan hålla någon vidare fart med arbetet. Motivationen finns dock!
Cogito ergo BOM!
Skriv svar